Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Matalat puristuspaineet, ok ohivuodot?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Matalat puristuspaineet, ok ohivuodot?

    Terve,

    Esson baarin puolella tuli sivuttua auton (B6 S4) öljynkulutusongelmaa, nyt olisi kysyttävää moottoripuolella numeroiden valossa.

    Teetin ohivuoto- ja puristuspainemittaukset, ja lukemat tuntuvat näin maallikolle vähän ristiriitaisilta. Nimittäin ohivuodot ovat hyvät, mikä kai viittaisi siihen että sylinterit ovat pääpiirteittäin kondiksessa - mutta toisaalta puristuspaineet jäävät osittain jopa alle kulumisrajan, mikä taas viittaisi ihan toiseen suuntaan?

    Lukemat, ohivuotomittaus -
    1. 8%
    2. 5%
    3. 4%
    4. 5%
    5. 4%
    6. 4%
    7. 5%
    8. 6%

    eli 1. ja 8. sylinteri ovat vähän koholla, muutoin jopa todella hyvät lukemat. Kaikki alle 10% kuitenkin, ja kevyesti...

    Puristuspaineet -

    1. 8,9 bar
    2. 9,25 bar
    3. 8,1 bar
    4. 8,45 bar
    5. 8 bar
    6. 8,7 bar
    7. 9 bar
    8. 9 bar

    Koneen staattinen puristussuhde on 11:1 eli äkkiseltään arvailtuna sen pitäisi tuottaa jotain 11-14 bar painetta? Ja kulumisrajaksi huoltoneuvoja kertoi 9 bar, joka kuulostaa myös ihan järkevältä ... ja tosiaan, kolme sylinteriä yltää rimaa hipoen siihen, loput ovat alle.

    Männänrenkaat? Vai suoraan lohko vaihtoon... Argh. Kellään tullut vastaavia lukemia eteen / kommentteja?

    Toisessa threadissa http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=55305 S6:n moottorin mitatut puristukset olivat huomattavasti paremmat, vaikka männänrenkaat karstoittuneet kannesta vuotaneen öljyn seurauksena...

  • #2
    Jotenkin uskoisin männänrenkaisiin ennen kuin lohkoon.
    Kyse on kuitenkin alumiinilohkosta jossa on pinnoite sylinterien seinämissä ja se ei varmaan kulu puhki ensimmäisenä ilman mekaanistä häiriötä.

    Mutta koska kaikki on noin kuluneita, niin voisko mittauksessa olla vikaa.
    Mitä jos venttiilit vuotaisi?

    Comment


    • #3
      Mitattiinko puristuspaineita uudestaan, niin että ensin lisättiin öljyä sylintereihin? Ilmeisesti ei, koska siitä ei mainita.

      Sillä tavalla pääsee hajulle onko vika renkaissa vai venttileissä. Jos puristukset nousee öljyn kanssa niin männänrenkaat vuotaa.

      Comment


      • #4
        Totta muuten, se pitäisi kyllä tarkistaa vielä erikseen. Nuo lukemat ovat siis "kuivana" ilman öljyn lisäämistä.

        Comment


        • #5
          Jos ohivuototesti on ok, niin se kertoo yleensä enemmän kuin tuo puristuspainemittaus. Ja tärkeintä on enemmänkin se puristuspaineiden tasaisuus sylintereiden välillä, ei niinkään se absoluuttinen lukuarvo mikä sieltä mittarista näkyy.

          Comment


          • #6
            Oletko käyttänyt tehomittauksessa?

