Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

V10 5.2 koneiden eroja

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • V10 5.2 koneiden eroja

    Hei, eli tässä tovin katsellut varaosalistoja, ja tuumaillut että mikä se varsinainen kriittinen ero on eri V10 koneiden välillä.

    Kyllähän tuo enimmäkseen näyttää siltä että S6/S8 ohjelma ja rakenne on eittäin maltillinen ja jokapäiväistä ajoa ja alavääntöä, ehkä jopa taloudellisuutta hakeva. Samalla yritetty varmistaa ettei syö RS6 myyntiä eikä varsinkaan R8:n. Ja melutaso pitänyt saada alas jotta S8 voi myydä myös herrojen kulkineeksi.

    Udempien Huracan 610hp ja 640hp koneiden sisuskaluista vaikea löytää tarkkoja speksejä, mutta äkkiseltään vaikuttaa samalta koneelta mikä on samanikäisessä R8 plussassa. Gallardon koneiden speksit ja varaosat ovat niin samoissa linjoissa R8 vastaavien kanssa että voisin melkein taata että erot ovat korkeintaan kosmeettisia ja ohjelmallisia.

    S6 BXA / S8 BSM erot:
    Eri ilmanpuhdistin kotelo ja erilainen ilmanottoaukko
    Eri ilmanputsari
    Sama polttoaineensyöttö
    samat nokat ja ajoitus murikat
    (Toki nokilla pienempi vaikutus kun ajoitusta voi muuttaa ohjelmasta)
    Samat vai eri katit, 07L253020KX, S8 MX tai JX?
    Eri pakoputkisto, keskiosa ja takaosa
    S6 tiukat mutkat ja litistetyt putket ennen vaimentimia vs. S8 suoremmat pyöreät putket.

    Eli S6/S8 erot aika olemattomat, taitaa tehoero johtua lähinnä ohjelmasta.

    R8 peruslohkot BUJ/CTYA 386kw ja CTPA 412kW näyttävät keskenään osilleen samoilta, alakertaa myöten. Tuo 419kW CTPB puuttuu monesta oemepc räjäytyskuvasta, mutta liekkö vain bugi? Noissa varianteissa erot lienee pitkälti ohjelmassa.

    Noissa R8/Gallardo koneissa tuntuu, S6/S8 vrt. teho tulevan eri nokka-akselista, kiertokangesta ja korkeammista kierroksista. Samalla molemmat, niin ilmansaanti- kuin pakokaasujärjestelmäkin ovat huomattavan paljon avarammat. Tässä siis lähinnä erot nokissa ja imuilmakoteloissa, imusarjassa ja pakoputkistossa. Pakosarja on kyllä jännä noissa. (Lähentelee jotain mystisen ja maagisen välimaastoa, eli lie KALLIS :) ).

    Polttoaineensyötössä näyttää kaikissa koneissa olevan samat osat (R8/Gallardo/Huracan) eri korkeapaine pumppu, kuin S6/S8 vaikuttaa kyllä siltä että osa on erilainen vain jotta se on saatu mahdutettua tuonne imukoteloiden alle.

    S6/S8 vs. R8 suurin näkyvä ero on tuo imusarja
    /imukotelo, R8 puuttuu tuo kaksitie kierukka-imusarja. Tuoko alavääntöä lisäävä ominaisuus syö tehot tuolta 400kW > 320kW?

    Puristukset, iskunpituudet, yms. On kaikissa Elsan mukaan samat, Max rpm muuttuu hieman riippuen koneesta.

    Eli pääpiirteissään, olisiko mahdollista päästä tuonne lähelle 400kW S6 tai S8:lla jos:
    -Lyhentää ja avartaa imuilmansaantia
    -Muuttaa imusarjan/imukotelon yksinkertaisemmaksi
    -Avartaa ja yksinkertaistaa pakopuolta
    -Nokat vaihtoon
    -Ohjelmointi/optimointi

    Kokemuksia V10 tehonlisäyksestä lueskelen mielelläni. RE85 taitaa olla menneen talven lumia, vai onko?

    Samalla joku "dual-injection" systeemi voisi kiinnostaa, josko pysyisi imukanavat puhtaana.
    Viimeksi muokannut Blackslide; 26.1.2020, 11:57.
Working...
X