Oikeesti ei kannattane viedä multia huoltoon "pikkupajoille" joilla ei ole asianmukaisia laitteita/tietotaitoa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Multitronic öljynvaihto
Collapse
X
-
Onko kukaan kuullut väitettävän ettei Audin multitronic vaihteistoon kannata lainkaan vaihtaa öljyjä, koska öljyn vaihdon jälkeen laatikkoon on "useissa tapauksissa tullut vikoja"?
Näin minulle uskoteltiin tänään eräältä huoltamolta.
Hämmästelin moista väitettä, koska valmistaja ilmeisesti suosittelee öljyn vaihdon 60tkm välein.
Itselläni 120tkm huolto ja nuo öljyt kyllä meinaan vahdattaa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Raakimus Näytä viestiOnko kukaan kuullut väitettävän ettei Audin multitronic vaihteistoon kannata lainkaan vaihtaa öljyjä, koska öljyn vaihdon jälkeen laatikkoon on "useissa tapauksissa tullut vikoja"?
Näin minulle uskoteltiin tänään eräältä huoltamolta.
Hämmästelin moista väitettä, koska valmistaja ilmeisesti suosittelee öljyn vaihdon 60tkm välein.
Itselläni 120tkm huolto ja nuo öljyt kyllä meinaan vahdattaa.
- 1 like
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Raakimus Näytä viestiOnko kukaan kuullut väitettävän ettei Audin multitronic vaihteistoon kannata lainkaan vaihtaa öljyjä, koska öljyn vaihdon jälkeen laatikkoon on "useissa tapauksissa tullut vikoja"?
Näin minulle uskoteltiin tänään eräältä huoltamolta.
Hämmästelin moista väitettä, koska valmistaja ilmeisesti suosittelee öljyn vaihdon 60tkm välein.
Itselläni 120tkm huolto ja nuo öljyt kyllä meinaan vahdattaa.
Comment
-
Mielestäni tiptronicissa käyvään autoon menee suunnilleen se yksi litra enemmän öljyä kuin sammuksissa olevaan autoon. Öljy täytetään roppua myöten auton käydessä P:llä. Sitten roppu kiinni. Tämän jälkeen vasta auton voi sammuttaa.
Näin ollen se öljy joka oli tuolla aikaisemmalla kaverilla tullut ulos ei ole ollut missään nimessä ylimääräistä öljyä, jos hänen autonsa ei ole ollut käynnissä silloin kun roppu on aukaistu.
Comment
-
Joo, mutta niin ne vaihettiin öljyt, korjaamolla. Katsoin itse vierestä. Ensin laksettiin vanhat öljyt ulos ja mitattiin tarkasti sen määrä kaiken varalta. Sitten yritettiin laittaa sama määrä uutta öljyä laatikkoon, mutta sinnepä ei mahtunutkaan samaa määrää, suunnilleen litran verran jäi siitä mitä sinne olisi pitänyt mennä. Korjaamo kysyi Pörhöltä neuvoa ja sieltä annettiin ohjeet, että auton pitää käydä. Sitten toimittiin Pörhön ohjeiden mukaisesti ja öljyä meni täsmälleen se määrä mitä sieltä tuli pois. En väitä, että tämä oli oikein tehty, mutta näin tapahtumat etenivät. Enkä myöskään ota vastuuta toisten öljynvaihdoista.
On tietenkin mahdollista, että multitronicissa öljynvaihto on erilainen.
Comment
-
useimmiten öljyt lasketaan pois, pohja auki ja uusitaan tiiviste, laitetaan erillisellä öljylisäyshärvelillä sinne jonkinlainen ylitäyttö, auto käyntiin ja käytetään salkku tietyn lämpöiseksi ja otetaan öljyhärveli pois -> juuri sopiva öljytilavuus kun odotetaan että ylimääräiset valuu pois.
tästä syystä tuota en suosittele kotikonstein tekemään kun öljymäärät vaihtelee, on saatanan sotkusta ilman oikeita laitteita ja kuitenkin mittatulppa menee paskaksi.
Comment
-
Asiahan selviää hyvinkin helposti soittamalla Kuopion Laakkoselle. Voisin kokemuspohjaan perustuen sanoa että alle 200 euron et selviä, mutta yli 300 euroa se ei maksa.
EDIT:
Tuohon Repsan kommenttiin liittyen, monikaan "ei-merkkiliike" ei moiseen hommaan ryhdy, koska se oikein ja siististi tehtynä vaatii oman täyttölaitteen. DSG:n täyttölaite ei tähän hommaan sovellu, koska sen kriittinen osa, se joka kierretään öljypohjaan, on erilainen.
