Nyt ajanu ~koko kesän ongelmitta *kop kop* noin joka 10. tankkaus on suoritettu puolesta tankista viinaa täytetty täyteen e98:lla. Toivottavasti tämä riittää, ettei tarvi tuolla lisäaineella pahemmin leikkiä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
E85 käyttökokemuksia
Collapse
X
-
-
Juu, ilman suurempia kuormituksia. Softantekijän mukaan pitäis tuon hanskata, mutta olen silti ollu vainoharhaisen varovainen. Rikkaallehan se tuossa menee aika hyvin... :)
Comment
-
Jos sitä ennakkoa on reilummin annettu, niin korjaukset kasvaa aika rajusti 50:50 suhteella. Voi hyvinkin naulata täydellä vedolla. Joskus tuli itselle tehtyä taulukko, millaisia lukemia tuli eri seoksilla E85 ohjelmalla. Siltä pohjalta on käytössä 3 eri softaa E85:lle. Ei ole järkevää ajaa aina sillä tiukimmalla. Jos joutuu reissussa muuta tankkaamaan, niin ei tarvitse välttämättä edes bensamäärää muuttaa ohjelmasta, vaikka reilummin kuraa tankkiin pistäisi.
Comment
-
Täältä löytyy näköjään paljon kokemusta Audeista ja niiden E85 -sietokyvystä. Kyselin eFlexfuel -nimistä boksia valmistavasta yrityksestä sopivuutta omaan autooni (A6 quattro vm. -99 2.8 aqd 142kW -koneella). Kuulemma suuttimet riitää etanolille ja vastaaviin on boksia asennettukin.
Autoa tarvitaan lähes päivittäin pitkille työmatkoille joten luotettavuus kaikissa tilanteissa on a ja o. Mikäli haluaisin auton toimivan luotettavasti myös E85:lla pitäisikö varautua muihinkin toimenpiteisiin kuin tiheisiin öljynvaihtoihin (jo nyt kympin välein), bensansuodattimen vaihtoon pian etanoliin siirtymisen jälkeen ja mahdollisesti tulppien vaihtoon? Ilmeisesti talviaikaan osa bensaa sekaan käynnistystä helpottamaan. Entäs bensapumppu, letkut ym.?
Autolla on takana 230000 km mutta ajelisin sillä vielä mielelläni toisen mokoman. Jos etanolissa on vaara auton ennenaikaiseen eläköitymiseen niin jatkan sitten fossiilisilla.
Comment
-
Kuulostaa lupaavalta! Luulen että päädyn eFlexifuel-boksiin sen helppouden vuoksi. Oman taitamattomuuden ja kroonisen aikapulan vuoksi yksinkertaisuus on valttia. Sitä paitsi auto on muidenkin perheenjäsenten ajettavana enkä usko että aina onnistutaan osumaan E85:ta tarjoaville asemille. Sen takia puhdas etanolikonversio ei oikein käy laatuun. Oletko Kilu7 tehnyt muita muutoksia autoosi kuten bensapumpun vaihtoa tms?
Comment
-
Bensapumpun vaihtoon kannattaa silti henkisesti valmistautua, varsinkin jos autolla takana kilsoja ja vielä alkuperäinen osa tankissa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja tumppiu Näytä viestiOletko Kilu7 tehnyt muita muutoksia autoosi kuten bensapumpun vaihtoa tms?
Comment
-
Mulla piti pumppu jo kyllä pientä ääntä ennen 85-vaihtoa, mutta muutos oli sille viimeinen voitelu. Se jätti tylysti kotipihaan :)
Comment
-
Vaihdoin kaikki imupuolella olevat kumiletkut ja muut kumi-/muoviosat uusiin ihan vain sen takia, että saatiin moottori toimimaan ennen konversiota kuten pitää. Huohotinjärjestemä oli jo kaikin puolin ihan lopussa, vuotoja oli vähän joka paikassa. Mutta mitään muuta en ole E85 käyttöönoton myötä tehnyt.
Comment
-
Mielestäni aivan turha vaihtaa mitään, jos ei ole rikki. Kunnossa oleva moottori kestää aivan sellaisenaan E85:lla ajon. Itse vaihdoin polttoainesuodattimen muistaakseni n.2-3tkm:n jälkeen E85:lla ajon aloittamisesta. Oli aivan puhdas. Puolitoista vuotta aiemmin vaihdoin suodattimen, joka oli aivan ruskeaa kuraa täynnä ja 95/98:lla ajettua. Jos pa-suodattimen vaihdosta ei ole tieto, niin vaihda ensin se ja sitten E85:lle. En tiedä onko väliä, mutta itse lisäsin asteittain E85 pitoisuutta, enkä vetänyt suoraan takkia täyteen.
Comment
-
Aivan, jos ei ole rikki. En tiedä minkä ikäisestä ja kuinka paljon ajetusta autosta nyt puhutaan, mutta omassa noin 270 tkm ajetussa ja reilu 10 vuotta vanhassa autossa oli yhtä sun toista rikki, vaikka päälle päin ei mitään näkynyt, eikä auton käytöksessä mitään erityistä ollut havaittavissa ja päästötkin oli ihan kohdallaan. Kumi- ja muoviosilla on tapana ajan kuluessa masentua öljysumusta ja vuotoja ja toimimattomuutta alkaa olemaan ympäriinsä vaikka mitään erityisempiä oireita ei olisikaan. Toki jokainen saa tehdä omilla vehkeillään miten haluaa, mutta kyllä se moottori saisi kunnossa olla ja säädöt kohdallaan bensankin kanssa ennen kuin aletaan E85 suunnittelemaan. Tämä nyt vain on minun mielipide, muilla on varmasti omansa.
