Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4F moottorin ääni ja pakoputken muutokset

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 4F moottorin ääni ja pakoputken muutokset

    Elikkäs kyseessä vm 2009 4F 3.0 tfsi CAJA moottorilla oleva yksilö.

    Kylmäkäynnistyksessä kuuluu moottorista ajoittainen "naputus", eli ei kuulu kokoajan vaan saattaa 3sec naputtaa 3sec hiljaa ja taas 3sec naputtaa syklillä. Kaasua jos painasee välillä ääni häviää ja välillä tihenee kierrosten noustessa. Asiaa parilta ammattilaiselta kysynyt ja he oli sitä mieltä ettei aiheuta toimenpiteitä, mutta silti mietityttää ettei tule suurempaa vahinkoa


    Löysin youtubesta videon jossa samantapainen ääni kuuluu, onko edessä jakoketju remppa? Kuuluuko yläkiristimistä vai onko tuolle moottorille normaali ääni? Yläkiristimet olisi tarkoitus varuilta uusia jollain aikavälillä, kun moottorissa
    pieni öljyvuoto yläkiristimien koppien välistä. Öljyvuodon korjauksen yhteydessä siis tarkoitus uusia kiristimet.

    Linkki videoon alla.

    https://youtu.be/pIRDHj8uWl8

    Mielessä myös olisi saada vähän ääntä tuosta irti . Autossa siis vakio putkisto. Onko kukaan tehnyt muutoksia näihin? Takavaimentimet pois?

    Pönttöjä autossa vähintään riittävästi, useampi katalysaattori ja taisi 3kpl äänenvaimentimiakin löytyä. Tuleeko katsastuksessa ongelmaa jos poistaa takapöntöt kokonaan ja korvaa suoralla putkella?

    Valmiit putkistot sen verran arvokkaita, että täytyy nuukana miehenä tehdä itse.

    #2
    Tuo naputus tulee 90% varmuudella lisäilmaventtiileistä. Moottoriin ajetaan lisäilmapumpulla ilmaa kylmäkäynnistyksen yhteydessä, jotta katalysaattorit lähtee toimimaan nopeammin. Kun lisäilman syöttö loppuu, niin loppuu ääni myös kun venttiilit suljetaan. Tuon saisi tietysti varmistettua, kun irroittaisi ohjausventtiilien liittimen kylmäkäynnistyksen aikana, jolloin ääni pitäisi loppua. Omassa alkanut myös kuskin puoli pitämään kovempaa meteliä. Tarkoituksena vaihtaa nuo lisäilmaventtilit jossain vaiheessa. Katalysaattoreita on 2kpl, molemmille puolille oma. Äänenvaimentimet voit poistaa vaikka kaikki, ei vaikutusta päästöihin. Äänestä en osaa sanoa kuinka ruma ääninen siitä tulee ilman vaimentimia. S4:een ovat jenkeissä laitelleet magnaflow x-pipe vaimentimen auton alle, jolla saatu ääni miellyttävämmäksi.

    Comment


    • #3
      Itse alkuun ounastelin että kuuluisiko lisäilmapumpusta, se tosin on tässä mallissa sähköinen ja sieltä suunnalta se ei kuulu (pumppu siis puskurin takana oikealla puolella autoa)

      Ääni kuullostaa tulevan moottorin takaa, onko nuo mainitsemasi lisäilmaventtiilit missä kohti? Ilmeisesti molemmille puolille oma venttiili?

      Edit. Jos vika nuissa venttiileissä tiheneekö naputus sillon, kun kierroksia nostaa?

      Lähinnä tuohon äänenvaimentimen poistoon liittyen mietityttää katsastus, tuleeko inssiltä sanomista jos menee vaimentimia poistamaan?

      Yritin etsiä tietoa trafin sivuilta mutten löytänyt mitään viimeaikaista tietoa. Googlen kautta löytyi pakoputkistoon liittyvää virallista asiaa, mutta sekin julkaistu 80-luvulla joten tuskin hyvin paikkaansa pitävää nykypäivänä.

      Comment


        #4
        Lisäilmaventtiilit sijaitsee juurikin koneen takana, katalysaattorien yläpuolella. Tuossa audin SSP437:ssä näkyy hyvin.
        Attached Files
        Viimeksi muokannut KimmoL; 8.1.2020, 23:12. Perustelu: poistin kokonaan tuon linkin ja lisäsin pdf:n suoraan

        Comment


          #5
          Kiristinvian äänijälki on kuin isolla vasaralla hakattaisiin moottoria. Se ei myöskään tapaa taukoilla vaan joko on jatkuva tai sitten saattaa lämmetessään loppua. Sitä ääntä ei varmasti yksikään ammattilainen pidä normaalina.

