Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Huohotin AAH

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Huohotin AAH

    Ne letkut, jotka lähtevät venttiilikoppien takaa, ovat ilmeisesti huohotin letkuja?

    Omastani murtui poikki vasemmanpuoleinen letku. Heräsi kysymys, että mikä merkitys tuollaisella huohotus systeemillä oikein on? Seurasin letkua, ja se näyttää päätyvän ilmanottoputkeen aivan imusarjan läheisyyteen.

    Onko tuo kuinka tarpeellinen systeemi, eli toisinsanoen onko riski ajaa, vanhojen ja haperoiden, ehkä vähän vuotavienkin putkien kanssa? Systeemi vaikuttaa jokseenkin järjettömältä. Miksi venttiilikopasta pitäisi johtaa ilmaa takaisin imusarjaan?

    Olen ymmärtänyt niin, että putket johtavat ylipaineen takaisin imupuolelle. Miksi koppiin muodostuvaa ylipainetta ei voisi päästää suoraan ulos koko järjestelmästä?
    Viimeksi muokannut matti789; 5.3.2007, 18:37.

  • #2
    huohotinletkut

    Hei
    Yleisesti venttiilikoppaan päätyvät palokaasut voi johtaa suoraa ulkoilmaan, öljysumua, pakokaasuja yms. siellä menee.

    Huohotuksen idea kai vähentää saastepäästöjä ja polttaa ohi virranneet kaasut & voiteluöljysumu kierrättämällä ne takaisin imusarjaan.

    Kokonaan tuota ei voi tukkia, muuten on moottori kohta vettä/paskaa täynnä kun kosteus & epäpuhtaudet ei pääse systeemistä haihtumaan pois -> putki on oltava jonnekin.

    Comment


      #3
      Vanhoissa peleissä huohotin johtaa suoraan ulos, uudemmissa imusarjaan. Imusarjaan johtaminen vähentää päästöjä, joten jos sellainen alunperin on, kannattaa se myös sellaisena pitää.

      Comment


        #4
        Huohotuksen idea kai vähentää saastepäästöjä ja polttaa ohi virranneet kaasut & voiteluöljysumu kierrättämällä ne takaisin imusarjaan.
        Näin sen arvelinkin olevan, eli ympäristön puolesta asialla liikutaan taas. Pitänee paikkailla letkut niin luontoäiti tykkää hyvää.

        Kiitoksia tiedon varmentamisesta.

        Comment


        • #5
          Motonetistä saa sellasta 90 asteen mutkalle väännettyä siihen sopivaa letkua. Niistä saa hieman lyhentämällä tosi hyvät letkut siihen tilalle.

          Comment


          • #6
            Löysin tämän topicin searchilla ja tarkoitus olisi kysyä tuosta huohotinletkusta.

            Minulla kuten näemmä monilla muillakin oli huohotinletku murtunut. Todennäköisesti talven jäljiltä ja huomasin sen vasta eilen tuulilasin pyyhkimieni korjauksen aikana (eivät pyyhkineet, jumissa). Olin kyllä ihmetellyt, kun kone hieman "röpötti" ja jotenkin tuntui, että alakierroksilla ei löytynyt potkua. Isommissa nopeuksissa ja kierroksissa en juurikaan mitään merkittävää todennut. Tänään vaihdoin sen ja huomasin eron. Esimerkiksi pieni nykiminen, jota olin havainnut kaupunkiajossa oli poissa. Kiinnostais, vaan tietää onko tuosta vuotaneella(halkeama) huohotinletkulla ajamisesta jotain vaaraa esim. moottorille? Tarkoitan näin jälkikäteen pysyvää, joka olisi syytä ottaa huomioon? Mitään ongelmia ei ole ollut koko auton kanssa koskaan. Auto siis -02 1,8T A4 ~100tkm ajettu.

            Comment


            • #7
              Omastani murtui poikki vasemmanpuoleinen letku. Heräsi kysymys, että mikä merkitys tuollaisella huohotus systeemillä oikein on? Seurasin letkua, ja se näyttää päätyvän ilmanottoputkeen aivan imusarjan läheisyyteen.

              Onko tuo kuinka tarpeellinen systeemi, eli toisinsanoen onko riski ajaa, vanhojen ja haperoiden, ehkä vähän vuotavienkin putkien kanssa? Systeemi vaikuttaa jokseenkin järjettömältä. Miksi venttiilikopasta pitäisi johtaa ilmaa takaisin imusarjaan?

              Olen ymmärtänyt niin, että putket johtavat ylipaineen takaisin imupuolelle. Miksi koppiin muodostuvaa ylipainetta ei voisi päästää suoraan ulos koko järjestelmästä?
              Viimeksi muokannut matti789 : 05.03.2007 15:37.


              Letkuista on ollut aikaisemmin keskustelua.

              Ovat tärkeitä kapineita.

              Itsellä meni vasen rikki. Maksaa n 130 euroa kpl marmoritiskillä. Itse tilasin Tepon kautta puolet halvemmalla.

