Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

audi 100 kardaani

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • audi 100 kardaani

    auto ois audi 100 2.8 v6 quattro automaatti sedan vm 92. ristikkonivel taitaa olla kardaanissa väljä, kun tulee tarpeeksi vääntövoimaa niin alkaa korin alta ravistus.pakittaessaki lonksahtaa kunnolla.pieni kilkatus kuuluu kun kardaania vääntelee.oisko kardaanin osista tähän malliin tietoa..taikka korjausvinkkejä?

    #2
    Selvitä ensin, mikä on vialla. Tsekkaa ensin jokainen kardaanin nivel ja koita selvittää, mikä niistä on väljä. Aloita vaikka perästä ja tee näin: Tarraa oikealla kädellä perän laipasta (johon kardaani tulee), vasurilla otat kiinni kardaanista sen perimmäisen kuulanivelen etupuoleta. Nyt vääntelet käsisäsi eri suuntiin, jos nivelessä klappia niin se pitäisi tälleen löytyä. Samalla tyylillä käyt läpi kardaanin keskellä olevan ristikkonivelen ja etummaisen kuulanivelen. Samalla myös tsekkaa kardaanin (kumi)tukilaakerin kunnon. Jos toi kumituki on repeytynyt tai akseli pääsee vatkaamaan sen varassa huomattvan paljon, niin se olisi myös syytä uusia.

    Jos klappia et löytänyt kardaanista ja sen tukilaakerihässäkkä oli myös kunnossa, niin sitten vika ei ole todennäköisesti kardaanissa, vaan jossain muualla. On ihan normaalia, että pelkkää kardaania käännellessä pientä kilahtelua kuuluu perästä/keskitasauspyörästöstä, niissä kun yleensä on aina vähän klappia.

    Searchilla varmaan löytyy ohjeita kardaanin ehjäämiseen, jos se on vikaantunut.

    Comment


      #3
      Kilinä tapaa johtua jommasta kummasta vakionopeusnivelestä päissä. Tosin en usko niiden aiheuttavan ravistusta ennenkuin on todellakin ihan kuollut.

      Comment


      • #4
        Voisiko olla kyse myös laatikon kiinnityksistä?

        Comment


        • #5
          kiitoksia vinkeistä, pitää käydä kaikki paikat läpi.

          Comment


            #6
            Laatikon ja moottorin kypsyneet tukikumit aiheuttaa lähinnä liikkeelle lähtiessä ja vaihtaessa ylimääräisen kolahduksen kun koko paketti pääsee heilahtamaan liikaa, ei pitäisi aiheuttaa jatkuvaa ravistusta.

            Kardaanin tukilaakeri tai kardaanilinjan repsahtaminen taitaa olla yleisin syy siihen jatkuvaan ravistukseen. Ja kymmenen vuotta vanhassa autossa se kardaanilinja on takuulla vähintään 5mm pielessä jos sitä ei ole tarkistettu ja säädetty. Tuppaa se tukilaakerin kumi antamaan sen verran periksi kardaanin painon alla.

            Mielestäni ristinivelen pitää olla aivan finaalissa että se ravistusta aiheuttaisi, sehän ei edes liiku jos kardaanin linjaus on kohdallaan.

            Vakionopeusnivelien tiedetään joskus myös aiheuttaneen ravistusta, silloin syynä oli nivelen rasvojen kovettuminen, mutta tämä on harvinaista.

            Kardaanin vakionopeusnivelet ja ristinivelet on ilmeisesti samoja ainakin kaikissa pitkittäismoottorisissa quattroissa ainakin 2000-luvun alun malleihin asti. Ja tukilaakereissa on vaihtelua siinä kiinnikkeen mitoituksessa, itse laakeri aina samankokoinen.

            Minulla sattuu muuten olemaan yksi uusi käyttämätön bemarin tukilaakeri joka soveltuu hyvin aihioksi tuohon C4 kardaaniin jos joku tarvitsee. Lähtee sopuhinnalla.

            Comment


            • #7
              kiihdyttäessä tärinä on pahin ykkösvaihteella, sitten häipyy ku vaihtuu isommalle. joskus kokeilin kahdeksankympin vauhdista lyödä kaasun pohjaan niin kuulu selvä kolahdus altapäin. nyt ilmenny matkavauhdissa myös resonanssia kun vauhdin nostaa yli satasen.

              Comment

              Working...
              X