Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 3,0 ASN:n kilistelytarina

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 3,0 ASN:n kilistelytarina

    Koneesta alkoi kesän mittaan kuulua 3-4000 rpm:n välillä kilinää, välillä selvemmin ja sit toisinaan hyvin vaimeasti.
    Kesälomareissulla kytkettiin vaunu perään Suomi-kierrosta varten ja silloinhan se ääni selkeästi kuuluikin!
    [LEFT]Metallinen naputus aina kun piti vauhtia kelata 2-3-4-5 vaihteilla em. kierrosluvuilla.[/LEFT]

    Käytin auton Hyvinkään Audi-gurulla kokeiltavana, ja kaveri epäili
    keväällä merkkihuollossa tehdyn jakopääremontin menneen nokkien ajoituksen osalta pieleen,
    eli venttiilit naputtavat kevyesti mäntiin.
    Säätyvät nokka-akselit kun on tuossa koneessa.

    Siispä auto samalle merkkipajalle ja siellä asentaja tuomitsi laitteen ajokelvottomaksi koeajolenkillä, ääni on sen verran paha.
    Epäili myöskin samaa vikaa kuin guru.
    Korjausaika asettui vasta kuluvan kuun lopulle, joten antoivat lainapelin 5 päivän ajaksi näin aluksi.

    Päivät kuluivat ja menin viemään laina-Tiguanin takaisin ajatuksena, että
    voisihan sillä enemmänkin kurvailla. Tiskillä auton vastaanottajaa odotellessani kysäisin huoltotöiden vastaanotosta,
    onko Audilleni ehditty mitään tehdä.
    Aluksi puistelivat päitään, mutta sitten yksi miekkonen sai ahaa-elämyksen ja sanoi, että odottaisin hetken,
    kun hän käy kysymässä korjaamon puolelta. Palasi takaisin 15 min kuluttua ja nakkasi avaimet tiskille sanoen:
    vie pois! he eivät tutki autoa sen enempää koska takimmaista lambdaa on muutettu, jolloin seokset on pielessä,
    kone käy liian laihalla ja sen vuoksi kilistää.

    Oikean puoleinen taaimmainen lambda on n. 3cm holkilla siirretty katista
    ulospäin, jolloin aiemmin syttyillyt moottorin merkkivalo saatiin pysymään poissa.
    On kuulemma monesti auttanut eikä sillä ole mitään tekemistä
    seoksien ja kilistelyjen kanssa. Nakutustunnistinkin pitäisi estää laihasta
    seoksesta johtuva kilistely.

    Hauskinta tässä kuitenkin on se, että autoa pois pajalta ajaessani huomasin heti, että paha ääni on poissa!
    Ei vaikka miten ajaisi ja koittaisi... ei kilise enää.

    Kuitenkaan autolle ei siis tehty mitään?

    Uutta kattia tarjosivat 1300 euron hintaan + uusi lambda (joka siis mittausten mukaan yhä toimii) edulliseen 173e hintaan.
    Ja huom. nykyiseen kattiin ei ole mitään holkkia hitsattu tai muuten tärvätty, aivan samoissa kierteissä on palikat kiinni kuin alunperinkin.

    Nyrkillä olivat kuitenkin kopistelleet katteja, mutta oli sisukset yhä kiinni kuorissa.

    Jos nokkien ajoitus olisi pielessä, luulisi sen kilinän kuuluneen heti remmirempan jälkeen
    eikä vasta viiveellä... Kulkupuolessa en ole mitään outoa huomannut, sen se on mennyt kuin aiemminkin.
    Luulisin...

    Mainitaan tässä vielä sekin, että remmiremppa tehtiin kahdesti peräkkäin,
    (n. 10tkm ehdin välissä ajaa) kun kesällä öljynvaihdon yhteydessä huomattiin koneen olevan aivan märkä öljystä.
    Vakioparkkiruudusta löysin sitten pienen öljyläikän, mutta myöhäistä se silloin enää oli.