Comment
-
monikaan "ei-merkkiliike" ei moiseen hommaan ryhdy, koska se oikein ja siististi tehtynä vaatii oman täyttölaitteen. DSG:n täyttölaite ei tähän hommaan sovellu, koska sen kriittinen osa, se joka kierretään öljypohjaan, on erilainen.
Comment
-
Meillä töissä on tuo millä saa laitettua nuo öljyt multiin ja DSG:hen. Molempiin vaihteistoihin on tullut vaihdettua öljyt ja saa kyllä helposti nuilla oikeilla vehkeillä tuota öljyä laitettua oikean määrän.
Kävi tuossa vasta uks A6 mihin ois pitäny jo multiin vaihtaa öljyt n.20tkm sitten mutta ei saanu vaihtaa joten sitä ootellessa et millon tulee takasin laatikko ongelmien kans.
Muutama työkaverikin sano että ei multitroniciin tarvi öljyjä vaihtaa :) piti vähän oikasta asiaa pojille että eihän se nyt ihan niin ookaan, että liekkö puhuvat nyt tippilootasta.
Comment
-
Kannattaa lukaista tee-se-itse ohje tämän kotimaisen firman sivuilta:
http://www.mectronic.fi/ohjeet/
Asialliset ohjeet vaihtoon ja työkalun rakenteluun. Tuossa tarvitsee vähän askartelua 'erikoistyökalua' varten, hylsyn proppua varten, uutta öljyä ja VAG-COM kiinakaapelilla riittää.
Olen kyllä nähnyt ohjeen, jossa öljyt laitetaan normi letkulla, jossa päässä on vaan J muotoinen metalliputki. Sen saa ripustettua täyttöaukon 'reunan' yli ja öljyt voi valutella sisään. Mutta helpompi varmaan laittaa tuolla oikean kaltaisella työkalulla.
Jos sen ulkoisen suodattimen putkineen vaihtaa, niin se on semmoiset 300€. Eli jos liikkeestä saa multin öljynvaihdon 200-300€, niin ei voi sisältää sitä suodatinta.
EDIT: Jahas, näköjään muuttunut maksulliseksi tuo itse ohje... Pari viikkoa sitten oli vielä vapaasti ladattavissa.Viimeksi muokannut apophis; 22.2.2012, 08:00.
Comment
-
Pelkkä öljynvaihto ilman suodatinta karkeasti:
Öljy G052180A2 noin 5 litraa 21.59€ / litra (Tepon hinta) = 107,95€
Proppu / proput ~15€
Työt, max tunti?
Eli ei tuon liikkessä pitäis paljoa 200€ yli olla? Ulkoisen suodattimen kanssa varmasti tuplat?
Tuossa yksi ei merkkiliikkeen tarjous 99€ sis. öljyt:
http://www.ah-auto.fi/index.php/comp...jynvaihto.htmlViimeksi muokannut apophis; 22.2.2012, 12:54.
Comment
-
Audi a6 vm2000 2.4 v6 Multitronic Öljyn Vaihto Apua
Moro.
Elikkä postasin tossa muutaman kuukauden sitten aiheen jos oli multitronicin kans ongelmia ja nyt se on sitte korjattu. Irrotin multitronicin ohjainboxin ite ja lähetin sercapille. Kaverit korjan sen nopeesti. Lähetin paketin Perjantaina 9.3.2012 töiden jälkeen tossa kello 16.00 ja viesti tuli tänään maanantaina 12.3.2012 klo 14.41 että työ on valmis. Ja hintaa korjaukselle tuli 430€.
Mutta sitten itse asiaan. Elikkäs tarvis vähän apua että mites noi öljyt nyt sit vaihdetaan. Laatikon pohjassa on kaksi ruuvia muistaakseni Kuuskolo ja sitten Tähti pää jossa on tappi keskellä. Ois kiva saada varmuutta että mitkä noiden koot ku tollanen tähtipäinenki avain maksaa maltaita. Mutta niiden koot ois kiva tietää ja onko se edes tähti avain. Sekä sivussa on vissiinki täyttö ruuvi jos oikein ymmärsin. Ja mikä ruuvi on poisto ruuvi yms.
Mitä öljyä kannattais käyttää ja minkä verran öljyä laatikkoon menee. Pitääkö autoa käyttää käynnissä missään vaiheessa ku jostain toisesta aiheesta luin että pitäis käyttää.
