Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Redline öljyt perään ja laatikkoon

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    En tiedä ritsoista mutta 10 talvea kahdella eri autolla takana ilman vastaavia ongelmia.

    Comment


      Täällä b6 1.8tq:ssa mt-90 laatikossa. Yli kympin pakkasilla ensimmäiset vaihdot todella jähmeitä mutta normalisoituu ekan kilometrin jälkeen.

      Comment


        Joo kyllä ne minullakin sitten notkistui. Mutta ekat sadat metrit oli niin jäykkiä että vauhti melkein pysähtyi ennenkuin sai kakkosen sisään. Kyllä se sitten toimi hyvin kun lämpeni.

        Comment


        • Haluaisin tietää, että mitkäköhän öljyt on -20c pakkasilla kylmänä lähdettäessä notkeat heti?

          Comment


            Niin minäkin.

            Comment


            • Kellää kokemusta noista Tepon myymistä Midlandeista?

              Comment


                Laatikkoöljyjen jähmepisteitä tuli vertailtua juurikin siinä mielessä, mikä olisi pakkasella notkeinta. Castroliin päädyin, eikä ainakaan -25C pakkasessa tuntunut merkittävästi jäykistyneen, 1,2 ja pakki menee kaikki vaivatta päälle. Ennen öljynvaihtoa noiden kanssa oli vaikeuksia.

                Jähmepisteet:
                Castrol Syntrans transaxle 75w-90: -54C
                Mobilube 1 SHC 75w-90: -54C
                Redline MT-90 75w-90: -45C
                Midland Synqron 75w-90: -42C

                Comment


                • Alkuperäinen kirjoittaja Kilu7 Näytä viesti
                  Haluaisin tietää, että mitkäköhän öljyt on -20c pakkasilla kylmänä lähdettäessä notkeat heti?
                  No ei mitkään. Redline MT-90 oli kuitenkin ensimmäinen täys-synteettinen öljy jolla vaihtaminen meni rattaiden sorvaamiseksi tuossa lämpötilassa. Hapan maku jäi lähinnä sen takia miten maahantuoja hehkuttaa juuri talvikelpoisuutta: "...ShockProof-öljyt ovat siis poikkeus. Kaikki muut Red Line –öljyt juoksevat erinomaisesti pakkasella. Polyolesteri on kaikkein lämpöstabiilein raaka-aine, mikä tarkoittaa myös sitä, että se ei jäykkene kylmässä eikä ohene kuumassa kuten muut öljyt."

                  Midland-öljyistä kuulisin mielusti, ei näytä kovin moni kokeilleen?

                  Comment


                    Tuo Motul Gear 300, mikä jossain vaiheessa on mainittukin, on ollut ihan toimivaa kamaa. Tällaiset on tehtaan speksit:

                    Koodi:
                    Viscosity grade SAE          J306         75W-90
                    Density at 15°C (59°F)       ASTM D1298   0.900
                    Viscosity at 40°C (104°F)    ASTM D445    72.6mm²/s
                    Viscosity at 100°C (212°F)   ASTM D445    15.2mm²/s
                    Viscosity index VIE          ASTM D2270   222
                    Flash point                  ASTM D92     200°C / 392°F
                    Pour point                   ASTM D97     -60°C / -76°F
                    Ainakin tuo kylmä pää vaikuttaisi numeroissa hyvältä, eikä Saksasta tilattuna ollu mitenkään tolkuttoman hintaista.

                    Comment


                      Tässä kun puhutaan sekaisin eri malleista, niin muistutan esim. B6-korin laatikkoöljy asiasta ( on kyllä koskenut montaa muutakin manuaalia, myös poikittaisia), josta tehdas aikoinaan tiedotti. Tehtaalta lähti autot liian liukkaalla öljyllä, ettei synkrot ehtineet mukaan, joita sitten ongelmatapauksissa kehotettiin vaihtamaan uudella numerolla olevaan öljyyn, joka ei ollut nin liukasta. Joka on siis nykyään marmorilta saatavaa kamaa.
                      Ettei olisi niin, että kellä on lämpöisenä ongelmia, on öljy liian liukasta, riippumatta merkistä.

