Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kuinka nakutuksen tunnistus toimii?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kuinka nakutuksen tunnistus toimii?

    Terve!

    Tässä tullut aika ajoin ajellessa mietittyä tuota nakutuksen tunnistusksen toimintaa. Mitenkä esim. tämä abc kone tajuaa sen, että kun vaikka ajelen ensin tankillisen 95 oktaanista bensaa ja sen jälkeen 98 oktaanista. Mitenkä tämä ecu tuon oktaaniluvun tutkii ja säätää sytytyksen sopivaksi? Päteekö se myös tyhjäkäyntialueella?

  • #2
    Mikrofoni lohkon kyljessä kiinni ja kuuntelee kuuluuko sitä nakutusta vai ei.

    Jostain minulla on jäänyt sellainen mielikuva, että joissain hoidettaisiin nakutuksen tunnistus jopa ristiinvertaamalla kuunneltua signaalia muistin nakutuksen signaalin muotoon. Tiedä sitten onko noin edistynyttä oikeasti missään vai kuunnellaanko vaan kylmästi, tuleeko tiettyä taajuutta vai ei.

    Comment


    • #3
      2,6:ssa on perusasetus 95-oktaaniselle eikä se ilmeisesti vaihda karttaa tuota korkeammalle oktaaniluvulle. Polttoaineen nakutuksen riittävyys käydään läpi käynnistyksen yhteydessä, jos nakutusta ei ilmene, käytetään perusasetuksen mukaista sytytyskarttaa. Nakutusta kuitekin seurataan säännöllisesti, nakutuksen tapahtuessa sytytystä myöhäistetään . Kyseinen asetus jää päälle ellei tule uutta nakutusta tai autoa käynnistetä uudelleen. Systeemiä nimetetään adaptiiviseksi.
      2,8:ssa AAH-koneessa on myös 98-oktaanisen kartta , käynnistyksen yhteydessä Ecu päättää mitä karttaa käytetään. En tiedä onko sen systeemi myös adaptiivinen.

      Comment


      • #4
        Ei se moottori ilman kuormaa nakuta, joten käynnistyksen yhteydessä ei kyllä voida päätellä vielä yhtään mitään.

        Comment


        • #5
          Toi olis varmaan ihan hyvä idea että vertais johonkin muistissa olevaan "vakio" nakutus soundiin.

          Mitsun 4G63 mosan nakutustunnistin ainakin sekoaa kun hytikat alkaa kilkattamaan vanhuuttaan. Näyttää nakutusta tyhjäkäynnilläkin dataloggerin mukaan.

          Comment


            #6
            Ihan niinkuin joku virittäjäguru olis sanonut, että nakutusluureilla ei vielä kuule mitään vaikka motronic jo myöhäistää sytytystä. Ja tosiaan ainakin 2.7t koneita ajetaan paljon siten että sytytys myöhäistyy nakutuksen takia.

            Comment


            • #7
              Mites iso vaikutus on sillä, että kiristää nakutusanturin vaikkapa 10 Nm ohjearvosta poikkeavaan kireyteen.
              Muuttuuko esimerkiksi tajuus, jonka anturi olettaa nakutuksen aiheuttamaksi?

              Comment


              • #8
                Ei pitäisi vaikuttaa mitenkään äänen johtumiseen, ellei sillä 10nm:llä liitos jää löysäksi. Ainoastaan jos anturi painuisi jotenkin kasaan, niin sitten voisi muuttua.

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viesti
                  Ei se moottori ilman kuormaa nakuta, joten käynnistyksen yhteydessä ei kyllä voida päätellä vielä yhtään mitään.
                  No joo eli käynnistyksen jälkeen systeemi on aktiivinen , jos nakutusta kuuluu, niin sytytyskarttana käytetään alempaa 95-oktaanisen bensan karttaa. Muistaakseni kuormitukseen riittää 14%. Jos Ecu ei saa signaalia sensorilta, sytystä myöhäistetään 12 astetta eli silloin sillä on jo suuri vaikutus tehoon ja hyötysuhteeseen vrt. bensankulutus.
                  Varsinkin uudemmissa autoissa Ecu vähän ajan kuluttua palauttaa arvot eli pyrkii näin optimoimaan sytyksen. Vanhemmissa (kuten 2,6:ssa) sytytys jää myöhäiselle virran uudelleen kytkemiseen asti.