            Näkis että onko pollet tallessa

            Comment


            • #7
              Jos ohivuodot on ok, niin silloin kyllä pitäis olla puristuspaineetkin. Jos mittaukset on tehty oikein.
              Ohivuototesti pitää tehdä männän ollessa yläkuolokohdassa. Puristuspainetesti "pitäisi" tehdä lämpimään moottoriin, kaasuläppä auki että moottori saa riittävästi ilmaa.
              Puristuspainetesti on huomattavasti epätarkempi painearvoiltaan, johtuen erilaisista ja erilasella ilmatilalla olevista mittareista, sekä palotilan karstaisuudesta. Kuten Tykki jo totesikin niin sillä mitataan lähinnä sylinterien välisiä eroja.
              Min en kyllä lähtis ainakaan noiden tietojen valossa konetta avaamaan / vaihtamaan

              Comment


              • #8
                Jees, koneen avaaminen tai vaihto on siis edessä siksi kun se polttaa 0,6l - 1,1l öljyä / 1000km. Puristukset/ohivuodot mittautin kun halusin jotain osviittaa mistä vika voisi löytyä...

                Comment


                • #9
                  Minä aloittaisin venttilinvarsien kumien vaihdolla. Ohivuodot on kerran hyvät, eikä noissa puristuspaineissakaan ollut isoa eroa keskenään.

                  Comment


                  • #10
                    Mikko tuossa jo diagnosoikin, eli venttiilivarren kumithan siellä on yleensä korppuna jos öljyt katoaa. Alakerta ei ihan hetkessä kulu siihen pisteeseen että öljyt katoaa sitä kautta. Mahdollista toki, mutta hyvin harvinaista.

                    Muistaakseni Opelin jossain nelos-dieselissä oli aikanaan (meksikossa valmistettu lohko) niin karkea hoonaus, että 100tkm ajetut koneet oli jo ihan loppu.

                    Comment


                    • #11
                      Eipä se syy öljynkulutukseen ole läheskään aina selvinnyt ohi- ja puristuspainemittauksella. Omaan silmään pisti että nuo ohivuototulokset olisivat jopa liian hyvät. Mitattiinko ohivuotoja kuivana sekä öljyn kanssa? Ilmeisemmin ei, mutta kysynpä kuitenkin.

                      Kulutus on kuitenkin aina loppunut runkomoottorin vaihdolla, eli olisiko syynä ollut sitten liian karkea hoonaus tjsp. Kyseessä siis kasista puolikkaat, vagin neloskoneita.

                      Comment


                      • #12
                        Oikein karkea hoonausjälki voi kyllä kuluttaa männänrenkaat nopeasti loppuun, mutta sen kyllä pitäisi näkyä suurena ohivuotona.
                        Oikein hieno hoonausjälki yhdessä huippuöljyjen kanssa voi kiilloittaa syl. seinämät, jolloin m-rengas ei saa siitä otetta. Tuo ei tyypillisesti näy ohivuodoissa, mutta (usein) puristuspaineet ovat korkeat ja epätasaiset. Johtuen palotilojen karstaisuudesta.
                        Öljyrenkaat saattaa olla jumissa.
                        Testitulokset ja oireet kyllä viittaisivat minunkin mielestä kovettuneisiin venttiilivarren tiivisteihin. Ne yhdessä hieman väljistyneiden ohjureiden kanssa saattaa aiheuttaa yllättävän suurtakin öljynkulutusta.
                        Kun kuitenkin olet päättänyt asialle jotain tehdä? Niin aloittaisin Forte-käsittelyllä. Jos auttaa, niin hyvä, jos ei niin vv-kumit vaihtoon. Jos vieläkin kuluttaa niin ??

                        Comment


                        • #13
                          Taisi olla painemittauksessa kaasuläppä kiinni, jos läppä kiinni niin lukemat pienemmät. Kuten aiemminkin joku mainitsi niin puristuspainessa tärkeintä on lukemien tasaisuus, ~0,5bar sisällä kun on kaikki pytyt niin ok.

                          Ohivuotomittausten perusteella kone huippukunnossa.

                          Comment


                          • #14
                            Jos itse alkaa tuuskaamaan tuollaista ohivuotomittausta, olisin utelias kuulemaan proseduurin aiheeseen. Sen arvaan jo, että pakolliset varusteet ovat ohivuotomittari itse ja kompressori. Miten tuo homma vedetään muuten? Pyöritetään jostain kummallisesta paikasta aina pytty YKK:hon? Miten onnistuu V8 5V:ssä tippilaatikolla?

