Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Multitronic vapaalla rullaaminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Multitronic vapaalla rullaaminen

    Onko Multitronic-laatikolla suosilteltavaa rullailla vapaalla tarvittaessa? Kyseessä on lokakuun lopussa 2003 rekisteröity (2004 mallia) A4 B6 1.8T BFB Avant. Haulla löytyy tuhat ja yksi vikakertomusta ja -huhua Multista, mutta tuosta rullaamisesta ei mitään.

    Edellisen auton kun hain kaupasta, kysyin myyjältä asiaa ja hän kertoi, että rullailla voi ihan yhtä paljon kuin manuaalilla. Kyseinen auto oli 2008 Passat 1.8TSI Tiptronic eli ZF:n 6 lovisella perinteisellä tomaatilla.

    Onko kenelläkään tietoa tai suosituksia miten Multitronicin kanssa olisi syytä toimia?

  • #2
    Näin äkiksestään tulisi mieleen että antaa sen kepin olla ajon aikana ihan räpläämättä. Varsinaista hyötyä vapaalla rullaamiseen en keksi. Sen minkä matkassa voittaa niin sen polttoaineenkulutuksessa häviää. Luulen että Multikroonikoissakin polttoaineen syöttö katkeaa moottorijarrutuksissa.

    Comment


    • #3
      Multitronic- vaihteiston kanssa vapaalla rullaamisesta ei ole käytännössä mitään hyötyä, kuten ei muissakaan nykyaikaisissa autoissa, jos tavoitteena on polttoaineen säästäminen. Nykyautot kun tuppaavat moottorijarrutuksessa katkaisemaan polttoaineen syötön kokonaan, jolloin polttoainetta kuluu vähemmän kuin mitä tyhjäkäynnillä vapaalla rullaamisessa kuluisi.

      Comment


      • #4
        En nyt haluaisi tässä ketjussa ruveta väittelemään rullamisen hyödyllisyydestä, siitä on ollut juttua monella foorumilla monta kertaa. Jos kaikesta huolimatta haluaa multilla rullailla vapaalla, onko mitään syytä esim. vaihteiston kestävyyden (voitelun) kannalta olla näin tekemättä?

        Pitääkin laittaa viestiä Saksanmaalle tuosta rullaamisen hyödyttömyydestä. Mm. Passat Bluemotion DSG irrottaa kytkimen kun päästää kaasun ylös vaudissa...

        Comment


        • #5
          Multitronicin suunnittelun lähtökohta ja idea on nimenomaan auton polttoainetalouden parantaminen mukavuuden ja suorituskyvyn mainittavasti siitä kärsimättä. Jos vapaalla rullaamisesta olisi jotain hyötyä multitronicissa, niin eiköhän se kytkisi itsensä irti moottorijarrutuksessa.

          Kun olet tästä rullausasiasta sinne Saksanmaalle yhteydessä, niin kysäiseppä samalla tuota multitronic -asiaa.

          Comment


            #6
            Multitronic tuskin vahingoittuu vapaalla rullauksesta. Sen käyttö on kuitenkin turhaa, vaihteisto on optimoitu taloudellisuus ykkösenä.
            DSG;n vertaaminen ei oikein toimi koska toisessa on ihan oikea kytkin kahdella levylä, toisessa monilevyinen, enemmän turbiinin toimintaa matkiva järjestelmä.

            Laita toki kysymystä, molemmista ja niiden vertailusta.
            Viimeksi muokannut Vieras; 7.9.2010, 12:50.

            Comment


            • #7
              Mm. Passat Bluemotion DSG irrottaa kytkimen kun päästää kaasun ylös vaudissa...
              Mahtaako se sammuttaa moottorinkin samalla? Eikös noissa ekovehkeissä ole start/stop-automatiikka?

              Comment


              • #8
                Hieman varsinaisen aiheen sivusta, mutta mun mielestä henkilöautojen painoluokassa tuosta vapaalla rullaamisesta harvemmin hyötyä on. Auton massa verrattuna voimansiirtohäviöihin on melkoisen pieni siihen nähden, että esimerkiksi laakeissa mäissä saataisiin rullauksesta kaikki hyöty irti kulutuksen pienentämisen kannalta.

                Raskaassa kalustossa (iso voimakone ja iso yhdistelmän massa) rullaus on omiaan tilanteissa, joissa loivassa mäessä moottorijarrutuksella vauhti hiljalleen hidastuisi, ja jouduttaisiin ajamaan kevyellä pintakaasulla sekä 'voittaa' voimansiirron haukkaamaa tehoa.

                Liekö muita kuin Volvon kuorma-autot (I-Shift), joissa vaihteisto kestää vapaalla ajamisen.

                Comment


                • #9
                  Aika monta kesää on ajokokemusta kuorma-autolla ajosta ja kyllä ihan samat pätee kuin henkilöautoon. Itseasiassa rullaa paremmin, kun massaa on reilusti (tai no maa-autolla vain sen 30-35tn). Isoimman vaihteen kun laittaa silmään ja nostaa kaasun, niin rullaa lähes jokaisessa pienimmässäkin mäessä kyllä niin hyvin, että pitää jarrutella nopeutta sopivaksi. Vapaalla rullaten kulutus olisi luokkaa 3-4l/h, pykälä päällä rullatessa 0.

