Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Kardaanin huolto (tukilaakerin, nivelien ja kumien vaihto)
Collapse
X
-
Comment
-
Vahvistetaas aiempia kertomuksia:
Myös A6 C5 korin kardaaniin käy tuo Ford Scorpion vetonivel. Scorpiossa on sama vetonivel sekä ulko- että sisäpäässä vuodesta 1985 vuoteen 1998. Helppo siis tilata :) Tuota niveltä on käytetty myös jossain Alfa Romeossa ja Fiatissa, eli ei ole mikään Scorpio only osa.
Päivän hinta Holzerin valmistamalle nivelelle oli n. 50e.
Comment
-
Onko näissä A3 8L q jonkinlainen kannatin/tukilaakeri tuolla kardaanissa? Joku narisee keskellä autoa, ainoastaan liikkeessä kuuluu, ei paikallaan. Jos on niin onko paha vaihtaa, täytyykö koko kardaani ottaa irti?
Ajattelin myös että voisiko se olla jokin vaihdekepin vivustoista mutta sehän on vaijerilla joten voiko siinäkään mikään pitää semmoista?
Comment
-
Varmaan olis kans pian aika vaihtaa tuo kannatinlaakeri ku tuntuu sellasta ulinaa/volinaa tulevan. Ei kumminkaa kolise millään tavalla. Voiko laakeri vain olla tiensä pääs vaikka kumi oliski vielä suurinpiirtein ehjä? Saakos Suomesta jo valmiita kannatinlaakereita B5:een vai meneekö askarteluksi?
Comment
-
Vaihdoin omaan Urssiin febi/bilstein merkkisen bemarin keskitukilaakerin pari kk sitten. Ehdin ajaa sillä noin 1000tkm kun se rupes kylmänä ulisemaan/vollottamaan ihan törkeesti.
Ilmeisesti se laakeri on jotain no name paskaa. Noh, pitänee hakea siihen SKF:fän laakeri ja vaihtaa, mutta kun ei millään jaksaisi purkaa taas koko kardaania atomeiksi..
Comment
-
Pitääkös B5 AEB:ssä ottaa pakoputki pois edestä ku kardaanin ottaa käteen? Melko huonosti löytyy netistä ohjeita tuohon malliin. V-koneilla on ilmeisesti pakko ottaa? Täs vain mietin et kannattaako kardaania ruveta tallin lattialla repiin vai viekö suosiolla pajalle. Onko mahdollista ryssiä hommaa niin että seurauksena on kauhiat tärinät? Se on tietysti selvä et merkata pitää tarkasti ku kardaanin katkasee mut onko muuta sellasta mikä voi aiheuttaa tärinää, esim. jos kannatinlaakeri menee vähän sivuun ku reiät näytti olevan ovaalin muotosia. Kaikki tieto on tervetullutta :)
Comment
-
Mulla piti ottaa katit irti. BMW:n laakeriin kiinnikkeisiin hitsillä kiinni pari palaa metallia, reiät läpi. Mallaa sen suoraan vaikka loisteputkella tjsp. Laittaa aluslevyjä väliin niin saa suoraan.
Kardaani katkee yleensä kätevästi laakerin vierestä. Merkkaa irroituskohta (katkaisukohta), että hampaat tulee oikeaan asentoon( jos sulla ei ole tasapainoitusvehkeitä).
Comment
-
Minäkin tuohon omaani vaihtelin kannatinlaakerin tuossa viime viikonloppuna tankinvaihdon yhteydessä(olipa muuten tosissaan iso savotta tuo tankki) ja siitä katkaisin akselin kun se oli vielä vaihdelaatikon päässä kiinni.
Ja oli siellä montussa kova homma kyllä kiilalla pieksää erilleen tuo kardaani kahtia, uskokin meinasi välillä loppua mutta katkesi se. Eli suoritus tapahtui päittäispulttia pari kolme milliä löysäämällä ja katkaisutamppi kiilana siihen pultinpään ja ristikon väliin jonka jälkeen moskaa perään. Ja tuo oli ainakin perk*** luja irrottaa että sai ihan tosissaan lyödä sitä kiilaa ja tähän liikkesarjaan riittävästi vain toistoja niin katkeaa. Siinä vaiheessa kun hieman pooria tuli akselien välillä esille niin kannattaa sutassa tosiaan markkerillä jäljet jotta varmasti saa samoille hampaille akselin takaisin kasausvaiheessa.
Kannattimen yhdistelin tuosta omasta leikkaamalla sen korvallisen pistehitseistä irti jolloin siihen jäi oikea "pesä" uutta laakeria varten ja siihen istutin sitte tuon BMW E34 518 92` mallisen kannattimen. Tuosta bemun kannattimesta vain leikkelin tukia poikki ja taivuttelin ne sopivasti tuohon vanhaan korvakkoon ja eikun kemppiliimaa perään. Ei sitten kannata kovin poltella siinä tukikumin ettei se irtoa siitä ulkokoolista ja vettä on hyvä olla lähellä notta saa jäähyttää.
Mulla ainakin kävi sitten sellainen juttu kun sain homman valmiiksi ja ekaa kertaa siirsin autoa niiin alustasta kuului ihana ääni..."tap tap tap". Tämä ääni kuitenkin minulla katosi tallilta kotiin ajaessa joten luulisin tuon johtuneen uudesta tukikumista joka vaati "sisäänajon" pehmetäkseen kun se meinaan oli todella kova kun paketista sen otin. Nyt toista tuhatta kilometriä ilman ääniä ja jurinoita, kannattava homma.
Comment
-
Tuollainen osui silmään tuossa kun lääkettä paukkuvaan kardaanin etsin:
http://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-A6-Pr...item2574209848
Sopiikohan tuo C4-koriseen 4.2 ässään?
Comment
-
Minä tilasin suomalaiselta jälleenmyyjältä, MKS Autobusiness Oy nimeltään, kyseisen laakerin.
Vielä olisi asentamatta. Ihan pätevän näköinen laakeri on kyllä. Silloisella tilaushetkellä jäi kaikki
kulut plus muut hintaa yhteensä 155€ kotia toimitettuna, eikä tarvinut pelätä tulleja yms.
Kai siinä jokusen euron säästää jos tilaa suoraan sieltä itse.
Comment
-
Jos tukilaakerin kumi on revennyt niin minkälaista ääntä sen voisi kuvitella pitävän?
Nyt kun kiihdyttää pienemmillä vaihteilla niin satunnaisesti ja toisinaan jatkuvasti pitää melko jurnutusta ja tuntuu jopa jalkapohjissa asti. Jouluna juuri oli tukilaakeri näkyvillä kun vaihdoin käsijarruvaijerit ja silloin se näytti ehjältä mutta aikas venyneeltä eli kumi oli painunut alhaalta kasaan ja ylhäältä venynyt todella paljon.
Autona on C4tdiq
Comment
-
Tukilaakeri tilattu mutta scorppionin nivelia kun pitäisi käyttää kepin päissä niin kumpi suoja kumi on oikean kokoinen kun niitä on tarjolla kahta erilaista, nivelen ollessa sama?
Comment
-
CAC:ltä löytyy nykyään kardaanin suoraan käypäistä kannatilaakeria typ44 ja C4 ympäristöön á 72e :
http://sites.internet.lu/folders/cus...SMISSION PARTS
http://sites.internet.lu/folders/cus...SMISSION PARTS
Comment
-
Comment