Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

kauhea humina

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • kauhea humina

    Siis kauhea humina/surina kuuluu, on kuulunut jo jonkin aikaa,mutta nyt on voimistunut.. Ei kuulu ihan hiljaisessa vauhdissa, mutta kovemmassa vaudissa 50km/h--> ja ääni voimistuu kun kääntää vasemmalle... Missä vika? voiko ääni kuulua etuperästä? auto on a4 1.8t quattro ajettu 122000tkm.. ollut juuri 120tkm huollossa, sanoin tästä ja väittivät että ei mitään vikaa..

    #2
    Pyöränlaakeri, ei sen kummempaa. Olisikohan oikeanpuoleinen. Järkevää tosin vaihtaa molemmat puolet samalla.

    Comment


      #3
      Oikea pyöränlaakeri.

      Comment


      • #4
        Joo ehdottomasti pyöränlaakeri, mäkin oon niitä joka vuosi joutunut vaihdattaa. Ehkä pitäs koittaa kestääkö alkuperäiset paremmin, mutta kun on niin paljon kalliimpia.

        Comment


        • #5
          ok.. voiko olla joku muu kun vasemalle kääntäessä ääni kovenee, ja oikealle kääntäessä ei kuulu mitään...? Minkähän hintaisia nuo laakerit on vaihtaa?

          Comment


          • #6
            laakerit maksavat siinä 30 - 70EUR / pyörä ja vaihtotyöhön menee osaavalta kaverilta oikeilla vehkeillä muutama tunti. Ohjeaika näyttää olevan 1,6h mutta käytännössä aina noihin saa varata muutaman tunnin enemmän jos vaikkapa ylätukivarsien yhdyspultti on jumissa ja napaa ei saa kätevästi irti ja prässiin. Laakerin vaihto onnistuu tosin myös ulosvetäjällä.

            Comment


              #7
              voiko olla joku muu
              100% varmuudella pyöränlaakeri. (tarkkuus +-1% :) )

              Comment


              • #8
                laakerit maksavat siinä 30 - 70EUR / pyörä
                Onpas halpoja laakereita!
                Laakkosen vaihdossa ja varaosissa kyllä oli aivan eri hintaluokkaa, 125 euroa kappale etupyörän laakeri, tosin siinä taitaa mukana tulla myös 2 vuotta takuuta kaupantekijäisinä, eikä ainakaan puhuneet kilometrirajoituksesta mitään...

                Comment


                  #9
                  Tänään vaihdoin ko. laakerin oireet juuri tämän kaltaiset halk. 82mm, marmorilla hintaa oli 98€

                  Comment


                  • #10
                    Laakkosella on Laakkosen hinnat :) Varaosaputkasta SKF:n tai FAG:n laakerit ovat käytännössä aina alle 100EUR / kpl.

                    Comment


                    • #11
                      Ei kai siitä ole kysymys, vaan kyse on alkuperäisosasta, tokihan noita SKF-FAG ym. laakereita saa muutamasta kympistä alkaen.
                      8E0498625B originaali laakeri näkyi olevan listahintaa 180 dollaria ja verkkokaupassa myytiin 155 taalalla.
                      Niitä yhteensopivia sitten on satasen kieppeille asti...
                      Mutta käytännössä jokainen laittaa mitä sitten laittaakin ja itkee...

                      Comment


                      • #12
                        Ja käytännössä nuo "OEM" laakerit ovat nekin SKF:n tai FAG:n tekeleitä, joten itse en ainakaan halua Audin pakkauksesta maksaa montaa kymppiä ja saada samaa tavaraa. Eri asia ovat sitten King, yms. halpislaakerit.

                        Comment


                          #13
                          Juho on oikeassa, todella monissa tuotteissa se menee juuri noin.

                          Comment


                          • #14
                            Tuon laakerivian voi paikallistaa nostamalla auton kulman ilmaan ja pyörittämällä rengasta, jolloin voi ottaa kädellä kiinni esim. jousesta ja tuntea pienen resonoinnin. Tänään tuli omasta kulkineesta todettua kyseinen vika oikeanpuoleisesta etupyörästä. Tosin kuuli jo pelkällä pyörittämisellä, että hieman on pinnat ottanut itteensä. Marmorilla antoivat laakerille hinnaksi 142? ja tarvikeputkassa 121?.

                            Kiristysmomentti kalottiruuveille (4kpl) on 80Nm+90 astetta ja nivelakselin pultille: M14 pultti -> 115Nm+180 astetta tai M16 pultti->200Nm+180 astetta

                            Comment


                              #15
                              Pilkun viilaamista, mutta mielestäni ainakin vanhempien autojen kohdalla tuon M16-napapultin kiristysohje on 190Nm+180 astetta.

                              Comment


                              • #16
                                Mitäköhän maksaa laakerin vaihdattaminen? Eteen pitäs oikealle vaihtaa.
                                Pitääkö hommata muuta osaa ku tuo laaakeri?

                                Comment


                                • #17
                                  Vaihdosta laskuttaavat korjaamossa noin 2 tunnin työn. Ulosvetäjän kanssa siinä saa kulumaan vähemmänkin aikaa, mutta ainakaan paljon enemmästä ei kannata maksaa. Laakerin lisäksi tarvitsee lukkorenkaan ja pultin uuden, mutta ainakin esim SKF paketissa ne tulevat mukana (n. 60 euroa).

                                  Comment


                                    #18
                                    Itse otan 60€ laakerin vaihdosta.... Ilmeisesti pitäisi hintoja nostaa :P

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tosiaan tuossa omassa ääni voimistuu oikealle käännettäessä, vasemmalle käännettäessä ääntä ei kuulu. Oikealla puolella ainakin tuntui vähän löysää.

                                      Comment


                                        #20
                                        SKF:n laakerit oli 80€/kpl, mutta tinkimisen jälkeen 65€. Puslia kannattaa vaihtaa samalla, kun vaihtaa laakerit. Laakerit on muuten tiukassa varsinkin kotikonstein. Itse vaihdoin rengaan puoleiset alapuslat, jossa on kaksi pusla yhdessä reijässä. Puslien hinta oli 12€/kpl, niitä tarvitsi 4kpl.
                                        Oikealla puolella oli laakeri rikki/*askana(rengas heilu auton ylös nostaessa) ja vasemmalla puolella piti kovaa ääntä.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X