                  Voitelu vissiin pelaa multissa aina, kun moottori on käynnissä? Ja vapaalle lyödessä irrottaa suurimman osan sisuskaluista vetareista, joten ei siellä kai kovin paljoa pyörikään. Kait, en kyllä tiedä rakenteesta sen enempää. Mutta tuskin siitä mitään suurempaa hallaa on pudottaa vapaalle ja rullailla. Eri asia onkin sitten heittää pykälä taas päälle vauhdissa.

                  Vapaalla rullaamisesta oli kulutushyötyä 70-luvulla. Siitä on 40 vuotta :)

                  Comment


                  • #10
                    Vapaallarullailun jälkeen muista olla koskematta kaasuun laittaessasi vaihteen taas päälle... siis suton oltava tyhjäkäynnilla.

                    Comment


                    • #11
                      Kannattaa varmaan laittaa kulkine myyntiin ja etsiä edullisempia vaihtoehtoja, jos säätötoimenpiteisiin on näin paljon aihetta? ;) ;) Mutta, ei automaattivaihteista autoa mitenkään kuulu vatkata käsin.. Vaihdetta N:lle/ vapaalle ajon aikana siis.

                      Saisiko tarkennusta kysyjän motiiveihin? - Koskien tätä vapaalla rullaamista..? Vapaallahan ei edes saisi ajoneuvoa hinata pidempiä matkoja..

                      Comment


                      • #12
                        Motiivi kysymykselle on saada tietoa autosta ja sen tekniikasta. Käyttöohjeessa sanotaan, että hinaaminen etupyörät tiessä maks. 50km. Ja ainoa maininta vapaalle laitosta liikkuessa on se, että pitää odottaa kierrosten laskeminen tyhjäkäynnille ennen valitsimen siirtämistä takaisin D-asentoon.

                        Motiivi rullailuun on myös laiskuus. Päivittäisellä työmatkalla on pari kohtaa, jossa voi toimia kahdella tavalla:
                        1. vaihde päällä jarrutella moottorilla ja välillä kaasua painaen ja taas moottorilla jarruttaen
                        2. heittää vapaalle ja rullailla seuraava vajaa kilometri ja sen jälkeen taas vaihde päälle ja cruisella jatkot
                        Myös joskus muulloin on tilanteita, jolloin vapaalla rullaten tunnen pääseväni helpommalla kuin moottorilla jarrutellen ja välillä kaasutellen.

                        Jos polttoaineen kulutuksessa säästöjä haetaan, niin multitronic ei todellakaan ole se vaihteisto, joka kannattaa valita. Ja jumalmoottori pitää myös jättää väliin.

                        Comment


                        • #13
                          Motiivi rullailuun on myös laiskuus.
                          ...
                          2. heittää vapaalle ja rullailla seuraava vajaa kilometri ja sen jälkeen taas vaihde päälle ja cruisella jatkot
                          Eikös laiska mies antais sen cruisen hoitaa koko homma eikä veivaisi sitä laatikkoa turhaan?

                          Comment


                          • #14
                            Eikös laiska mies antais sen cruisen hoitaa koko homma eikä veivaisi sitä laatikkoa turhaan?
                            Kyllähän toki jos cruisessa olis mahdollisuus säätää nopeus samalla tavalla kuin uusissa tuotteissa (cruisen nopeusnäyttöön haluttu luku viiksestä). Mutta kun tuossa vanhassa voi ainoastaan laittaa sen hetkisen nopeuden tai laskea/nostaa juuri sen hetkisestä nopeudesta sen 1-2km/h suuntaan. Tosin käyttöliittymästä johtuen olis silti helpompaa tehdä se vapaalla rullaten.

                            Comment


                            • #15
                              Jotain sen suuntaista muistan koulutuksessa kuulleeni että 50/50 sääntö pätisi tähänkin. Eli 50km/h ja 50km vapaalla. Tiedäppä sitten, turhaa yhtä kaikki koko askin turha jumppaus.

                              Comment


                              • #16
                                Jos miettii asiaa multitronicien yleisen kestävyyden kannalta, niin en vispaisi keppiä yhtään enempää. Tosin tuppaavathan nuo hajoamaan ihan perusajossakin.

                                Comment


                                • #17
                                  Jos miettii asiaa multitronicien yleisen kestävyyden kannalta, kannattaa jättää kyseinen tuote hankkimatta käytettynä (ainakin foorumikeskustelujen perusteella).

                                  Joiltain ulkomaisilta sivuilta olen lukenut, että kestävyyden kannalta on suositeltavaa kytkeä vaihde vapaalle, jos joutuu esim. valoissa seisomaan pitempään. Siitä tulee mieleeni kepin asentotunnistimen kesto; vaikuttaako sen kestoon pääasiassa kepin vatkauksen määrä vai jotkin muut tekijät? Asentotunnistimen hajoaminen pakottaa vaihtamaan vähän isomman klöntin, joka maksaa touhutonnin jos toisenkin. Helpompaa on antaa kepin olla, joten itse en siihen valoissa koske.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ohjekirjan kohta hinaaminen tarkoittaa lähinnä sitä tilannetta kun moottori ei käy ja vaihteisto ei näinollen saa voitelua.

                                    Comment

                                    Working...