Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S6 (c4) 4.2 v8-96 automaattilaatikko

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S6 (c4) 4.2 v8-96 automaattilaatikko

    Kertokaahan asiantuntijat, miten tuo laatikko toimii. Eli siinähän ei ole mitään "s", "w" eikä "m"- asentoja, niin kuin esim. v8 mallin audissa muistaakseni on.
    Jotenkin olin (erittäin) huonolla saksankielentaidollani lukevinani ohjekirjasta, että laatikkko muka jotenkin oppisi vaihtamaan ajotyylin mukaan vaihteita!? Siis nopeammin isompaa pykälää jne.

    Sinänsä tuo "oppiminen" voisi ollakin mahdollista, kun välillä tuntuu, että auto kulkee paljon laiskemmin eli ei vaihda pienempää niin hanakasti vaikka kuinka hanattaisi.
    Jotain siitä ohjekirjasta ymmärsin, että käytettäessä tietyissä asennoissa (n ja p) vaihdekeppiä, ns. ohjelma nollautuisi.

    Onko asia näin, vai olenko taas nähnyt unta lukiessani vieraskielistä tekstiä? ;-)

    Toinen kysymys, mitenkä on mitattu kiihtyvyys 0-100km/h tehtaalla phjekirjan teknisiin tietoihin, onko se mitattu "d"-asennossa, vai vaihdettaessa manuaalisiti 1-2 jne.? Hirveä ero kiihtyvyyteen tuntuu olevan kun kiihdyttää "d:llä" tai sitten niin että itse vaihtaa vaihteet.....

  • #2
    2 viikkoa kulunut, eikö kukaan osaa vastata?

    Comment


    • #3
      No jos jotain on pakko kirjoittaa niin nuita oppivia laatikoita on myös tavallisemmissa Audeissa, esim. mulla :) Haulla (kuinkas muuten) löytyy jotain selontekoa nuista laatikon eri moodeista. Mulla nuo eri moodit näkyy lähinnä siten että heti kylmänä vaihteet vaihtuu selvästi korkeammilla kierroksilla kuin hetken ajelun jälkeen, joku "kylmäkäynnistysmoodi" ilmeisesti. Ajelen aina suht. samalla tavalla joten sen kummempaa "oppimista" en ole havainnut, mutta kuulemma kun esim. radalla vedätetään täyttä häkää tovin aikaa niin laatikko hyppää ainakin joksikin aikaa semmoiseen urheilumoodiin ettei se edes päästä kierroksia alle kolmen tonnin tjsp. Tähän "supermoodiin" ilmeisesti siirrytään hetkellisesti myös kickdownin yhteydessä. Olikohan nuita ohjelmia yhteensä kuusi...

      Comment


      • #4
        Ulkomuistista speksejä omasta CRC-lootasta (AAH pannun yhteydessä C4 korissa).

        Toimintamoodeja on 'sporttisuusasteeltaan' 5 + kuudes ns. starttimoodi. Starttimoodissa ollaan käynnistyksen jälkeen aina jotain puol minuuttia tms.

        Kaasua polkiessa toimii luonnollisesti kick down, joka toimii siten että se muuttaa tuota tilaa hetkellisesti 5:s moodiin (sporteimpaan), jollla haetaan pienin mahdollinen tilanteeseen sopiva vaihde (nopeus- ja kierrosaluekartat löytyy lootan SSP:stä). Kick-down toimii tuolla tavalla muistaakseni vain yli 60 kmh nopeudessa ja tila ei tosiaan ole pysyvä. Tätä kutsutaan myös ohituskiidytystilanteeksi. Ennen varsinaista kick-downia (rauhallisempi kaasun polkeminen) analysoidaan kuormitusta ja pudotetaan vaihdetta tarpeen mukaan kuormaan, pa-kulutukseen, nopeuteen yms seikkoihin perustuen.

        Käytännössä itse olen havainnut että yksi polkaisu ei tilaa taida muuttaa, esim kahden lyhyellä matkalla (100m väliä) olevan mutkan kiihdytyksissä riippuen siitä miten nopeasti mutkat tuli otettua niiden jälkeisellä suoralla saadaan sit körötellä pienemmällä vaihteella aina millon mitenkin pitkälle.