                            Comment


                            • #15
                              Youtubessa on hyviä videoita aiheesta. [ame="http://www.youtube.com/watch?v=ofSiTGeLXvc"]Tässä[/ame] yksi. Kampurastahan se pitäisi pyöritellä, mutta voi olla vaikeaa jos keula ei ole huoltoasennossa. Itse olen pyöritellyt ohjaustehostimen hihnapyörästä, siitäkin se onnistuu.

                              Comment


                              • #16
                                Jepulis, tuohan oli hyvä ohje. Okkim: Kokeilin tuolla itsetekemälläni työkalulla, sillä voi pyöritellä vaikka pyhäpuvussa biturbonkin kampuraa siististi seisaaltaan koneen edestä ilman purkua. =).

                                Comment


                                • #17
                                  Kopaisin tuota ohivuotomittaria, mikä tuli hankittua viime viikolla tuohon 5-pyttyyn pikaisesti. Ensimmäinen mittaustulos oli 50% ohivuoto, kunnes aloin epäillä että onkohan letku kunnolla kiinni. Jäljempi mittaus letkun kiristämisen jälkeen näytti 5% ja ihan vaimea pihinä kuului jostakin. Eli luulisin, että mittari pelaa oikein tässä tapauksessa.

                                  Edit: en nyt sitten tiedä, osasinko käyttää tuota mittaria oikein, mutta kävi läpi kaikki kahdeksan pyttyä aina pistämällä vehkeen yläkuolokohtaan ja tarkistin ennen jokaista mittausta, että tuo mittarin leakage-% -viisari näyttää nollaa. Lopputulos oli se, että kaikki pytyt olivat välillä 5-8,5%. Paskoin melkein housuuni, kun tuo kakkospytty näytti 40% ohi ja suhisi ja sihisi. Pieni kampuran pyöräytys korjasi tilanteen 6%, eli ei ollut YKK:ssa ihan vielä (ilmeisesti venttiilit auki).
                                  Viimeksi muokannut seepra; 27.2.2013, 19:44.

                                  Comment


                                  • #18
                                    sinällään hauska, kun ei tuo dynaamisen puristuspaineen mittaus välttämättä kerro mitään, vaikka kuin ois uus kone. Starttiasennossa ei välttämättä uudemmissa moottoreissa saa millään kaasuläppää 100% auki ; se pelkästään estää tehokkaasti täytöksen ja täten dynamisen tilanteen mittaamisen - sekä muuttuvat nokka-akselin ajoitukset.

                                    Yleensä ottaen tuo ohivuotomittaus on melko paljon parempi + järkevämpi tapa selvittää moottorin peruskuntoa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Onko olemassa mitää järkevää keinoa, miten tuon kaasuläpän edes saa auki muuten kuin ottamalla koko vehkeen irti imusarjasta?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kyllä sen saa sormilla auki. Sitten vaan joku kiila väliin.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Eikä mene rikki kun starttaa?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Virrat pois, eli liitin irti niin eihän se siitä voi rikkoontua.

                                            Mutta oletko siis tekemässä puristuspaine-, vai ohivuotomittausta?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tein ohivuodon jo, ajattelin kokeilla seuraavaksi tuota puristuspainemittausta (vähän harrastuksenkin vuoksi). Kuten toisaalla mainitsinkin, vuodot olivat 5-8,5%, joten voisi kuvitella, ettei siellä ainakaan pytyt ole kauhean kuluneet.

                                              Edit: noita venavarren kumeja näkyy saavan melkein ilmaiseksi (ei Pörhöltä kuitenkaan, siellä olivat vain 10,40 € / kpl), joten ajattelin että jos vaihtaisi nekin samalla. Repsa tai muut, jotka ovat asian kanssa taikinoineet, valottakaa vähän tuota venttiilin yläpään toimintaperiaatetta. Repsalla oli spesiaalityökalu, jolla painastiin tuota venttiililautasta. Samalla tuonne pesään pannaan vissiin yli 6 bar paineilmaa, jottei vena tipahda pyttyyn.
                                              Viimeksi muokannut seepra; 28.2.2013, 17:57.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mitäs siinä on valottamista ?
                                                Paineilmaa (bilsusta saa ok hintaan valmiin työkalun, ei ehkä oo järkeä itte tehä) palotilaan, 6bar saa aikaan melkoisen pitovoiman kun venttiililautasen halk. on kuitenkin >30mm.

