Koneesta alkoi kesän mittaan kuulua 3-4000 rpm:n välillä kilinää, välillä selvemmin ja sit toisinaan hyvin vaimeasti.
Kesälomareissulla kytkettiin vaunu perään Suomi-kierrosta varten ja silloinhan se ääni selkeästi kuuluikin!
[LEFT]Metallinen naputus aina kun piti vauhtia kelata 2-3-4-5 vaihteilla em. kierrosluvuilla.[/LEFT]
Käytin auton Hyvinkään Audi-gurulla kokeiltavana, ja kaveri epäili
keväällä merkkihuollossa tehdyn jakopääremontin menneen nokkien ajoituksen osalta pieleen,
eli venttiilit naputtavat kevyesti mäntiin.
Säätyvät nokka-akselit kun on tuossa koneessa.
Siispä auto samalle merkkipajalle ja siellä asentaja tuomitsi laitteen ajokelvottomaksi koeajolenkillä, ääni on sen verran paha.
Epäili myöskin samaa vikaa kuin guru.
Korjausaika asettui vasta kuluvan kuun lopulle, joten antoivat lainapelin 5 päivän ajaksi näin aluksi.
Päivät kuluivat ja menin viemään laina-Tiguanin takaisin ajatuksena, että
voisihan sillä enemmänkin kurvailla. Tiskillä auton vastaanottajaa odotellessani kysäisin huoltotöiden vastaanotosta,
onko Audilleni ehditty mitään tehdä.
Aluksi puistelivat päitään, mutta sitten yksi miekkonen sai ahaa-elämyksen ja sanoi, että odottaisin hetken,
kun hän käy kysymässä korjaamon puolelta. Palasi takaisin 15 min kuluttua ja nakkasi avaimet tiskille sanoen:
vie pois! he eivät tutki autoa sen enempää koska takimmaista lambdaa on muutettu, jolloin seokset on pielessä,
kone käy liian laihalla ja sen vuoksi kilistää.
Oikean puoleinen taaimmainen lambda on n. 3cm holkilla siirretty katista
ulospäin, jolloin aiemmin syttyillyt moottorin merkkivalo saatiin pysymään poissa.
On kuulemma monesti auttanut eikä sillä ole mitään tekemistä
seoksien ja kilistelyjen kanssa. Nakutustunnistinkin pitäisi estää laihasta
seoksesta johtuva kilistely.
Hauskinta tässä kuitenkin on se, että autoa pois pajalta ajaessani huomasin heti, että paha ääni on poissa!
Ei vaikka miten ajaisi ja koittaisi... ei kilise enää.
Kuitenkaan autolle ei siis tehty mitään?
Uutta kattia tarjosivat 1300 euron hintaan + uusi lambda (joka siis mittausten mukaan yhä toimii) edulliseen 173e hintaan.
Ja huom. nykyiseen kattiin ei ole mitään holkkia hitsattu tai muuten tärvätty, aivan samoissa kierteissä on palikat kiinni kuin alunperinkin.
Nyrkillä olivat kuitenkin kopistelleet katteja, mutta oli sisukset yhä kiinni kuorissa.
Jos nokkien ajoitus olisi pielessä, luulisi sen kilinän kuuluneen heti remmirempan jälkeen
eikä vasta viiveellä... Kulkupuolessa en ole mitään outoa huomannut, sen se on mennyt kuin aiemminkin.
Luulisin...
Mainitaan tässä vielä sekin, että remmiremppa tehtiin kahdesti peräkkäin,
(n. 10tkm ehdin välissä ajaa) kun kesällä öljynvaihdon yhteydessä huomattiin koneen olevan aivan märkä öljystä.
Vakioparkkiruudusta löysin sitten pienen öljyläikän, mutta myöhäistä se silloin enää oli.
Diagnoosiksi tuli jäätynyt huohotinsysteemi, jota en siis ollut
tajunnut pyytää puhdistamaan ekan remmirempan yhteydessä.
Nokkien etupään tiivisteet ja kampuran tiiviste olivat kaikki antautuneet
ja remmi oli öljyn kastelema. Uusiksi siis meni, rahat vaan tiskiin.
Mutta nyt mulla on siis valohoidolla parantunut auto, kyllä kelpaa taas huristella =)
Vai olisko jotain korjauksia tehty, mulle ei vaan kerrota?
Ei kyllä mitään maksanutkaan... eikun veloitti ne vikakoodien luvun.
Tarina on pitkä, enkä mä nyt mitään osaa suoranaisesti tässä kysyä, mutta jos jollain on jotain kommenttia, niin mieluusti kuulisin!
