Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Laiska / jolkottava NF

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Laiska / jolkottava NF

    Tuntuu laiskalle tuo NF RT:een jälkeen, niin onkohan tuo konetyypille normaalia vai pitäisikö lähteä hakemaan syytä laiskan tuntuiselle menolle.
    Lisäksi joutokäynti on vähän jolkottavaa, parani jo jonkin verran sytkän säädöllä, mutta jolkotus on edelleen havaittavissa.

    Vanhassa autossani oli lambda-mittari ja sillä oli tapana hiipua hetken joutokäynnin jälkeen, ihan saman oloisesti alkaa NF:n jolkotus tulla esiin, hetken käy nätisti ja sitten alkaa käymään aavistuksen raskaasti täristäen ja jolkottaen.
    Lambda-anturi on myyjän mukaan äskettäin vaihdettu ja siltä se näyttääkin.

    Tähän mennessä tehtyä: Sytkä säädetty nolla-viivan vieressä olevaan viivaan, ainakin RT:ssä säädetään noin.
    Alipaineletkuja tarkisteltu ja vuotoja ei löytynyt.
    Ei myöskään haitarikumin vääntely vaikuttanut käyntiin.
    Havaitsin, että öljytikun tai öljykorkin irroittaminen ei vaikuta joutokäyntiin, RT:ssä vaikuttaa.

    Onko ideoita, mistä lähtisi etsimään syitä ja varsinkin, onko NF tosiaan noin laiskan oloinen perusluonteeltaan?

  • #2
    Sytkä säädetty nolla-viivan vieressä olevaan viivaan, ainakin RT:ssä säädetään noin.
    Ainakin minun RT:n vauhtipyörässä on kammenkulma asteikko. Sytkäennakko tyhjäkäynnillä on 18 astetta, ja se ei muistaakseni ole nolla-viivasta seuraava.

    NF:ssä ennakko tyhjäkäynnillä 15 astetta . Ja ainakin autodatan mukaan asteikko löytyy sieltäkin, eli säätö siihen 15 asteen viivaan. (jos ei siis ole säädettävää ajoituslamppua)

    Ja en kyllä usko että NF voisi mitenkään olla perusluonteeltaan laiskempi. Vääntöä taitaa kuitenkin olla koko kierrosalueella RT:tä enemmän

    Comment


    • #3
      RT:ssä taisi olla useampikin viiva, NF:ssä en muita huomannut.
      Ainakin etäisyys nolla-viivasta oli (noin) sama, joten uskoisin, että on nyt säädöissä, täytyy tuo kyllä vielä varmuuden vuoksi tarkistaa.
      Ilmeisesti säätö ei vaadi mitään muita toimenpiteitä (Esim. Astrossa jakajalta johto irti, niin ECM ei puutu peliin)?

      Comment


      • #4
        Ei pitäisi käsittääkseni säätö mitään erikoistoimenpiteitä vaatia.
        Ja jos et ole vielä katsonut, niin tarkasta nyt vielä jakohihnan ajoitus. Minulla oli edellinen hihnanvaihtaja pistänyt pykälällä pieleen, ja kyllähän se vähän laiskemmin silloin liikkui.

        Comment


        • #5
          Täytyykin tarkistaa se hihna, on äskettäin vaihdettu, joten hyvin mahdollista.

          Comment


          • #6
            Piti käydä se ajoitus tarkistamassa ja näyttäisi olevan hampaan pielessä.
            Oliko se niin, että ylämerkki menee tiivistepinnan kanssa tasan, nyt on suojapellin hahlojen välissä (=hampaan ylempänä) (asiaan perehtyneet varmaan ymmärtävät mitä tarkoitan suojapellin hahlojen välillä).

            Jos saisi nopeita vastauksia, niin käyn sen tänään vielä kääntämässä kohdilleen!

            Comment


            • #7
              Tivisteen yläreunaan nokan merkki.

              Comment


              • #8
                Ok, kiitos!

                Comment


                • #9
                  Hyvä vinkki oli tuo hihnan ajoituksen tarkistus, kiitos siitä.

                  Nyt jako kohdillaan ja kulku parani jonkin verran, mutta RT kulkee kyllä edelleen kevyemmin.
                  Kun vertaa kulkua 2.2:seen (KU?), niin aika samalta alkoi tuntumaan.

                  Sytkälle en tosiaan löytänyt muita merkkejä kuin nolla-viiva ja se toinen, johon sen nyt uudestaan säädin.

                  Joutokäynti, sekä jolkotus väheni taas jonkin verran, mutta edelleen käynnissä on parannettavaa.
                  Ajattelin vaihtaa seuraavaksi tulpanjohdot, tulpat + muut, kun johdot olivat aika kiinalaisen oloiset, jäi
                  holkki tulppaan, kun yritti irroittaa johtoa.

                  Luulisi, että häiritsee lambda-säätöä, jos pätkii kipinää, ja ISV siihen vielä korjaamaan, niin lopputulos voisi olla jotain tuollaista.

