Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 vm1993, automaatti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 vm1993, automaatti

    Vähän kaipaisin lisätietoa, perustietoa tuosta automaatista. Sehän on "perinteinen" automaatti, ei mikään tiptronikki. Onko tuo 4 vai 5-pykäläinen? Valintavivun vieressä on nappula "Sport", mitä se tekee? Nouseeko kulutus sillä paljonkin, varmaan auto ainakin kiihtyy nopeammin nollasta?

    Mulla oli enne automaatti jossa oli vain P, R, D, S ja L eli S oli Sport, ja L oli mäkistä maastoa varten. Tässä tomaatissa on P, R, D ja 1,2,3. Mitä nuo numerot on ja mihin tarkoitukseen? Itse ajan joko maantieajoa tai sitten nykivää taajama-ajoa. Mitkä tilat sopii näihin?

    Onko muuten normaalia että taajama-ajossa kulutus 13-14 litraa sadalla, moottori on 2.6l v6? Tietty nyt kun on lunta maassa, se vaikuttaa paljon kun auto ei kiihdy niin hyvin. Autossani ei ole lohkoa joten aika kylmänä pitää lähteä, pari minsaa yleensä pidän tyhjäkäynnillä ennen ajoa. Osaatteko kertoa miten paljon lohko vähentäisi kulutusta?

    ps. Olen muuten hemmein tyytyväinen tähän mennessä autoon, vaikka onkin vanha, toivottavasti tekniikka kestää (koputtaa puuta), auto on vanha mutta ajettu vain 76tkm(Saksasta tuotu 2003, jolloin kilsoja oli 66tkm, sen jälkeen 7 vuodessa kilsoja 10tkm!).

    Auto kyllä pysähtyy hitaammin esim. lumessa vaikka on hyvät kitkat alla, kuin entinen pieni auto. Saa todella ottaa ennakkoa esim. ennen liikennevaloja tai menee pitkäksi.. jossain 40km vauhdissa jarrutusmatka kunnon lumessa jotain 3-5 metriä. Entisellä pikkuautolla samalla nopeudelal pysähtyi ihan 1-2 metrissä. Oli autossa painoakin n. 400kg vähemmän.


    kiitos.

    #2
    "Sport" tekee yleensä laatikosta herkemmin pienempää vaihtavan ja ylemmäs kerrättävän ennen vaihtoa. Lisää tietenkin kulutusta tuolla ajelu.

    1, 2, ja 3 numerot ovat vaihteiden pakkokytkennät. Eli ei vaihda valittua isommalle. Tarkoitettu lähinnä trailerin/kärrin vetoon ja vuoristo ajeluun. Niin ja eiköhän se 4-pykäläinen ole.

    Varmasti vie tuon verran bensaa, varsinkin jos ei lohkolämppäriä ole. Varsinkin näillä pakkasilla. Pari litraa viepi vähemmän helposti lohkiksen kanssa.

    Comment


    • #3
      3:nen

      Jos 3:nen tarkoittaa ettei nosta 4-vaihteelle, onko kolmonen sitten ehkä parempi taajama-ajoon, vaihtaako suuremmalle vaihteelle nopeammin kuin jos käyttäisi D:tä?

      Onko automaatin käyttöön mitään perusohjeita, kannattaako pitää neutraalissa jos valoissa joutuu odottelemaan pitkään? Jostain kuulin että olisi parempi pitää ihan D:ssä ettei laatikko kulu turhaan?

      Välistä vähän ärsyttää tuoj automaatin toiminta, jossain lievässä ylämäessä saattaa siirtää suuremmalla vaihteelle ja jos mennään "rajalla", niin saattaa tiputtaa alemmalle. Kierrokset heittelee kun menee vaihteet edestakas, ja auto nytkähtää aina siinä.

      Onko tuollaisella automaatilla parempi kiihdyttää matkanopeuteen heti valoista mahd. nopeasti ja päästää kaasu pois kun saavutetaan tavoiteltu nopeus - vai kerätä nopeutta pikkuhiljaa kierroksia(ja nopeutta) nostaen?

