Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Onko Audi 80E:n ruisku mekaaninen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Onko Audi 80E:n ruisku mekaaninen?

    Olen ostamassa 80:stä vm:92 eli uudempaa pulla-audia.
    Mieltäni painaa se että onko tässä sähkönen vai mekaaninen ruisku?
    Isoo merkitystähän siinä ei ole mutta kuitenkin.
    Paljoko on tuommosella autolla suunnilleen keskikulutus jos ajaa ihan normaalisti silleen muun liikenteen tahissa?
    Moottori siis 2litranen ja 115hv.

  • #2
    Sähköinen ruisku

    http://www.vanagonparts.com/digifant.html
    Sähköinen ruiskuhan siinä on.

    Maantiellä 6,5...8 litraa.
    Kaupungissa pätkäajossa talvella voi mennä reilustikin yli 10 litraa, jos kone ei lämpiä kunnolla.

    Kannattaa ajella suht. pienillä kierroksilla koska ABK-moottori on sitkeä puurtaja; siten kulutusta saa alemmas.

    Comment


    • #3
      Kiitosta... :)
      Tarkoitus olisi rueta suunnittelemaan kyseiseen autoo peltipakosarjaa 4-2-1 ja vapari putsaria.
      Joutuuko ruiskua säätämään koska ilman saanti paranee varmaan huomattavasti?
      Mitään isompaa viritystä tuskin autoon tulee. Paitsi tietenki loppu putki 2 tai 2puolen tuuman putkesta ja kahella vapariänkällä.

      Comment


      • #4
        Koska havittelemasi auto on vanha niin käytä mielummin rahasi siihen että laitat sen kuntoon, sen sijaan että ostat suodattimia, pakosarjoja sekä uutta putkistoa joiden vaikutus auton suorituskykyyn on ihan olematon ellei peräti sitä heikentävä.

        Comment


          #5
          Kennethin vinkki on yksinkertaisuudessaan erinomainen. Itsekin aikanaan havittelin kaikenlaista "parannusta" vanhukseen, mutta aika nopeasti tuli havaittua että ihan järkevääkin korjattavaa riittää niin paljon kuin intoa ja katetta tilillä on. Enemmän tai vähemmän akuuttien remonttien jälkeen harrastusta voi suunnata esimerkiksi alustan/ajettavuuden (iskarit, jouset, etupään ripustukset, ~kaikki puslat jne.) parantamiseen jopa alkuperäistä paremmalle tasolle.

          Vapaavirtaussuodattimista on tälläkin foorumilla puhuttu ties kuinka paljon. Noilla ilmamäärillä (ei tukossa olevan) suodattimen vaikutus ilmamäärään on täysin olematon, ja halvalla vapaavirtaussuodattimella lisäät korkeintaan koneeseen päätyvän skeidan määrää ja melutasoa. Jos välttämättä haluat ilmanvirtausta parantaa, osta vakiokoteloon sopiva paneelimallinen paremmin virtaava suodatin. Korvaamalla hyvän suodatinkotelon kartiosuodattimella todennäköisesti ainoastaan nostat imulämpöjä, ja tunnetusti sen vaikutus maksimitehoon ei ole positiivinen.

          Putken virtauskapasiteettia lisäämällä nousee lähinnä melutaso, ja pelkällä peltipakosarjalla mahdollisesti saamasi lisähevosvoima tulee vähintäänkin hiton kalliiksi. Jos tehoa kaipaat, kireämpi nokka, kanavien avartaminen jne. tulevat kyseeseen (ja kalliiksi).

          Comment


          • #6
            Juu okei.
            Totta kai alusta laitetaan uusilla jousilla, iskareilla ja puslilla vähä vakioo jäykemmäksi ja napakammaksi.
            Halua on vaan rueta vähä rakentelee ku on vehkeet kotona valmiina. :)
            70 eurolla saa 8kpl 180asteen mutka putkia josta saa tehtyä kakskin pakosarjaa... :)
            Saa nyt nähä että päätyykö kyseinen auto minulle.
            Olen ehtiny sopivaa 80/90 itelle jo useemman kuukauden ja nyt se taisi löytyä.