                      Comment


                      • minulla on audi a6 2.4i multitronic, laatikolla. mitä vaihdelaatikko ölyä siihen kuuluu. viimeksi laitetiin aft punainen öljy. mutta sisälle ei mahtunut kuin noin,6litraa. korjaamo kertoi et turpiinin jää aina noin.2-3 litraa...

                        Comment


                          Jos on multitronic-vaihteistolla, eli CVT-vaihteisto eli variaattorivaihteisto, niin ATF on sinne täysin väärä öljy, etenkin punainen. Vaihteistossa ei ole myöskään turbiinia.

                          Kyseessä lienee siis Tiptronic-vaihteisto, jonne punainen on myös väärä valinta mutta ei varmaankaan aiheuta heti tuhoa. Ja siitä lisää tietoa http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=32189

                          Tässä käsitellään vain Redline öljyjä.

                          Comment


                          • Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
                            Tässä kun puhutaan sekaisin eri malleista, niin muistutan esim. B6-korin laatikkoöljy asiasta ( on kyllä koskenut montaa muutakin manuaalia, myös poikittaisia), josta tehdas aikoinaan tiedotti. Tehtaalta lähti autot liian liukkaalla öljyllä, ettei synkrot ehtineet mukaan, joita sitten ongelmatapauksissa kehotettiin vaihtamaan uudella numerolla olevaan öljyyn, joka ei ollut nin liukasta. Joka on siis nykyään marmorilta saatavaa kamaa.
                            Ettei olisi niin, että kellä on lämpöisenä ongelmia, on öljy liian liukasta, riippumatta merkistä.
                            Et osanumeroa osaisi toho heittää?

                            e: Vissiinki tämä A2-loppunen öljy? Mielenkiintonen litrahinta, 40€!
                            Viimeksi muokannut horch; 21.1.2014, 16:27.

                            Comment


                              Numeroa en muista, mutta jos kysyy tiskiltä manuaalin öljyä, niin tulee sitä oikeaa tavaraa. Tosiaan sama koski niin poikittaisia kuin pitkittäisiä vaihteistoja 2000-luvun alkupuolella.

                              Comment


                                Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
                                Ettei olisi niin, että kellä on lämpöisenä ongelmia, on öljy liian liukasta, riippumatta merkistä.
                                Tästä taidettiin aikaisemmin puhuakin. Hieman alkanut kiinnittämään huomiota tuohon, että josko itselläkin olisi liian liukkaat öljyt (Castrol), kun nimenomaan lämpimänä varsinkin kakkonen ja kolmonen vaatii hieman rauhallisuutta. Ei nyt sinänsä rutinaa kuulu, mutta ei se aivan sulavastikaan mene. Pakkasilla toimii mielestäni yllättävänkin hyvin. Kankea kyllä, mutta samaa "vastapotkua" ei ole kuin lämpimänä. "Synkrot vaihtoon" joo, mutta voisihan tuota ensin kokeilla toisilla öljyillä, vaikka ei Castroleillakaan ole kuin 10tkm takana.

                                Comment


                                  Nyt kun on tullu enemmän ajoa Urssilla niin olen kyllä kiinnittäny huomiota laatikon toimintaan paremmin. Normi rauhallisessa ajossa toimii kaikki nätisti, mutta kovissa vedoissa kyllä kakkonen ja kolmonen smirklaa luvattoman helposti. Helpottaa kyllä selvästi kun saa laatikkoöljyt kunnon lämpimiksi. Silti jotenki tuntuu ettei tää MT-90 ole parasta matskua tähän laatikkoon. Pitäis ehkä kokeilla Midlandia laittaa, et syntyykö mitään eroa, vai vaatisko laatikko synkroremonttia...

