Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2. vaihde kankea kylmänä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Koitin kyllä hakea, mutta en keksinyt mitään hyviä haku sanoja. Jos viitsisit helpata sen verran, että saa jotain hakusanoja millä löytyisi jotain. Yleisesti koitin vaihteisto öljyt. Ja sitten tuota laatikon koodia, ja löysin tämän keskustelun.

    Ja mitä itse käytät kun näytät s2 omistaja olevan?
    Viimeksi muokannut okkim; 7.10.2014, 22:18. Perustelu: Älä tee heti uutta viestiä perään, vaan editoi vanhaa.

    Comment


      #63
      Kiitän lueskelen tuolta

      Comment


      • #64
        Motul Gear 300 75W-90 on ainakin omassa 5-vaihteisessa AEB:ssa toiminut oikein hyvin ja edellisessä takavetojapsissani toimi hyvin myös. Tämmöisiä suosittelevat Motulin sivulla sinun autoosi. Kaikki Motulin 300-sarjan (kuten myös Redlinen) öljyt on tehty polyolesterista, joissa on polariteetti, jonka vuoksi ne pysyvät magneetin tavoin kiinni metallissa, jonka vuoksi POE-öljyt toimivat PAO-öljyjä paremmin myös kylminä viskositeetin ollessa huonompi. Lisätietoa: http://www.bobistheoilguy.com/esters...ic-lubricants/

        Comment


        • #65
          Kakkosvaihteen kanssa on myös ollut jo pitkään ongelmia, talvella viileämmillä keleillä rasahtaa lähes aina vaihtaessa. Kelien lämmettyä toimii taas lähes moitteetta varsinkin öljyjen lämmittyä kun on vähän aikaa ajanut, mitä lämpimämpi keli sitä paremmin toimii. Marmorilta kävin öljyjä kyselemässä ja siellä ei ollut muuta tarjolla kun G 052 532 A2 -öljyt eivätkä kuulostaneet Vantaan tai Espoon Centereissä tietävänkään että voisi öljyistä johtua. No ostin ja vaihdoin nuo öljyt, ehkä aavistuksen verran auttoi mutta ei paljoakaan. Kannattaisikohan vielä kokeilla eri litkuilla, vaikka tuolla aiemmin mainitulla G052171A2? Onkohan tuosta rasahtelusta välttämättä edes pidemmän päälle haittaa, onko kenelläkään hajonnut laatikoita näistä tuon ongelman takia? Auto siis A6 1.9 Tdi AWX, 370000 ajettu.

          Comment


          • #66
            Ah, 10v "uudempi" Audi A4 B6, samat ominaisuudet. Kakkonen menee heikosti silmään kylmänä. Salapoliisityö selvitti että huoltamo vaihtoi edellisen omistajan tuomat öljyt askiin. Voi olla mitä tahansa ja syy todennäköisesti tässä.

            Edellinen Audi 100 1991 (C4) 2.8l (AAH) quattro sai Valvolinet askiin taulukon mukaan, vaihteet eivät menneet silmään pakkasella, hirveä selvitys öljyistä, Audin omat sikahintaiset askiin ja kaikki toimi seuraavat 8v.

            Nyt taas selvitin mitä FTW askiin kannattaisi laittaa: Mobil VS200, ei, liikaa huonoja kommentteja, Castrol TAF-X eiku se onkin nykyään Syntrans transaxle, ei toimi kaikilla kylmänä, next, wanha kunnon Redline MT-90, siitäkin valitusta kylmänä, Midland Synqron, ainakin myyjä tykkää, no OEM G 052911A2 sitten, kiva, maksaa 44,50e/l kertaa kolme... jaa saattaa olla liian liukasta ja Audi vaihtoi öljyn toiseen jonka numero oli jokin tai sitten juuri tuo...

            Vähemmästäkin pää hajoaa.

            Mutta missään monesta ketjusta ei ole mainittu tätä tavaraa: Ravenol MTF-2

            http://http://www.4x4parts.fi/voitel...tooljy-1l.html

            Ulkomaalaisilla sivuilla moni epäilee OEM-öljyksi, mutta mistä tietää lisäaineista VAGille mennessä erässä.

            Tällä hetkellä on 1. vaihtoehto tilata G 052911A2 ebaysta silläkin riskillä, että numero voisi olla väärä, mutta ainakin Marmori luottaa numeroon tänäänkin.

            2. vaihtoehto on Ravenol ja 3. Midland.
            Viimeksi muokannut koboltti; 27.6.2019, 11:14.

