Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

audi a4 B5 1.8T vm 98, lopetti turbo toimimasta?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • audi a4 B5 1.8T vm 98, lopetti turbo toimimasta?

    Elikkä otsikon mukainen auto. Auto toimi ensin ihan normaalisti,ei ole turbo temppuillut aikaisemmin ollenkaan. Lastutettu peli. Matka-ajossa auto alkoi tuntua hiukan tehottomalta ja seuraavana aamuna ku lähti ajamaan niin tuntuu kuin autossa ei olisi turboa ollenkaan. Auto pelaa muuten hyvin mutta on tehoton. Ei ole syttynyt mitään vikavaloja tms... Kello on tarkitettu ja se on kunnossa ja turbossakaan ei ilmeisesti ole vikaa. Mikä voisi olla vikana? Onko kenelläkään ollut samanlaista ongelmaa?? Mistä osaisi alkaa seuraavaksi vikaa hakemaan?

    #2
    Vikakoodit lukuun on se ensimmäinen ohje yleensä. Tietääkseni esim. vikatila ei ilmene millään valolla, vaan sen huomaa siitä että on vain 0.3 bar ahtopaineita. Tuntuu aika turbottomalta siinä vaiheessa jos on tottunut lastutettuun.

    Tuo voi johtua ihan mistä vaan, bypass, N75, kaasuläppäkotelo jne jne.

    Comment


      #3
      Tyyppivika N75-nettiilin liittimen juuresta johto poikki. Tämän voi todentaa vikakoodista.

      Comment


        #4
        Saattaa olla tyhmä kymysys mutta sieltä liittimen sisältä johto poikki vai itse johto juuresta poikki ? Jos koko n75 venttiilin liittimen ottaa irti antaako saman koodin kuin jos piuha on poikki? Ja miten vaikuttaa auton käytökseen (vikatila 0.3bar)?

        Comment


          #5
          Tuntuu aika turbottomalta siinä vaiheessa, etenkin jos on tottunut lastutettuun.

          Ei se ECU tiedä jos liitin on irti, johto poikki tai N75 poikki sisältä. Eli sama vikakoodi tulee.

          Comment


          • #6
            Tässä yksi kokemus vastaavasta...

            Elikkäs ota konepelti pystyyn ja pää siihen venakopan lähistölle, ja sit kierrättelet konetta, joskus joutuu kierrättelee varsin paljon. jos kuuluu sirinä kilinää kalinaa ym, vastaavaa resonanssi ääntä ahtimen suunnalta, epäilisin että että hukkaportin läppä on irti tai hakkautunut väljäksi, voi olla myös että ahtimen pakopesä on halki hukkaportin lähistöltä. Eli tämä ei aiheuta minkään laista vika koodia.

            Itselläni oli aivan vastaavanlainen ongelma viim.talvena, kunnes paikansin vian kyseiseksi. Tuli purettua vakio ahdin ja pakosarja pois paikoiltaa uuden ahtimen mallailua varten ja silloin huomasin että hukkaportin läppä oli karannut irti työvarrestaan ja pakokaasut pääsi karkuun ennen ahdinta. Aiheutti sen että kone oli täysin hengetön ja max. ahdot tuli vasta siellä 6500rpm.

            Itse tein väli aikasen ratkaisun ja hitsasin läpän (joka muuten löyty katallisaatorin kennon edestä) takaspaikoilleen ja säädin hukkaportin kellosta ns. löysät pois ja esijännitystä n.2-3mm. Kun laitteeseeni oli kuitenkin kohta tulossa uusi ahdin.

            Tulos oli varsin suuri kun max ahdot tuli nyt siellä 2500-3000rpm. korvilla.

            Kyseisissä koneissahan on varsin suuret pakopaineet ja sitä kautta korkeat pakolämmöt max. ahdoilla sekä lastutetuissa että vakioissa. eli ei ihme jos ajankanssa metalli väsähtää.
            Olen myös kuullut että täysin vakiosoftalla olevissa autoissa olisi ollut vastaavia ongelmia..

            Tämä oli täysin oma kokemus joka tuntuu varsin identtiseltä korbimotorsin ongelman kanssa.

            Comment


            • #7
              Kilinä ahtimen luota on kova ihan tyhjäkäynnilläkin oli luettujen juttujen mukaan läppä siellä metelöisi. Löystyykö se siitä läpän niitistä vai akselin läpiviennistä? Valurautaako osat ovat? Periaatteessa voisi saada hitsaamalla kuntoon jos ei runko ole halki läpän ympäriltä?