                                  Comment


                                  • Itse annan oman äänen tuolle Motul Gear 300 75W90:lle. Käy ainakin B5 Quattrossa eteen sekä taakse sama öljy. Tuntuu ainakin, että kytkimen vaihto + Motulit koneeseen -huolto vähensi voimansiirron "kolinoita" (edelliset öljyt edellisen omistajan ajoilta Redline), ja että menee smoothisti. Tietenkään 2. vaihteen kuluneille synkroille ei noillakaan öljyillä mahda mitään, mutta hieman pehmeämmältä ovat vaihdot tuntuneet. Vaikea sitten sanoa, että ovatko kuinka paljon paremmat kuin Redlinet, koska kummatkin ovat sen verran hyviä öljyjä, että eroa ei pakosti huomaa kovinkaan helposti. Itsellä ainakin toimivat hyvin.

                                    Comment


                                      Niin-niin... Redlinen omilla sivuilla löytyy sellainen viittaus

                                      MTL, MT-85 & MT-90 are not for use in differentials with hypoid gears
                                      Jos vähänkin tajuan asiasta mitään, niin etuperässäkin on hypoid-vetopyörästö. Miten sitten MT-90 voi sopia lootaan (vaikka sen kohdalla on viittaus juuri VW/Audi-vaihteistoihin)?
                                      Viimeksi muokannut tim71; 17.7.2014, 01:52.

                                      Comment


                                        Eikös pitkittäises etuperäs oo hypoidi tosiaan.
                                        Se sopii sitte ilmeisesti poikittaiskoneisiin lootiin, jossa perälle välittyy voima normaalilla vinohampaisella rattaalla.

                                        Comment


                                          Siinäpä se, kun hypoid-pyörästöjen vaatimukset ja vaihteistoon liittyvät - synkat mukaan lukien - ei mene ihan yksi yhteen. Jälkimmäisessa tapauksessa kun niistä GL-5 litkujen rikkiyhdisteistä ei synkat kovin tykkää...

                                          Niin... kun katselee roadmachine:n sivuja ja redlinen omia, niin viittaa siihen, että ne vaatimukset tapaa toisensa NS (non-slip) GL-5 öljyssä - eli tuoko olisi sitten järkevä valinta pitkittäisaskiin. Tuon ohessa kun onkin viittauksia mm. Subaruun ja Porscheen, jossa on vaihteisto ja vetopyörästö samassa tilassa ja kas kummaa - moottori pitkittäin...

                                          Tosin numerotietojen perusteella voi 75W90 NS GL-5 olla kovalla pakkasella jopa jäykempi kun MT-90 (Brookfield viskositeetti 400P@-40°C vs 320P@-40°C)...
                                          Viimeksi muokannut tim71; 17.7.2014, 20:01. Perustelu: lisää nippelitietoa...

                                          Comment


                                          • Menin ostaan laatikko ja peräöljyt katsomatta keskusteluja ja nyt tuli pupu pöksyyn eli ostin valvolinen synpower tdl täys synteettistä laatikko ja akseli öljyä Gl-4/5 75W-90 voiko pistää laatikkoon ja perään sen kummempia hifistelyjä ja viel pelittäs? B7 06 2.0tfsi quattro manuaali ja torseenil

                                            Comment


                                            • Periaatteessa kyllä. Tärkeintä on että GL-4 luokitus löytyy laatikkoon menevästä öljystä ja GL-5 luokitus perän öljystä. Jos samalla öljyllä on molemmat luokitukset niin pitäisi käydä molempiin. Viskositetttikin on kohdallaan.

                                              Se että onko tuo sitten parasta/optimiöljyä niin varmaan täältä löytyy aika monta mielipidettä.

                                              Comment


                                                Tuossa omassa ässän 01e laatikossa tuli aikaisemmassa vaihteistoöljyn vaihdossa laitettua tuota MT-90:stä, mutta ei oikein toiminut parhaalla tavalla. Tällä hetkellä Castrolin syntrans, jotka toimivat paremmin. Motulin 300 on seuraavana listalla kokeiltavaksi.
                                                Heavyt lähtee myöskin perästä, koska suosituksena olisi jonkun tietyn ajan välein suoritettava perän sisäpesu molybleenin takia.

