Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Erot Quattrojen voimansiirroissa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Erot Quattrojen voimansiirroissa?

    Auttakaa miestä ennen mäkeä: Muistelen foorumilla nähneeni linkin sivustolle, jossa kerrotaan eri automerkkien ja -mallien nelivedoissa käytetyistä voimansiirroista ja niiden lukoista. Nyt en löydä linkkiä enkä sivustoa hakemallakaan, joten olisiko kellään muistikuvia moisesta?

    Asiahan kiinnostaa siinä mielessä, että tämänpäiväisen leikkimielisen pujottelukisan jälkeen mieli tekee taasen nelikkoa. Mielellään mahdollisimman kehittynyttä mallia, joka ei kuitenkaan sisältäisi sähköhömpötyksiä kuten ajonvakautusta. Ulkomuistelisin, että ainakin V8:ssa oli torseeni keskellä ja takana, mahdollisesti näin oli myös alkupään S6:ssakin. - Onko kuitenkaan olemassa Audia (Iltis poislukien?), jossa olisi 3 mekaanista lukkoa tai niihin etäisesti rinnastettavaa esijännitettyä torsenia?

    Kaipa ylläolevan voisi kiteyttää yhteen kysymykseenikin: Mikä on Parasta nelivetotekniikkaa Audilta ilman sähköhömpötyksiä?

  • #2
    Tuohon perään saa tarvikkeena suht edullisesti torsen-lukkoja, esim A4:een.
    Eiköhän se, keskitorsen ja sitten sutimisenesto etupyöriin ole se "paras", joskin
    sutimisenesto etupyörissä on sähköhömppää.

    Noiden sinun mainitsemasi mallien lisäksi en ole kuullut audeista joissa olisi sekä
    taka- että keskilukko.

    Comment


    • #3
      Onkos UrS6:sessa torsseni myös takapyörien välissä?

      Comment


      • #4
        Yritin tavailla asiaa webistä ja taisi sittenkin tuon S6:n tapauksessa olla niin, että edessä ja takana oli avoin tasauspyörästö ja lukkoa simuloitiin ABS:llä?

        Mielenkiintoinen asia sitten olikin, että Audi V8 automaatissa ei ollut torsenia keskellä, vaan planeettapyörästö ja sähköohjattu monilevykytkin. - Liekö tuollainen systeemi sitten miten kestävä torseniin verrattuna?

        Comment


        • #5
          Veekasauruksessa automaatin yhteydessä olevalla planeetta/levylukko paketilla voimanjako normaalitilanteessa 50/50, taakse mahdollista ohjata 80%. Käytännössä takapää sutii aina ennen etupäätä ja käytös vaihtelee neutraalista yliohjaavaan. Liukkaalla voi kaasua säännöstellen ajaa kahva edellä ilman havaittavaa sutimista etupäässä. (Tai tuossa omassa on jotain vikana.)

          Kestosta en tiedä mutta verrattuna torseniin voin sanoa että pirusti hauskempi.
          edit; JOS tarkoitus edetä poikittain. JOS tarkoitus EDETÄ niin lienee torseni parempi?
          Viimeksi muokannut oldskoolV8; 20.2.2008, 23:04.

          Comment


          • #6
            Ideaaliyhtälö: torsen keskitasurin kaveriksi torseni perä, vielä aftermarket (quaife) torsen etuperä ja avot! Etuperän lukot on harvinaisia vieläkin tuotantoautoissa, poislukien uudet mitsut ja subarut. Eipä sitä löydy vanhoista siviili "ralli" vekottimista oikein mistään.

            Comment


            • #7
              Ideaaliyhtälö: torsen keskitasurin kaveriksi torseni perä, vielä aftermarket (quaife) torsen etuperä ja avot!
              Tuollaista vanhan kansan passiivista nelivetoa on varmaan hankala tuosta yhdistelmästä enää parantaa, luulisin.

              Comment


              • #8
                Miten tuollainen V8 perätorseni sopii B5 ässään? Onko ihan erilainen, vai meneekö heittämällä? Entäs jos vaihtaa pelkät sisukset? Perävälitys on tietysti eri?

                Comment


                  #9
                  Kyllä siellä takana olis syytä olla LSD ideaalissa tapauksessa ettei käy niinkuin mainoksissa.

                  Comment


                  • #10
                    http://4sale.osaa.fi/diffi/

                    Comment


                      #11
                      Onko C4 koreissa 5v => 6v swappi bolt-on vai aivan jotain muuta?