                                                Työkalulla painaen jousi littaan venan tankoon nähden, sitten kiilat irti venttiilin akselista, työkalu pois ... ja avot, siinä näkyykin venavarren kumi nenän edessä. Sanoisin että >80% venttiilin jousilautasista on niiiiiiiiiin perhanan tiukassa kiilautuneena kiiloihin että tarttee nopean/terävän napautuksen jousilautaseen että saapi staattisen pitokitkan murrettua.

                                                Muista :
                                                -tuki KAIKKI reiät mistä on suora reitti alakertaan !
                                                -paljon valoa, hyvä yleisvalo ja joku säädettävä spotti
                                                -ohut magneetti, pitkät ohuet kärkipihdit, ruuvimeisseli, vaseliinia (paikalleenlaiton avustukseen)

                                                koska kuvat on aina kivoja :
                                                http://repsa.kuvat.fi/kuvat/audin+remppakuvii/ tuollahan oli koko jutusta jonkunnäköistä valotusta, olin näemmä jopa kuvatkin kommentoinut aikoinaan ; zieltä löytyypi tarkempia ohjeita.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Äijä kysyy, mitä siinä on valottamista ja sitten parilla lauseella nimenomaan VALOTTAA sen koko reseptin =). Kiitos, repsa, nyt voisi sujua.

                                                  Edit: oletan, että tarkoitat tuolla kaikkien alakertaan reikien peittämisellä sitä, että kun lipsauttaa kädestään noita pikkuosia, ne eivät putoa koneeseen?
                                                  Viimeksi muokannut seepra; 2.3.2013, 18:54.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    oletat oikein, ei kovin paljoa hymyilytä jos sattuu kiilauran sokka hyppäämään alakertaan.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Se kiilauran sokka lienee se vehje, joita on kaksi kappaletta siinä venan varren ja lautasen välissä pitämässä sitä paikallaan. Niitä on siis koko vehkeessä vain 80 kpl =). Onko noista venanlautasista ja jousista ynnä muista sokista väliksi, että pitääkö niiden mennä aina samaan paikkaan samaan venttiiliin?

                                                      Hieman off-topic: jotenkin tuntuu hullulta, että tuo venttiilinjousi/lautanen -härdelli pysyy koneen käydessä noilla parilla pienellä sokalla paikallaan =).

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        kyllä niitä periaatteessa saa sekoittaa, mutta tuskin se on missään nimessä suositeltavaa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Jep, pitänee huolehtia, että menee sopivasti järjestyksessä. Tuossa er-Win -manuaalissa mainitaan, että nuo nokka-akselien pidikkeet, jotka siis on irrotettava tuossa nokkia väköstäessä, ovat kiinni 5 Nm + 90 astetta ja pultit uusittava. Lieköhän noita pultteja saa muualta kuin marmorilta (varmaan edukkaita =)?

                                                          Noiden nokkien tiivisteiden kanssa on mainittu, että pitäisi olla joku erikoistyökalu, jotta saadaan tiivisteet irti ja paikalleen. Lähtevätkö nuo irti ihan tavanomaisella väkivallalla? Paikalleenlaitto voi vaatia jotain erikoisvehjettä. Onko mitään niksiä, millä tuo ketjunkiristinhomma saadaan pysymään läjässä? Olin hieman huolimaton enkä älynnyt tilata tuota VAG-työkalu 3366:tta tuolta Dieselkontorilta.

                                                          Onko kukaan muuten tehnyt tätä hommaa kone paikallaan?
                                                          Viimeksi muokannut seepra; 3.3.2013, 14:16.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Jos tarvetta on tosiaan noille kiristintyökaluille niin heitä yv:tä. Mulla noita on kaksikin ja joutavat kyllä lainaan.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X