Kesälomareissulla kytkettiin vaunu perään Suomi-kierrosta varten ja silloinhan se ääni selkeästi kuuluikin!
[LEFT]Metallinen naputus aina kun piti vauhtia kelata 2-3-4-5 vaihteilla em. kierrosluvuilla.[/LEFT]
Käytin auton Hyvinkään Audi-gurulla kokeiltavana, ja kaveri epäili
keväällä merkkihuollossa tehdyn jakopääremontin menneen nokkien ajoituksen osalta pieleen,
eli venttiilit naputtavat kevyesti mäntiin.
Säätyvät nokka-akselit kun on tuossa koneessa.
Siispä auto samalle merkkipajalle ja siellä asentaja tuomitsi laitteen ajokelvottomaksi koeajolenkillä, ääni on sen verran paha.
Epäili myöskin samaa vikaa kuin guru.
Korjausaika asettui vasta kuluvan kuun lopulle, joten antoivat lainapelin 5 päivän ajaksi näin aluksi.
Päivät kuluivat ja menin viemään laina-Tiguanin takaisin ajatuksena, että
voisihan sillä enemmänkin kurvailla. Tiskillä auton vastaanottajaa odotellessani kysäisin huoltotöiden vastaanotosta,
onko Audilleni ehditty mitään tehdä.
Aluksi puistelivat päitään, mutta sitten yksi miekkonen sai ahaa-elämyksen ja sanoi, että odottaisin hetken,
kun hän käy kysymässä korjaamon puolelta. Palasi takaisin 15 min kuluttua ja nakkasi avaimet tiskille sanoen:
vie pois! he eivät tutki autoa sen enempää koska takimmaista lambdaa on muutettu, jolloin seokset on pielessä,
kone käy liian laihalla ja sen vuoksi kilistää.
Oikean puoleinen taaimmainen lambda on n. 3cm holkilla siirretty katista
ulospäin, jolloin aiemmin syttyillyt moottorin merkkivalo saatiin pysymään poissa.
On kuulemma monesti auttanut eikä sillä ole mitään tekemistä
seoksien ja kilistelyjen kanssa. Nakutustunnistinkin pitäisi estää laihasta
seoksesta johtuva kilistely.
Hauskinta tässä kuitenkin on se, että autoa pois pajalta ajaessani huomasin heti, että paha ääni on poissa!
Ei vaikka miten ajaisi ja koittaisi... ei kilise enää.
Kuitenkaan autolle ei siis tehty mitään?
Uutta kattia tarjosivat 1300 euron hintaan + uusi lambda (joka siis mittausten mukaan yhä toimii) edulliseen 173e hintaan.
Ja huom. nykyiseen kattiin ei ole mitään holkkia hitsattu tai muuten tärvätty, aivan samoissa kierteissä on palikat kiinni kuin alunperinkin.
Nyrkillä olivat kuitenkin kopistelleet katteja, mutta oli sisukset yhä kiinni kuorissa.
Jos nokkien ajoitus olisi pielessä, luulisi sen kilinän kuuluneen heti remmirempan jälkeen
eikä vasta viiveellä... Kulkupuolessa en ole mitään outoa huomannut, sen se on mennyt kuin aiemminkin.
Luulisin...
Mainitaan tässä vielä sekin, että remmiremppa tehtiin kahdesti peräkkäin,
(n. 10tkm ehdin välissä ajaa) kun kesällä öljynvaihdon yhteydessä huomattiin koneen olevan aivan märkä öljystä.
Vakioparkkiruudusta löysin sitten pienen öljyläikän, mutta myöhäistä se silloin enää oli.
Diagnoosiksi tuli jäätynyt huohotinsysteemi, jota en siis ollut
tajunnut pyytää puhdistamaan ekan remmirempan yhteydessä.
Nokkien etupään tiivisteet ja kampuran tiiviste olivat kaikki antautuneet
ja remmi oli öljyn kastelema. Uusiksi siis meni, rahat vaan tiskiin.
Mutta nyt mulla on siis valohoidolla parantunut auto, kyllä kelpaa taas huristella =)
Vai olisko jotain korjauksia tehty, mulle ei vaan kerrota?
Ei kyllä mitään maksanutkaan... eikun veloitti ne vikakoodien luvun.
Tarina on pitkä, enkä mä nyt mitään osaa suoranaisesti tässä kysyä, mutta jos jollain on jotain kommenttia, niin mieluusti kuulisin!
Comment