    Diagnoosiksi tuli jäätynyt huohotinsysteemi, jota en siis ollut
    tajunnut pyytää puhdistamaan ekan remmirempan yhteydessä.
    Nokkien etupään tiivisteet ja kampuran tiiviste olivat kaikki antautuneet
    ja remmi oli öljyn kastelema. Uusiksi siis meni, rahat vaan tiskiin.

    Mutta nyt mulla on siis valohoidolla parantunut auto, kyllä kelpaa taas huristella =)
    Vai olisko jotain korjauksia tehty, mulle ei vaan kerrota?
    Ei kyllä mitään maksanutkaan... eikun veloitti ne vikakoodien luvun.

    Tarina on pitkä, enkä mä nyt mitään osaa suoranaisesti tässä kysyä, mutta jos jollain on jotain kommenttia, niin mieluusti kuulisin!

    #2
    Tuo lambdakommentti ihmetyttää. Eikös tuossakin ole neljä kattia, kaksi esi- ja kaksi normaalia? Etummaiset lambdat mittaa seoksia, ja takimmaiset vain kattien toimivuutta.

    Eli sillä lambdan siirtämisellä ei tosiaankaan pitäisi olla mitään vaikutusta nakutukseen, eikä oikeastaan mihinkään muuhun kuin tuohon vikavaloon.

    Olisiko siellä nokkaketjun kiristin jumitellut välillä, ja se tekisi tuon kilistyksen? Vaikea sanoa kun en tunne moottoria, enkä ole kuullut ääntä...

    Comment


    • #3
      Joo neljä kattia on ja nimenomaan takimmaista lambdaa on siirretty. Esikatista tuli silloin aikaisemmin vikailmoitus "toiminta riittämätöntä" kun merkkivalo oli syttynyt. Se häiriö poistui tuolla takalambdan siirrolla kauemmas pakokaasuvirtauksesta.

      Nyt kun olen pari päivää ajellut, niin aivan aavistuksenomainen helinä kuuluu kun oikein tarkasti annostelee kaasua 3200 rpm:n kohdalla, ei kiihdyttäen vaan pintakaasulla.
      Niin pieni ääni etten aio sille nyt mitään toimenpiteitä suorittaa, vaan vasta jos tilanne muuttuu. Tunnistan sen kuitenkin aiemmin kuuluneeseen ääneen liittyväksi.
      Radiota hieman kovemmalle...

      Comment


      • #4
        Olisikohan nyt kuitenkin niin että ovat tehneet tuon nokkien ajoituksen uudelleen -ja taas väärin. Ko koneessa ohjeen mukaan jakohihnan ollessa oikein kiristettynä ja nokkien ollessa lukittuina T40030:lla, täytyy pakonokkasäätimien sisäosia kääntää myötäpäivään 10nm voimalla jotta väljät ja öljyt poistuvat säätöyksiköistä (hammashihnapyöristä) ja vasta sitten lukita nokat hihnapyöriin. Jos tuo väljien poisto unohtuu aiheuttaa se ajoituksen pieleenmenon ja tuommoisen kilinän, viimeistään silloin kun hihna hiukan venyy.
        Viimeksi muokannut Allrad; 13.8.2008, 14:33. Perustelu: asiavirhe korjattu

        Comment


        • #5
          Ettei ole jonkun lämpösuojapellin tai vastaavan resonointia? Vai kuuluuko ääntä paikallaan?

          Comment


          • #6
            Resonoinniksi mä sitä silloin keväällä ensin ajattelin, se oli niin kapealla kierroslukualueella esiin tuleva kilinä, että olisi voinut sitä ollakin. Paikallaan konetta kierrättäessä ei ääni esiinny ollenkaan, ainoastaan ajossa aiemmin mainitussa tilanteessa. Ajan kuluessa ääni on kuitenkin muuttunut sellaiseksi, että se ei ole resonointia.

            Allrad: vaikutat tuntevan asiaa, joten otan kopion kirjoituksestasi ja palaan tapahtumapaikalle tiedustelemaan, onko toimittu noin kuten kirjoitat.

