Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tehot palasivat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tehot palasivat

    Olen jo jonkun aikaa ihmetellyt, kun tuntuu ettei tehoja/vääntöä ole niinkuin pitäisi. Joskus taas tuntuu ihan normaalilta. Olen koittanut selvittää liittyykö moottorin käyttäytymisen muuttumiseen joku tietty tapahtuma tai olosuhde joka muuttaa tilanteen. Tänään ilmeni yksi selkeä muutos:

    Ajelin aamulla töihin ja auto tuntui taas tuttuun tapaansa puutuvan loivaankin ylämäkeen ja tippi löi pienempää pesään tosi herkästi (luonnollisesti, kun kierrokset putosivat ja putosivat). Sitten yhdestä risteyksestä lähtiessäni polkaisin risteyksen puolivälissä kaasua ja tippi vaihtoi pienempää. Tunsin suorastaan potkun selässä, ihan kuin olisin lähtenyt liikkeelle manuaalilla. Sellainen tosi terävä potku, ei ollenkaan automaatille tyypillinen. Eli perinteistä luistamista ei tullut vaan auto lähti kuin jänis puskista. Tekisi melkein mieli kuvailla sitä kolahdukseksi! Tuon nykäisyn jälkeen auto tuntui taas saaneen tehot takaisin ja ajaminen muuttui ihan erilaiseksi. Ei tarvinnut enää polkea hullun lailla vaan normaalit pintakaasulla kiihdytykset riittivät rivakkaan kaupunkiliikenteeseen. Nyt se siis toimii taas niinkuin pitääkin!

    Kysymys kuuluu, missä vika ja miten se noin yhtäkkiä korjaantui? Kuten sanoin, ennenkin se on tuon tehnyt mutta en ole huomannut muutoshetkeä tai päässyt jäljille missä tilanteessa tahot palaavat normaaliksi. Olen epäillyt ilman lämpötilaa, kosteutta tms. Eli että jossain olisi joku löysä liitos tms. joko sähkö- tai polttoainepuolella. Ilmiöön liittyi vielä sekin että tehojen ollessa kateissa autossa ja varsinkin sen ulkopuolella haistoi lievää bensan katkua. Tällä kertaa tehot olivat hukassa varmaan pari kuukautta ja bensan kulutus on ollut lähes litran enemmän kuin normaalisti, kun on pitänyt polkea 2500-3000:een että saa auton liikkumaan. Kulutus on nyt 14,1 eli lähes talven lukemissa. Viime kesänä muistelen että se olisi ollut jotain 12,9.

    Alkukesästä vikamuisti (myös laatikosta) luettiin ja sen verran sieltä löytyi vikaa että autoon vaihdettiin HALL-anturi. Se ei kuitenkaan vaikuttanut tähän oireeseen, mutta varmisti ainakin sen ettei vikamuistissa ole mitään sellaista mitä siellä ei saisi olla.

    Löytyykö merkkikorjaamosta kaluja vian paikallistamiseen kohtuullisessa ajassa (ja rahassa) vai pitääkö jatkaa empiiristä tutkimusta kunnes hommaan on tullut jotain tolkkua ja pystyy sanomaan korjaamolla että "vaihtakaa se ja se osa"? 1000km päästä olisi longlife-huolto edessä ja voisin hoidattaa tuon vian samalla, jos pääsisi vähän jäljille että mitä autoa riivaa.

    Edit: Tehoero on siis tosi selvä. Eihän auto vakionakaan ihan puhditon ole, mutta tosiaan tuntuisi että tehoa puuttuu ainakin tuon lastun verran.
    Viimeksi muokannut Ishtor; 5.8.2008, 17:44. Perustelu: Täydennystä

  • #2
    Tänään taas tuntui että tilanne oli mennyt taas huonompaan. Aloin miettimään jospa kyse onkin vaihdelaatikosta. Mitään vikakoodeja siitä ei kylläkään löytynyt. Mutta jospa se luistaa niin paljon alhaisilla kierroksilla että se aiheuttaa tunteen tehon puutteesta. Voiko sitä testata jotenkin? Aiempaa kokemusta audin tipeistä ei ole, joten vertailukohta puuttuu.

    Comment


    • #3
      Mielestäni tuolle "tuntuu tehon olevan kateissa" pitäisi saada jotain konkreettista näyttöä kuten onko ahdot normaalit jne..

      Voisi vaikka kellottaa 80-120 aikoja tms. ja vertailla niitä samanlaisen kulkineen omistajien kanssa.

      Comment


      • #4
        Ei tossa sitten voisi olla niinkin iso ongelma, kuin esim. jokin jumittava jarru? Jos paukahti pois laahaamasta tai jotain sillon, kun tuntui, että tehot palasivat. Jos vaikka käsijarru tai jokin muu laahaa niin on kyllä tehottoman tuntuinen auto ja lisää vielä bensankulutustakin. Villi arvaus kuitenkin.

        Comment


        • #5
          Eipä ole tullut jarrujakaan tutkittua, mutta luulisi että levyt olis menneet jo kieroksi jos jarru laahaisi niinkin paljon.

          Jälleen olen koittanut analysoida vian ilmenemistä. Nyt on taas muutama päivä menty ns. täysillä tehoilla. Olen päätymässä sellaiseen selitykseen että sateella/kostealla motti toimii paremmin ja kuivalla ilmalla huonommin. Kuulostaako vieläkin eksoottisemmalta? Varsinkin kun moottorin lämpenemisellä ei ole mitään tekemistä asian kanssa, eli jos kosteus vaikuttaisi positiivisesti, niin luulisi että kun kone on lämmin ja jättää auton seisomaan niin "se joku" märkä paikka kuivuisi ja sitten pitäisi taas tehot puuttua kun uudelleen lähtee liikkeelle. Mutta ei. Se tuntuu nimenomaan olevan kiinni ulkoilmasta, ei siitä minkälaiset olosuhteen konehuoneessa on.

          Oikeastaan ongelma vaikuttaa olevan alaväännössä, koska kun kierrokset menee yli 3000 niin kaikki tuntuu suht normaalilta, mutta normaalilla käyntinopeusalueella ei puhti riitä. Voi tietysti olla niinkin ettei tehon puutetta havaitse niin helposti korkeammilla kierroksilla koska sitä on joka tapauksessa käytössä enemmän. Sekin voisi selittää tämän mutun.

          Pitää muutenkin käyttää auto longlife-huollossa ensi viikolla, joten kysäisen samalla jos löytäisivät tuohon vikaan jotain lääkkeitä.

          Comment


          • #6
            itellä' oli automaatti taunuksessa samankaltaisia oireita. okei taunus on aina laista oli jarrhirttäny kiinni tai ei :D mutta kuitenkin...
            kun oli automaatti niin harvoin jos koskaan tuli käsijarrua käytettyä. aina laatikon P vaihde silmään ku parkkeeras. sitte alko känkkä jumittaa ku sitä alko käyttää. oireili just samoin. hetken ajon jälkeen kun tärähti tai kolahti niin vapautti jarrun ja meno oli normaalia...
            pitää muistaa et taunus on taunus ja audi on audi :)

            Comment

            Working...
            X