        Radalla tuo tosiaan pitää itteään sporttimoodissa eikä laske kierroksia kovin alas, en nyt tarkaan mittaria vahtinu, mut pienempään vaihdot tais olla jossai 3 krpm tietämillä. Varikollekkin körötellään sitä kolmea tonnia kierrattäen...

        Kiihdytysmittauksesta en tiedä, mitä tarkoitat tuolla erolla? Nuo vaihtopisteet pitäs olla automaatin tiedossa aika hyvin, joten luulis D:llä osaavan kiihtyä suht optimaalisesti. Automaatilla paikallaan lähtiessä otetaan ainakin jarrun kanssa 'löysät pois'.

        Comment


        • #5
          Minullakin on sellainen loota. Vaihtelee miten sattuu "oppimaan", mutta en ole kiinnittänyt siihen kovin suurta huomiota koska auto toimii. Mielenkiintoinen asia kuitenkin/asiasta on ollut puhetta aikaisemmin.

          Comment


          • #6
            Joissain laatikoissa (uudemmissa?) sport-moodin saa päälle, kun ennen käynnistystä virrat päällä painaa kaasupolkimen pohjaan. Omassani ei toiminut.

            Comment


            • #7
              No niin, tulihan niitä vastauksia. Kiitos teille. Yritin kyllä tuolla "searchilla" kaivella tietoja, mutta en löytänyt.
              Nuo yllä kuvatut kuulostavat varsin tutuilta "oireilta".
              Mitä tulee tuohon, että ennen käynnistystä kaasun polkaisee pohjaan, niin pienellä varauksella suhtaudun tuohon, mutta pitääpä kokeilla.
              Petri: mistä kaivoit nuo tiedot? Omassa manuaalissa ei kyllä noin runsaasti ole tuota toimintaa kerrottu.

              Comment


              • #8
                Ässässä on vaihteistosofta hiukan erillainen kuin muissa esim. kutosissa, joissa economy moodi pysyy ns.tiukassa ennen kuin päästään "sport" alueelle. Kun taas ässä menee hyvinkin herkästi tuolle sport moodille.

                Vaihteistopaineet ovat myös korkeammat (spotti moodissa), joten pakat eivät anna myöten ja vaihdot sitäkautta hiukan prutaalimmat.

                Kiihdytys suoritetaan juuri niin kuin PetriL mainitsi. Tuskin manuaalisesti vaihtamalla pystyy yhtä optimaalisesti pykältämään.

                Comment


                • #9
                  Kyllä se vaan tuntuu "manuaalisti vaihtamalla" menevän paremmin esim. 0-100km/h kuin tuolla "d"-llä ajaessa.

                  Comment


                  • #10
                    Jos kaikki siinä on kunnossa, niin kyllä se lämätiskissä pitää vetää D-asennolla ~punaviivoille saakka. Ja eihän siihen 0-100 vetoon ei tarvita kuin yksi vaihto?

                    Comment


                    • #11
                      No se vaihtaa 5500rmin kohdalla isommalle ku "d":llä huudattaa.... tiedä sitten onko siinä sitten joku "ei sport" mode päällä!?

                      Comment


                      • #12
                        <--- tuo D-asennossa ja jalka tulipellissä---> vaihtaa isommalle juuri punarajalla. EI yhtään yli.
                        ps: kulkee rajotinta vasten 2-vaihteella rapiat 130. ei tietysti suositeltavaa....

                        Comment


                        • #13
                          Kaken kaa samat kokemukset, kyllä se aika lähelle punarajaa vetää, mut mun mielestä ei ihan rajaan asti ja kakkosella lämä tiskissä = köyhän miehen nopeudenrajotin motarille ;-D

                          Vastaavasti (jos ois ne kartat tässä niin vois tarkistaa) mut ohitustilanteessa ~105 vauhissa lämä tiskiin = vaihtuu vaan kolmoselle, kun jäljelle jäävä vetoalue ois enää niin lyhyt, mut 95 vauhissa lämä tiskiin vaihtuu vielä kakkoselle ensin.

                          Comment


                          • #14
                            No d:llä menee yli puna-alueen, ja vauhtiakin on sitten jo ihan liikaa. Tätä ei siis ole Suomessa kokeiltu.
                            Ja btw, kyllä se kiertää 1-2-3:kin puna-alueen yli, taitaa olla rajoitin pois!?

                            Comment

                            Working...
                            X