              Comment


                #8
                Läpän niitistä sekä kellon tangon ja läpän vivun välisestä liitoksesta väljistyi mun tapauksessa. K03-005 turbo, vajaa 200 tkm ajettu.
                Viimeksi muokannut alpi; 17.3.2010, 21:36.

                Comment


                  #9
                  Mulla lähti koko läppä irti tangosta, löytyi katalysaattorista. Laitoin uuden ahtimen suosiolla, oli pakopesässäkin jo halkeamia ja autolla ajettu ~250 tkm.

                  Comment


                  • #10
                    Sama auto kyseessä. Kunnossa ahtopaineet n. 1,0. Nyt ei ahda kuin max 0,5. Antoi vikakoodin kaasuläpän asennosta, joka korjaantui kaasuläppäkotelon putsaamisella ja sopeuttamisella. Ahtoihin ei kuitenkaan muutosta. Muita vikakoodeja ei ole. Turbon luota kuuluu sirinää alhaisilla laskukierroksilla sekä pienillä nousukierroksilla. Kierrosten noustessa sirinä / resonanssiääni katoaa. Tyhjäkäynnillä sirinää / resonanssiääntä ei kuulu. Huoltoaikaa kävin kyselemässä ja huoltomies veikkasi sirinän kuuluvan turbon siipipyörästä joka väljistyneenä ottaa seinämään kiinni. Sirinä on kuitenkin kuulunut jo niin kauan kuin muistan ja auto on pelannut ihan ok. Ideoita?

                    Comment


                    • #11
                      Nyt on koitettu toimivaa N75 sekä MAF:ia, ei muutosta ahtoihin. Letku joka tulee imusarjasta bybassille oli irti, mutta senkään kiinnitys ei tuonut muutosta. Otin myös turbon hukkaportille menevän letkun irti. Ei vaikutusta. Ahtovuodot testattu. Vielä muita ideoita kuin että turbo on entinen?

                      Comment


                        #12
                        Veikkaisin viaksi ja sirinän aiheuttajaksi löystynyttä hukkaportin laippaa. Kokeile hukkaprtin kellon akselia heiluuko se kevyesti sormenpäillä liikuttaen. Mikäli heiluu niin ahdin vaihtoon. Omassa oli aikalailla samat ongelmat, eli ahdot ei noussut kuin 0,6bar vaikka autossa oli 190hp ohjelma. Rikkinäisessä ahtimessa hukkaportin laippa heilui ja oli kokoajan raollaan ~3mm.

                        Comment


                        • #13
                          Turbo sai puhtaan paperit. Vianetsintä jatkukoon....

                          Comment


                          • #14
                            Korjataas kuitenkin hieman. Eli sirinän aiheuttaja olisi kuitenkin tuo Marqs:n ehdottama hukkaportin kellon akseli. Sirinä nimittäin katoaa kun akselia painaa hieman ruuvimeissilillä. Kai tässä on ruvettava uuden ahtimen etsintään.

                            Comment


                            • #15
                              MInulla tällälailla

                              Itse olen myös alkanut epäillä turbon/hukkaportin alueella olevan jotain väljää. Tyhjäkäynnillä ja kaasulla ollessa ei ole mitään erikoista äänimaailmassa, mutta kun kaasun löysää ja kierrokset tippuu sekä ajaessa siirryttäessä moottorijarrutukselle alkaa kuulumaan sirinää/kilinää, miten sen parhaiten kuvailisi. Ensin epäilin nokka-akselien välistä ketjua, vaihdoin sen ym muut tilpehöörit sinne ilman vaikutusta ääneen.
                              Minusta ääni ei vaikuta tehoihin tai pitäisi päästä kokeilemaan täysin toimivaa yksilöä. Kilometrejä alkaa olla lähemmäs 300000.

                              Comment


                                #16
                                Sitähän kellon akselia voi yrittää kylmällä koneella kokeilla kopeloija, jos siinä väljyyttä on. Kyllä sinne just ja just ainakin minun nakit mahtuu..

                                Comment


                                • #17
                                  Tuo kuulostaa aivan samalta oireelta jmoilanen81. Hukkaportin kellon akselia kun varovasti painaa ruuvimeisselin kärjellä niin sirinä katoaa, joten todennäköisesti siellä on väljää akselin pakopesän puolella. Noh keskiviikkona autosta mötikkä ihmisten ilmoille niin ollaan viisaampia.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X