                  Comment


                  • #10
                    Eikö uudemmat säädä lennossa ennakkoja pois sen verran vain kun tarvitsee?

                    Comment


                    • #11
                      Kyllä. Noitahan logitellaan paljon kun autoja viritellään, niin nähdään miten ennakot muuttuu.

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja vepek Näytä viesti
                        No joo eli käynnistyksen jälkeen systeemi on aktiivinen , jos nakutusta kuuluu, niin sytytyskarttana käytetään alempaa 95-oktaanisen bensan karttaa. Muistaakseni kuormitukseen riittää 14%. Jos Ecu ei saa signaalia sensorilta, sytystä myöhäistetään 12 astetta eli silloin sillä on jo suuri vaikutus tehoon ja hyötysuhteeseen vrt. bensankulutus.
                        Varsinkin uudemmissa autoissa Ecu vähän ajan kuluttua palauttaa arvot eli pyrkii näin optimoimaan sytyksen. Vanhemmissa (kuten 2,6:ssa) sytytys jää myöhäiselle virran uudelleen kytkemiseen asti.
                        Joo melkein noin mutta ei ihan.

                        Toi kuormaprosentti vaihtelee vähän softakohtaisesti, jos ecu havaitsee nakutusta (eli jos nakuanturin signaali menee yli ennalta säädetyn rajan, säätöraja on sylinterikohtainen), se ensin tekee perusmyöhästyksen, usein 2 tai 4 asteen pykälissä. Sen jälkeen myöhästetään ennalta asetetuin portain maksimimyöhästykseen, joka on usein 12 tai 14 astetta.
                        Jos tämäkään ei auta, ECU tulkitsee tilanteen ns. "dauerklopf" jolloin käytetään paljonkin eri karttoja polttoaineensyötössä ja sytytysennakossa. Tästä palautuminen riippuu ecusta, jotkut palautuu pikkuhiljaa, jotkut uudelleenkäynnistyksen jälkeen.

                        Jos ennakon vähennys auttaa ja nakutus poistuu, palataan alkuperäiseen sytytysennakkoon ennalta säädetyn kierrosluvun jälkeen (yleensä vaihdellen nakutuksen kestosta 10-140 kampuran kierrosta).

                        Comment


                        • #13
                          Kokemusperäinen tieto ABC-koneesta: siinä vaiheessa kun nakuttaa vaikka ECU säätää sytkää myöhemmälle (eli tulee tuollainen Dauerklopf-tilanne) ECU vetää lopuksi sen puolen joka nakuttaa ruiskusuuttimet pimeäksi, eli ei anna polttoainetta (ABC:ssä siis kaksi nakuanturia)
                          Tuohon tilanteeseen pääsin kun oli pakoputki tukossa toiselta puolen heti katin jälkeen. Kone kävi sekunnin-kaksi hyvin, sitten nakutti ja sitten lopetti kolmen pytyn osalta käymisen- eli kuumat pakokaasut jäivät pyttyyn jolloin seos syttyi heti imuvenan avauduttua- nakutti.

                          Comment


                          • #14
                            Miten ECU säätää sytkää jos jompi kumpi antureista on pois pelistä (AEB-ympäristössä)? Meneekö limp-modeen tms?

                            Itselläni herjaa "16711 - Knock Sensor 1 (G61): Signal too Low", ja ko. anturin arvo on koko ajan tyjäkäynnillä 0.300V, ei elä mitenkään.

                            Comment


                            • #15
                              Varmaankin lopettaa ahtokontrollin ja myöhäistää sytkää. SSP:stä selviää.

                              Comment


                              • #16
                                Itselläni herjaa "16711 - Knock Sensor 1 (G61): Signal too Low"
                                Sama vikakoodi omassa kulkineessa ja tällä viikolla menee huoltoon tutkittavaksi. Tuntuu, että menopelille maistuu polttoaine normaalia enemmän (ajotapaan nähden) ja hevosia puuttuu pellin alta... mutta nämä voi olla myös luulosairauden tuotosta. Vikakoodi on kuitenkin todellinen. ;-)

                                Comment


                                • #17
                                  Nakutusanturin testaus (ELSAsta): Mittaa yleismittarilla napojen resistanssi (3 napaa, mitataan siis kaikki ristiin), jos ovat oikosessa niin anturi pitää uusia.