            Comment


            • #7
              Etupäässä alatukivarsien puslat ovat todennäköisesti löysät, jos niitä ei ole aikoihin vaihdettu. Siinä oiva "parannuskohde".

              Näistä kartio-vapaavirtausfilttereistä on ollut paljon puhetta. Ainoa "hyöty" niistä taitaa olla imuäänikorinan syntyminen.
              Nokka-akselin vaihto astetta jyrkempään muuttaa ABK-moottorin olemusta kaikkein rankimmin eloisampaan suuntaan.


              Tässä esimerkkiä Bemarisivustolta mitä seurauksia "vapaavirtausfiltteristä" voi olla:
              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=47495

              Vakiopaneelisuodatin koteloineen tuotti rutkasti enemmän tehoa sekä vääntöä..

              Comment


                #8
                Alkuperäinen kirjoittaja smgt Näytä viesti
                Juu okei.
                Totta kai alusta laitetaan uusilla jousilla, iskareilla ja puslilla vähä vakioo jäykemmäksi ja napakammaksi.
                Halua on vaan rueta vähä rakentelee ku on vehkeet kotona valmiina. :)
                Kunnon uretaanipuslat on varmaan parasta jota tuon aikakauden audeille voi tapahtua - ainakin ysikympissä ajettavuus (esim. suuntavakavuus ja tuntuma) parani huomattavasti.

                Se on hyvä jos on intoa rakennella, mutta vaparin jättäisin silti pois. Ainoa ilo siitä on se, että kylillä voi sanoa: "Noo siiin on vapariii ja putkeee" :).

                ABK-koneinen kasikymppi on varmasti ihan hyvä aihio, mutta jos isompi tekniikkapuolen väkertäminen kiinnostaa, suosittelen quattrolla ja 5-pyttyisellä konella varustettua mallia. Tuosta esim. mallia ;).

                Comment


                • #9
                  "suosittelen quattrolla ja 5-pyttyisellä konella varustettua mallia."

                  Vitosen äänet on ihan omaa luokkaansa, itse tuli joskus harkittua mosan päivittämistä -> 1.8T. Mut mut, ku siinä on se yks pytty liian vähän. Ei vaihdu. Jos toi johonki joskus vaihtuu niin sit vitos-urpoon jossa on tuplaten venoja.

                  Ilman quuta voi elää jos ei paremmasta tiedä, mut sit kun on kerran kokeillut kuattroa liukkailla niin paluuta vajaavetoisiin ei ole :)

                  Comment


                  • #10
                    Sellanen diudihan se pitäs olla ku general lee audit youtubessa :)
                    Kipin kapin kahtomaan jos että tiedä.
                    Ei taija vaan minun nykynen auto vaihtua mihinkään quatro audiin, se kun on mun valuutta nyt millä oon kauppoja tehny...

                    Comment


                    • #11
                      Korvaamalla hyvän suodatinkotelon kartiosuodattimella todennäköisesti ainoastaan nostat imulämpöjä, ja tunnetusti sen vaikutus maksimitehoon ei ole positiivinen.
                      Itsekin aikanaan kokeilin audiin kartiosuodatinta ja pikkupakkasilla meni ihmettelyksi, kun puolilämmin kone hyytyi ja lähti käyntiin vasta parin tunnin päästä. Ongelma toistui muutaman kerran ja kun ilmat sitten lauhtuivat, availin paikkoja ja totesin, että ilmaläpän tienoo lillui sulaneesta vedestä, joka oli kondensoitunut imuilman kautta. Kartio lähti.
                      Ei noihin turhaan ole imuilman esilämmitystä asennettu.

                      Comment

                      Working...