Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Laakereista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Laakereista

    Kyseessä on Typ-44 vajaavetoinen malli.
    Viides kerta peräkkäin kun leima tulee laakista rekisteriotteeseen, mutta huomautti
    oik.takapyörän laakerin väljyydestä. Näinhän tuon itsekin että väljä on kun kiltti setä näytti.
    Mahdollista on että menee kiristämällä, mutta kysymys kuuluukin että jos ei mene niin
    mistä arvon raati suosittelee hankintaa tehtävän. Pennin päälle rahaa en laske eli nyt
    haenkin hyvää (ei haittaa vaikka Motonet tai BT kelpaakin). Kenen valmistajan, mistä?
    Kannattaako vaihtaa molemmat kerralla ?

  • #2
    Motonet tarjoaa seuraavaa :
    100 77--94 (ei Quattro). . . . . . . . . . . . . . . . . . 21-1251 14.97 ???
    100 77--94 SKF/FAG (ei Quattro). . . . . . . . . . . .21-3006 22.54 ???

    Comment


      #3
      Onko autossasi levy- vai rumpujarrut takana? Niissä taisi olla erilaiset laakerit, jos en nyt väärin muista. Kuitenkin, etuvedon takapyöränlaakerit on niin helppo vaihtaa ja ovat suht. edullisia, että suosittelisin vaihtamaan molemmat puolet samalla.

      SKF on ainakin joskus tehnyt laadukkaita laakereita. Nykysin heidän tuotanto on pääsääntöisesti siirtynyt halpismaihin (esim. Espanjaan sekä Brasiliaan) ja en tiedä onko laatu enään sama mitä se joskus oli.

      Comment


      • #4
        Kuinka kauan nuo takalaakerit kestävät? Itsellä vaihdettiin vuosi sitten (25 tkm sitten) taakse molemmille puolille laakerit (rumpujarrut) ja nyt tuntuu taas pikkuhiljaa olevan vaihdon tarpeessa. Kiristin hiukan joku aika sitten, mutta taas tuntuu alkaneen löystyvän. Käsijarrukäännöksiä en ole harrastellut, joten syy ei ole siinäkään. Samoin renkaat ovat tasapainossa ja kulmat säädetty kesällä kuntoon jousien ja iskarien vaihdon yhteydessä.

        Comment


          #5
          On ihan normaalia, että kaksoiskartiorullalaakereissa (takapyöränlaakerit) on pientä väljyyttä ja niitä _ei_saa_kiristää_liian_tiukkaan_, muuten laakeri kuluu loppuun ennenaikaisesti. Sanoisin, että tuon tyyppisen laakerin tiukkuus olisi hyvä tarkastaa kerran vuodessa. Samalla kannattaisi laakeri putsata/rasvat vaihtaa jos vaan viitsii.

          Laakerin kestoon vaikuttaa moni asia, mutta ei 25tkm vielä pitäisi laadukasta laakeria kuluttaa loppuun. Jos nyt arvailemaan käyn, niin kyllä tuollaisen laakerin pitäisi 50-100tkm kestää hyvin huollettuna.

          Comment


          • #6
            Rummuthan siellä pyörii. Eipä nuo kovin hinnakkaita ole etc.
            Täytyy koettaa ensin hieman kiristää tuota nykyistä. Eikös se "nyrkkisääntö" ole
            että käsin kiristetään niin kireälle että kuitenkin pyörä pyörii "vapaasti".
            Siis enemmän haittaa on jos kiristää liiaksi. Lisää voi aina kiristää kun "repiessä" rengasta
            huomaa että klonksuu.

            Comment


              #7
              Nyrkkisääntönä olen itse pitänyt n. 1-2mm väljyyttä renkaan kehällä.

              Comment


                #8
                Minä olen kiristellyt tuollaiset pyöränlaakerit näin:

                1. Kiristetään laakerin mutteria ensin niin paljon, että pyörää (tai rumpua) käsin pyörittämällä huomaa pienen vastuksen. Tämä siksi jotta laakeri varmasti painuu kunnolla vastinpintoihinsa.
                2. Löysätään laakerin mutteria jonkun verran.
                3. Kiristetään laakerin mutteria uudestaan niin kauan, että kuitenkin rengasta heiluttamalla havaitaan aavistuksenomainen klappi.
                4. Laitetaan mutterin lukkosokka paikoilleen. Jos se ei osu mutterin/akselin reikään tässä asennossa, niin löysätään mutteria sen verran, että lukkosokka menee reikäänsä.
                5. Rasvakuppi täyteen laakerivaseliinia, pyörä paikoilleen ja eikun kovaa ajoa.

                Comment


                • #9
                  Aikaisemmassa autossani (100-87 rumpujarruilla) takapyöränlaakerit alkoivat ujeltaa n 230 tkm jälkeen. Eli pitäisi kestää jos laakerirasva on oikean laatuista ja, kuten edella mainittiin, kiristys tarkistetaan aika-ajoin. Minulla vain toinen "ujelsi" vaihdoin hyvää tapaa noudattaen molemmat. Jostain on jäänyt kiristyksestä mieleen: Ensin kiinni ja sitten mutteria löysälle 4 osakierros? Voin olla täysin väärässäkin, koska " tee se itse" opas meni auton mukana/en voi tarkastaa.