Comment
-
Aivan, jos ei ole rikki. En tiedä minkä ikäisestä ja kuinka paljon ajetusta autosta nyt puhutaan, mutta omassa noin 270 tkm ajetussa ja reilu 10 vuotta vanhassa autossa oli yhtä sun toista rikki
Että oikeesti vaihdon jälkeenkin kannattaa olla varautunut vielä ainakin 1keur remonttiin ihan vaan varmuuden vuoksi.
Comment
-
Aina se yksi touhutonni saa taskussa olla :)
En tiedä kuinka kauan minun autossa huohotinjärjestelmä oli vuotava ja viallinen, mitään näkyviä tai tuntuvia oireita kun ei ollut. Mutta niinpä vain lambdakorjaus oli ihan tapissa ja ennen kuin sen sain kuntoon, niin koko huohotinjärjetelmä tuli uusittua. Maf oli myös rikki, vaikka ei siitäkään vikakoodia tullut ja auto tuntui menevän jotakuinkin normaalisti.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viestiAina se yksi touhutonni saa taskussa olla :)
Comment
-
No eihän kukaan niin ole väittänytkään. Kysymys on siitä, että ennen kuin koko hommaan ryhtyy, niin olisi syytä varmistaa että moottoripuolella kaikki on kunnossa. Toisaalta jos muunnoksen jälkeen ongelmia tulee, se laitetaan helposti E85 syyksi, vaikka samat ongelmat olisivat tulleen bensiinilläkin ajettaessa.
Comment
-
Hyvä, pitänee tarkastaa/tarkastuttaa nyt ainakin nuo mainitut imupuolen kumi- ja muoviosat ennen viinaan siirtymistä. Täytyy vielä hetki hakea rohkaisua jos kauhukuva on 450€ boksi ja touhutonni päälle. Optimisti toivoo kulutuksen nousevan sen verran vähän että sitä kautta saisi vähän kompensaatiota ;-)
Comment
-
Jos tavoite on saada polttoainekulut pienemmiksi niin silloin on vielä tärkeämpää varmistaa ettei imupuolella ole vuotoja, edes pieniäkään. Jos imupuolella on vuotoja ja sen takia lambdakorjaus on bensalla jo tapissa, niin E85:een siirryttäessä ne ongelmat eivät parane ja säästöpotentiaalin saa kyllä unohtaa saman tien.
Comment
-
Olenko kuitenkin ymmärtänyt oikein että softamuutoksella ajellaan sitten vain E85:lla. Jonkin sortin flexifuel-kulkine tässä olisi kiikarissa.
Kulutus on muuten omallani ollut suurempaa kuin muilla tietämilläni 2.8 quattroilla, matka-ajossa ei tahdo päästä 98E:llä millään alle 9.5l/100km.
Comment
-
Jos ei ole tarkoitus pelkällä E85:lla ajaa, niin Unisettingsillä voit ihan itse säätää polttoainemäärää max.25%:a korkeammaksi. Ja ME7 pystyy itse korjaamaan polttoainemäärää +-25%, joten jo tuolla ilmaisella ohjelmalla voi ajaa Flexinä. Itsellä Uniset. +25% lisäyksellä auton oma long time fuel trim oli +12%. Eli nykyisellä ohjelmalla +37% lisäyksellä fuel trim on +-0% kummallakin bankilla pelkällä E85:lla. Et saa kulutusta pienemmäksi pelkällä muunnoksella, kun polttoainetta menee 30%:a enemmän. Pitää saada ennakkoa lisää ohjelmalla alakierroksille, niin alkaa kulutus pienentyä ajossa tai ainakin alavääntöä tulee lisää.
Comment
-
Tässä kohtaa on tunnustettava että Kilun viesti meni allekirjoittaneelta 85% yli hilseen. (Sen takia olen kallista mutta simppeliä boksia harkinnutkin, tyhmyydestä kun sakotetaan) ;-)
Mutta kiitos kärsivällisestä neuvomisesta, yritän jatkaa tajunnan laajentamista täällä.Viimeksi muokannut okkim; 31.10.2014, 07:19. Perustelu: Älä tee heti uutta viestiä perään, vaan editoi vanhaa.
Comment
-
Customsoftalla omassa 1.8T:ssa euromääräinen säästö on 400-500 euroa vuodessa riippuen E85 ja 95E10 hintaerosta. Teholisäys tehtaan ilmoittamaan teholukemaan on noin 5% luokkaa. Polttoainekulut pienenivät eikä tehosta tarvinnut tinkiä, tavoitteet siis täyttyivät hienosti.
EDIT: Lisätään vielä sen verran, että customsofta on tehty puhtaasti E85:lle, eli bensaa ei tankata muuta kuin se mitä E85:n mukana tulee.Viimeksi muokannut jannekk; 30.10.2014, 21:08.
Comment
-
Kannattaa yrittää laajentaa tajuntaa, sillä 10€:lla saat kkl-kaapelin Kiinasta. Netistä saat ilmaiseksi VCDS Liten, jolla näet auton moottorinohjauksen arvot. Lisäksi saat imutettua ilmaiseksi Unisettings ohjelman, jolla voit itse säätää moottorinohjausta ja siinä lähinnä polttoainemäärää. Karkeasti arvioituna 15%:n bensamäärän lisäys riittää, että 2.8 toimii Flex fuelina. Kuitenkin kannattaa käyttää max. E85 (5:1) 95E10 suhdetta. Sillä auto lähtee käyntiin pakkasella ilman rikastuksia. Tarvittaessa voi ajaa pelkällä 95:lla. 98:sia on aivan turha tankkiin pistää, kun E85 oktaani on 106.
Comment
Comment