Työt kyllä osaan tehä mutta jos sais ohjeet vaiheista että miten tehdä. Tällä hetkellä on laatikon takapään puoleinen koppa auki.
Kiitos avusta!
Comment
-
Nyt sitten pojat huolella tuon linkin ohjeiden kanssa. Öljyissä ei ole mainittu multitronicia, eikä nuo ohjeet ole myöskään multitroniciin. Multitroniciin öljyä saa marmoritiskin lisäksi mm. Motonetista sekä Varaosamaailmasta, näin ainakin Tampereella ja Pirkkalassa.
Multitronicin pohjassa on kaksi proppua, toisesta lasketaan öljy pois ja toisesta laitetaan takaisin. Sivulla olevaa "proppua" ei avata, se ei liity öljynvaihtoon mitenkään. Ilman asiaankuuluvia välineitä öljynvaihto on sotkuista puuhaa. Imupumpulla saa toki truutattua öljyt sisälle, mutta sotkee aika lailla.
Laitetaanpa vähän lisää informaatiota
Öljytilavuus noin 7,5 litraa, vaihdon yhteydessä menee noin 4,5-5 litraa. Kannattaa kuitenkin ostaa 6 litraa. Ja sitten on tärkeää huomata, että multitronic vaatii ihan oman öljynsä, siihen ei käy tavallinen ATF. Kun laatikon perä on käytetty auki, pitää vaihtaa myös peräpään kopan kiinnityspultit, sekä kaikki tiivisteet, mukaan lukien ohjausyksikön liittimen ympärillä oleva tiiviste, ellei se tullut ohjaimen mukana. Vaikka asia ei minulle kuulu, haluaisin tietää miten olet onnistunut laskemaan laatikosta öljyt, jos et ole sitä tähtikoloruuvia avannut? Se nimittäin on tyhjennysproppu. Kuusiokolokannalla oleva on tarkistus-/täyttöproppu. Viimeksimanittu pitäisi myös uusia öljynvaihdon yhteydessä. Tyhjennysproppu kiristetään 24 Nm ja tarkistus-/täyttöproppu 20 Nm.
Kun olet saanut kikkailtua imupumpulla alakautta öljyt laatikkoon (usko pois, se onnistuu kyllä) sotkematta koko tallinlattiaa, täytyy auto saada ilmaan siten, että etupyörät on ilmassa ja auto vaaterissa. Tässä vaiheessa tarkistuspropun voi laittaa paikoilleen ja kiristää sormimomenttiin. Auto käyntiin ja käytetään kunnes laatikon öljynlämpötila on noin 35-45 deg C, samalla käydään vaihdekaavio läpi D:ltä R:lle ja takaisin ja annetaan kevyesti kierroksia. Tämän jälkeen tarkistusproppu auki. Jos öljyä valuu kevyesti ulos on määrä ok, jos ei, niin sitten lisätään sitä. Lämpötila on oleellinen sen takia, ettei tule ali- tai ylitäyttöä. Lämpötilan voi lukea VAG-COM:lla tai VCDS:llä.
Kun olet kuitenkin joutunut vaihdevaijerin irroittamaan, voi sitä joutua säätämään. Jos vaijeri ei ole säädöissään, ei laatikko tunnista millä alueella vaihdevipu on. Tämän huomaa siitä, että kun esim. laittaa kepin R:lle, ei valo syty kojelaudassa. Jos keppiä tönäämällä valo syttyy, on vaijerin säätö pielessä. BTDT. VAG-COM:ia tai VCDS:sää tarvitaan myös uuden ohjainlaitteen sopeuttamiseen. Siitä on olemassa erilliset ohjeet, niin kuin on sekä ohjainlaitteen, sekä öljyjen vaihdosta. Tämä näin lyhyesti yleisellä tasolla. Sitä en tiedä vaihtuuko öljy eri laatikkokoodeilla, mutta siitä kannattaa ottaa selvää marmorilta.
EDIT 2:
Ohjainlaitteen kiristysmomentti laatikkoon on 10 Nm ja peräpään kopan 15 Nm + 90 astetta, eli varttikierros ja uusilla pulteilla.
Comment
-
Kiitos tästä. Heräs muutama kysymys kyll. Täytyykö auton olla myös pituus suunnassa vaaterissa vai vain sivu suunnassa. Ja onko tarkitust/täyttö reiässä joku kalvo venttiilli että se ei päästä het vauhdilla sitä öljyy.
Kuulostaa kyll sellaselta hommalta että helpommalla pääsis ku veis liikkeeseen. Ku ei oo noita mittareita yms.