          Comment


          • #6
            Pieni ketjun rolina kuuluu käynnistäessä, kestää ehkä 1 sec. Eikä edes oikeestaan rolina. Todella maltillinen ääni, joka siis norrmalia kun öljynpaineella toimii kiristäjät.
            Viimeksi muokannut Killeri; 8.1.2020, 22:39. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

            Comment


            • #7
              Alkuperäinen kirjoittaja Pulmanen Näytä viesti
              Itse alkuun ounastelin että kuuluisiko lisäilmapumpusta, se tosin on tässä mallissa sähköinen ja sieltä suunnalta se ei kuulu (pumppu siis puskurin takana oikealla puolella autoa)

              Ääni kuullostaa tulevan moottorin takaa, onko nuo mainitsemasi lisäilmaventtiilit missä kohti? Ilmeisesti molemmille puolille oma venttiili?

              Edit. Jos vika nuissa venttiileissä tiheneekö naputus sillon, kun kierroksia nostaa?

              Lähinnä tuohon äänenvaimentimen poistoon liittyen mietityttää katsastus, tuleeko inssiltä sanomista jos menee vaimentimia poistamaan?

              Yritin etsiä tietoa trafin sivuilta mutten löytänyt mitään viimeaikaista tietoa. Googlen kautta löytyi pakoputkistoon liittyvää virallista asiaa, mutta sekin julkaistu 80-luvulla joten tuskin hyvin paikkaansa pitävää nykypäivänä.

              ei tule sanomista, itseltäni on poistettu ja on normaaliäänet tyhjäkäynnillä ja kun painaa kaasua niin kuulostaa todella hyvältä.. tänään otetaan kaverilta takapöntöt pois ja katsotaan miten äänimaailma siinä muuttuu..

              Comment


              • #8
                Muistatko minkä kokoista orkkis putki on? Teitkö minkälaisen liitoksen?

                Comment


                • #9
                  1.5 tuumaa taitaa olla, ja liitokset hitsaamalla, selviää suorilla ränneillä..
                  tässä 2.5 tuuman loppuputket..

                  Comment


                    #10
                    50mm on vakio liitospaikan halkaisija auton alla ja takapönttöjen katkaisu kohdalla. Putken halkaisija vaihtelee eri paikoissa, alkupäässä putkea ennen ensimmäistä vaimenninta n.55mm
                    Viimeksi muokannut KimmoL; 13.1.2020, 18:12.

                    Comment


                    • #11
                      Jees 2" on sen 51mm ulkohalkasialtaan, pari supistetta 2"- 2,5" ja 2m 2,5" putkea niin niillähän pääsee jo pitkälle. Täytyy vielä jotkin järkevän näköiset putkenpäät etsiä

                      Comment


                      • #12
                        Hae vaan 2m 2.5 tuuman putkea ja tee siitä, ei tarvitse mitään supisteputkea eikä kannata edes laittaa kun on paremmat säätövarat 2.5 tuumalla..

                        kaveri osti motonetistä Tälläset..
                        Attached Files

                        Comment


                          #13
                          Putki on siis 50mm ei 2" (51mm)

                          Comment


                          • #14
                            En tiedä sun auton putkestasi mutta tämä mitta on otettu minuutti sitte ja tostaku vähennetään paskat pois putken päältä niin siitä ei tule 50mm tekemälläkään..
                            2 kappaletta löytyy a6 3.0l tdi:tä tosta pihalta ja sama halkaisija molemmissa..
                            eli se olis sitte 1.75 tuumaa per putki
                            Attached Files

                            Comment


                            • #15
                              50mm verrattuna 51mm ei ole käytännössä mitään merkitystä, siistimmän saa tehtyä niillä supisteilla. Ja tässä on kyseessä 3.0 tfsi, onkohan lie sitten tfsi ja tdi putkien koossa eroa.

                              Näyttää aika isoilta noi päät, mitenhän lie sopii s-line puskuriin ?

                              Comment


                              • #16
                                No bensakoneesta en sitte tiedä, en huomannu että siitä puhutaan.. putkenpään sovitus juuri menossa..

                                Comment


                                  #17
                                  Mistä kohdasta putkea tuo 44,6mm on mitattu.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Takapöntön takaa loivasta mutkasta..

                                    Comment


                                    • #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Pulmanen Näytä viesti
                                      50mm verrattuna 51mm ei ole käytännössä mitään merkitystä, siistimmän saa tehtyä niillä supisteilla. Ja tässä on kyseessä 3.0 tfsi, onkohan lie sitten tfsi ja tdi putkien koossa eroa.