                  Ideoita saa edelleen laittaa. Jos ei muuta ilmene, niin palaan aiheeseen myöhemmin, kun saan sytkäosia vaihdettua.

                  Comment


                  • #10
                    Sytkäosia tuli tarkisteltua ja pienillä kikkailuilla ovat toimineet moitteetta, mutta nyt lähestyisi huolto, niin voisi nekin samalla vaihtaa, jos vaikka tuo vieläkin havaittava jolkotus vähenisi.
                    Osaksi jolkotus taitaa johtua pakoputkesta, siinä on selvästi enemmän vitosen kurlutusta äänessä kuin kahdessa vertailu-Audissa.
                    Ja noissa kahdessa muussa on alkuperäinen putkisto, mutta tähän on vaihdettu jokin mallikohtainen-tarviketakapönttö.

                    Alkuperäisistä johdoista on ollut juttua muuallakin, mutta kysytään nyt kuitenkin, mistä niitä kannattaa lähteä hakemaan, vai kannattaako. Tarkoitus vaihtaa tulpat (nelikärkiset(?)), kansi, pyörijä, johdot.
                    Kahdessa muussa on tarvikejohdot ja ongelmia ei ole ollut, mutta turhaanhan sitä tuurilla leikkii, jos alkuperäisiäkin kohtuullisella hinnalla saa.

                    Comment


                      #11
                      Bremin johtosarjan uskaltaa laittaa huoletta. Hinta on siellä lähempänä satasta. Jotkut Audin moottorit ovat kuuleman mukaan varsin nirsoja tulppien suhteen ja toimivat oikeastaan kunnolla vain alkuperäisillä tulpilla. Ei tarvitse marmorilta hakea, mutta kunhan ovat merkiltään ja malliltaan juuri ohjekirjan mukaiset.

                      Comment


                      • #12
                        Bremin johtosarja
                        Tiedätkö, saako suoraan tarvikeliikkeen kautta vai onko harvinaisempaa tavaraa.

                        Täytyykin tarkistaa se alkuperäinen tulppatyyppi. Muistelen, että kolmikärkisestä oli joskus tarvikeliikkeessä juttua.

                        Ja kiitos vastauksesta!

                        Comment


                          #13
                          Kyllä saa. Itse hommasin Terholan varaosasta. Maksoi muistaakseni ~80e. Tulppa taitaa olla Bosch W7DTC.

                          Comment


                          • #14
                            Enkulla Bremin johtosarja 69.30e, kansi 17.20e, pyörijä 5.10e ja W7DTC-tulpat 4.10e/kpl.

                            Seuraava projekti näyttäisi olevan joutokäyntiruuvin avaaminen. Tuntuu olevan kunnolla jumissa. Veljen 100:ssa oli sama homma ja sen takia siihen piti vaihtaa koko läppärunko.
                            Olen aina välillä tarjoillut WD:40:stä ruuville, mutta tuskin se mihinkään aukeaa.
                            Huomasin vain, että ISV:een johto irti, kierrokset pomppaa noin 1500:aan, kun ilmeisesti niiden pitäisi laskea. Tekisikö tuo sitten sen jolkotuksen..?

                            Comment


                            • #15
                              Täytyy itsekin hommata uusi kansi ja kaikki johdot, kun paikalla on vielä 0 kertaa putsatut alkuperäis osat. Oli hiukan hapettuneet liittimet, illalla meinasin putsata niin jäihän siinä jo yksi holkki käteen. Mikä liike tuo audiq:n mainitsema Enku on?

                              Comment


                              • #16
                                Enkun Autovaraosa Oy. Hiekkakuopantie 2, 04300 TUUSULA
                                Ihan normaali varaosapulju. Hinnat mielestäni vain hieman halvemmat kuin muilla liikkeillä tässä nurkilla.

                                Comment


                                • #17
                                  Tulpat, johdot, pyörijä, kansi vaihdettu ja kylmänä ainakin käy paljon tasaisemmin ja pehmeämmin.

                                  Vanhat tulpat oli neljä kertaa Biltema + yksi Bosch W7DTC.
                                  Jotenkin arvasinkin, että ei ole samaa merkkiä koko rivi. Sen verran tullut tutuksi edellisen omistajan tapa korjata autoa.

                                  Myös öljyt tuli samalla vaihdettua, joten käynti varmaan pehmeni siitäkin syystä.

                                  Puolilämpöisenä tuntui vielä soutavan käynti jonkin verran, mutta ei kai lambda-säädöllinen vehje koskaan käy niin tasaisesti, kuin K-ket.

                                  Paljon on käynti lähtötilanteesta tasoittunut, ei sitä samaksi autoksi tunnista.
                                  Täytyy vielä yrittää saada se joutokäyntiruuvi auki ja sitten on mielestäni tarvittavat asiat hoidossa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nytkyti nytkyti tuumasi Audi, kun tuli kosteat kelit.
                                    Mitäköhän hittoa sille nyt keksisi tehdä.

