Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

I5 20vt kannen korjaushitsaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    I5 20vt kannen korjaushitsaus

    Minulla on nurkissa yksi pahan näköisesti halki oleva, joskaan ei vielä vuotava 3b-koneen kansi. Kansi oli minulle periaatteessa ilmainen, joten olen miettinyt ehjemmän kannen metsästyksen vaihtoehdoksi tämän kannen korjaushitsausta.
    Ajattelin tehdä/teettää kanteen hieman avarrus + venttiilihommaa jne, joten ajattelin että hitsauksella voisi mahdollisesti kannen elinikää jatkaa.
    Kansiahan on hitsailtu maailman sivu, mutta onko tämäntyyppisen kannen hitsuista kokemuksia? Tarkoitus olisi teettää homma alan ammattilaisella, joten tahtoisin myös kuulla suosituksia tekijöistä.

    Tässä kuva pahimmasta palotilasta.

    #2
    Omaani meinasin hitsauttaa mutta seetirenkaiden hinta oli niin kauhea, 70?/kpl, että unohdin koko homman. Siis kannesta oli myös seetirenkaat halki.

    Comment


      #3
      No uusittavahan ne seetit on, koska hitsaukseen saatava irti. Veikkaan että pienellä etsinnällä löytyy vähän edullisempiakin. Halpa rojekti ei kuitenkaan varmasti ole kyseessä.

      Comment


      • #4
        Kysy Aution Auto Ylivieska. Hitsailevat ja korjailevat yleisesti alukansia. Tekevät siellä myös noita seetirenkaita.

        Comment


          #5
          Tarvitseeko alumiinille tehdä hitsauksen jälkeistä stressipoistoa lämpökäsittelyllä? Vai riittääkö se että pultataan lohkoon kiinni ja ajetaan ensi huumat kylän raitilla ilman pakoputkea??

          Comment


            #6
            Jos mennään oppikirjojen mukaan, niin periaatteessa pitäisi lämpökäsitellä hitsauksen jälkeen. Hitsaus vaikuttaa alumiinin lujuusominaisuuksiin. En tiedä miten käytännössä toimitaan näitten kanssa.

            Comment


              #7
              Ymmärtääkseni suurinpiirtein kaikki kansissa käytettävät alumiiniseokset ovat lämpökäsittelyllä lujitettavia laatuja. Tästä johtuen kannen alumiini pehmenee määrän x aina lämpötilan ylittäessä rajan y esimerkiksi hitsauksen ja jopa huolella keittämisen seurauksena. Ja tästä pehmenemisestä oireena voi olla sitten esimerkiksi seetien tai kannenpulttien/prikkojen uppoaminen syvemmälle kanteen ajan myötä.

              Audin kansia tiedän hitsatun mutta en ole kuullut jälkeisistä ongelmista. Itselläni on pöydällä lohkoaihion mukana tullut 3B-kansi josta puhdistuksen jälkeen paljastui hitsaamalla tehty korjaus. 4 ja 5 sylinterin välinen kannas oli päässyt sulamaan noin 10mm leveydeltä sekä syvyydeltä ja se oli hitsattu umpeen. Ja tarkoitus on edelleen laittaa se kansi kiinni ja ajoon, siinä kun ei näytä olevan ensimmäistäkään halkemaa tulpan reikien ja seetien välillä. Tarkoitus olisi myös tutkia/mitata alumiinin kovuus hitsauksen ympäristöstä jos keino keksitään, että näkisi mitä se kansi siitä hitsauksesta on mieltä.

              Ja vinkkinä vielä tuohon kansien ropaamiseen, pyöristäkää palotiloista terävät kulmat pois, poislukien tietysti seetikulmat. Pyöristyssäteen ei tarvitse olla suuri, millikin on jo parempi kuin terävä reuna, pienentää halkeiluriskiä ja poistaa samalla mahdollisen kuuman pisteen. Ja sama juttu männille.

              Comment


              • #8
                Onhan noita 20v kansia jokunen kauttani kulkenut luottohitsarille. Aina on onnistunut, tosin jos alkaa olla halkeemia riittävästi niin kantsii varmaan vaihtaa koko hattu ehjään.

                Vapareissa kaiketi ollut normaalisti ehjiä kansia?

                Jos kiinnostaa, niin tällainenkin homma ja tietysti se kanavan muuttelukin onnistuu kaikkine koneistuksineen.

                Comment

                Working...
                X