Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lambdan piuhat?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lambdan piuhat?

    Morjens.

    Ei sattunu haulla silmää, ni alottelen uuden aiheen.

    Elikkäs tuosta profiilin ajokista hajosi takimmainen lambda tai siis sen lämmitys piiri. Nyt sytyttää aina vikavalon, joka ei ole kivaa. Helpointa olisi ostaa uusi, mutta ei halvinta.

    Kysymys kuuluukin:
    Koska tuo on turha kapistus niin voisiko sen lämmitys piirin korvata jollain sopivalla vastuksella. Onko jollain tietoa mikä piuha on mikäkii ( 4kpl.) ja minkä kokosta vastusta kannattaisi lähteä kokeilemaan?

    Saa toki tarjota jotain muutakin ratkaisua. :)

  • #2
    musta on signaali, valkoiset on lämmitusvastus ei väliä kumpi on plus ja miinus,harmaa on maa.

    jos se ei kerran tarvii lämmitystä niin vedä sivareilla poikki.

    veikkaan kuitenkin että tarvii olla samanlainen lämmitettävä kuin on ollutkin.
    yks johtonen on niin paljon hitaampi lambda kun on vielä noin kaukana kannesta.

    edit: vikavalohan syttyy varmaan juuri siksi ettei lambda lämpene ja tästä syystä signaali poikkeaa annetuista rajoista.
    tällöin ei vastusta kannata ohittaa.
    edit2:motonetistä 49,90

    Comment


    • #3
      Mulla on itse lambda poistettu käytöstä, tai ainakin tälläisessä uskossa elän. :) Mutta jostain syystä sinne se lämmitys on jääny. Ja vikakoodiks antaa "lämmityspiiri katkonainen".
      Elikkäs sen puolesta turha ni ei haluis ostaa uutta turhaketta.

      Eikös ton takimmaisen tarkoitus oo ainoastaan pienentää päästöjä?

      Comment


      • #4
        Hienosäätöä sillä ilmeisesti saadaan tehtyä ja tietysti muutenkin kontrolloitua onko etummainen kunnossa kun voidaan vertailla arvoja.

        -Niin tais jäädä ilmeisesti tärkein syy tuosta pois eli saadaan kontrolloitua myös katin toimintaa...
        Viimeksi muokannut J.S.P; 13.11.2010, 15:51.

        Comment


        • #5
          Edellisen omistajan mukaan Karala olisi ottanut takimmaisen lambdan pois käytöstä, jotta katin voipi ottaa pois.

          Elikkäs ilmeisesti siintä ei pitäisi olla mitään haittaa jos tota lämmitystä saisi huijannee. Mutta miten?

          Onko kellään näpeissä lambdaa ja kehtaisi mitata minkälaista vastusta tuossa on?

          Comment


          • #6
            pari kappaletta hyllyssä ja niistä mitaten valkoistenjohtojen välinen resistanssi oli noin 4,4 ohmia.
            en tiedä kuinka onnistuu esim vastuksella kun en sähkömies ole, mutta luulisin että tarvii semmosen tehovastuksen tai esim polttimon johtojen väliin...
            joku muu voi tietää enemmän asiasta.

            Comment


            • #7
              Joo tehovastuksen tarvisi eli jos vaikka 13,5V:n mukaan lasketaan niin 41Watin lämmöt pitäisi saada hukattua jos kerran 4,4 ohmia resistanssia.
              Ehkä ensin vois yrittää kokeilla vaikka H4 55W lampulla joka ei kovin kaukana olis arvoiltaan, mutta ottaa sitten tietysti vähän enemmän virtaa varsinkin syttyessään että en voi varmasti sanoa että voisko rikkoa muuta kuin korkeintaan mahdollisen sulakkeen jostain...

              Comment


              • #8
                Kyllä oman Allroadin takalambdan lämmitysvastus on noin 9 ohmia.

                Comment


                • #9
                  Lambdoja on erilaisilla vastuksilla eli ei siis vain voi ottaa jotain ja käyttää sitä. Jotenkin muistelisin, että lähinnä pitää tietää onko tuo matalampi vai tuo korkeampi, muita ei Boschilla niinkään ole. Ja kylmänä mitattu ei sitten välttämättä tarkoita samaa kuin lämmitettynä.

                  Eikö sitä lämmitysvastuksen valvontaa olisi voinut koodata myös pois?

                  Comment


                  • #10
                    Joo täytynee vissii unohtaa toi vastus juttu ja ostaa suosiolla uusi. :(

                    Comment

                    Working...