Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

90 2.2 kv bensan saannissa ongelmia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 90 2.2 kv bensan saannissa ongelmia

    Elikkä osaisko joku auttaa kun sattui tämmöinen tapaus:

    Tuossa eilen laitoin audin käyntiin lämpeämään, ja lähdin itse laittaan kamppeita päälle ja kun tulin auton luo se oli sammunut, eikä enää kirveelläkään käyntiin. Pistin merkille ku starttasin niin bensapumpun ääntä ei kuulunut ollenkaan.

    Tänään sitte alkoin kattelemaan vikaa. Bensapumpun sähköissä se on koska pumppu ei hyrrää ollenkaan. Laitoin akkulaturilla virran pumpulle niin hienosti lähti pyörimään ja bensa tulee ruiskulle asti.

    Kysymys kuuluu: Mistä pumpulle tulee virta? Pumpullehan ne johot tulevat siitä takapenkkien alta pohjan läpi, mutta missä toinen pää johdoista?

    #2
    Sitä on liikkeellä. Kyselin ite saman ongelman johdosta tuossa pari päivää sitten. Omassa kärryssä on pumppu tehny tenän parikertaa kovalla pakkasella. Arvelisin vian johtuvan bensapumpun releestä joka jumii kovassa pakkasessa. Molemmilla kerroilla se pumppu on kyllä lopulta lähtenyt käyntiin, pienen suostuttelun jälkeen.

    Comment


    • #3
      no niinpä näkyy.. v***u ku sitä on tonttu ku ei tajua käyttää hakua :D

      Comment


        #4
        Jos selvität ongelman niin kerrothan siitä täälläkin. Minun tilanteessa tuo ongelma ilmenee niin harvoin, (pitää koputtaa puuta) että sitä on ollut vaikea paikantaa.

        Comment


        • #5
          Onko se bensapumpun rele viis napanen? 2 isoa 2 normaalia ja yks pieni?

          Comment


          • #6
            On ja vähä korkeampi kun normaali rele.

            Comment


            • #7
              Jeps. Elikkä rele oli sökö. Laitoin hyppylangan niin bensaa lensi kaarella ku jäi painepuolen letku auki :D Semmonen korjaus vielä että se rele löytyy alarivistä ensimmäinen oikealta, kun jossakin keskustelussa oli että kolmas oikealta. Kiitoksia paljon hyvistä neuvoista.

              Comment


                #8
                Olisiko tämä vika?

                Sama sattui mulle 2.0e 5syl. Muistelen tutkineeni asian niin että sytytysyksikkö antaa kanttiaaltoa polttoainepumpun releelle. Jos kanttiaalto puuttuu niin rele ei vedä ts. jos kone ei käy niin rele ei vedä. Vika oli muistin mukaan huonossa liitoksessa ja nimenomaan sytytysyksikön päässä. Tässä tapauksessa sytytysyksikkö sijaitsi kuskin jalkatilassa vasemmalla alhaalla. Kokeile liikutella ja puhdistaa liitokset. Oli muistin mukaan 7-napainen liitin.

                edit: oli myös pakkaskelit silloin kun temppuili. Liitos vaatii vissiin jotkut rasvat hapettumien estämiseksi.

                edit 2: ja oli satunnainen tapaus. Vaikea paikallistaa, kun vika hävisi itsestään. Jätettiin kansi jalkatilassa auki, että voi tarvittaessa rassata liitoksia siinä sytkäyksikössä.

                Comment


                • #9
                  Joo. Ei vika korjaantunut uudella releellä, mutta pitää kokeilla noita liitoksia jos vika on siellä.

                  Comment


                  • #10
                    Puhdistelin liittimet mutta ei auttanu. Onko se sytytysyksikkö se musta mötikkä siellä jalkatilassa, johon tulee kaksi liitintä?

                    Comment


                      #11
                      Sijainti 2.0E syl. -89

                      Kävin kurkkaamassa. Tässä mallissa se on musta litteä paketti, jossa yksi liitin. Sijaitsee kuskin jalkatilassa vasemmalla puolella sivuseinässä. Oven alasarana on about samalla kohtaa sivuseinän vastakkaisella puolella. Niin ja muistelen että samoihin aikoihin vaihdettiin vielä virtalukon pohjakin kun vikaa haettiin.

                      Edit: Tässä mun vehkeessä on PS-kone. Luulen että polttoainepumpun relettä vedättää joku boxi, joka taas riippuu konetyypistä.

                      Comment


                      • #12
                        Samanlainen litteä mötikkä se oli tässäki, kahdella liittimellä vaan jotka oli klipseillä kiinni toisissa.
                        Mutta missä vika? menee jo hermot ku ei löydy vikaa.

