Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

4.2 v8 abh viritystä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Jonkunlaista hinta-arviota minulla jo onkin, ja tällä hetkellä kansiremppaan on annettu hinta-arvioksi 300e per kansi, paitsi jos joutuu venttiileille jotain tekemään, nousee hinta ainakin 400 euroon. Eli varaudun nyt ainakin tommoseen 800e menoerään sen osalta. Ja yläpään tiivistesarja Tepolta ~320e.
    Toki rempatut kannet voisi kiinnostaa, mutta ei taida aivan ilmaiset olla? Noi säädettävät nokkapyörät voisi ehkäpä yrittää hommatakin.
    Näin kokemattomana moottorin hipistelijänä voisinkin kysyä, että kuka tommosen mahdollisen nokkien säätämisen osaisi hyvin hoitaa?

    En mitään dramaattista öljynsyöntiä ole tuossa huomannut. Ainoastaan pari kertaa on sinistä tullut putkesta, tai sitten se on ollut niin vähäistä etten ole nähnyt. Tuo öljyvuoto on varmasti vaikuttanut siihen että välillä on pitänyt lisäillä, ja on tuo tainnut merkkailla koko sen reilu 2 vuotta mitä olen tuon omistanut. Mutta sittenhän sen näkee.

    Comment


    • #32
      Minulla on uudet AHK mosaan tehdyt Tommis Billetin säädettävät nokkapyörät. On edukkaat jos sopii ABH keppeihin.

      Comment


      • #33
        Kyllä noi taitas ABH:hon käydä. Vagcatin mukaan koneissa nokkapyörät samoilla numeroilla (077 109 111G).
        Vielä kun joku osaa kertoa minkälainen tuo säätöhomma on, ja minkälainen vaikutus toimenpiteellä on vääntö- / tehokäyrään, niin voisinhan ne vaikka ostaa pois... :) ja siis myös hieman hinnasta riippuen...
        Viimeksi muokannut T.Hell; 16.2.2010, 14:18.

        Comment


        • #34
          Säätöhommista en tiedä sanoa, enkä edes siitä, mitä tuollaiset yleensä maksaa. Nuo saa lunastaa 80€ + mahdolliset toimituskulut.

          Comment


          • #35
            useimmitenhan nokkia ajoittamalla siirretään vääntömomentin maksimin esiintymiskohtaa (tietysti moottorin rajojen sisällä..).

            eli ylös ++Nm ja HP ... alas --Nm ja HP.
            puhumattakaan suuremman overlapin aiheuttamasta huonosta käynnistä tyhjäkäynnillä + suurenevat päästöt pakokaasumittaukseen.

            säätötyöstä taitavat ottaa penkissä 80e alkava tunti missäpäin tahansa suomea, ja epäilisin sen kummemmin tietämättä että ilman järkeviä arvauksia suunnasta menee ainakin 3-4 vetokertaa ennenkuin voidaan tehdä suuntaan / toiseen päätöksiä nenien asennosta.

            aikaa menee semmoinen ehkä 3-8h, riippuen kuinka paljon pitää joka kerta odotella ja mittailla heittokellolla. ja pitäähän sitä, ensiksi ajoittaa toisen puolen imunokka mihin haluaa, sitten samanpuolen pako sinne minne haluaa ja sitten siirtää kulmaerotus toisen puolen nenäpariin ja säätää sen pakonokan perusteella taas nokkien perusasento. eli hiastahan se on.

            oftopik. itse jos tuohon omaan autoon saisin tuonne ketjukäytön väliin ajottaisin varmaankin samallalailla kuin noissa opelin punakantisissa, eli imunokkia 3-5ast aikaisemmalle ja pakonokat std asennossa.

