Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

tehottumuus vaivaa + kysymys tiptronicista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • tehottumuus vaivaa + kysymys tiptronicista

    A4 avant 2,5tdi vm 98 tiptronic vaihteistolla on ajokkini, josta ruiskupumpusta hajosi ohjainyksikkö, joka vaihdettiin sitten koko pakettina eli ruiskupumppu+ ohjainyksikkö.

    Huomasin tuossa, ettei auto toimii enää ihan moitteettomasti, mutta vikahan saattaa olla muuallakin. Eilen tuossa moottoritiellä huomasin pienoisen ongelman eli alue 80-120km/h vaikuttaa aikas kuolleelta kiihdytyksessä(kaasupohjaan -kiihdytys). Itseasiaassa lähtee taas kiihtymään sitten 140-> kun saa viimisen pykälän kehiin. Käsittämätöntä hommassa on se, että tasaisesti kiihdyttämällä kyllä etenee kohtalaisesten tasaisesti 80-140km/h.


    Toinen asia. Tuo on lastutettu ja myös vaihteistoon on vaihdettu ohjaus. Miten tuon tiptronicin kuuluu toimia? Käsitykseni mukaan polkaistessani kaasun pohjaan "kickdown2 pudottaa opykälän pienemmälle ja sitten vain vipua tökätään ylös ja vaihde menee isommalle? Näin ei kuitenkaan tapahdu vaan vaihtaa vasta kun hieman kaasupoljinta höllää. Liekö joku suojaus vai vika?

    #2
    Ei mulla välttämättä vaihda pienemmälle vaikka kickdownin pistääkin, mutta mulla on varmasti aivan eri ohjelmat laatikossa jne.

    Tiptronichan opettelee ajotavan, ja jos laatikon ohjaus(vai ohjelma?) on vaihdettu, ehkä se opettelee vielä.

    Ehkä kannataisi luetuttaa vikakoodit autosta, jos sieltä löytyisi jotain. Ehkä siellä joutuu opettamaan kaasupolkimen/läpän uudelleen?

    Tiptronicissa saa ns sport-moden päälle juuri softaa rukkaamalla, eli tippipuolella vedättää rajottimelle asti ennekuin vaihtaa, oletkos kokeillut ettei ole noin? Tuo on yksi moodi, niitä on enemmänkin mitä voi valita.

    Comment


    • #3
      kts, täytynee zekkauttaa tuon laatikon moodi.

      Comment


        #4
        Tiptronicissa saa ns sport-moden päälle juuri softaa rukkaamalla, eli tippipuolella vedättää rajottimelle asti ennekuin vaihtaa, oletkos kokeillut ettei ole noin? Tuo on yksi moodi, niitä on enemmänkin mitä voi valita.
        Itsellä tippipuolella se tosiaankin huudattaa konetta reilusti punarajalle asti ennenkuin vaihtaa isommalle, siis jos ei koske ollenkaan itse keppiin. (Tuli huomattua vahingossa)
        Mites sen sit kuuluis olla vakiona? Ei oo tullu VAG-COMilla ronkittua siihen suuntaan.

        Comment


        • #5
          tarkemmin asiaa tarkastelin ja homma menee näin:

          Eli oli sitten tippi puoli tai automatti laatikko vaihtaa pienemmälle kun kaasu polkaistaan pohjaan ->kick down, mutta merkillistä, että vaikka huudatat maailman tappiin asti ei vaihde vaihdu isommalla automaatilla eikä myöskään tippipuolelta enenn kuin lasken hieman kaasua.
          Mikähän mahtaa olla vialla. Käyttäytyy aivan kuin olisi "liikaa painetta" tms. ja kaasun hölläys antaa mahdollisuuden vaihtaa isompaa.

          Kolmosvaihde lienee useiten murhe. 4->5 vaihtaa kyllä.

          Comment


            #6
            Puolilämpimässä 2.5TDI+Tiptronic-yhdistelmässä ainakin vaihteen vaihtumiseen vaikuttavat lämpötila-antureiden "väärien" tietojen kautta vaihteiden vaihtumiseen hyvinkin paljon (=sekaisin). Jotenka tästä nyt voisi päätellä, että ainakin kylmällä koneella/laatikolla vaihdelaatikolle menevää vääntömomenttia rajoitetaan. Tästä voi tietysti päätellä, että ehkä näin tehdään sitten muutenkin. Tietty, jos kierrokset on tapissa eikä auto kiihdy niin ei siellä enää mitään vääntöäkään todellisuudessa mene, mutta ehkä softan mielestä on liikaa eikä suostu vaihtamaan vaihdetta ennen kuin löysää kaasua. Moottorin softahan laskee kierroksista ym. tiedoista laskennallisen vääntömomentin ja jos se ylittää laatikolle sallitun on softan tietysti rajoitettava tehoa/vääntöä.

            Kannattaa ehkä ajatella, että kyseessä on ominaisuus eikä vika. Toisaalta vähän hölmöä, ettei se pykälä sitten vaihdu. Vikaa voi olla moottorin/vaihteiston lämpötila-antureissa , joita on muutama kpl yhteensä. Halvin remontti on vaihtaa ne kaikki, tuurilla joku on hajalla ja käyttäytyminen muuttuu.

            Omat mielipiteet 2.5TDI:n viriboksista eivät ole oikein salonkikelpoisia, joten en niitä nyt vielä sen enempää esittele. Normaaliohjelmalla auto kiihtyy ja kulkee kuitenkin kuin ajatus, vaikkakaan ei lähde kuin raketti, mutta minä olenkin jo tämmöinen pappara-ajelija muutenkin.....

            Omassa tapauksessani ongelmana oli hallitsematon ahtopaineen nousu noin 1.8 bar:iin ja vääntömomentin nousu lähelle 500Nm:ä. Näiden kanssa ohjaussofta ja paineenohjaus/rajoitussysteemit sitten yrittivät tulla toimeen ja lopputuloksena oli se, että auto kiihtyi kyllä hyvin, jos sen "houkutteli" kiihtymään, mutta suoralla polkaisulla ei välttämättä kiihtynytkään. En todellakaan kaipaa sitä viriboksia enää.

            Comment


            • #7
              hieman vanha topicci, mutta kun homma ratkesi niin tuodaan nyt tiedoksi. Eli syynä oli ilmamäärämittari joka oli täynnä sheissea.

              Comment

              Working...
              X