En tiedä ritsoista mutta 10 talvea kahdella eri autolla takana ilman vastaavia ongelmia.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Redline öljyt perään ja laatikkoon
Collapse
X
-
Laatikkoöljyjen jähmepisteitä tuli vertailtua juurikin siinä mielessä, mikä olisi pakkasella notkeinta. Castroliin päädyin, eikä ainakaan -25C pakkasessa tuntunut merkittävästi jäykistyneen, 1,2 ja pakki menee kaikki vaivatta päälle. Ennen öljynvaihtoa noiden kanssa oli vaikeuksia.
Jähmepisteet:
Castrol Syntrans transaxle 75w-90: -54C
Mobilube 1 SHC 75w-90: -54C
Redline MT-90 75w-90: -45C
Midland Synqron 75w-90: -42C
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Kilu7 Näytä viestiHaluaisin tietää, että mitkäköhän öljyt on -20c pakkasilla kylmänä lähdettäessä notkeat heti?
Midland-öljyistä kuulisin mielusti, ei näytä kovin moni kokeilleen?
Comment
-
Tuo Motul Gear 300, mikä jossain vaiheessa on mainittukin, on ollut ihan toimivaa kamaa. Tällaiset on tehtaan speksit:
Koodi:Viscosity grade SAE J306 75W-90 Density at 15°C (59°F) ASTM D1298 0.900 Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 72.6mm²/s Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 15.2mm²/s Viscosity index VIE ASTM D2270 222 Flash point ASTM D92 200°C / 392°F Pour point ASTM D97 -60°C / -76°F
Comment
-
Vieras
Tässä kun puhutaan sekaisin eri malleista, niin muistutan esim. B6-korin laatikkoöljy asiasta ( on kyllä koskenut montaa muutakin manuaalia, myös poikittaisia), josta tehdas aikoinaan tiedotti. Tehtaalta lähti autot liian liukkaalla öljyllä, ettei synkrot ehtineet mukaan, joita sitten ongelmatapauksissa kehotettiin vaihtamaan uudella numerolla olevaan öljyyn, joka ei ollut nin liukasta. Joka on siis nykyään marmorilta saatavaa kamaa.
Ettei olisi niin, että kellä on lämpöisenä ongelmia, on öljy liian liukasta, riippumatta merkistä.
Comment
-
Vieras
Jos on multitronic-vaihteistolla, eli CVT-vaihteisto eli variaattorivaihteisto, niin ATF on sinne täysin väärä öljy, etenkin punainen. Vaihteistossa ei ole myöskään turbiinia.
Kyseessä lienee siis Tiptronic-vaihteisto, jonne punainen on myös väärä valinta mutta ei varmaankaan aiheuta heti tuhoa. Ja siitä lisää tietoa http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=32189
Tässä käsitellään vain Redline öljyjä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viestiTässä kun puhutaan sekaisin eri malleista, niin muistutan esim. B6-korin laatikkoöljy asiasta ( on kyllä koskenut montaa muutakin manuaalia, myös poikittaisia), josta tehdas aikoinaan tiedotti. Tehtaalta lähti autot liian liukkaalla öljyllä, ettei synkrot ehtineet mukaan, joita sitten ongelmatapauksissa kehotettiin vaihtamaan uudella numerolla olevaan öljyyn, joka ei ollut nin liukasta. Joka on siis nykyään marmorilta saatavaa kamaa.
Ettei olisi niin, että kellä on lämpöisenä ongelmia, on öljy liian liukasta, riippumatta merkistä.
e: Vissiinki tämä A2-loppunen öljy? Mielenkiintonen litrahinta, 40€!Viimeksi muokannut horch; 21.1.2014, 16:27.
Comment
-
Vieras
Numeroa en muista, mutta jos kysyy tiskiltä manuaalin öljyä, niin tulee sitä oikeaa tavaraa. Tosiaan sama koski niin poikittaisia kuin pitkittäisiä vaihteistoja 2000-luvun alkupuolella.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viestiEttei olisi niin, että kellä on lämpöisenä ongelmia, on öljy liian liukasta, riippumatta merkistä.
Comment
-
Nyt kun on tullu enemmän ajoa Urssilla niin olen kyllä kiinnittäny huomiota laatikon toimintaan paremmin. Normi rauhallisessa ajossa toimii kaikki nätisti, mutta kovissa vedoissa kyllä kakkonen ja kolmonen smirklaa luvattoman helposti. Helpottaa kyllä selvästi kun saa laatikkoöljyt kunnon lämpimiksi. Silti jotenki tuntuu ettei tää MT-90 ole parasta matskua tähän laatikkoon. Pitäis ehkä kokeilla Midlandia laittaa, et syntyykö mitään eroa, vai vaatisko laatikko synkroremonttia...
Comment
-
Itse annan oman äänen tuolle Motul Gear 300 75W90:lle. Käy ainakin B5 Quattrossa eteen sekä taakse sama öljy. Tuntuu ainakin, että kytkimen vaihto + Motulit koneeseen -huolto vähensi voimansiirron "kolinoita" (edelliset öljyt edellisen omistajan ajoilta Redline), ja että menee smoothisti. Tietenkään 2. vaihteen kuluneille synkroille ei noillakaan öljyillä mahda mitään, mutta hieman pehmeämmältä ovat vaihdot tuntuneet. Vaikea sitten sanoa, että ovatko kuinka paljon paremmat kuin Redlinet, koska kummatkin ovat sen verran hyviä öljyjä, että eroa ei pakosti huomaa kovinkaan helposti. Itsellä ainakin toimivat hyvin.
Comment
-
Niin-niin... Redlinen omilla sivuilla löytyy sellainen viittaus
MTL, MT-85 & MT-90 are not for use in differentials with hypoid gearsViimeksi muokannut tim71; 17.7.2014, 01:52.
