Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tippi ongelma vai ominaisuus?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tippi ongelma vai ominaisuus?

    Eli olen huomannut tuossa omassa b5 quattro tipissä (2,5tdi v6) semmoisen jutun, että vaihtaa 1-2 välin kahdessa pykälässä. Onko tullut kellään vastaan, tai voisiko joku tipin omistaja huvikseen kokeilla tekeekö teillä saman. Huomaa varsinkin, jos laittaa tipin puolelle ja vaihtaa 1-2, niin ensin periaatteessa vaihtaa ja heti perään vaihtaa uudestaan, ja sitten on 2. vaihde silmässä. Ja tämän huomaa kiekkamittarista, sekä tuntee perseessä, kun hoksaa vain ajatella.

    Voi olla, että tuota ei moni hoksaa, jos ei tiedä mitä etsiä, sillä itse käytin auton huollossa ja käskin tutkia ongelmaa, mutta huoltomiehet ei kahdellakaan koeajolla löytäneet vikaa, jonka itse huomaan aina kun ongelman tietää. Tosin ongelman selitys oli huoltomääräyksessä hieman epäselvä, joten sekin varmasti vaikuttaa tuohon, ettei huoltomiehen mukaan laatikon toiminnassa ole ongelmia.

    Kaikki tiedot vastaavista ongelmista ja valistuneet arvaukset otetaan mielellään vastaan. Harkinnassa nimittäin olisi lastu, mutta jos tuo ei ns. ominaisuus ole, niin pitää miettiä uskaltaako tuohon hommaan ryhtyä. Tosin kyllä se taitaa porsia, lastuttaa tai ei, jos siellä vikaa on.

    #2
    Mitäköhän nyt tästäkään selityksestä voisi alkaa arvailemaan? Mitä tarkoittaa "vaihtaa uudestaan"? Tarkoitatko, että ensin kierrokset tippuvat esim. (hatusta heitetys luvut) 2000 rpm -> 1400rpm, nousevat vähän ja sitten tippuvat uudestaan vaikka 100 rpm ja jatkavat nousua? Jos näin käy, niin se on ihan normaalia, laatikko luistattaa hieman vaihdossa ja tarraa sitten kiinni.

    Mutta saisiko hieman tarkennusta, missä kierroksissa ja millaisella kaasulla tämä tapahtuu? Miten kierrosluku käyttäytyy?

    Comment


    • #3
      Ei tuollain, vaan oletetaan, että tippuu esim. kierroksista 3000->2500->2000. Eli tuntuu kuin tosiaan vaihtaisi kahdesti vaihdetta. Eli kierrokset tippuu ihan reilusti, kuten normaalisti vaidettaessa ja sen jälkeen sama uudestaan, jolloin on vasta 2 silmässä. Eli kyse ei ole mistään luistamisesta, tai vastaavasta vaan tosiaan tuntuma ja kierrosten muutos, samoin, kuin laatikko vaihtaisi 2 pykälää kerrallaan. Eli jos tuota haluaa verrata johonkin, niin reilu kiihdytys, jonka jälkeen kaasua höllätään, jolloin vaihtaa esim. 2-3, jonka jälkeen heti 3-4. Toinen esimerkki kickdown, jolloin sama homma, mutta isommalta pienemmälle, eli esim 5-4, ja heti perään 4-3. Mutta ongelman tilanteessa ei vain vaihdu todellisuudessa, kuin yksi pykälä, eli 1-2, ja nimen omaan isommalle. Alaspäin vaihdettaessa pykälä tippuu kerralla, kuten kuuluukin.

      Ja tämä tapahtuu aina vaihdettaessa 1-2, oli kierrokset mitkä hyvänsä, eikä merkitystä onko tipillä, vai automaatilla.

      Comment


        #4
        Kyllä tuo turbiinin lukitukselta kuullostaa. Kakkosvaihde ilman lukitusta on kuitenkin aika "kiinteä" ja lukitus tuntuu sitten toiselta vaihteelta ja kierrokset tippuu tilanteesta riippuen 0-500rpm

        Comment


        • #5
          Turbiinilukituksessa ei pitäisi olla vikaa, sillä ongelma ainoastaan 1-2 välillä, ja kuulema turbiini vika olisi helppo todeta, esim. ajamalla reilua 100km/h ja kiihdyttämällä varovasti. Jos nostaa ensin kierroksia, ennen kuin vauhti kiihtyy, niin voisi olla turbiini vika, mutta tuossa kyllä kiekka ja nopeusmittari nousee samassa tahdissa, juuri kuten kuulema pitääkin. Eihän näistä kyllä tiedä, mutta tällaista infoa sain siekkiseltä (http://www.konehuolto.vze.com/). Ja sähköiset vikakoodit on luettu, eikä siellä ole ongelmia.

