Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottori- ja EPC-valo

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Moottori- ja EPC-valo

    Autossani (Audi A2 1.4 bensa 2001) palaa keltainen moottoria muistuttava varoitusvalo. Välillä mittaristoon syttyy myös epc-valo, joka sammuu kun auton käynnistää uudestaan. Autoon vaihdettiin 1. lambda anturi(käytetty osa), mutta valot syttyi taas parin päivän päästä uudelleen. Vaikka moottorivalo palo ei vikamuistissa ollut mitään vikamerkintää, ainoana ongelmana oli että auton oma obd-päästötesti ei mennyt 2 kohtaa läpi. Kohta autoon vaihdetaan ihan uusi ja kallis lambda. Toivottavasti se ratkaisee ongelman, mutta jos sekään ei ratkaise olisi kiva kuulla jos jollain olisi ollut samanlaisia ongelmia. Ainoa käytännön vika, jonka olen autossa huomannut on silloin tällöin vaeltava ja hieman epätasainen tyhjäkäynti.

    #2
    Jotkut mallit ovat erittäin nuukia lambdan mallista. Tarvikelambdoja on olemassa oikeilla spekseillä ja "oikeilla" spekseillä.

    Comment


    • #3
      EPC-valo syttyy esim. , jos sähköisen kaasupolkimen tai kaasuläpän toiminnassa on jotain häiriötä, mutta tällöin tulee aina vikakoodi. Ecu ei anna vikakoodia, jos itse EPC-valo on maissa, joku johtohiertymä yms. Alkuperäinen lambda pitäisi laittaa näihin 2000-luvun alkupuolen autoihin, koska lambda-tyyppi vaihtui 2001 kesällä. ECU on ohjelmoitu turhan tarkoilla spekseillä eli vikakoodi voi tulla, vaikka auto toimisi hyvin ja kaikki päästöt ok. OBD-testistä auto ei kuitenkaan mene läpi, jos vikavalo palaa tai joku päästöihin liittyvä vikakoodi löytyy. BMW-Motronic-ohjauksessa samaa vikaa. Iso ongelma tulee, jos vikakoodista löytyy joku catalyst virhekoodi eli katatalysaattori pitäisi uusia. Todennäköisesti taas päästöt ihan ok, vaikka katalysaattorin teho hieman huonontunut. Vaihtoehdot: uusi moottorinohjausohjelma( maahantuoja ei todennäköisesti tee tätä) tai uusi kallis katalysaattori.

      Comment


      • #4
        No nyt on uusi lambda ja polttoaineen suihkutukseen liittyvät vikakoodit katosivat, mutta nyt tuli kuvioihin uusi vikakoodi, joka valitti virheestä imupuolella(manifold pressure). Onko ideoita? Vaeltava tyhjäkäynti on edelleen ainoa oire.

        Comment


        • #5
          Nyt on vaihdettu kaasuläppä. Epc-valo ja arpova tyhjäkäynti on poistunut. Pari päivää huollon jälkeen syttyi kuitenkin taas moottorivalo. Vikakoodi oli seuraava:17559 P1151 Bank1, Long Term Fuel Trim, Range 1 Leanness Lower Limit Exceede. 1. lambda on vaihdettu, mutta ilmeisesti turhaan, koska sama koodi toistui. Onko jollain ideoita?

          Comment


          • #6
            Esim imupuolen vuoto tekis kaikkia noita oireita. Etenkin jos (kun?) ohjauksena on Marelli, ne kun ovat saatanan huonoja.

            Potentiaalinen vikakohde vaikkapa imusarjasta jarrutehostimeen menevän muovisen putken liitoskohtien halkeaminen.

            Comment


            • #7
              No nyt on 5 päivää oltu ilman varoitusvaloja. Autossa uusi kaasuläppä ja uusi EVAP-venttiili. EVAP-venttiili oli ilmeisesti jummitanut lopullisesti auki tai kiinni asentoon.

              Comment


              • #8
                No kaikki näytti jo liian hyvältä. Puoltoista viikkoa meni ja moottorivalo tuli takaisin: sama vikakoodi 17559 P1151 Bank1, Long Term Fuel Trim, Range 1 Leanness Lower Limit Exceede.
                Autossa ei ajossa ole mitään vikaa ajossa tai tyhjäkäynnillä eikä missään muuallakaan. Onko jollain ideoita? Huollossa meinasivat ohjainohjelmiston päivitystä kokeilla seuraavaksi, josko vanhassa ohjelmassa olis jotku raja-arvot hieman turhan tiukat.

                Comment

                Working...
                X