Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

_Kieron_ sylinterikannen tasopinnan oikaisu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    _Kieron_ sylinterikannen tasopinnan oikaisu

    Monta kertaa kuultu juttu; "kansi kiero, plaanattu suoraksi - nyt pelaa".

    Ok, tiivistepinta tulee kuntoon, mutta mitä tapahtuu moottorissa jossa on nokka-akseli sylinterikannessa, eikä siellä lohkon uumenissa ajalta jolloin tämä valurautakansien suoraksi höylääminen oli high-tekkiä?

    Vieläkö nokka-akselin laakeripesät ovat siinä linjassa johon ne syntyivät kun kairakoneella ne röörit alkuperäisen koneistuksen yhteydessä ajettiin? Vähän tulee väkisinkin mieleen ajatus että eivät ole, ja jos asialla ei ole mitään väliä, niin miksi ylipäätänsä noudattaa tiukkoja toleransseja?

    Itse olen harrastanut "kieron" kannen tasopinnan huolellista putsaamista ja sen jälkeen pultannut sen lohkon päälle momenttiin, toistaiseksi vuotoja ei ole havaittu. Otanta kaksi sylinterikantta.

  • #2
    totta turiset, voi vääntää nokkalinjan aivan minne sattuu. tämänhän pystyy helposti testaamaan kuinka huti se menee kun irrallaan ollessa sijoittaa nenän kanteen, tilannehan on ns nollamomentti (oikeisun jälkeinen).

    Comment


    • #3
      Mahtanee riippua kuin kierosta kannesta aletaan työstää. Parin kympin pois ottamisella ei taida vielä laakerilinjaa saada vedettyä kieroon. Mahtaa mennä enemmän kieroon laakerilinja jos kieron kannen vetää suoraan lohko tasoon??
      Jos laakerilinja heittää ei nokka-akseli pyöri " kevyesti "
      Linjanhan voi tarkistuttaa ja oikasta jos tarvetta on.

      Comment

      Working...
      X