            Muistan selvästi, että mainitsivat silloin keväällä tämän ASN:n olevan ensimmäinen kpl johon tekevät hinnarempan... mä sitä hieman mietin, että mitenköhän käy. Asentajaässä tuli myös tiskille autoa luovuttamaan sen valmistuttua ja kehui kuinka kova homma se oli ollutkaan.

            Oire sopisi kyllä tähän selvitykseen myös sen suhteen, ettei ääni kuulunut silloin heti hihnanvaihdon jälkeen. Ajoin useamman tkm ihan tyytyväisenä ilman minkäänlaisia soraääniä. Sitten pikkuhiljaa alkoi korva poimia jotain outoa soundia.

            Comment


            • #7
              Laitoin emailia korjaamopäällikölle ja hän sitten soitti tänään. Oli selvitellyt asiaa ja sanoi asentajan nyt viime käynnillä korjanneen joitain alipaineletkuja kenellekään asiasta ilmoittamatta. Nämä imuvuodot olivat siis kilinän aiheuttajia. Vikakoodi oli muistissa vain siitä takimmaisesta lambdasta, eli ei siis kuitenkaan laihasta seoksesta.

              Jaaha.
              Taidan mennä seuraavaksi ihan muualle.

              Comment


                #8
                Siis kuka sen lambdan kiinnityksen on muuttanut?
                Ihmettelen, että moisia virityksiä on pitänyt tehdä, vaikkei muuta vaikutusta ole ollut.

                Comment


                • #9
                  Toivotaan ettei mene öljypumppu kuten itselleni kävi :)

                  Comment


                  • #10
                    Se lambda on siirretty holkilla ulospäin, kun moottorin merkkivalo syttyi muutaman kerran mittaristoon. Vikamuistissa oli, että esikatin toiminta riittämätön. Tuo muutos rauhoitti sen herjan, eikä valo ole enää syttynyt.

                    Kema, mikä sen öljypumpun hajotti? Oliko siitä jotain oireita ensin?

                    Comment


                    • #11
                      No tuollaista samanlaista kilinää/kihnutusta oli pakkasilla jota haettiin kissojen ja koirien kanssa monessakin huollossa. Loppupeleissä löysin vian itse eli alipaineletkusta klemmari kadonnut ja pakkasilla sitten vuosi. Ilmeisesti tuo sitten rasitti öljypumppua, joka antoi periksi vuoden päästä. Itse kuvittelen että ääni tuli sieltä alunperin. Noh pumppu vaihdettin ja kone tarkastettiin perinpohjin ja loppupeleissä pääsin vielä kohtuu edullisesti. Merkkiliikehän(Oulun Pörhö) olisi halunnut vaihtaa vaihdelaatikon, kun diagnosoi tuon vian sinne vaikka laatikko toimi moittettaa...

                      Comment


                      • #12
                        Tässä päivitystä tähän aiheeseen. Auto seisoi päiväkausia tallissa ajamattomana, kun en viitsinyt kilinää kuunnella. Välillä sitä tosin piti käyttää ja kärsiä.

                        Se lambdan väliholkki tuli otettua pois.

                        Sitten sain vinkin, että vaihda sytytyspuolat. Huonot puolat antaa heikon virran tulpille, tulee heikko kipinä, seos ei pala kunnolla ja siitä johtuu vikailmot ja laihalle meno ym.

                        Hurraa uusilla puolilla kone kehräsi kuin kissa, ei kilinää millään kierrosluvulla, tuntui että tehojakin pari heppaa enemmän. No hyvä tämä selvisi tällä, ajattelin. Melkein 2 tkm riemua ja nautintoa kesti, mutta eilen koneen merkkivalo syttyi. Ja nyt taas kilisee ihan kuin ennenkin.

                        Oliskos mun tarvinnut vaihtaa tulpat samalla, jospa ne on jotenkin karstaiset huonojen puolien = heikon kipinän jäljiltä?

                        Jako siinä sit kumminki on kohdallaan, kun välillä toimi niin nätisti.

                        Comment

                        Working...
                        X