              Ne on syytä olla kunnossa, koska vaikuttavat käyntiin ja mm Mt-öljyn kulumiseen= ruikkii öljyä rikkinäisestä.
              [RIGHT]Pikavastaa [/RIGHT]
              Öh! Tuli tämmöisiä kirjaimia?

              Comment


              • #8
                Puhunkohan samasta letkusta...? Itse näytin moottoritilaa audiliikkeen varaosahenkilölle ja puhe oli huohotinletkusta, mutta hinta vain 24 eur (no on sekin paljon).

                Tarkastin muuten öljyt ja oli ihan optimimäärä siellä oli. Mulla ei tuossa moottoritilassa muutenkaan ollu mitään likaa erityisemmin. Toisaalta letkussa ollut halkeamasta huolimatta se vaikutti aika tiiviiltä ei ollut aivan kappaleina.

                Kysymykseni lähinnä oli, että onko rikkoutuneella letkulla ajamisesta pysyvää haittaa esimerkiksi imusarjalle tms. jatkoa ajatellen.

                Comment


                • #9
                  "Puhunkohan samasta letkusta...? Itse näytin moottoritilaa audiliikkeen varaosahenkilölle ja puhe oli huohotinletkusta, mutta hinta vain 24 eur (no on sekin paljon)."

                  Eri kone-eri letkut. Hölmöilin sen verran, että vastasin V 6 koneen ko letkuista, jota en maininnut.

                  Pääset halvalla:)

                  Comment


                  • #10
                    Onko tuohon 1992 B4 80 V-6 vapari koneeseen erikseen saatavilla lämmitettäviä/ kunnolla eristettyjä "arktisen mallin" huohotinletkuja vai pitääkö tehdä itse ? Kokemuksia vanhemman mallin huohotuksen talvijäätymisestä ?

                    Valittu alkuperäismateriaali on syvältä olevaa kovamuovia pakkasella. Haperoa, helposti jäätyvää ja murtuvaa. Näyttäisi olevan tuo kuskin puoleisen kannen päädyn 90 asteen kulma yksi heikko kohta. Taitaa tuokin vaikuttaa tyhjäkäynnin päästöihin, kun ei mennyt läpi heittämällä.

                    Comment


                    • #11
                      Nuo kaikki huohotinputket ja muutkin imusarjaan tulevat kannattaa käydä läpi . Huohotinputkiin olisi hyvä laittaa jyrkkiin mutkiin taivutetut teräs-tai muoviputket.
                      Omassa 100:ssa ei ole ollut minkäänlaista huohottimen jäätymisongelmaa, itsellä ei ole edes imuilman esilämmitystä käytössä.
                      Huohotinputken vuotaminen sinänsä ei juurikaan vaikuta auton toimintaan, mutta sitä kautta tulevat mahdolliset imuilman vuodot voivat vaikuttaa paljonkin.

                      Comment


                        #12
                        Taitaa tuossa heti kansien takana ja kuitenkin pakosarjojen läheisyydessä olla sellaiset lämpötilat noissa V6:sissa ettei jäätymisongelmaa ole.
                        Muutenkin tuntuu että konehuoneen lämmöt on aika kovat - sulaa lumet konepelliltäkin ihan eri tahtiin kuin tuossa profiilin toisessa nakuttajassa.

                        Comment


                        • #13
                          Sain viime yönä vaihdettua molemmat huohotuksen repaleiset muoviputket. Kuskin puoleisen kannen huohotuksen lähtö sen verran tiukka että se kaipaa 90 asteen pyöristettyä mutkaa. Hyvä laittaa se molempiin lähtöihin ysikymppiset mutkat kuten tuossa ylempänä todettu.

                          Ajattelin vaan, että pakkasyön jäljiltä smäidä voi olla jäätynyt huohottiniin, jolloin käynnistettäessä tiivisteet sanoo pox. Ajanut tuolla sen verran vähän ehjällä huohotuksella, että vaikea sanoa.

                          Vaikka oli ihan repaleiset huohotinputket, niin ecu ei huomannut mitään säätöongelmaa ja mitään virhekoodeja ei löytynyt. Nenä kertoi konehuoneen puolella, että huohotusletkuissa vikaa.

                          Seuraavaksi menee ikivanhat lambdat uusiksi.

                          Ennen kaasuläppää on musta muovikotelo, johon tulee kiinni ne huohotuksen muoviletkut. Tuossa muovikotelossa on alipaineella avautuva kumiläppä (juuri ennen kaasuläppiä) joka oli aivan koppurainen ja tarvisi tuollaisen uuden. ETKAsta ei löytynyt breather osiota ollenkaan AAH-koneelle. Oliskohan tuota "sydänläppää" edes saatavana varaosana ? Tietsikka on 16x9 näytöllä ja koko etkan ruutu ei edes näy... Ilmeisesti kuva 133-80 ryhmä 1 , aliryhmä 33.
                          Viimeksi muokannut Tommy200rs; 29.12.2009, 10:18.

                          Comment

                          Working...
                          X