                                    Samalla tavalla tuntuu puutuilevan kuin joskus aiemminkin, mutta nyt pitäisi olla sytkäosat kunnossa.

                                    Tuli mieleen lambda-anturi, että jos kone käy laihalla, niin voisi alkaa helpommin nytkyttelemään, jos aamukosteutta tulpanjohdoissa.

                                    Kerroin jo aiemmin, että lambda-anturi on kuulemma vaihdettu ja siltä se tosiaan näyttikin, mutta nyt havaitsin hiertymiä sen johdoissa, jotka tuskin kovin lyhyessä ajassa ovat syntyneet.

                                    Voisikohan tuo anturi aiheuttaa nykimistä?
                                    98:lla kuitenkin ajetaan, että polttoaine pitäisi olla ihan kelvollista poltettavaa Audin herkässä koneessa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Mie vaihdoin NG-koneeseen kahdet tulpanjohtosarjat lähes peräkkäin. Kummatkin olivat eri merkkisiä, mutta hiilijohtimia - silti laadukkaita ainakin hinnoiltaan.
                                      Läpilyöntivaloshow loppui ja pätkiminen väheni huomattavasti, kun laitoin lopulta kuparipiuhat.
                                      Vieläkin kyllä katkoo hieman tyhjäkäynnillä mutta pitkän mietiskelyn jälkeen olen päätynyt siihen, että suuttimet alkavat potea vanhuuttaan.

                                      Miltäs tulpat nyt näyttävät reilun puolen vuoden ajelun jälkeen?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Siinä on Bremin johdot, että pitäisi olla kupariset? Ei ole kyllä kovin jäykät, mutta ei Bremiltä taida edes "vääriä" johtoja Audiin saada.
                                        Muistaakseni kansi ja pyörijäkin oli Bremin tekeleitä.

                                        Tulppia en ole vielä katsellut.
                                        Voisihan nekin vilkaista, jos jotain epäillyttävää löytyisi.

                                        Lambda-anturi minua eniten mietityttää, mutta ei sitäkään viitsisi ihan huvikseen vaihdella.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nyt sitten huononi tyhjäkäynti ja kaasua painettaessa vaihdekeppi "ravisti" ensin hieman. Kone siis mietti hetken, ennen kuin kierrokset nousivat.

                                          Vaihdoin uudet tulpat ja mittasin puristukset. Kolmosen tulppa oli muita karstaisempi. Puristuspaineet olivat suht kelvolliset. -Pientä heittoa, mutta joka pytyssä ihan kunnon paineet.

                                          Irroittelin yksitellen tulpanjohtoja ja kolmosen kohdalla kone alkoi käymään tasaisen epätasaisesti. -Elikkäs siinä sylinterissä ei palotapahtuma ollut normaali.
                                          Virranjakajan kannesta puuttui pieni pala saman sylinterin kohdalta. Ei näyttänyt kuitenkaan pahalle vammalle ja kansi oli edelleen muuten ihan uutta vastaavassa kunnossa.
                                          Samalla huomasin, että aiemmin kun mietin, onko tulpanjohdot varmasti oikeaa tyyppiä, niin hatuissa näyttää lukevan, että 5kO, eli on.

                                          Vaihdoin toisen kannen ja kone kävi hetken edelleen huonosti, mutta yhtäkkiä käynti tasoittui. -Vanha kansi takaisin paikoilleen ja kone käy edelleen hyvin.

                                          Ilmeisesti suuttimessa oli roska ja roska poistui. Hommasin varuiksi kuitenkin uuden kannen ja lisäksi kaadoin tankkiin ruiskun puhdistusainetta.

                                          Sadan kilometrin ajon jälkeen kone on alkanut käymään tasaisemmin kuin ennen käyntiongelmien alkamista. Minä kun en oikein noihin puhdistusaineisiin usko, niin epäilen nätin käynnin olevan tyyntä myrskyn edellä ja kohta nasahtaa jotain kallista rikki.

                                          Sonax Fuel Injection & Carburetor Cleanerillä suoritin tuon NF:n "viimeisen voitelun".
                                          Jos tuo kone pysyy kasassa seuraavaan tankkaukseen asti, niin taidan vielä uusia käsittelyn.

                                          Aiempien remonttien jälkeen jäljelle jääneen lievän jolkotuksen syy on todennäköisesti ollut liian laihalla käyvä kone. CO oli ilman kattia jossain 0.2:n paikkeilla. HC pysyi kuitenkin vielä alhaisena. Lähinnä huolta aiheutti korkea happiarvo.
                                          En kuitenkaan ole konetta säädättänyt, kun olen ajatellut, että sillä vain puututtaisiin oireisiin, ei varsinaiseen vikaan, joka oletettavasti on sitten kuluneissa ja tukkeutuneissa suuttimissa.
                                          Kuulostellaan nyt konetta jonkin aikaa ja jos käyntihäiriöt palaavat, niin täytyy kai suuttimet vaihtaa seuraavaksi.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X