Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikosta kysymys.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Automaattilaatikosta kysymys.

    Kyseessä on Mersun laatikko EI Audin...

    Eli on raksa autona tollainen Mersun pakettiauto 210D vm -90, ja siinä on 2,9 litrainen kone, jonka jatkeena on 4-lovinen automaattilaatikko.

    Autossa on semmoinen vika, että laatikko käy läpi kaikki 4 vaihdetta, ennen kun on nopeutta tullut 35km/h. Ennen laatikko vaihtoi isommilla nopeuksilla vaihteita, ja kun löi kaasun pohjaan, ni laatikko vaihtoi pykälän pienemmäks jne...

    Kysymys kuuluu, että mikäköhän vois olla rikki, tai muuta vinkkiä mitä kannattais katsoa.Auto on täysin ajokuntoinen ja pykälät menee nätisti kyllä vieläkin päälle, mutta vähän turhan tiheästi....Jos joku laatikko guru osais antaa vinkkiä...Itselle tomaatti laatikot on täyttä hepreaa...
    Viimeksi muokannut Sleepy2; 10.12.2007, 10:58.

  • #2
    joku venttiili jumittaa, likaiset öljyt?
    kickdown vaijeri liian tiukalla/löysällä?

    Comment


    • #3
      Öljyt on vaihdettu 30 tkm sitten, ja vaihtoväli on 60 tkm. Autoon on yleensäkin vaihdettu öljyt säännöllisesti 60 tkm välein. Toi venttiilin jumittaminen vois olla mahdollinen, mut tarvis mennä katselemaan tallille auton alle. Kiitti vinkistä, ja lisää saa laittaa vinkkejä...

      Comment


        #4
        Se ei nyt saa kaasujalan asentotietoa. Loota on tuossa vielä mekaanisilla aivoilla, eli kuormitustieto tulee jostain kohtaa kaasuvivustoa. Se linkitys on melko monipolvinen, joskus jouduin parissakin ex-ambulanssissa niitä geneistämään takaisin paikoilleen. Konekoppa pois ja pöyhimään, kaasuvivuston linkit ovat siinä kyllä sitten heti tyrkyllä, eli alle ei tartte ensi töiksi mennä.

        Comment


        • #5
          Nopeus-singaali laatikolle puuttuu/virheellinen?

          Comment


          • #6
            Komppaisin tässä Villeä. Sen verran iäkäs tomaatti, että on suurella todennäköisyydellä mekaanisella "kuormitustiedolla". Eli nykylaatikoiden nopeusantureita tulo- ja lähtöakseleilla ei ole.
            Esim. tuossa tarinaa. KLIK

            Comment


            • #7
              Tuo nopeus-singaali voi olla myös mekaaninen. Eli kyllä siellä laatikossa pitää olla jokin systeemi mikä tunnistaa ajonopeuden (centrifugal governor). Pelkkä kikcarin vivusto ei siihen riitä.

              Comment


              • #8
                Paljon kiitoksia vinkeistä...

                Pääsen viikonloppuna katselemaan tarkemmin, ni koitan sit katsella vivustoa, ja jos nyt näkyy muuta "epämääräistä"....

                Sinäänsä vika ei nyt maata kaatava ole, kun kaikki vaihteet löytyy "lukkovaihteina", ni voi kiihdyttäessä vaihdella itse vaihteet...Ja sinäänsä suurin murhe on vaan se kun nelonen menee turhan äkkiä sisään, ni kiihtyvyys kärsii melko tavalla...

                Mutta kun pistää "lukko kolmosen sisään", ja kiihdyttää sillä 50km/h, ja sit vast kytkee nelosen, ni ei oo muiden jaloissa liikentees...

                Mutta suuret kiitokset vinkeistä, ja toki lisää saa laittaa tulemaan jos vaan jotain juolahtaa mieleen.
                Viimeksi muokannut Sleepy2; 11.12.2007, 12:33.

                Comment


                • #9
                  Tietenkin tuo governor vaikuttaa, mutta ehkä se kumminkin vaikuttaa toisinpäin? eli jos se jumittaa niin ei vaihda ollenkaan.
                  Kokemusta tosin löytyy vain jenkkien th700:sta joita muutaman purkanut ja kasannut, siinä toimii nuo vaihteiden "paikat" juurikin tuolla throttle valve eli siinä laaatikossa ns kickdown vaijerilla.
                  Se jos on rispaantunut tai pikemminkin venynyt pitkäksi tekee juurikin tuota että heittää pykälät loppuun jo ennen 60km vauhtia.
                  Governor jos ei pyöri niin ei vaihdu pykälät olleskaan.
                  Nämä tosin ei päde jos tuo vaijeri säätää vain alas päin pykällyksen.
                  toisaalta jos ei pykällä enää alaspäin ja jne. niin voisi olla tuokin vaijeri?
                  No kaikkea kannattaa kokeilla...

                  Comment


                  • #10
                    No niin...Paljon ehti vettä virtaamaan Aurajoessa ennen kuin pääsin katsomaan moottorikopan sisälle...

                    Heti kun otin kopan pois, ni vika löytyi...Oli yksi "yhdystanko" tippunut pois paikaltaan.Kummassakin päässä on sellaiset pyöreät kuula jutut, ja tämän "yhdystankon" vastakappaleet ovat tulleet jo sen verran väljäksi, että toinen pää oli hypännyt pois.Pistin sen takas, ja taas toimii, mutta täytyypi mennä Veholle kyselemään josko sellaisen saisi uutena tilattua Saksan maalta...Ja mihin hintaan...Tähän asti mitä osia olen Vehosta tuohon hakenut, ovat ollet jopa halpoja, ja palvelu on ollut todella mukavaa ja nopeaa, vaikka tuommoiseen vanhaan pommiin osia haenkin, enkä uuteen Vitoon tai Sprintteriin...

                    Kiitokset vinkkejä antaneille!!!
                    Viimeksi muokannut Sleepy2; 2.1.2008, 17:34.

                    Comment

                    Working...
                    X