                                                Comment


                                                  Mitäs öljyä porukka on käyttäny A3 2.0tfsi quattro perässä ja vaihteistossa? Itsellä vm. 2006. Eipä ole tietoa milloin vaihdettu, niin tulis nyt sekin tehtyä. Paljon noihin muuten menee öljyä?

                                                  Comment


                                                  • Minulla meni omaan vaikka dieseli olikin,vaihelaatikko vähän alle 3 litraa olikohan 2,7 en ole satavarma.
                                                    Perään kahta erilaista marmorin jotain omaa haldexille tarkoitettua 0,9 litraa ja sitten perus 75w90 peräöljyä n.Litra.Määriä en uskalla luvata tarkoiksi mutta fiksummat korjatkoon,Teppo ainakin tietää kun kysyy.
                                                    Niin ja perään menee myös yksi suodatin kaikenlisäksi.

                                                    Comment


                                                      Haldexin öljyt ja suodatin löytyykin jo valmiina. Lähinnä minkä merkkisiä öljyä on käytetty ja hyväksi havaittu vaihdelaatikossa ja perässä.

                                                      Comment


                                                        http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...eisto%C3%B6ljy
                                                        Tuolta löytyy vastaus vaihteisto- ja peräöljyasioihin.

                                                        Comment


                                                        • Oma kokemus manuaali 2,7 bi-turbo allroadin vaihteiston ja peräöljyn vaihdosta meni jotenkin näin: Kaikki täyttö ja tyhjennysproput oli 10mm kuusiokulmalla.

                                                          Etuperään ja vaihdelaatikkoon (yhtenäinen tila) laitoin about 3 litraa MT-90 välillä odotellen, että tasaantuu. Täyttöproppu löytyi kuskin puolelta sisemmän vetonivelen etupuolelta.

                                                          Perään laitoin about 1,9 litraa 75W90 (LS-lisäaineella). Täyttöproppu löytyi vänkärin puolelta sisemmän vetonivelen etupuolelta, eli suojapelti piti irroittaa.

                                                          Ilmeisesti ei ollut ikinä vaihdettu 200tkm matkalla. Laatikko on ruvennut toimimaan huomattavasti paremmin viikon ajelun jälkeen. Vaihteet menee sulavasti sisään. Jopa alaspäin vaihtaminen pienillä vaihteilla onnistuu suht helposti. Vaihtamisen yhteydessä kuuluva kolahdus joka ilmeisesti tulee väljistä paikoista väheni mielestäni myös. En tiedä kyllä miten tuo siihen kolahdukseen voi vaikuttaa, mutta mielestäni on nyt huomattavasti vaimeampi ääni/tunne.

                                                          Comment


                                                          • Kyllä se pakkasella ilo irtoaa Redlinen kanssa. Ainakin omassa entisessä B6:ssa meni vaihteenvaihto todella jäykäksi RL:n öljyjen jälkeen. En koske niihin enää, varsinkaan kun hinta on mitä on.

                                                            Comment


                                                            • Kiitti varoituksesta. Katsotaan miten käy kun ilmat kylmenee. Laitoin tuota MT-90 luettuani näitä kirjoituksia ja ymmärsin, että on ihan käypää tavaraa. Ehkä osa suosituksista oli tarkoitettu kuitenkin triptronic laatikoille. Laatikko toimii tällä hetkellä ainakin paremmin kuin aikaisemmin. Laatikko on mielestäni aina ollut vähän hidas. Esim, kun kylmänä lähtee liikkeelle niin kakkonen ei mene ihan heittämällä silmään. Nyt kun on harjoiteltu niin vaihto onnistuu helposti tarvittaessa.

                                                              Arvoin tuota peräöljyäkin jonkin verran koska siinä oli tuota LS-lisäainetta jota tarvitaan ilmeisesti kitkalukollisessa perässä, mutta öljyn kerrottiin käyvän myös lukottomaan perään.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X