Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottorin pinnoitteet

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Moottorin pinnoitteet

    Pinnoitusfirma ottaa useinpuheeksi pinnoitukset auton moottorin liikkuvissa osissa. Mieli tekis kokeilla onko jotain vaikutusta varsinkin kun saisi "halvalla". Ohessa linkki Oerlikonin sivuille missä juttua moottorin osien pinnoittamisesta.

    Onko kellään kokemuksia konsernimoottoreiden osien pinnoittamisesta?

    http://news.balzers.com/nyhetsbrev-f...kuu2010/#c3557

  • #2
    On ihan tieteellisestikin osoitettu, että esimerkiksi hiilitypetys laskee kappaleiden välistä kitkaa, nostaa kappaleen lujuutta ja parantaa kulumiskestoa. Teollisuudessa käytetään näistä syistä paljon harmaa- ja mustanitrausta koville joutuvissa osissa. Jos kilpamoottoria rakentaisin niin varmasti harkitsisin näiden lämpökäsittelyiden käyttöä.

    Comment


    • #3
      Saisikohan tuota hyötyä ulos ihan "normi" koneestakin? Ja kyse ennemminkin pinnoitteista kuin pelkästä lämpökäsittelystä.

      Comment


      • #4
        Kyllähän noista on varmasti hyötyä. Mitähän hinta sitten mahtaa olla esim männille, kampuralle ja nokille..? Mieli kyllä tekisi, mutta hinta saattaa vähentää halukkuutta.

        http://www.diarc.fi/fi/machine.html

        Comment


        • #5
          Noihan tehdään aina erä kerrallaan ja jos pikkutavaroita, männänrenkaat, venat, tapit, nokat etc niin kustannus ei ole kuulemma ongelma. Näin sanottu sekä Diarcista että Oerlikonilta. Koittanut tehdä yhteistyötä kummankin kanssa mutta toistaiseksi vielä menestyksettä.
          Jos tuo nimeltä mainitsematon vääränmerkkinen harrastepeli on vielä hallussa talvella niin pinnoitan yhden erän. Siihen vois koittaa jotain muutakin lisätä.

          Comment


          • #6
            Nokat olisi kyllä kiva pinnoittaa, ne saisi aika helposti vielä poiskin koneesta. Jos ne tarvitsee jonkin isomman erän sinne, niin minä voisin yrittää laittaa jotain mukaan.

            Comment


            • #7
              Muutamat aseen raudat oon käyttänyt mustanitrauksessa..hinta oli kymppejä. Aikanaan kun tuli purettua A-ryhmän kone niin nokassa ja kampurassa oli minusta jokin "omituinen" väri.
              Tuolla ainakin mustanitraus onnistuu. http://www.bodycote.fi/

              Comment


              • #8
                Kyllä taitaa aina nokat olla myös normiautoissa hiiletyskarkaistu. Pintakerroksen hiilipitoisuutta nostetaan ja tätä myöten saadaan aikaan kova, ohut pintakerros teräkseen ilman sitkeyden merkittävää alenemista.

                Comment


                • #9
                  Eikös 2.5 v6tdi-miesten pitäisi jo heräillä kun puhutaan nokkien kulutuskestävyyden parantamisesta. Tuohan olisi oiva konsti ennen nokkaremppaa tehdä uusille osille.

                  Comment


                  • #10
                    Millaisissa hinnoissa mahdetaan liikkua? Marteliukselta saa pientä referenssiä hinnoista http://www.martelius.com/pinnoitus2010.pdf

                    Comment


                    • #11
                      Ei se pinnoitus niitä nokkia v6 diiseleistä pelasta, jos voiteluongelmalle ei tehdä mitään ;)

                      Comment

                      Working...