Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Dampperin merkitys?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Dampperin merkitys?

    Miten kriittinen osa tuo dampperi on vitoskoneessa? Jos sitä muuttelee/ sen korvaa erimoisella hihnapyörällä, onko kampura vaarassa värinöiden takia?-Etenkin kun konetta on aikomus kierrättää julmasti.
    Eräs kauan Audien kanssa pelannut kaveri väitti että se yksi nykämä on siellä hihnapyörän sisällä ainoastaan "avainkolo" irrotusta ja kiinnitystä varten. Itse taas olen siinä uskossa että jos näin olisi, nykämiä olisi symmetrisesti, 2,4 tai 6. Tuo yksi näyttäis olevan kumoamassa joitain kampuralle vahingollisia värinöitä. Lisäksi lieneekö sen hihnapyörän suurehkolla halkaisimella joku merkitys? Luulis että b-ryhmän kisakoneessa (kun dynamo oli vielä nokalla) olis laturia pyörittänyt riittävän lujaa pienempikin siiva kampuran päässä? Miks hitossa siellä on aina sellanen "vati"?

  • #2
    jos saan kommentoida ainakin v8-koneista (ei audi) niin tuo vaimennin on oleellinen osa. ainakin v8-koneen symmetria ja rakenne on muutekin sellainen, että se saadaan kyllä balanssiin raskailla kampuran vastapainoilla (ja silti on vaimennin), mutta tuskin tuo värinänvaimennin turha on 5-pyttyisessäkään. juuri koville kierroksille tehdyssä koneessa en tuosta luopuisi.

    Comment


      #3
      Se yksi nykämä siellä sisällä minun käsitykseni mukaan vain sitä varten että 1. sylinteri asettuu juuri yläkuolokohtaan. Toisaalta virallisen työkalun ja dampperin nykämän välinen klappi on julman iso, että ei sillä kovin tarkkaan mitään asetella.

      Muistikuva on että 3/5 sylinteristen koneiden kampiakseli rupeaa "notkumaan" ilman tuota harmoonista vaimenninta... :) ...ja että vauhtipyörä on ihan yhtä tärkeä osa tuossa kolmiyhteydessä.

      Comment

      Working...
      X