Comment
-
Siinäpä se, kun hypoid-pyörästöjen vaatimukset ja vaihteistoon liittyvät - synkat mukaan lukien - ei mene ihan yksi yhteen. Jälkimmäisessa tapauksessa kun niistä GL-5 litkujen rikkiyhdisteistä ei synkat kovin tykkää...
Niin... kun katselee roadmachine:n sivuja ja redlinen omia, niin viittaa siihen, että ne vaatimukset tapaa toisensa NS (non-slip) GL-5 öljyssä - eli tuoko olisi sitten järkevä valinta pitkittäisaskiin. Tuon ohessa kun onkin viittauksia mm. Subaruun ja Porscheen, jossa on vaihteisto ja vetopyörästö samassa tilassa ja kas kummaa - moottori pitkittäin...
Tosin numerotietojen perusteella voi 75W90 NS GL-5 olla kovalla pakkasella jopa jäykempi kun MT-90 (Brookfield viskositeetti 400P@-40°C vs 320P@-40°C)...
Comment
-
Menin ostaan laatikko ja peräöljyt katsomatta keskusteluja ja nyt tuli pupu pöksyyn eli ostin valvolinen synpower tdl täys synteettistä laatikko ja akseli öljyä Gl-4/5 75W-90 voiko pistää laatikkoon ja perään sen kummempia hifistelyjä ja viel pelittäs? B7 06 2.0tfsi quattro manuaali ja torseenil
Comment
-
Periaatteessa kyllä. Tärkeintä on että GL-4 luokitus löytyy laatikkoon menevästä öljystä ja GL-5 luokitus perän öljystä. Jos samalla öljyllä on molemmat luokitukset niin pitäisi käydä molempiin. Viskositetttikin on kohdallaan.
Se että onko tuo sitten parasta/optimiöljyä niin varmaan täältä löytyy aika monta mielipidettä.
Comment
-
Tuossa omassa ässän 01e laatikossa tuli aikaisemmassa vaihteistoöljyn vaihdossa laitettua tuota MT-90:stä, mutta ei oikein toiminut parhaalla tavalla. Tällä hetkellä Castrolin syntrans, jotka toimivat paremmin. Motulin 300 on seuraavana listalla kokeiltavaksi.
Heavyt lähtee myöskin perästä, koska suosituksena olisi jonkun tietyn ajan välein suoritettava perän sisäpesu molybleenin takia.
Comment
-
Minulla meni omaan vaikka dieseli olikin,vaihelaatikko vähän alle 3 litraa olikohan 2,7 en ole satavarma.
Perään kahta erilaista marmorin jotain omaa haldexille tarkoitettua 0,9 litraa ja sitten perus 75w90 peräöljyä n.Litra.Määriä en uskalla luvata tarkoiksi mutta fiksummat korjatkoon,Teppo ainakin tietää kun kysyy.
Niin ja perään menee myös yksi suodatin kaikenlisäksi.
Comment
-
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...eisto%C3%B6ljy
Tuolta löytyy vastaus vaihteisto- ja peräöljyasioihin.
Comment
-
Oma kokemus manuaali 2,7 bi-turbo allroadin vaihteiston ja peräöljyn vaihdosta meni jotenkin näin: Kaikki täyttö ja tyhjennysproput oli 10mm kuusiokulmalla.
Etuperään ja vaihdelaatikkoon (yhtenäinen tila) laitoin about 3 litraa MT-90 välillä odotellen, että tasaantuu. Täyttöproppu löytyi kuskin puolelta sisemmän vetonivelen etupuolelta.
Perään laitoin about 1,9 litraa 75W90 (LS-lisäaineella). Täyttöproppu löytyi vänkärin puolelta sisemmän vetonivelen etupuolelta, eli suojapelti piti irroittaa.
Ilmeisesti ei ollut ikinä vaihdettu 200tkm matkalla. Laatikko on ruvennut toimimaan huomattavasti paremmin viikon ajelun jälkeen. Vaihteet menee sulavasti sisään. Jopa alaspäin vaihtaminen pienillä vaihteilla onnistuu suht helposti. Vaihtamisen yhteydessä kuuluva kolahdus joka ilmeisesti tulee väljistä paikoista väheni mielestäni myös. En tiedä kyllä miten tuo siihen kolahdukseen voi vaikuttaa, mutta mielestäni on nyt huomattavasti vaimeampi ääni/tunne.
Comment
-
Kyllä se pakkasella ilo irtoaa Redlinen kanssa. Ainakin omassa entisessä B6:ssa meni vaihteenvaihto todella jäykäksi RL:n öljyjen jälkeen. En koske niihin enää, varsinkaan kun hinta on mitä on.
Comment
-
Kiitti varoituksesta. Katsotaan miten käy kun ilmat kylmenee. Laitoin tuota MT-90 luettuani näitä kirjoituksia ja ymmärsin, että on ihan käypää tavaraa. Ehkä osa suosituksista oli tarkoitettu kuitenkin triptronic laatikoille. Laatikko toimii tällä hetkellä ainakin paremmin kuin aikaisemmin. Laatikko on mielestäni aina ollut vähän hidas. Esim, kun kylmänä lähtee liikkeelle niin kakkonen ei mene ihan heittämällä silmään. Nyt kun on harjoiteltu niin vaihto onnistuu helposti tarvittaessa.
Arvoin tuota peräöljyäkin jonkin verran koska siinä oli tuota LS-lisäainetta jota tarvitaan ilmeisesti kitkalukollisessa perässä, mutta öljyn kerrottiin käyvän myös lukottomaan perään.
Comment
Comment