Monta kertaa kuultu juttu; "kansi kiero, plaanattu suoraksi - nyt pelaa".
Ok, tiivistepinta tulee kuntoon, mutta mitä tapahtuu moottorissa jossa on nokka-akseli sylinterikannessa, eikä siellä lohkon uumenissa ajalta jolloin tämä valurautakansien suoraksi höylääminen oli high-tekkiä?
Vieläkö nokka-akselin laakeripesät ovat siinä linjassa johon ne syntyivät kun kairakoneella ne röörit alkuperäisen koneistuksen yhteydessä ajettiin? Vähän tulee väkisinkin mieleen ajatus että eivät ole, ja jos asialla ei ole mitään väliä, niin miksi ylipäätänsä noudattaa tiukkoja toleransseja?
Itse olen harrastanut "kieron" kannen tasopinnan huolellista putsaamista ja sen jälkeen pultannut sen lohkon päälle momenttiin, toistaiseksi vuotoja ei ole havaittu. Otanta kaksi sylinterikantta.
Ok, tiivistepinta tulee kuntoon, mutta mitä tapahtuu moottorissa jossa on nokka-akseli sylinterikannessa, eikä siellä lohkon uumenissa ajalta jolloin tämä valurautakansien suoraksi höylääminen oli high-tekkiä?
Vieläkö nokka-akselin laakeripesät ovat siinä linjassa johon ne syntyivät kun kairakoneella ne röörit alkuperäisen koneistuksen yhteydessä ajettiin? Vähän tulee väkisinkin mieleen ajatus että eivät ole, ja jos asialla ei ole mitään väliä, niin miksi ylipäätänsä noudattaa tiukkoja toleransseja?
Itse olen harrastanut "kieron" kannen tasopinnan huolellista putsaamista ja sen jälkeen pultannut sen lohkon päälle momenttiin, toistaiseksi vuotoja ei ole havaittu. Otanta kaksi sylinterikantta.
Comment