      Comment


      • #4
        Kannattaa ajaa kolmosella, jos nopeus pysyy vaihtamisrajalla, omassa 2,8:ssa se 70 km/h.
        Itse pidän N-asennossa.
        Ylämäessä voi etukäteen vaihtaa pienemmälle, mutta toisaalta nykäistä sen ei pitäisi pienessä (alle 80km/h) nopeudessa.
        Kiihdyttäminen on kaasun painamista, siinä kaikki, kun nopeus lähestyy neloselle vaihtamista, silloin voi vähän keventää kaasua. Risteyksiin tullessa kannattaa vaihtaa manuaalisesti pienemmälle eli kolmoselle.
        S-asento siis vaihtaa korkeamilla kierroksilla , omassa on vielä joku supersportti , mikä pitää kierrokset n.5000:ssa, kun lyö kaasun pohjaan liikkeelle lähdettäessä. Hyvää tässä vanhassa on moottorijarrutus eli autoa voi liukkaalla ajaa kuin manuaalia.
        Tuo kaupunkikulutus tuntuu suurelta, mutta kovilla pakkasilla näin voi olla. Kesällä matka-ajossa pitäisi päästä 8:n pintaan.

        Comment


          #5
          Risteyksiin tullessa kannattaa vaihtaa manuaalisesti pienemmälle eli kolmoselle.
          Miksi ihmeessä?

          Comment


          • #6
            Moi
            Hankin pari viikkoa takasin saman moisen "pikku"-kipon edukkaaksi käyttökulkineeksi. On -93 Audi 80, 2,6/autom, Avant.

            Soppa on tolle maistunut. Eli päälle 15 l/100 km näyttäis ekalla tankkausvälillä menevän 95:sta. Suurin syy lienee edellisen omistajan laiminlyömät perushuollot(, mitkä on työlistalla) ja viime viikkojen pakkaset. Autossa ei lohkolämmitintä ja jo uusittu akkukaan ei kestä paikalla olevaa webastoa. Nyt tankkasin 98:a, josko vaikuttais toikin.

            Jos ei nuo auta, niin tolla kulutuksella ajan mieluummin Jeepillä..

            Automaatti vaihtaa mulla tosi hienosti, tuskin huomaa vaihtoa. Mites sulla on sen laatikon huoltojen kanssa. Vähien kilometrien takia on saattanut jäädä öljyt vaihtamatta? Aika ja käytön puute ei tee öljyille hyvää.

            Taajamassa oon käyttäny laatikossa sport-nappia, Matalien alakierrosten heikon väännön takia. (Juu, toivon uusien tulppien ja puhtaan suodattimen auttavan tässä) Sport asento nostaa vaihtokierrokset hiukka korkeammiksi. Voipi korjata, jos on virheellistä infoa..

            Minkä valmistajan ja mikä laatikko noissa on? Öljytikussa luki ATF. Mobilin ATF lienee käypää kamaa tonne? Vai mitä öljyä ootte käyttäny?

            Comment


            • #7
              audi80...

              Olen asennuttamassa lohkoa parin viikon päästä, toivon että kulutus laskisi ja auto olisi pakkasilla heti lämmin. Työmatkani on vain 5km suuntaansa joten oletan että kulutus laskee selvästi koska moottori on lämmennyt vasta matkan loppuvaiheilla työmatkoilla(lämmöt siihen 90 asteeseen..). Kulutus on tosiaan siitä 15l/100km.

              Entinen auto oli cvt-vaiheistolla, eli portaaton joten itse kyllä huomaan vaihteiston pykälän selvästi. Auto vähän nytkähtää kun vaihtaa. Siihen vain pitää tottua. Edellinen automaatti ei edes nostanut/laskenut kierroksia eri nopeuksissa koska hihnavetoinen automaatti piti aina vedon oikeanlaisena.

              Pitu, millaista ääntä moottorisi pitää kun starttaat kylmänä? Mulla se "säkättää" ekat vajaa 5 minuuttia jos annan olla vain tyhjäkäynnillä. Tietenkin vähän nopeammin lämpenee jos lähtee ajamaan ja siis antaa kaasua.

              Onko tuo normaalia kylmän koneen juttu? Entisessäkin autossa jos ei ollut lämmitettu, auto piti vähän normaalia kovempaa ääntä kylmänä. Sain jopa kerran edellisen auton automaatin sammumaan ekassa pihan ylämäessä kun kierrokset laskivat liikaa.

