Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 quattro laatikon vaihto(ABC)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B5 quattro laatikon vaihto(ABC)

    Elikkäs pitäisi vaihtaa otsikon autoon vaihdelaatikko(manuaali). Kävin tuossa paikallisia liikkeitä läpi, mutta kukaan ei ole nelikkoon vaihtanut laatikkoa koskaan.

    Eli jos jollakin on kokemusta laatikon vaihdosta tuohon autoon, niin kannattaako tuo tehdä ottamalla koko moottori ylös, vai onko tilaa irroittaa pelkkä laatikko?
    Kunnon nosturit ja työkalut löytyy, mutta tällä hetkellä ei pääse auton alle kurkkimaan.

    Kaikenmoiset pikkuvinkitkin ovat tervetulleita, kiitokset jo näin etukäteen.

  • #2
    Eipä siinä muuta eroa etuvetoon ole vaihtamisen kanssa ku kardaani.

    Comment


    • #3
      Ok. En ole audeihin ennen koskenut niin en tosiaan tiedä, onko nuo kiinnikkeet kuinka ahtaassa paikassa ym, eli onko nopeampi ottaa koko moottori irti. Viikonlopun aikana pitäisi homma tehdä, joten ei kai tommoisessa hommassa yli kahta päivää kaksistaan mene..?

      Comment


      • #4
        Itse olen ottanut pois laatikon kanssa, lähtee minun mielestä helpommin. Jos ei tiedä mitä tekee, niin kyllä siinä aikaa saattaa palaa.

        Comment


        • #5
          Noniin sinultahan sitä kyselinkin :D mutta joo, kokemusta ainakin kaverilla on, kenen kanssa homma tehtäis, ihan insinöörikoulutus alalle.. mutta kai se auto pitää nostaa ylös ja miettiä sitten, miten homman tekee.

          Comment


          • #6
            Mie irrotin ja laitoin uudemman laatikon. Tässä kuun alusta sain läjään. Kyllä siihen aikaa saa tuhrautumaan purkuun ja laittoon.

            Ensinkin etuosan putkistossa joutuu purkaan, en tiedä miten siulla menee mut miul 1.8t turbolta asti irti. Ensinnäkin mie tein et irrotin koneen ja laatikon toisistaan ja sit putki, vetarit, kardaani jonka pultit oli miulla tosi tiukalla ja kannattimet.

            Siinä vaiheessa pitää olla apuja tai vaihdelaatikko nosturi, yksin särkee ittesä. Niin ja kantsii muistaa kuskin puolella olevat nopeusmittarin liitin ja pakkivalon liitin ja tietenkin kytkimen työsylinterin. Se on joko pikaliitin tai sit lenkillä kierrettävä riippuu auton vm. Miulta löytyy purkukuvat 5 ja 6 v. laatikkoihin etu ja nelikkoon.
            Viimeksi muokannut okkim; 9.9.2009, 12:41. Perustelu: Lisätty kappalejaot ja selkeytetty tekstiä luettavammaksi. Ensi kerralla sitten itse.

            Comment


            • #7
              Noniin kiitos infosta! Sen verran kävin auton alla, että paljon helpommalta tuo vaikuttaa kuin mitä perus etuveto Toledoon(jos nyt voi verrata). Silloin oli kyllä ahdasta.. Pystytkö lähettämään niitä kuvia, jos vähän nopeuttaisi hommaa?

              Tarkoitus olisi homma tehdä tulevana tai sitä seuraavana viikonloppuna, tänään kun sai vasta toisen romuauton kuntoon.

              Comment


              • #8
                Päivässähän tuon kevyeen ottaa irti ja laittaa takas jos kunnon nosturi on käytössä. Kytkin sylinteri kannattaa mun mielestä ottaa kokonaan laatikosta irti niin ei sit tarvii sitä ilmailla. En tiiä miten se a4:ssa mahtuu laatikko tulemaan, mutta jos ottaa tassut laatikosta ja apurungosta irti ni tulee varmaan helpommin sieltä välistä pois. Se laatikko tosiaan painaa jonkuverran eli siinä on hyvä olla kaveri apuna.

                Sen insinöörin mä kyllä jättäsin pois tästä hommasta:D Ei herneitä.

                Comment


                • #9
                  Jepjep, kiitosta. Onhan noita laatikoita ennenkin vaihdettu niin en nyt tän enempää suurentele operaatiota.

                  Niin, ja insinöörin ansiosta päästään tekemään autopuolelle ammattikouluun tuo homma, joten on siitä jotain hyötyä :D

                  Comment


                  • #10
                    Mullakin olis a4 1.8 quattro vm 96 ja tarvis vaihde loota tiputtaa sielt ales ja olen samoja asioita pohtinu että mahtuuko laatikko tuleen välistä nätist ales vai tarviiko koko kone irottaa?

                    Mutta tästä kekustelusta sain ainakin sellaisen käsityksen että mahtuu tuleen välistä pois?

                    Ja muakin vois kiinnosta 5 vaihteisen nelikon vaihde lootan räjäytys kuvat jos joltain niitä vilelä löytyyy?

                    Comment


                    • #11
                      Yllättävän hyvin siellä on tilaa vetää askia taakse ja tiputtaa alas, ei tarvi väännellä ja käännellä niinkuin usein muissa on tarvinnu. Siinä tietysti tovi jos toinenkin vierähtää ennenkuin se on tuossa pudotus-punnerrus-vaiheessa ja jälleen nipussa.

                      Comment


                      • #12
                        Joo kyllä sinne kädet mahtuu. Kesällä vaihdoin A4:een laatikon kone paikoillaan. Paljon enemmän siinä on tilaa kun on vain yksi DP. Sekin tietty pitää ottaa pois.

                        Comment


                        • #13
                          Diiselissä mahtui pakoputki olemaan paikallaan ihan hyvin.

                          Comment


                          • #14
                            juu ja ainakin omassa a4 quattros mahtuu oleen putki paikallaan mutta, tuohon on vanha omistaja jonkun vähän virtaavamman "home made" putkiston tehny että en takaa onko asia näin vakio putkella

                            Ja nyt rupee oleen laatikko ales laskemista vaille irti (eli enää paril pultilla kiinni)
                            ales saamisen jälkeen olis tarkotus avata se ja katsoa löytyykö sisältä jotain milenkiintoista...
                            onkähan kellaan kokemusta quattron vaihde lootan avaamisesta ja uusien osien hankimisesta sinne?

                            ja mahtaisko linkin opuksesta olla jotain apua ? http://www.booky.fi/book.php?book_id=9789524720397

                            Comment


                            • #15
                              Kannattaa hankkia Bentley Publishers kustantamon korjausopas. Kallishan se on mutta tuolla linkin oppaalla ei tee kyllä yhtään mitään siihen verrattuna. Ei varmasti käsittele vaihteistoa ollenkaan.

                              Vaihteisto on ihan ihmisten suunnittelema ja tekemä eli kyllä sitä kotiseppäkin voi ruuvata. Q-loota etuveitoiseen verrattuna ei ole oikeastaan yhtään monimutkaisempi. Häntäpalan kun ruuvaa irti, on jäljelle jäänyt melkein identtistä.

                              Comment

                              Working...