Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Savutus ahdoilla.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Savutus ahdoilla.

    Pari viikkoa sitten harrasteen ahdin sanoi itsensä irti ja tumppasi akselilta öljyt putkistoon. Selvisi samalla ihmettelemäni vinkuna :) Nyt tarvis saada talli tyhjäks, joten vaihdoin vakion tilalle. Tuossa öljyjen putkistoon mennessä ajelin vielä varovasti välillä sammutellen ja vapaalla rullaillen ehkä pari kilometriä, jonka lopuksi alkoi palaa öljyvalo(en hokassut että ihan niin paljon sitä karkaa akselilta). Tämän jälkeen annoin rullailla vapaalla auto sammuksissa ja olisinko n. 100 m tyhjäkäynnillä antanut mennä että sai mäen päälle(tällöin ei kuitenkaan palanut valo, tai ehtinyt syttyä) ja siitä valuttelin sitten alamäkeä, kunnes totesin ettei ole sopivaa pysäkkiä edes tulossa-> tien sivuun ja rouvalle soittelemaan.

    Kotia hinaus, öljyä koneeseen lisää ja 5m siirto talliin.
    Nyt on vaihdettu vakioahdin tilalle ja ajeltu varovasti tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla jokunen kilsa, ehkä vajaa 10km. Öljyä lie putkistossa yhä ja sieltäkin savua varmaan tulee, mutta kevyttä huolestumista aiheuttaa se, että kierrosten ollessa n. 3 trpm ei savua juuri tule(normaalia enemmän kylläkin), mutta jos ahtoja tulee esim. puoli baria, on savutus rankempaa.
    Alussa myös kannesta kuului mielestäni pientä ylimääräistä ääntä(naputusta), mutta se taisi loppua/hävitä jo tuossa pihassa käyttäessä.

    Ehdotuksia mitä kannattaa tarkistaa tai mistä tuo voisi johtua?
    Kotona ja töissä sitä luokkaa kiire, ettei nyt ehdi kunnolla tuota edes tutkia, mutta silti pitäisi käydä n. 100km päässä viikonloppuna tuolla.
    Käyn vielä illemmalla, mikäli uskallusta riittää, ajelemassa asemalla saakka, eli n. 20km lisää matkaa mittariin.

    #2
    Villi arvaus: ahdoilla pakoputkeen menee reilusti lämpimämpää tavaraa joka aiheuttaa kasvaneen käryämisen. Öljyä on kuitenkin putkistossa litroja? Voisikohan auttaa jos menee johonkin oikeasti jyrkkään ylämäkeen käyttämään konetta jolloin saadaan puhallettua helpommin tavaraa pois putkesta...

    Comment


    • #3
      Tuo olisi lohdullinen vaihtoehto. Litroja tosiaan on, osa näkyi valuneen muovin päälle tallissa ja vielä pihalla ollessaankin putkiston saumoista oli pienet tipat tullut alle.

      Comment


        #4
        irrotappa katit ja valuta niin tyhjäksi kun saat, ovat "alin" kohta putkistossa het koneelta.

        Tai jos jotain muuta kuin vakio niin alin kohta syyniin...
        Viimeksi muokannut gedu; 1.9.2010, 19:06.

        Comment


          #5
          Ja toinen syyllinen saattaapi olla ahtoputkistossa, jos on lorautellut pakopuolelle niin hyvinkin mahdollista että on myös ahtopuolella ölppää "sopivasti". Ja ahdoilla sitten puskee koneen läpi ne ölpät.

          Comment


          • #6
            Käväsin tuossa kaupalla pienen matkan päästä ja tosiaan viileämmällä koneella tuntui ettei näkynyt mitään savua, kaupan pihassa sitten jo pölläytti. Takasi tullessa nostin ahtoja johonkin 0,7-0,8 kieppeille ja taas nousi komeat savut taakse, sekä tiputti kipinän yhdestä pytystä. Tuo ahtoputkiston öljyisyys kävi myös itsellä mielessä. Huomenna on todennäköisesti sitä luokkaa pitkä päivä, ettei ehdi asialle mitään tekemäänkään. Pitää arpoa ajaako tuolla perjantaina satakunta kilometriä vai ei.

            Comment


            • #7
              Välijäähy kannattaa tyhjentää irroittamalla, sieltä saattaa tulla yllättävän paljon öljyä. Itsellä turbon hajoamisen jälkeen savutus loppui vasta n. 150 km ajon jälkeen. Kaikki ahtoputket ym. tyhjennettiin.

              Ei vingu turbo enään kun nostaa jalan kaasulta. Vajaat 2000 € tyhjeni lompakko.

              Elämä on ihanan kallista.

              Comment


              • #8
                Noniin. Loppui, tai ainakin väheni selkeästi savutus. Ajelin kärrin kanssa viikonloppuna sen pari sataa kilsaa ja lopussa ei enää huomannut lainkaan peilistä savua.

                Comment

                Working...
                X