              Comment


              • #8
                Kone mielstäni jyskyttää kylmänä. Tosin nyt ei oikein käy tyhjäkäyntiä kylmänä. Öljyt ja tulpat tuli tänään hankittua, ehtis vaan vaihtaa..

                Mulla tuo työmatka on 11km, pääosin suoraa tietä, lopussa parit liikennevalot.

                Mulla noi vaihdot on tosi huomaamattomia. Eli jos ei sitä varta vasten seuraa, niin jää huomaamatta.

                Comment


                  #9
                  Sinulla on Ville kohtuullisen kova peli alla, jos kilometrit yhtään paikkansa pitävät. Kori ja perustekniikka kestää normaalilla ylläpidolla piiiiitkään. Mutta tuon automaatin kanssa ole huolloissa hieman normaalia tarkempana, kestävä laatikko jos tekee kaiken aikanaan. Eli nyt se huoltohistorian plärääminen kannattaa. Tsekkaa öljynvaihdot ja kaikki muu vaihteistoon liittyvä oikein tarkalla silmällä. Tee kaikki, siis KAIKKI puuttuvat/tarvittavat huollot laatikolle ja nauti kyydistä!

                  Mulla se "säkättää" ekat vajaa 5 minuuttia jos annan olla vain tyhjäkäynnillä.
                  Venttiilikoneistohan siellä kyselee voitelun perään.

                  Comment


                  • #10
                    jepulis

                    Mulla on toisella topicilla juttua tuosta moottorin äänestä. Siellä on jotain väljänä tai rikki moottorin alla. Se menee nyt tammikuun alussa tsekkiin mitä siellä on, samoin etutukivarret ja ohjauskulmat ratin tärinän vuoksi. Samoin asennutan lohkon ja sisäpistokkeen.

                    Muuten auto on hieno, ja virallinen huoltokirja on mukana, tosiaan 77tkm kohta vasta ajettu. Joitain kuitteja ja tarkempia tietoja kun puuttui, soitin viimeiseen huoltoliikkeeseen josta kerrottiin että jakohihna on vaihdettu 2v sitten, samoin laatikon öljyt, vikakoodit on luettu ja syksyllä näyttivät ok. Sitä ennen oli vaihdettu jokin nokka-akselin asentotunnistun(?).

                    Mitä mieltä olette jakohihnasta ja laatikon öljyistä, ne kun on vaihdettu 2v sitten mutta kilsoja sen jälkeen tullut jotain 5 tuhatta, mikä on hihnan ja vaihteistoöljyjen vaihtoväli vuosissa? Itselläni kuin tulee vain 5-6tkm vuodessa ajoa..

                    Moottorissa on huoltokirjan mukaan öljynä Castrolin TXT, onko hyvä vai vaihdanko seuraavaksi johonkin parempaan, mihin?

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja ranXerox Näytä viesti
                      ...jossain 40km vauhdissa jarrutusmatka kunnon lumessa jotain 3-5 metriä. Entisellä pikkuautolla samalla nopeudella pysähtyi ihan 1-2 metrissä.
                      Ei muuten pysähdy pikkuautokaan muuten kuin seinää päin ajamalla tuosta nopeudesta tuolla matkalla.
                      Voit kertoa nuo pikkuauton luvut aika monella kuivalla asfaltillakin.

                      Comment


                      • #12
                        nojoo

                        Tais mennä liiottelun puolelle. Ehkäpä jostain 20km nopeudesta sillä edelisellä pikkuisella pysähtyi 2-3 metrissä ja nyt menee samalla nopeudella pari metriä pidemmälle. Näin mutuna..

                        Pienen alla oli nastat, nyt audi80:sen alla kitkat. Ja autojen painoeroakin se 400kg joten pitää vain totutella ennakoimaan enemmän huonolla säällä.

                        Comment


                        • #13
                          Omastani säädin jarrupaineita taka-akselilta hieman korkeammaksi. Ei kovin kummoista vaikutusta tuolla ole, mutta aavistus kuitenkin. Edellyttää tietenkin, että jarrut ovat selkeästi etupainoiset ennen säätöä.

                          Etelän kiillottuneissa risteyksissä kitkoilla saa varmasti ollakin varovainen.

                          Comment

                          Working...
                          X