            Comment


            • #67
              http://m.motonet.fi/fi/tuote/590099/...vaihteistooljy
              Sitä laitoin oman, ei audin, mutta oiret samat.
              Parempi tuli, jos joutuis audin laitta, ostaisin taas.

              Comment


                #68
                Tuota Ravenolia meinasin itsekkin laittaa mutta myyjä sanoi että on parempi laittaa oikeaa viskositeettia (75W-90). Jännä sinänsä kun tuossa purkissa on tuo juuri oikea osanumero (G 052 911) mutta silti ei muka olisi oikeaa.

                Tässäkin on oikeat luokitukset mutta viskositeetti "väärä".

                Tilasin sitten lopuksi tätä.
                Viimeksi muokannut horch; 3.10.2016, 23:37.

                Comment


                • #69
                  Päädyin lopulta tilaamaan saksasta 45e posteineen 3l entistä Castrol TAF-X, nykyistä Syntrans Transaxle 75W-90. Tästä tuntui olevan keskimäärin parhaat kokemukset.

                  Parani huomattavasti mutta silti lähinnä tyydyttävälle tasolle. 2. pistää vielä vastaan kylmänä. 12km ajon jälkeen kakkoselle vaihto oli silti epämääräinen (nollakelissä, säteilylämmittimellä esilämmitetty). Kuin kaikki ei ole kohdallaan ja vaihde muljahtaisi silmään. Tuntui että vapaan jälkeen olisi vielä yksi taso ennen kuin vaihde olisi silmässä ja välillä vaihto oli aivan normaali.

                  Nyt pitää miettiä ajaisiko vain, kokeilisi VAG-öljyä vai laittaisi auton kiertoon.
                  Viimeksi muokannut koboltti; 27.6.2019, 11:02.

                  Comment


                    #70
                    Mulla on joskus apurungon puslia vaihdeltu, silloin huomasi että oli asennuksen jälkeen lähes mahdoton saada vaihteita päälle. Apurunko kohdalleen niin menee vaihteet sisään paremmin kuin uudessa autossa (??). Muutamia kertoja noita vaihteistoöljyjä vaihdettu ja tuntuu olevan lähinnä placebo-efekti että niillä tulisi paremmaksi.

                    B6 1.8Tq AVJ FPT-laatikko

                    Comment


                    • #71
                      Mielenkiintoista. Pitääkin tarkastaa, kunhan etupään täysin hapertuneen "stop bufferin" vaihto tulee ajankohtaiseksi osan saapuessa. Välitysmekanismin voisi katsoa samalla, jos on kaveri vaihtamassa vaihteita.

                      Comment


                        #72
                        En muista miten tuossa B6 tuo vaihdevivusto on toteutettu mutta moni vaihteistoöljyn vaihtaja tuntuu unohtavan, että vaihteenvaihtoon liittyviä osia on myös vaihdelaatikon ulkopuolella ja samanlaillahan nekin jäykistyvät kylmässä.

                        Comment


                          #73
                          Ei siellä ulkopuolella ole käytännössä mitään sellaista joka pääsisi pahemmin jäykistymään pakkasessa. Ainoastaan vaihdekepin pallossa on vaseliinia, mutta ei se pysty aiheuttamaan huomattavaa vastuksen kasvua.

                          Comment


                          • #74
                            Jaksoin ajaa n. 1tkm Castroleilla kunnes tilasin alkuperäiset OEM-öljyt Englannista (75e kaikkineen vs. marmorin 120-140e). Tarkemmin G052911, A2 eli litran pakkauksissa.

                            Kuitenkin toiminta kylmänä parani huomattavasti, mutta ei silti nosta vaihteiston toimintaa normaaliksi tai hyväksyttäväksi.

                            Toisen kerran yritin säästää öljyissä ja päädyin lopulta OEM-öljyihin, yritän vielä viisastua.
                            Viimeksi muokannut koboltti; 27.6.2019, 11:04.

                            Comment


                              #75
                              Tuon muljahtelun perusteella vaikuttaa tosiaan mekaaniselta ongelmalta. Joka tapauksessa yllättävä apu voisi olla myös, jos kakkosvaihteen synkrorenkaan saisi kunnolla puhdistettua metallimuhjusta. Harjasin kerran yhden ongelmallisen kakkosvaihteen renkaan puhtaaksi, niin kevyt rusahtelu loppui. Sillä kertaa oli tosin muutakin asiaa vaihteistoon, etten kyllä sen takia olisi jaksanut avata askia. Ennen harjausta koetin muistaakseni jotain pesuainetta laatikkoon, josta ei tuntunut olevan apua, kun metallijyystit olivat sulaneet tiukkaan. Tosin tuolloin sykronointiongelmaa oli lähinnä lämpimillä öljyillä, eli kylmänä toimi paremmin.