                        Comment


                          #13
                          Siis se sinun p-pumppu on ihan mykkä? Liittimet oot putsannut ja uuden releen vaihtanut, mutta pumppu pyörii vain hyppylangalla. Oisko se sytytysyksikkö pimentynyt?

                          Omasta värkistä en varmuudella paikallistanut sitä p-pumpun relettä. Laatikon kannessa se kyllä kerrotaan, mutta mitään logiikkaa siitä en äkkiseltään löytänyt.
                          Onko se se, rele jossa on päällä liittimen kannan näköinen juttu?

                          Comment


                            #14
                            Mikä kone?

                            Näyttää siltä, että tarviit sähkökuvia ja mittarin. Se releen ohjaus voi olla erilainen kuin tässä vajaavetoisessa. Kerro mikä kone niin yritetään saada selville mikä boxi ohjaa relettä sun q:ssa. Sitten systemaattista mittaamista, mikä ei aina ole helppoa hankalien paikkojen vuoksi.

                            Comment


                            • #15
                              Eiköhän se hall signaali ohjaa sitä relettä aika monessa vehkeessä.

                              Comment


                              • #16
                                Eiköhän kysyjän auton moottorin koodi ole KV, 2.2 litraisissa ei noita vaihtoehtoja juuri ole. Itte olen ollut siinä uskossa että polttoainepumpun rele on omassakin koslassa sulakekotelossa.

                                Comment


                                • #17
                                  Elikkä kone on kv niinku otsikossa lukee. Polttoaine pumpun rele on sulekeboksissa alarivissä ensimmäinen oikealta. Tästä olen 100% varma, koska releessä lukee niin ja lisäksi sulakerasian kannessakin lukee niin. Miten hall anturin voi mitata onko se kunnossa? Senhän näkisi siitä lyökö jakaja kipinää mutta tätä en voi yksin tarkastaa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Hall anturi varmaanki rikki ku ei lyöny kipinää ollenkaa. Nyt irrottelin jo jakajasta sen ratas osan ja lukko renkaan+ yhden pultin sieltä akselin päästä mutta ei lähde silti akseli pois haitolta. Onko se vielä jostakin kiinni?

                                    Comment


                                      #19
                                      Mulla on haynes:n kirja mutta siinä ei erikseen mainita KV konetta, mutta luulen että joku niistä eri systeemeistä on KV:ssäkin. Yhteistä on, että sytytyspuolelle tulee virta virtalukon kautta.

                                      Jos ei tule kipinää niin tarkasta ensin, että sytytyspuolalle (+napa) tulee virta ja pysyy siellä startin aikana. Jos mittari puuttuu niin kokeile vaikka parkkilampulla. Sillä parkkilampulla ei kannata mitata muita kohteita, koska kuormittaa ja rikkoo herkkiä paikkoja.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Joo pitää tarkistella. Mutta osaatko neuvoa miten tuon akselin saa pois jakajasta?

                                        edit: puolalle tulee virta. Voiko hall anturia mitata mitenkää onko se kunnossa?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Esim. ledillä pystyy testaamaan, mutta jakaja pitäisi melkeimpä olla autossa paikallaan.
                                          Jakaja purkaantuu, kun otat rattaan luota sen tapin pois.

                                          Comment


                                            #22
                                            Jakajaa en ole purkanut.

                                            Hall-anturin liittimelle tulee piuha, jossa 3 johtoa (+12V, signaali ja maa). Signaalipiuhassa pitäisi tapahtua jännitemuutoksia, kun jakajaa pyöritetään. Mittaus on tehtävä jännitemittarilla, joka ei kuormita Hallia.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Selvä homma, ostan vaan uuden hallin ja kokeilen sitä. Mutta ku en saa purkaantuun tuota jakajaa! otin jo sen tapin pois mutta ei akseli lähde pois vaikkei ratas olekkaan paikallaan

                                              Comment


                                              • #24
                                                Joskus akselissa on jotain raatia tai muuta roinaa "koneistunut" siihen, kevyt viilaus auttaa siihen. Kyllä sen pitäisi tulla ihan pyörijän suuntaan kevyesti kopauttamalla - tietysti siitä pitää pyörijä ottaa pois ja purkaa sen alta tavaraa ( vakuumikellot, yms. ) niin paljon kuin saa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Nyt on hall vaihdettu mutta ei kipinää vieläkään.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mittaa halliile tulevasta töpselistä ulommaisia napoja. Pitäisi löytyä noin akkujännite sytkävirta päällä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mittasin töpselin ja siihen tuli 11.2v

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        ei edelleenkään kipinää. Apua kaivataan.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          No oliskos sitten se sytkäyksikkö sökö.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Mutta tuleeko siihen töpseliin virtaa jos yksikkö on sökö?

                                                            Comment

                                                            Working...