                                      Näyttää aika isoilta noi päät, mitenhän lie sopii s-line puskuriin ?
                                      Hyvin näyttää sopivan, pikkasen vielä täytyy tuunata että saa näyttää hyvältä..
                                      Attached Files

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nyt saatu aikaseksi käydä kunnolla auton alla tutkimassa, tuossa 3.0 tfsi:ssä on putkisto keskimmäisiltä vaimentajilta taaksepäin 50mm halkasialtaan.

                                        Takaperän kohdalta kun katkasee tarvitsee 4kpl 90 2kpl 60 ja 2kpl 45 asteen mutkia sekä pari metriä suoraa putkea. Lisäksi supisteet 2,5" - > 2", parit liitosholkit, että saa helposti vakion paikalleen jos tarve, sekä tietenkin putken päät. Tuollasen facelift 4f s-line takapuskurin reikiin mahtuu jopa 4" hormi. Vaikio putkenpäät n. 3" ja samanlaiset ajattelin laittaa. Kaikki tarvikkeet näkyy löytyvän motonetistä suunnilleen 150 eur hintaan.

                                        Oletteko löytänyt halvempaa kauppaa, missä toimitusaikataulu järkevä? Ulkomailta en rupea putkenpätkiä tilaamaan.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Päivitellään nyt tännekkin, sain aikaseksi tehdä muffler deleten tuohon ja kyllä siinä yllättävön paljon sävel muuttui. Nyt kuulee että autossa on moottori, 6 kone murisee ihan mukavasti.

                                          Putkenpätkät tilasin futurezilta 1m suora 2,5" pari 60° 45° ja 90° mutkaa. Kannakkeet tein m8 kierretangosta, kiinnitys orkkis kannatinkumeihin muttereilla ja aluslevyillä (saa kätevästi säädettyä putkenpäät puskurin aukkojen keskelle sivusuunnassa).

                                          Putkenpäät tilasin completosilta, varmasti paras hinta/valikoima suhde.

                                          Lopuksi vielä musta kuumankestomaali pintaan että ei ruostu ensimmäisessä suolakylvyssä ensin talven tullen.

                                          Before after kuva liitteenä

                                          Comment


                                          • #22
                                            Itse tehtiin se niin että tuosta takapöntön takaa vaan suora putki kempillä kiinni ja maalit päälle, jää toi mutkien kanssa pelleily kokonaan pois. Mut joo voi tehdä kummin haluaa..

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tuolla pelleily tyylillä helpompi liittää alkuperänen takasin jos tarvetta.

                                              Comment


                                                #24
                                                Kyllä nuo Audin käyttämät putket vaan on millimetrisiä, 4F 2009.ssä bensa V6 50mm, diesel V6 & bensa V8 55mm ja bensa V10 60mm.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Juu, ja ilmeisesti eri paksusta eri kohdissa putkea. Tuossa 3.0tfsi:ssä oli ainakin tuon 50mm tuolta kohdalta mihin tein liitokset.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Ja orkkis liitos tuolle putkelle olisi 1K0253141L jos sellaista haluaa käyttää.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Juu ei oikein orkkis tyylinen liitos mahtunut tuohon.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Käynnistäessä ylimääräisen äänen syy selvinnyt. Jakoketjujen yläkiristimien vaihdolla ääni loppui. Oikea kiristin oli heikommassa kunnossa ja siitä ääni todennäköisesti johtui. 168tkm oli mittarissa, INA:n kiristimet tuli hankittua ja alkuperäiset oli myös inan valmistamat. Samalla vaihtui ylimmät laahaimet ja tietenkin pultit +tiivisteet. Nyt muutaman kerran käynnistäessä ketjusta kuulunut n puolen sekunnin rolahus, mutta sekin vain harvoin ja ei ole vaarallista.

                                                        Jos täydellistä tavoittelisi olisi edessä moottorin irroitus ja kaikkien 4 ketjun ja kiristimien vaihto, jos sittenkään täysin hiljaista siitä saisi...

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Minkälainen homma oli vaihtaa jakoketjujen kiristimet.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Yläkiristimien vaihto "simppeliä". Kampiakseli ja nokat lukittaa. Venakopat irti, jakokopat kansien takapäästä irti, nokkien säätimet/ketjut irti ja sitte kiristimet, takasin uusilla tiivisteillä, pulteilla ja ajotus. Jakokoppien tiivistys. Sormet ristiin ja käynnistys. Mulla uusittiin myös öljyt ja suodatin samalla.

                                                            Imunokkien säätimien pultit osaa olla veemäiset. Kiristysmomentti melko iso ja pultinkanta herkästi sorvautuvaa mallia.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X