Onko kenelläkään ideoita mistä kannattaisi käydä vikaa etsimään kun lämmöt nousee paikallaan ollessa 96-97 ja ajossa on 93. Vesipumppu on uusi ja termostaatti on vaihdettu viime talvena.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
urS4 ylikuumenee
Collapse
X
-
-
Juu ei tuosta vielä kannata huolestua, jos ei paljoa yli nouse kovemmassa kuormituksessa. Jäähdystysjärjestelmään muodostuu ajettaessa painetta joten jäähdytinneste ei vielä sadassa asteessa ala kiehua.
Comment
-
Itselläni sama kone, sama ongelma(?), kaupunki ajossa 100, maantiellä vähän alle 90. Flekti ei pyöri koskaan. Kestäkö toi vehje sataa astetta? Sitten se vielä että missä tossa autossa on se lämpötilamittari? Oli kosketushäiriötä mittarissa mietin että miten korjaisin, mutta ongelma korjaantui sattumalta kun pistin moottoriin lisää öljyä...
Comment
-
Eiköhän sieltä oo tosiaan pimentyny jotain flektipiiristä. Voi olla myös itse flekti rikki. Syylarista tosiaan löytyy tuo lämpöanturi, sen johdoista voi kokeilla "pakkokytkentää" flektille esimerkiksi hyppyjohdolla.
Kyllä se kone 100 astetta kestää, mutta toki edes sähköflekti voisi olla kiva olla toiminnassa. Viskohan siellä häärää vakiona kaverina, ja saattaa riittää pitämään lämmöt tuossa 100 asteessa, sillä kun on kokoa ihan kivasti.
Comment
-
Visko on helppo tarkastaa, noilla lämmöillä se pyörii jo hurjasti (jos paikallaan ollessa mittari näyttää 100 astetta). Tosin samoin noilla lämmöillä pyörii jo sähköflektikin. Tarkasta nämä:
- ilmastointi päällä (flekti pyörii)
- jos lämpöä 100 astetta niin visko pyörii (kunnolla) ja flekti lähtee päälle
Jos sähkö flekti ei pyöri koskaan:
- tarkasta jäähdyttimen anturi (oikesulje pinnit ja katso lähteekö pyörimään eri nopeuksilla, ohjeet löytyy search:llä)
- jos ei lähde, tarkasta resistori paneeli. Tämä on vain v-maisessa paikassa pissapojan säiliön yms alla.
Tämän lisäksi tarkasta jälkijäähypumppu:
- anturi vesiharavassa, oikosulje pinni ja pumpun/flektin tulee lähteä käyntiin (vaikka virrat on pois)
- jos ei lähde pumppu pyörimään, tarkasta pumppu (suoralla virralla) jos pyörii silloin niin ohjausrele on sökö (matkustajan jalkatilassa A-pilarin juuressa) Jos taas pumppu toimii oikein ja flekti ei on vika luultavasti tuossa resistoripaneelissa.
Vika voi myös olla johdotuksessa. Täälläkin monta tarinaa siitä kuinka flektin yms. piuha on nirhaantunut jostain poikki.
Omastani oli nuo kaikki rikki, molemmat anturit, resistoripaneeli, rele ja pumppu. Silti jäähtyi tarpeeksi viskolla. Nämä ovat sellaisia osia joita ei juuri jakseta laittaa kuntoon kun menevät rikki (kalliita osia). Itse vaihdoin kaikki uusiin ja laitoin alemmat lämpötilan anturit ja hyvin rokkaa.Viimeksi muokannut Jari74; 17.8.2010, 11:19.
Comment
-
Näyttää se 1 rele puuttuvan, Dealy time, lukee siinä kohdalla.
Ja että relekannan kohta varmaan on muuttunut, koska autossa ei ole kattoluukkua ja se on sen paikalla.
Paikalla 2 ja 3, rele paikalla (full speed ja hitaampi)
Kuinka nyt kokeilen tuota hyppylangalla, yhdistelen jokaista paikkaa vaan langalla?
miten se lämpökytkin lähtee vekka, nykäsemällä vai onko kierteillä, äkkiä katsottuna siinä tais olla joku vihreä kumi pää jos lähti kaksi piuhaa (onko oikea?)
E: eikä yleinen selvitys siitä miten koko roska toimii olisi pahitteeksi :PViimeksi muokannut juhagee; 27.10.2010, 18:07.
Comment
-
Siinä on muuten kolme nopeutta, tästä lisä infoo lontooksi.
http://www.sjmautotechnik.com/troubl...oling.html#fan
Pyöriikö ilmastointi päällä? Tosin nyt taitaa olla liian kylmä että tota pääsis kokeilee ulkona.
Comment
-
Tänään jaksoin vähän taas tutkailla tuota mysteeriä. Löysin sen ns. resistoripaneelin(?). Joka on ensimmäisessä kuvassa ja siitä vaiheet E1 ja E3+A ovat pois kytketty. Miten vaikuttaa toimintaan? (E2, luonnollisesti paikallaan)
Sit toisessa kuvassa on joku ihme liitin, mikä oli irraallaan siinä lämpöanturin vierestä, mistä mahtaa olla? Ei osunu silmään mikään vastakappale..
Ja viimeinen kuva on vissiin lämpökytkinestä? Kuinka kokeillaan hyppylangalla siitä että flekti ja releet toimisivat?
KIITOS!
Comment
-
Keskimmäisen kuvan mötikkä on ulkolämpötila-anturi, asennuspaikka on puskurin alareunassa.
Vedät liittimen irti ja pelkän ruskean ja muiden johtojen välille hyppy.
Tuo resistorin irtikytkentä vaikuttaa siten, että ilmastointi ei saa ohjattua ykkösnopeutta nyt päälle, ja tuosta toisesta navasta pitäisi itseasiassa lähteä flektille johdot... samalla myös kolmosnopeus irtoaa siihen suoraan sähköt syöttämällä... Eli ei ihme, että ei sähköflekti käynnisty.
Comment
Comment