                                  Muussa tapauksessa anturin löysääminen ja uudelleen kiristys (20Nm) pitäisi auttaa.

                                  EDIT: Kannattaa tarkistaa että liittimet tulee laitettua tukevasti kiinni, omassa pirssissä toinen oli puoliksi irti ja siksi oireili.
                                  Viimeksi muokannut alpi; 29.3.2010, 15:31.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Todetaan vielä, että nakutustunnistus/korjaus voidaan tehdä sylinterikohtaisesti . Tieto otetaan pyörimisnopeuskäyrän muutoksesta , kuten misfire.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nakutusanturi vaihdettiin merkkihuollossa ja piti olla muka kunnossa... eipä ole. Vikakoodi on hypännyt pystyyn todennäköisesti pian huollon/koeajon jälkeen. Mikähän mahtaa olla seuraava looginen steppi vian jäljittämisessä? Luulisi, että merkkihuollossa ymmärtävät nakutusanturin kiristysmomentin perään... meinaan vain että vika tuskin on siinä. Toisaalta toivon että olisi niin pääsisi helpolla viasta eroon.

                                      Nyt ihan pian ei ehdi viedä autoa uudestaan pajalle.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Vikapaikaksi paljastui johtosarja joka uusittiin. Vikakoodi ei ole enää uusinut ja auto liikkuu huomattavasti pirteämmin.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mistäs mahtaa löytyä v6 moottorista knock sensor 2? Ja moottorina siis 2,8 30v ALG.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Knock sensor 2 - signal too low herjaa on tullut vikakoodeihin satunnaisesti. Nyt mittasin siitä sinisestä liittimestä resistanssit tuon aikasemman ohjeen mukaan, ei löytynyt oikosia. Uudelleen kiristys siis saattaisi auttaa mutta itse anturia en kuitenkaan ole löytänyt.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Jos nyt en ihan omiani muistele niin imusarjan alta nuo löytyy.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Vähän itellekkin tuli sellanen epäilys että ne vois olla imusarjan alla kun en muualtakaan niitä löytänyt. En kuiteskaan vielä viittinyt imusarjaa alkaa purkamaan.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tarkistuksen jälkeen pysyn kannassani. noin suurinpiirtein keskimmäisen pytyn kohdilla ovat

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Lainataan hieman vanhaa ketjua. Voiko nakutusanturin läpi vuotaa öljyä, ts. meneekö tuo lohkon läpi sellaiseen paikkaan, josta öljyä pääsee puskemaan läpi pihalle? AEB:ssa olen metsästänyt piilottelevaa öljyvuotoa jo hyvän aikaa, ja kyseisen anturin ympäristö ja varsinkin alapuoli näyttäisi olevan märkä öljystä. Olisi mukava saada jotain varmistusta epäilyyn, ennen kuin ostan uuden tilalle ja alan purkamaan vanhaa pois. Lieneekö tämäkin kuulunut ennemmin sinne tyhmien kysymysten ketjuun? :)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jos tulipellin puoleisen anturin kohdalta näyttäs vuotavan niin oletko vaihtanut öljynsuodattimen jalkaan sitä o-rengasta? Jos nyt oikein muistan niin se anturin kohdilla yläpuolella sen öljynsuodatinpaketti on.. 2 anturia näissä muistaakseni on. Saatan olla väärässäkin.. :)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        En ole ihan varma onko kyseessä etummainen vai taaempi anturi, näkyy yläkautta kun taskulampun kanssa kurkkii paisarin vierestä imusarjan alle. Pitää tuo öljynsuodattimen jalka tarkastaa myös, kun seuraavan kerran pääsen auton alle tutkimaan.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kysymys koskien ABC koneista b5:a.
                                                          Moottori jonkinmoisessa vikatilassa, tehot varmaan puolittuneet.
                                                          Luettiin vikakoodit ja löytyi merkintä molemmista nakutuksenesto anturista ja lisäys "component on min. stop. Nollattiin koodit mutta korjaamon pihasta lähtiessä huomasin että tehot edelleen kateissa. Eli vikakoodit ilmeisesti uusiutuivat samantien.
                                                          Mikähän voisi aiheuttaa tuon vikatilan? Antureiden resistanssin mittasin yllä mainitulla tavalla eivätkä ole oikosulussa.
                                                          Voisiko tuo katin tukkoisuus aiheuttaa vian?

                                                          Comment

                                                          Working...