            Comment


            • #36
              Niin siinähän ei ole mitään järkeä, että lähdetään penkkiaikaa tilaamaan ja siellä niitä nokkia säätelemään. Kyllä noille nokille löytyy sopiva kokemusperäinen säätöarvo suoraan, jolla saadaan selville, meneekö parempaan vai huonompaan vakioon nähden. Eli ensin vakiolla vetokerta ja sitten säätöön "kotiin" ja toinen vetokerta jälkikäteen. Ja ABH:n vakionokilla ei todellakaan kuuhun lennetä edes ajotettuna (imusen profiili on aikas surkea), joten säädättäminen on varmasti silkkaa rahan haaskuuta MIKÄLI et itse harrastele ja säädä niitä.

              Niin ja pakoneniin ei kannattane koskea ollenkaan, jos ei halua lähteä jakajaan uusia lovia viilailemaan ettei sytkäajoitus mene pieleen...

              5-syl. 20V koneen nokansäätö on sellanen reilu tunnin homma, kasiin ehkä parin (kun säätöpyörät jo asennetuna)...
              Viimeksi muokannut Tinke_J; 17.2.2010, 18:44.

              Comment


              • #37
                Eli voiko tuosta nyt päätellä niin, että jos vakionokat meinaa pitää, niin säädettävillä nokkapyörillä ei hirmusesti hyötyä tule. Vai ostanko noi säädettävät vähän niinkuin varmuuden vuoksi..??
                Taas tietämättömänä joutuu kysymään, että minkälainen homma itsetehtynä tuo nokkapyörän säätö on? Jos vaikka aste kerrallaan haluaa kokeilla... Entä mites se kun imu- ja pakonokka on yhteydessä toisiinsa ketjulla. Eikö pakonokkakin säädy jos imupuolta kääntelee?
                Anteeksi tietämättömyyteni...

                Comment


                • #38
                  Niin sitä imunokan säätöpyörää siihen ketjulle olet tässä ollut ostamassakin. Pakonokka ei sitä kaipaa, kun siinä on jo säätömahdollisuus tehtaan jäljiltä (kartiokiinnitys). Toistan itseäni, eli säätö on luokassa 1-2h/säätökerta. Alkuun toki joudut ottamaan nokat pois ja vaihtamaan nykyisen ketjupyörän säädettävään.
                  Ja juuri tuon säätöpyörän ansiosta se pakonokka ei siellä käänny imunokan säädön myötä.

                  Comment


                  • #39
                    Jösses kun tässä tunteekin ittensä aivan tyhmäksi :) Pakko laittaa selventävä kuva, jotta meikäkin (oppilas) pysyy kartalla. Eli, siis osasta nro 6 on kaiketi on kyse? Tuohan se nokkapyörä on, vai ketjupyörä??
                    Tuota vain ihmettelin kun imu- ja pakonokka on tuolla ketjulla kytköksissä, niin kuinka se pyörän säätö vaikuttaa pakonokkaankin. Mutta näin ei siis ole asian laita? Jos nyt puhutaan samasta asiasta, niin se olikin mielessä että pyörän vaihtaisi samalla kun kansi on remontissa.
                    Attached Files

                    Comment


                    • #40
                      Kutonen on nokkapyörä, joka on kartiokiinnityksellä eli ei välttämättä tarvii säädettävää pyörää. Säätöä helpottaa kyllä varmasti paljon, jos on säädettävä pyörä eikä tarvii aina vetää fillaria irti.
                      Nokkien välistä asentoa sen sijaan et pysty kääntämään kuin säädettävällä ketjupyörällä.

                      Comment


                      • #41
                        Eli Petrin viestiin vielä lisäten; jos siis haluat säädettävät nokkapyörät, kannattaa etka-kuvat unohtaa - säätöpyöriä kun ei löydy varaosakatalogeista omilla osanumeroilla =).

                        Ja asennuksessa ne siis täytyy prässätä pois imunokista ja vastaavasti uudet säädettävät tilalle. Ja edelleenkään, kun siihen pakonokkaan ei kannattane koskea, niin tuota "6"-pyörää ei kannata haalia säädettävänä (teettämään senkin siis joutuu).