          Comment


            #6
            Kuulostaa mun korvaan normaalilta toiminnalta ja nimenomaan turbiinilukolta. Kiihdyttäessa turbiini ei ole lukossa ja kun kiihdytys loppuu niin tippi vaihtaa sopivalle tasakaasun vaihteelle. Sen päälle vielä lukitaan turbiini.
            Ainakin A8:ssa tuon huomasi ja siinä tippui kiekat sen muutaman satasen.

            Ja lukituksen tosiaan voi testata tuolla tavalla. Pikku kiihdytyksellä ei saa laatikko luistaa. En kuitenkaan usko, että sulla on laatikossa mitään outoa.
            Kokeile resetoida laatikko, ohjeetkin löytyy foorumilta jostain, ja kato miten se sitten toimii. Laatikolla on muutama kymmenen eri ajotapaohjelmaa ja ehkä tuo on yksi niistä toimitamalleista. Laatikko on siis oppivaa.
            Jos ajelee paappamaisesti, laatikko myös vaihtaa laiskasti. Sporttisesti ajavan laatikko vaihtaa terävämmin jne.

            Comment


            • #7
              Sehän tässä vähän ihmetyttää, kun laatikko toimii täysin normaalisti muuten, mutta juuri tuo 1-2 väli on se ihmeellinen. Eli tiedän tuon miten sen kuuluisi toimia ja se niin toimiikin, paitsi tuossa 1-2 vaihdossa. Kun tuntuu hullulta, että on liikkeelle lähtö millainen tahansa, niin vaihtaa tosiaan juuri saman tuntuisesti, kuin vaihtaisi kahdesti vaihdetta. Eikä pykälä ole vain sen sata tai pari sataa kierrosta, vaan juuri kuten normaalissa vaihteen vaihdossa. En ainakaan ikinä ole vastaavaa tapausta huomannut muissa automaateissa, vaikka useampaakin on ajettu, kun perheessäkin tuo on jo 4. automaatti. Muutenhan tuota ei juuri huomaa, koska laatikko ei juuri 1. vaihdetta käytä, mutta liikkeelle lähdössä tuon tekee joka kerta. Eli joku voisi koittaa laittaa tipistä 1 vaihteen päälle ja tökätä pykälän ylöspäin, ja katsoa meneekö vaihde kerralla silmään.

              Comment


              • #8
                Josko tuo olisi kuitenkin sitä normaalia käytöstä? Ykköseltä kakkoselle vaihtaessa on vielä niin hitaat välitykset että kaikenlaisen nykimisen tuntee selvemmin, kuten em. turbiinin lukittuminen. Koita vaihtaa sekä pienillä että isoilla kierroksilla tuota vaihdetta ja kato tippuuko ne kiekat aina saman verran vaiko suhteessa kierroslukuun.

                Comment


                • #9
                  Tuntuma on, että olisi noin puolet ja puolet tuo vaihto, mutta pitääpä vielä seurailla.

                  Comment


                    #10
                    Kokeile piruuttas resetoida laatikko ja kato miten vaikuttaa. Ei riko mitään.
                    Jarrupoljin pohjaan ja virrat päälle, pidät semmosen 30sec pohjassa ja auto käyntiin virtoja pois käyttämättä.

                    Mikä sitten laatikossa vois oirehtia, sitä en osaa sanoa. Mutulla venttillipöytä tai 1-2 vaihteiden solenoidit tms. Ehkä vanhat öljyt ja suodatin. Isoa vikaa tuskin on.

                    Comment


                    • #11
                      Äkkiseltään sanoisin normaaliksi toiminnaksi. 1-2 välityksissä on sen verran iso ero, että jos kerralla pukattas vaihde 2:lle ilman turbiinin luistatusta, nykäisy olis isompi.
                      VAG-COMmilla voi seurata turbiinin lukitusta ja silmässä olevaa pykälää

                      Comment


                      • #12
                        Mulla oli Passt 3Bg 1,8 T Tiptronicilla ja muistaakseni siinä oli tuollainen ominaisuus tosin aikaa on jo 3 vuotta kun vaihdoin auton pois joten musiti saattaa tehdä tepposia. Laatikon toiminta muuttui radikaalisti kun ohjelmoitiin niin että ei ollut muuta kuin sport mode käytössä, eli poistettiin mukautuva ohjalma mahdollisuus.

                        Comment


                          #13
                          Mulla on nyt tuo vm-2002 A4 2.5tdiq, ja ihan saman olen huomannut, ehkä vielä paremmin huomaa vitoselle vaihtaessa, mutta myös muilla vaihteilla. On myös käsittääkseni ihan normaalia toimintaa laatikolta/turbiinilta.

                          Vielä en ole tuota muistin resetointia tehnyt, mutta tehdäänpä varsin kun seuraavan kerran lähden liikkeelle.

                          Comment


                          • #14
                            Tuo resetointihan meni niin, että kick-down nappi pohjaan jarrupolkimen sijaan.

                            http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...28&postcount=4

                            Comment


                              #15
                              Aina mä muistan ton resetoinnin väärin :)
                              Molemmissa tippilootasissa tuon aina välillä tein ihan muuten vain. Muuttaa hieman toimintaa aluksi, kun laatikko joutuu opettelemaan taas ajotapoja.