                              Comment


                                #76
                                Mikäs tuon OEM-öljyn valmistaja on? Tuskin Audin tehtaalla omaa tislaamoa on.

                                Comment


                                • #77
                                  Mitä väliä valmistajalla/valmistamalla tehtaalla on? Öljyn tilaaja määrittää öljyn ominaisuudet, ihan sama mistä tehtaasta se tulee ulos. Fuchs oli ainakin vuosi sitten varmaan isoin toimittaja VAG:lle, mutta sekin vaihtelee kuka halvimmalla toimittaa vaatimustenmukaista öljyä.

                                  Öljyjen valmistamisessa käytetyt lisäaineetkin tulee monelle merkille samasta paikasta, erona vain että mitä määriä niitä raakaöljyyn sekoitetaan.

                                  Comment


                                    #78
                                    No lähinnä ajattelin sitä että täsmälleen samaa öljyä saattaa valmistajan omalla merkillä olla ihan varaosaliikkeessä huomattavasti huokeammallakin, kun purtilossa ei ole Audin logoa. Eli jos jonain vuonna vaikka tuo Castrol on ollut OEM-öljyn toimittaja niin yhtä hyvin se varmaan toimii Castrolin purkista kaadettuna kuin Audin logolla olevasta purkista

                                    Comment


                                    • #79
                                      OE ei OEM. Mutta ei hirveän suurella todennäköisyydellä silti ole samaa öljyä. VAG:lla on niin suuret öljytilausmäärät että saavat ihan samaan hintaan erikoiskamaa kuin valmistajan bulkkikamaa. Lisäksi usein tuon kokoiset firmat kuin VAG pitävät yksinoikeuden omaan cocktailiinsa, eli valmistava tehdas ei saa sitä käyttää omassa markkinoinnissaan.

                                      Arpapeliä siis, vaikka tietäisi tämän hetkisen toimittajan.

                                      Comment


                                      • #80
                                        En pysty jättämään asiaa tähän, kun joka aamu nakertaa 2. vaihde.

                                        Kysyin asiaa Audilta kolmannen kerran, pyysin että vastaukseen nähtäisiin vaivaa nopeuden sijaan. Tähänasti vastaus on aina ollut "en oo kuullutkaan" vaikka netti on täynnä avautumista aiheesta ulkomaita myöten.

                                        Nyt tuli kiitettävä vastaus:

                                        "
                                        Hei,

                                        Keskustelin asiasta meidän voimansiirtoon erikoistuneen huoltoteknikon kanssa. Hän oli samaa mieltä kanssani, että mikäli öljyt vaihdettu syy todennäköisesti synkronoinnissa. Toki onhan auton kytkin kunnossa, ettei luista ja ottaa normaalisti. Kulunut kytkin voisi myös aiheuttaa ongelmia.

                                        Joihinkin autoihin on synkronointi ongelmiin auttanut öljyn vaihto eri varaosanumerolla olevaan, tosin varaosa-ohjelma ei tarjoa sitä öljyä kyseiseen autoon. Eli mahdollista, että G 052171A2 öljy voisi auttaa.
                                        Tämä tosin ei korjausohjeiden mukainen toimenpide, mutta joihinkin A3 ja VW Golf autoihin samantapaisiin ongelmiin auttanut.
                                        "

                                        Tässäkin ketjussa on ihmetelty G 052171A2 vs. G 052911A2, päädyin aluksi G 052911A2 koska seurasin orjallisesti Audin suosituksia. Toisaalta jotain on pielessä, joten pakko kokeilla muuta. 3l G 052171A2 maksaa marmorilla 126e joten tilasin ebaysta Febin 21829 VWTL726, jonka pitäisi olla korvaava 75W GL-4 -öljy. Hintaa tuli posteineen 40e /3l.

                                        Tänään ajattelin vaihtaa jälleen öljyt ja katsoa kuinka käy.

                                        Comment


                                          #81
                                          Lähtökohtaisesti 16 vuotta vanhassa autossa voi olla väljää paikassa jos toisessakin joka aiheuttaa tahmeutta vaihteenvahdossa. Muutakin kuin öljyt.