                  Comment


                    #10
                    Itseltäni tulivat kerran ostamaan "tarkat" kerrasmiehet typ44 vm. 85 Audia. Kuultuaan että takapyörän laakerit olin itse vaihtanut, alkoi kysely että onkohan ne varmasti asennettu hyvin ja oikeaan momenttiin!!!
                    Itseäni tilanne vähän nauratti, mutta vastasin asiallisesti isäni olleen asentajana VAG-liikkessä 30vuotta ja se riitti miehille vastaukseksi oikeasta asennuksesta vaikka isäni ei ollut koskenut kepilläkään koko autoon.

                    Tosin sama ostaja soitti kuukaudenpäästä että lämppärin sisäkenno oli ruvennut vuotamaan autoon sisälle. Olisi halunnut korvausta tapahtuneesta vaikka autolla oli ajettu 350th. ja myin sen heille varmasti alle markkinahinnan. Aikaa tästä on noin 5vuotta?

                    Tollainen jää syömään miestä ja laakerit ennemmin löysälle kuin liian kireelle...

                    Comment


                    • #11
                      Molemmat takapyörän laakerit lonkkasevat huomattavan paljon. Kokeilin kiristää toista mutta väljyys ei lähtenyt. Voiko tuollainen kartiorullalaakeri kulua niin, että sitä ei voi kiristämällä saada jetiksi? Tämä sen takia, että ei kai vaan ole akseli tai joku muu kulahtanut? Vai ostanko laakerit ennenkuin rupean noita purkaan ja se on sillä selvä? Kyseessä on levyjarrut.

                      Comment


                        #12
                        Laakerit tosiaan kannattaa jättää vähän löysälle, sillälailla että tuntuu ihan pieni välys. Laakerit maksoivat varaosaputkan tiskillä about 25e/kpl. Ja on todella helpot vaihdettavat. Suosittelen ennemmin uusia kuin vanhojen kanssa puljaamista.

                        Comment


                        • #13
                          Juu juu, en mä niitä kireälle ole vääntämässä ja uudet on tarkoitus vaihtaa. Mutta kysymys koski sitä, että voiko jokin muu kuin laakeri olla kulunut väljäksi? Siis kun en tunne tuota laakerimaailmaa kovin hyvin ja ajattelin, että tuollaisen laakerin väljyyden saisi periaatteessa kiristämällä pois. Edes liian tiukalle kiristäminen ei tässä tapauksessa poistanut välystä.

                          Comment


                          • #14
                            En tiedä levyjarrun ja rumpujarrun eroa laakerin kannalta, mutta omassani rumpujarrun keskellä oleva laakeripesä oli sen verran soikea, että se kulutti uuden laakerin melko nopeasti. Ajoin liian pitkään vanhoilla laakereilla, ja tuloksena jarrurumpu ja laakeri vaihtoon.. Kun ne laakerit irrottaa, niin samallahan sen tarkistaa onko osat muuten kuluneet laakerin ympäriltä.

                            Comment


                              #15
                              Jos välys ei poistu ...

                              Tommilla kannattaa vielä katsastaa tai vaikka mitata tuo pyöränlaakerin akseli noilta laakerin kohdilta. Sitähän tietysti voi myös verrata käsissä olevalla (ehjällä) laakerilla ... akselille

                              Samoin testaa myös ulkokoolien pesät.
                              Tutkaile myös pääseekö laakerin sisäkartio painumaan esteettä "sisäänpäin" laakeria mutterilla kirstettäessä.

                              Comment


                                #16
                                Mä oon ainakin kartiorullalaakerit kiristänyt seuraavasti:

                                1. Laakerit paikoilleen ja osat kasaan.
                                2. sit kevyesti napaa pyörittäen kiristää kiristysmutteria niin kauan että ei enää pyöri ollenkaan. Saa tuolla välykset pois ja varmistuu että koolit on paikoillaan.
                                3. sit muistaakseni kun vartin löysää ja samalla pyörittää niin tulee avot.

                                Itse muutamia laakereita Toyotaan vaihdeltiin etupäähän kun ne meni jatkuvasti kakoiksi :)
                                Tuolla ohjeella kun vedettiin niin ei sen jälkeen tarvinnut laakeria vaihdella eikä kiristellä :)

                                Comment


                                • #17
                                  Itsellä oikeassa takapyörässä selvä lotina. No, käytin laakerin kartio-osan irti, ja sisempänä näkyi joku ihmeen kellertävä muoviosa laakerin toisen, paikallaan olevan puolen takana, ja muovista puuttui palasia. Mikä ihmeen muovi???

                                  Comment


                                    #18
                                    Yrittiköhän kyseinen muovi esittää stefaa? Aivan viimeisenä siis akselissa?

                                    Comment

                                    Working...
                                    X