                              Comment


                              • #16
                                kick down on se nappi mitä paintaan kun halutaan liikuttaa keppiä? eka tomaatti...

                                Comment


                                  #17
                                  Kick down on se kytkin, joka tuntuu kun kaasupolkimen painaa konehuoneen puolelle.

                                  A(4)Vantille, koodaappa piruuttas se laatikko sport moodiin ja kokeilen sitten vieläkö tuntuu 1. ja 2. vaihteen välissä "pykälä".

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kyllä tuon jo luulisi aika sporttiseksi oppineen, sillä kenkää on annettu aika huolella. Mutta voisihan tuota huvikseen koittaa. Ja kiitoksia vastauksista. Jos ei laatikon toiminta parantunut, niin itselle on ainakin saanut uskoteltua, että "vika" on vain turbiinilukon toimintaa.

                                    Comment


                                      #19
                                      isäukon autossa turbiini "luistaa",eli tasasilla nopeuksilla kierrokset seilaa pikkasen.
                                      autolla ei mittarin mukaan ole ajettu ku 240tkm. voiko turbiini mennnä noin pienilla kilometreillä vai onko mittaria ruuvailtu?

                                      kierroksien ollessa noin 1600-2000

                                      Comment


                                        #20
                                        Noin alhaisilla kierroksilla käsittääkseni kuuluukin luistaa, jossain +2000 rpm muistaakseni lukittuu. Lukon sielunelämää pystyy tutkimaan tarkemmin Vag-Comilla/VCDS:llä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kyllä se isäukon turpaani varmasti rupeaa oleaan lopussa. Itsellä vaihdettu kahteen vempeleeseen väleillä 200--240tkm.
                                          Ja turbiini on lukossa tarvittaessa jo 1000rpm. Itse pystyn nykyisellä ajamaan 55km/h suurimmalla vaihteella lukko päällä. Sama oli kasissa aikoinaan.

                                          Comment


                                            #22
                                            Riippuu varmaan siitäkin, minkä koneen jatkona loota on. Esimerkiksi 1.8T:n kanssa antaa varmasti luistaa enemmän, eihän tuo muuten tuolta tyhjäkäyntikierroksilta mihinkään lähtisi...

                                            Comment


                                              #23
                                              A6 2.5 tdi 140hv vm 2000

                                              Comment


                                              • #24
                                                Taitaa turbiinissa olla jotain vikaa. Veljen vastaavasta autosta tuota laatikon sielunelämään tutkin vag-comilla äsköttäin, eikä se tuolla tavalla toiminut. Turbiini ei luistanut noilla kierroksilla kuin sen normaalin 0-32 rpm

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kun mun ex-kasissa rupesi loota vetelemään viimeisiään, se teki vapaalta D:lle kytkettäessä kaksiosaisen liikkeellelähtönytkäyksen. Heti D:n laitettua auto pyrki vienosti eteenpäin ja sekunti sen jälkeen nykäisi kunnolla kolahtaen eteenpäin. Ymmärrän siis tuon "kaksoisvaihtamisen" tunteen.

                                                  Itselläni se ikävä kyllä kertoi vaihteistotuhosta.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Voiko tuohon turbiinin luistattamiseen vaikuttaa ohjelmalla tai venttiilikoneiston muokkaamisella? Tossa AKE koneen perässä turbiini on aivan horo ilman lukkoa. Pienelläkin kaasulla kierrokset ampaisee 2500+ eikä ole juuri vetoa alle sen. Ei ole oikeen diisselle sopivia ominaisuuksia. Turbiini on rempattu ~50tkm sitten.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mun tippiloota tekee ihan samanlaisen pykällyksen ja olen sitä myös hämmästellyt. Lienee siis ihan normaalia.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Täällä kans tekee nimen omaan 1-2 vaihdettaessa, mutta vain kylmänä. Eli jos on lämmenny tarpeeks niin nykäsyä ei tule täällä. On toki mielessä jo öljyjen vaihto tuonne tippiin.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          avantic, usko pois ettei Audi/ZF ole suunnitellut vaihdelaatikkoa, jonka kuuluu nykäistä vaihdossa. Siinä ei ole mitään "normaalia".

                                                          Iskussa oleva tippi vaihtaa about täysin eleettömästi ja pitäää turbiinia lukossa jopa raivostuttavan pienillä kierroksilla.

                                                          Ehkäpä voitaneen sanoa, että kymmenvuotiaassa lootassa ihan normaalia. Niiden elikaareksi kun on suunniteltu n. 200 000km.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Näin on. Oikein toimivan laatikon vaihtoja ei juurikaan huomaa. Muutamaa täysin rempattua tippiä ajaneena 1-2 vaihtoa ei huomaa ollenkaan oli laatikko sitten kylmä tai lämmin. Turbiinilukon pieni nykäisy 2-3 vaihtaessa on ihan normaalia.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X