                      Comment


                      • #12
                        [offtopic]
                        Eipä se quattrokaan automaattinen avain nopeaan pujotteluun ole. Nimim. "Harmaa ässä ja seitsemäs sija" ;)
                        [/offtopic]

                        Comment


                        • #13
                          Joo, asvalttiradalle Torsen-takaperä ei kyllä ole paras vaihtoehto. Parempi kuin avoin diffi kuitenkin.

                          Comment


                          • #14
                            Uusimmassa TM:ssä 4/08 on ajettuna uusi scooby-doo, siinä on kuulemma torsen
                            taka-akselilla. Keskitasari planeetta ja kehittyneet ohjelmallisesti valittavat
                            keskilukon ohjelmat. Taisi se scooby olla vielä valintakytkimellä lastutettavakin jopa.

                            OT: Pikakokeena oli 2003 A4 1.8Tq (186tkm ajettuna, s.134), oli kyllä sen
                            luokkainen arvostelu että lämmitti oikein mieltä. Eivät mielestäni löytäneet negaa
                            sanottavaa tuosta yksilöstä, vaikkakin muutaman kerran maapallon on jo kiertänyt
                            (kuten oma B6 yksilö). Etenkin äskeiseen Maasta kutosen pikakokeeseen
                            vertaaminen kertoo kyllä miksi anelkun hinnat käytettynäkin ovat mitä ovat.

                            edit: torsen akselin lukkona on varmaan huono siinä mielessä että se jakaa
                            voima sisäkaarteen pyörälle, oliko noin?

                            Comment


                            • #15
                              Onko C4 koreissa 5v => 6v swappi bolt-on vai aivan jotain muuta?
                              Ässässä ja 5dieselissä ihan bolt on, mutta niissä, missä 01A-vaihteisto eli pakki alhaalla "kutosen tilalla" on eri vivustot, kardaani jne. Toki purettuja C4 ässiä noita legoja luovuttamaan löytyy tästäkin maasta vähän sieltä sun täältä.

                              Comment


                              • #16
                                edit: torsen akselin lukkona on varmaan huono siinä mielessä että se jakaa
                                voima sisäkaarteen pyörälle, oliko noin?
                                Sehän jakaa voimaa pitävämmälle pyörälle (ulkopuolelle) enemmän kunnes sisäpuolen rengas on ilmassa ja alkaa vuotamaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Eikös se torsen tunnista mihin menisi enemmän vääntöä, siksi arvasin että menee voimaa
                                  sisäpyörälle ensin (hitaampana), kunnes se alkaa vuotaa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viesti
                                    Ässässä ja 5dieselissä ihan bolt on, mutta niissä, missä 01A-vaihteisto eli pakki alhaalla "kutosen tilalla" on eri vivustot, kardaani jne. Toki purettuja C4 ässiä noita legoja luovuttamaan löytyy tästäkin maasta vähän sieltä sun täältä.
                                    Jees, ässän viislovisesta diisselivitosen kuusloviseen oli mielessäkin. Eli bolt-on :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nono sitä ollaan tekemässä kulttuuritekoa eli dieselöimässä ässää? :)

                                      Comment


                                        #20
                                        No oishan tuossa tuo urssin koppa pihassa :D No ei sentään, diisseli kyllä mutta ei ässä. Kattotaan nyt mitä tulee, vai tuleeko edes mitään...

                                        Comment


                                        • #21
                                          Eli resepti umpihankileikkeihin olisi siis torsen keskimokkula ja -perä (+mahdollinen etutorsen, mutta tuo siis lienee rakennettava itse). Nuo ensinmainitut löytynee siis ainakin manuaali-V8:sta, mutta entäpä jos haluaa automaatin ja vieläpä dieselinä. - Onko tuohon olemassa reseptinmukaista yhdistelmää?
                                          Täytyy kyllä myöntää, että itseäni kiehtoisi ajatus istuttaa 3.3 TDi V8:iin automaatin jatkoksi, mutta onkohan tuo jo ajatusleikkinäkin tuhoontuomittu: Tilavuuden ja tehojen puolestakaan ei ongelmia olisi, mutta mitenkähän moottorin paino ja päästöt sopisivat katsastusmiehella... - Ja ennen kaikkea, kuinka voimansiirto istuisi dieselkoneeseen?
                                          Ehkäpä vastaava yhdistelmä löytyisi jo tehdastekoisenakin, mutta osaisiko joku kertoa mikä tuolloin olisi lähinnä aiemmin kuvattua reseptiä?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Onkos sitä v8:n perää mahollista laittaa urs4:een vm-93??? suoraan?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Toki. Muistaakseni silti niitä on 2 eri välityksellä, joten tarkkana pitää olla.

                                              Comment

                                              Working...