                                          Comment


                                            #82
                                            Tuohan lienee ihan perus 01a-tyypin aski, mulla on t89 ja b5 ympäristöissä toiminut vastaavan askiperheen askeissa sekä castrol että midland. Viimeksi viime viikolla tein pienimuotoista askiremppaa b-vitoseen ja laitoin sisään castrolit. Tähän mennessä toiminut hienosti sekä kylmänä että lämpimänä, 367tkm ja risat veivattu aski.

                                            Olikohan niin, että b6 koppaan oli muutettu syncrojen materiaalia tms? Voi myös olla, että synkka on fyysisesti kulunut.

                                            Comment


                                              #83
                                              Mistä ostit alkuperäisöljyt Englannista? Ja nimenomaan G 052911A2?

                                              Comment


                                              • #84
                                                Ostin aikaisemmin ebaysta juurikin suosituksen mukaisen G052911A2 öljyn VAG-purkissa, myyjä oli Newark Volkswagen - part of the JCT600 Group.

                                                Foorumeilta löytyy myös purkukuvia, ohuella tutkimisella vaikuttaisi siltä, että Audi on säätänyt öljyjen lisäksi myös synkrojen kanssa aktiivisesti.

                                                Mutta raporttia perjantain öljynvaihdosta: Kolmen muutaman asteen pakkaslähdön perusteella perusteella aski on muuttunut aivan erilaiseksi. Vielä ei olla kuin palmun alla, mutta aski ei pistä voimalla vastaan. Vaihdot menee mukavasti kun vaihtaa rauhallisesti, nopeita vaihtoja ei kylmänä uskalla tehdä. Nyt kuitenkin ajaminen sujuu normaalisti ja sujuvasti ilman, että tarvitsee voimalla kammeta kakkosta silmään vähitellen. Askissa FEBI BILSTEIN 21829, joka on vastaava kuin Audin epävirallisesti vihjaama G 052171A2.

                                                Kahdet tarvikeöljyt ja yhdet VAG-öljyt meni jäteöljyksi tätä selvittäessä.
                                                Viimeksi muokannut koboltti; 27.6.2019, 11:06.

                                                Comment


                                                  #85
                                                  Koitetaas, jos vähän kankeanmakuinen kakkonen muuttuisi herkemmäksi tuolla Febillä. 01E, uudet synkrot. 35,90 e rahteineen.

                                                  Comment


                                                    #86
                                                    Melko edullista tuollakin.

                                                    Comment


                                                    • #87
                                                      Joo, noin pienellä erolla on hyvä tukea Suomalaista toimintaa.

                                                      Pasi: Teetitkö vai teitkö synkrorempan, oliko millainen projekti ja budjetti?
                                                      Viimeksi muokannut koboltti; 28.2.2017, 14:34.

                                                      Comment


                                                        #88
                                                        Ite tein, osat taisi maksaa jotain reilu parisataa. 2-3-4-synkat vaihtui, 6-vaihteinen laatikko kyseessä.

                                                        Comment


                                                        • #89
                                                          Toi FEBI BILSTEIN 21829 on lähemmäs jarrunesten viskositeettiä, oikesti 01E vaihteiston laitoitte sitä?

                                                          Comment


                                                          • #90
                                                            mulla oli noi 21829 febit 02J askissa, toimi ihan ok, tosin vain 30tkm käytön jälkeen vaihteistoöljy oli muuttunut pikimustaksi ja haisi palaneelle (käyny liian kuumana) laskin pihalle, tällä hetkellä teboilin EP 75w-90 GL-4 askissa, jäykäthän ne on kylmänä (lämpimänä toimii kuin ajatus), mutta täysin kirkkaana on pysyny vaikka samanverran ajeltu nyt nuilla ku mitä febillä. en voi tosiaan kyllä suositella noita teboileja koska niissä ei VW luokitusta minkäänlaista.
                                                            (vaihteistoöljyn väriä ja määrää oon tarkastellu säännöllisin väliajoin vaihteistoöljyn lisäysropusta moottoriöljyjen vaihtojen yhteydessä)

                                                            Varmaan parhaat öljyt 2 vaihteen toiminnan kannalta mitä itellä on ollu niin Shell spirax 75w-90 (tosta löytyy VW luokitus), ja tosiaan tää Teboilin EP 75w-90 jossa ei oo luokitusta.
                                                            tuntuu että aika henkimaailman hommia toi 2 pykälän tahmaus, jossain autossa toimii joku öljy paremmin ku jossain toisessa vaikka sama aski.
                                                            Viimeksi muokannut johny1332; 9.3.2017, 12:42.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X