Comment
-
*DISCLAIMER*
Kaikki mitä ohjainlaitteen sekä öljynvaihtoon liittyen on tässä topicissa kirjoitettu, ei kirjoittaja ota vastuuta mikäli joku päättää itse ryhtyä näihin vaihtotoimenpiteisiin ja saa vahinkoa aikaiseksi itselleen tai autolleen.
*DISCLAIMER*
Kyllä auton tulisi olla vaterissa joka suunnassa. Sillä ei muuta väliä ole, mutta osumatarkkuus oikean öljyn määrän suhteen paranee huomattavasti. tarkistus-/täyttöreiässä ei ole mitään venttiiliä, mutta siellä on noin 10 cm (en ole ihan satavarma pituudesta) putki ylöspäin laatikon sisälle. Tämä putken idea on siinä, että kun auto on vaaterissa ja öljy oikean lämpöistä, niin öljyn tason laatikossa pitäisi olla kutakuinkin putken yläpään suun tasalla. Diagnostiikkaohjelmat helpottavat oikean öljynlämpötilan löytämistä, mutta onnistuu se kyllä ihan tuntoaistillakin. Eli jos auto on lämpöisessä hallissa +20 esim ja öljyt samanlämpöisiä, niin kun ensimmäinen täyttö on tehty ja autoa käytetään, voidaan tunnustella ulkoisen suodattimen putkia esim. että onko ne kädenlämpöiset tai tuntuvatko käteen lämpimämmälle. Riittävällä tarkkuudella päästään näinkin oikeaan öljymäärään.
Kai siellä Kokkolassa on joku jolla on VAG-COM tai VCDS ja joka voisi pientä avustusta vastaan käydä lämmöt tarkistamassa ja sopeutuksen tekemässä.
Comment
-
multitronic suodattimet
vaihteistossa on kaksi suodatinta.
imusuodatin , joita on kahta eri mallia , pyöreällä liitännällä ja ovaalilla.
se sijaitsee vaihteiston sisällä ja sen vaihtamiseen pitää vaihteisto purkaa osiksi, täysin , pöydällä.
toinen suodatin on lauhduttimelle menevässä letkussa ja se tulee putken mukana ja hinta on parinsadan euron luokkaa.
Normi multilaatikon huoltoon ei kuulu suodattimen vaihtoa.
60tkm on hyvä aika vaihdolle, toimii hydraulikoneisto paremmin.
Comment
-
http://autogear.fi/vaihteistokauppa/01J.pdf
ja kuvasta suodatin 450 tai 451
itse kun aloitin multitronicin tutkimukset kauan sitten , eli 2 viikkoa sitten ku se laukes, huomaan miten paljon erillaista ja täysin väärää tietoa siitä on maailmalla. toivottaasti laittavat oikeat öljyt sisälle, pyydä nähdä (kuva kameralla) öljyn tuotetiedot , purkki tai kanisteri, tulevaisuutta varten , vaatii aika omat öljyt nimittäin.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja -Sammy Näytä viestiPaljonkohan lie merkkiliike veloittaa multin öljynvaihdosta? jos vielä kuopion laakkosen hintapolitiikkaa jollain tiedossa niin aina parempi:)
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja KajS Näytä viestihttp://autogear.fi/vaihteistokauppa/01J.pdf
ja kuvasta suodatin 450 tai 451
itse kun aloitin multitronicin tutkimukset kauan sitten , eli 2 viikkoa sitten ku se laukes, huomaan miten paljon erillaista ja täysin väärää tietoa siitä on maailmalla. toivottaasti laittavat oikeat öljyt sisälle, pyydä nähdä (kuva kameralla) öljyn tuotetiedot , purkki tai kanisteri, tulevaisuutta varten , vaatii aika omat öljyt nimittäin.
Comment
-
Onko kellään kokemuksia Audi A4 2,5 TDI Multitronikilla Febin CVT öljystä?
Motonet myy kyseistä tuotetta, mutta application recommendation ei mainitse VAG tuotteita! Audi vuosimallia 2002.
Comment
-
Vieras
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viestiKäytän aina Febin multisöljyjä. Olisko sitä tuotenumeroa, niin tiedetään mistä puhutaan?
Purkissa lukee:
Nr. 27975
Vergl.-Nr./repl.-no. G 052 180 A2 / 001 989 46 03
Ja vielä toinenkin kyssäri...
Mikä on öljytilavuus, yhdessä taulukossa netissä väitti että 7,5 l, ei varmaan ole oikein. Eikös se pitäis olla jotain 2,5-3 litraa?
Comment
Comment