Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Automaatin S-asento

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Automaatin S-asento

    Hiukan tyhmä? kysymys: Saako automaatin Sport asentoon vaihtaa auton liikkuessa?
    Maalaisjärki sanoo, että kyse on vain elektroniikasta, joten vauhdissa voi liikutella S:n ja D:n välillä huoletta. Ohjekirjasta saa hiukan toisenlaisen käsityksen mutta koska tuo saksankieli ei oikein ole hallussa, niin olisi mukava saada "varmaa" tietoa.

  • #2
    Tämä on epävarmaa, koska autoni on vanhempi. Ohjekirjani: Sport painikkeesta voi kuljettaja valita joko sport tai economy ohjelman. Kun sport on päällä palaa painikkeen vihreä merkkivalonuoli. Ohjelman valinta voidaan tehdä sekä auton seisoessa paikallaan että ajon aikana. Valittu ohjelma pysyy päällä myös vaikka moottori sammutetaan. Ohjelma vaihtuu vain painiketta painamalla.

    Comment


      #3
      Siis ainoa vaikutus S-valinnalla ole, että vaihtaminen tapahtuu vasta ylemmillä kierroksilla ja näin myös vaihtaa herkemmin pienemmälle. Kyseisestä laatikosta en osaa tarkalleen sanoa, mutta näin yleisesti. Epäilen, että mitään hajottaisi.

      Comment


        #4
        Siteeraan tässä ohjekirjaa, jos joku osaisi suomentaa:
        "Zum Einlegen der Stellung S aus N muss bei Geschwindigkeiten unter 5 km/h bzw. bei stehendem Fahrzeug das Bremsbedal getreten werden"
        Että mitäpä mahtaakaan tarkoittaa...

        Comment


          #5
          Alle 5km/h vauhdissa tai auton ollessa paikallaan, jotta valitsin voitaisiin siirtää asennosta N asentoon S pitää painaa jarrupoljinta.

          Saksa-englanti-suomi -käännös, mutta näin siinä sanotaan.

          Comment


          • #6
            Ote suomenkielisestä A6/S6 Avant (4/94) käyttöohjekirjasta:

            Onko jollain siis valitsemessa kohta "S"? Minulla se on sähköinen katkasija.

            "Sport painikkeesta kuljettaja voi valita urheilullisen sport ohjelman tai taloudellisen economy ohjelman.

            Ohjelmaa vaihdetaan painiketta painamalla. Sport ohjelman ollessa päällä on painikkeen vihreä nuolimerkki valaistu.

            OHJELMAN VALINTA VOIDAAN TEHDÄ SEKÄ AUTON SEISOESSA PAIKALLAA ETTÄ AJON AIKANA"

            Joten eikun kyläcorolloja härnäämään. Sen voi siis heittää päälle ajossa vaikka ohitusta odotellessa. Oman autoni luonne (2.8e) muuttuu aina kertaheitolla. Liiottelematta täytyy varoa ettei kumi pala kun lähtee valoista vaikka on raskas auto!

            Suomalainen ohjekirja ei puhu 5Km/h jutuista mitään.

            Haluaako joku ostaa kopion ko. ohjekirjasta kuluja vastaan?

            EDIT: Sorry. Jorma Niemi olikin jo ehtinyt laittaa saman tarinan.

            Comment


              #7
              Uudemmissa A6:ssa on valitsimessa "S". Tuo N-S siirto jarrua painaen on loogista, koska N-D siirto vaatii samaa.
              Eli kai D-S siirto vauhdissa on vaaratonta... ja pidellään ratista kiinni ettei karkaa käsistä :)

              Comment


                #8
                Noh, noh. Eipäs nyt liioitella niitä tehoja :)

                Comment


                • #9
                  S= sport...

                  Omassa kulkupelissä voi laittaa sport vaihteen päälle vauhdista ja sitten ei muuta kuin menoksi vaikka mikään raketti se ei silti ole.. tietenkin riippuu mihin vertaa..

                  Comment


                    #10
                    Aivan. Riippuu täysin siitä, millaisista on kokemuksia. Myönnän, että oma tehokäsitykseni on hyvin vääristynyt.

                    Comment


                    • #11
                      Suosittelen Antonin suomennosta: alle 5 km/h paina jarrupoljinta, jos ohjekirjasi näin käskee. Ei sakemanni turhaa kirjoittele:)

                      Comment


                        #12
                        Syy tähän on varmasti lukkomekanismi, joka ei päästä alle 5km/h vauhdissa N:stä S-asentoon ellei ensin paina jarrua. Olettaisin ainoaksi syyksi sen, että pykälää ei muuten pääse valitsemaan, kun lukko estää vaihteenvalitsimen liikuttamisen.

                        Comment


                        • #13
                          Voiko väärä toiminto rikkoa lootasta jotain- luultavasti. Joten uskokaamme ohjekirjoja:)

                          Comment


                            #14
                            Jaa. Tuskinpa saat pykälää päälle ilman jarrun painamista. Uskon, että kyse on vain varotoimesta, jolla estetään tahaton vaihteen päälle kytkeytyminen. (jos joku nyt niin tohelo edes olisi...)

                            Comment

                            Working...
                            X