                        Edit: Ja kun kuva yleensä kertoo enemmän kuin sanat, niin tuossa kuva siitä säätöpyörästä...
                        Attached Files

                        Comment


                        • #42
                          Nyt selvensi asiaa paljon. Ihmettelinkin kun tuo ketjupyörä näytti olevan kiinteästi tuossa akselissa, ja niinhän se onkin. Ja säätökin vaatii näköjään venttiilikopan irroituksen? Hankalaksi kyllä menee :) taidan jättää säätämiset suosiolla pois laskuista tällä kertaa...

                          Comment


                          • #43
                            piti oikein tarkistaa kuvista että olikos niin että on pakonenissä käytön akseli, muistin että toisessa käytettiin imua ja toisessa pakoa jakohihnalla.

                            no olihan se, eli mun heittämä aika-arvio nyt laskee 1-2h luokkaan säädöstä.

                            Comment


                            • #44
                              Kukas osaisi sanoa miten radikaaleja nuo ABZ/AKG koneiseen tarkoitetut Catcams nokat on verrattuna vakioihin / S8 nokkiin:

                              http://www.catcams.be/800x600/prod01...m?PN10032xx.js

                              ABZ ja S8 nokista löysin pikaisella tonkimisella seuraavaa (paikkansapitävyydestä ei tiedä sanoa):

                              At 1 mm valve lift.

                              ABZ Camshafts (V8 4.2 32v):
                              Intake centerline ATDC: 115º
                              Intake duration: 210º
                              Exhaust Centerline BTDC:106º
                              Exhaust Duration: 208º
                              Overlap: -12º
                              Camshaft Lobe Separation Angle:110.5º

                              AYS Camshafts (S8 V8 4.2 40v)
                              Intake centerline ATDC: 125º
                              Intake duration: 200º
                              Exhaust Centerline BTDC:113º
                              Exhaust Duration: 210º
                              Overlap: -33º
                              Camshaft Lobe Separation Angle: 119º
                              Stock S8 and B6/B7 S4
                              Intake Lift at cam = .410" = 10.41mm
                              Exhaust Lift at cam = .310" = 7.87mm
                              Using the rocker Ratio from the Shrick Cams
                              Intake Lift at valve = .4896" = 12.436mm
                              Exhaust Lift at valve = .3677" = 9.34mm

                              ABZ Camshafts (V8 4.2 32v)
                              Intake open after TDC 10º
                              Intake close after BDC 40º
                              Exhaust open before BDC 30.5º
                              Exhaust close before TDC 2º

                              AYS Camshafts (S8 V8 4.2 40v)
                              Intake open after TDC 25º
                              Intake close after BDC 45º
                              Exhaust open before BDC 38º
                              Exhaust close before TDC 8º[COLOR=black][/COLOR]

                              Comment


                              • #45
                                Ihan turhaa vertailla 32v ja 40v nokkia keskenään...

                                Comment


                                • #46
                                  B7 RS4 löysin sen verran että olisi 230/220 (1mm) asteiset nokat 11mm nostolla. Se on kanssa 32 venainen kone.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Vaan miten on kannen rakenne muuttunut vuosien saatossa... RS4 nokat taitaa jo olla ns jatkuvasäätöiset...

                                    Comment


                                    • #48
                                      Onhan ne. Säätyvä ajoitus sekä imu että pakopuolella. Mutta ei se itse nokka muutu mihinkään. Imusarja olisi kai RS4 kiinteä kun taas saman sukupolven kone Q7 keulalla on muuttuvapituuksisella sarjalla.

                                      Vaan saako sillä ajoituksella tuohon paljon muuta kuin sen 2250-6000rpm laajan vääntökäyrän? Samaa mitä veivataan noillakin muuttuvapituuksisilla satseilla.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Ei käy RS4:n nokat ABZ moottoriin

                                        Comment


                                        • #50
                                          Ei käy mutta jos on tarkoitus vertailla 32V koneen nokkia toisen 32V koneen nokkiin. ABZ koneeseen kun saa noita mainitsemiani Catcams nokkia. 228/228 11,2mm nostolla menee lähelle tuota RS4 vakionokkaa pelkän nokan osalta ja molemmat on 32 venaisia koneita. Sitten on vielä 235/235 asteinen 11,5mm nostolla plus nuo race kamat erikseen.

                                          Toki RS kone on tuoreempaa tekniikkaa ja omaa mm nuo säätyvät vena-ajoitukset mutta toisaalta se on myös Euro 4 päästönormien mukainen eli ei siellä niiden nokkien overlapeilla voi sikailla ihan miten tahansa.
                                          Viimeksi muokannut LongJohn; 2.12.2011, 09:09.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Ei kellään satu olemaan näppituntumaa millaiset vakio ABZ tai vastaavasti AKH ässän koneen nokat on? Pakonokkahan ässässä on sama, imupuoli erilainen. Varaosakuvaston mukaan.

                                            Ja kuka avaisi sanaista arkkuaan millaisia variaatioita tuohon kombinaatioon saisi noilla catcams nokilla?

                                            Comment


                                            • #52
                                              Saavuttaako FOXin/yms. putkistolla urssissa (abh) mitään? Lähinnä sen takia kun katin korvausputket valmistumassa, niin siihen samaan syssyyn vois ostaa hienon ja kiiltävät putkiston orkkiksen tilalle?

                                              Kun tuppaa ainakin toisesta rööristä tulemaan aina enemmän savua kun toisesta, että saattas olla vaikka tukoksen alkua...

                                              Comment


                                              • #53
                                                ~30kg vähemmän painoa, pienillä kierroksilla pöminää kabiiniin ja tietty lämiskän keventyminen. Kulkupuoli ei havaittavasti piristy.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Ehjä putkisto virtaa vakiona enemmän kuin riittävästi, jos jotain poikkeuksellista on kuten tukos niin sit varmaan saavuttaa eroa millä tahansa ehjällä putkella. Orkkis ränni on järjettömän painava. Plussan putki taisi olla jotain 60Kg kaikkiaan ja nykyinen omavalmiste rosterihirvitys painaa ehkä 10Kg.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Onko tehty kahtena taaksepäin vai muutettu yhdeksi putkeksi? Olisko kuvaa (vaikka yv), jos vaikka itse motivoituisi tekemään. Kunhan aikaa järjestyisi.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Mulla on kahtena takavaimentimelle asti ja sitten mahdollisimman epäloogisesti y-kappaleella yhdestä pöntöstä ulos. Siihen asti on tosin suorat torvet kateilta joten ei siin äpaljon kuvia tarvita. Plussan putkessahan ei alunperin ole x-putkea eli torvet ovat koko matkan ominaan vaikka menevätkin samoista änkkäreistä läpi.

                                                      Tehoon tai kierrosherkkyyteen ei uusi putkisto vaikuttanut millään tavalla, mölyä lähtee omiksi tarpeiksi.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Mites kun minulla nyt on toiset katit varastossa niin jos ne tyhjentää, syntyykö putkistoon haittaavia pyörteitä? Kannattaa varmaan suorilla tehdä pyöreetä putkea tilalle ja katti kylmästi välistä pois, vai?

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Älä ainakaan ehjää kattia suotta särje. Jos välttämättä haluat ne pois, laita putket tilalle. Sinänsä et kattien poistamisella hyödy juuri mitään, pinta-alaa on sen verran, etteivät ne paljonkaan jarruttele pakokaasuja.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Aivan, eikun rikki ovat, ainakin niin myyjä sanoi.. :)

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Mulla on kans repsikanpuoleinen kenno tyhjentynyt omia aikojaan. Kuskinpuoleisessa on vielä pillit paikallaan. Tallin nurkasta löytyisi ehjät, mutta menee hitsuuhommiksi, koska ovat rälläkällä irroitetut, eli odottaa inspiraatiota...

                                                              Comment

                                                              Working...