Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

vetari apua - 80Q t81 <> t89Q tolpat (valmis)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • vetari apua - 80Q t81 <> t89Q tolpat (valmis)

    Tuntuu kohta mahdottomalta löytää vetarit tuohon projektiin. Koppa muuten "alkuperäis osilla" mutta tolpat on uudemmasta eli kaksiosaiset ja vetarit tulee pultilla kiinni, ei voi muistaa tarkkaan mistä ne oli mutta hatara muistikuva on 2.2 Quattro -88 hujakoilta.

    Eli hain purkaamolta 1.8 -89 etuvetarit ja kuskin puolelle liian lyhyt, noin sentin puoltoista ja pelkääjän puolelle liian pitkä, noin puoltoista senttiä. Laatikko on kyllä kohallaan, ei ole laidassa, senhän jo näkisi silmälläkin. otin myös -93 2.3 Coupe:n vetarin ja se oli samanmittainen, mutta isommalla laatikon puolen laipalla, muuten samanlainen (nii no ABS kehä oli ulkonivelessä). kummatkin laipat löytyy tuohon laatikkoon, alkup pienemmät ja sitten ne 108 (vai 110)

    hjelppivä :)

    vjittu.. alanko vaihtamaan 6-lovista uudemman perheen lootaa että saa vetaritkin.. totta se sekään onnistu ihan noin vain.. ja mitenkähän käy perävälityksen.. 4.11 nyt

  • #2
    4.11 ne 01e-askit on lähes poikkeuksetta. Poikkeuksina lähinnä dieselit.

    Vetarin pidennyshän on melko halpa homma jos tuntee yhtään sorvaria. Askin laipan ja sisänivelen väliin vaan jatkoa. That's it.
    Esim coupen vasen akseli voisi olla juuri sen sopivan verran pidempi. Lue alempaa miksi.

    Lyhennys sen sijaan on hankalampi juttu, mutta muuta vaihtoehtoa luultavasti ei ole uusien tolppien ja t81/85q 016 askin kanssa. Pooreja pitäisi siis saada jatkettua jommasta kummasta päästä ja uusi lukkorengasura selkä vastaava mitta itse akselia lyhemmäksi. Sisäpäästä lähtisin ehkä itse tutkailemaan asiaa. Moisen koneistustyön voi tehdä ainakin Hardy Spicer, varmaan joku muukin.

    Huomaa että eri vetarivaihtoehtoja on älytön määrä myös 2 osaisille tolpille. t89 sedanissa on snadisti pienempi raideväli (lyhyemmät alapallot) joten myös vetarit lienee vastaavasti hitusen lyhyemmät. Coupet ja B4-mallit on sitten pitkillä alapalloilla. Akseleiden pooritus myös muuttuu ainakin ulkonivelen koon mukaan eli ison laakerin nivel ei tapaa sopia "pienen laakerin akseliin".

    Huomioi pituusmittauksessa, että sisänivelen liikevaraa pitää olla molempiin suuntiin, kun camberit säädetty tontilleen.

    Comment


    • #3
      Jep. Tuota lyhennystäkin on mietitty ja pidennys tosiaan onnistuu tekemällä sovite laippa laatikon päähän ellei nyt sitten sopivia löydy. Mitat käteen ja mennä purkaamolle tutkimaan vielä eri vaihtoehtoja.

      Sanokaas käykö isolaipan nivelet "108" (tuo Coupe 2.3) noihin 1.8 -89 vetareihin. Mitä nyt päällisin puolin ainakin kummassakin näyttäis olevan samanpaksunen/mallinen pooritus sisäpäässä.

      pitääpä tutkia että miten ne alapallot on erimittasia, nyt siinä nimittäin on paikallaan Coupen alatukivarret ja pallot.

      Comment


      • #4
        Toimiikos kaksiosainen tolppa seuraavalla reseptillä 016 askin kanssa: type85:sen 2.2 vetarit 108 sisälaipoilla ja ulompi mutterinivelellä? Vaatii tosin sen laipan vaihtamista kanssa, joka ilmeisesti pitää kupata type43/44 4x108 jaollisesta ja koneistaa 5x112 jaolle sopivaksi.

        Ehkä uusien vetareiden teettäminen voi olla nopeampi ja varmempi ratkaisu.

        Comment


        • #5
          Mulle tulee nyt kaikki S2 coupen osat alustaan eli vetarit, navat, tukivarret ja iskarit.
          Saakohan tuon ässän sisemmän vetarin pään sopimaan tuohon käytössä olevaan 20V 200tq:n lootaan? Osat ei vielä tallilla niin ei pääse kokeileen.

          Comment


          • #6
            Toimiikos kaksiosainen tolppa seuraavalla reseptillä 016 askin kanssa: type85:sen 2.2 vetarit 108 sisälaipoilla ja ulompi mutterinivelellä? Vaatii tosin sen laipan vaihtamista kanssa, joka ilmeisesti pitää kupata type43/44 4x108 jaollisesta ja koneistaa 5x112 jaolle sopivaksi.
            mitenkähän käy lienee laakeroinnin kanssa? t81Q/t89Q tolppien etunavan laipat ei ainakaan käy keskenään, taakse taas käy ristiin laakeroinnin puolesta.

            Comment


            • #7
              Nyt etuvetarit ässästä jo paikoillaan tuossa 200 20v:n lootassa. Saapa nähdä onko pituus sopiva kun saa etupään muut osat asenneltua paikoilleen. Ensin kuitenkin vaihdettava kaikki puslat ja maalattava osat.

              Comment


              • #8
                Type81/85/passat on 68mm laakeripesä, 75mm laakeripesä on noissa alkupään lötköissä. Lötkössä vaihtuu 82mm jossain 85-86 korvilla. Type89:ssä on taas 75mm laakeri jos muisti ei tee tepposia, poislukien ässä, jossa taisi olla 82 laakeri.

                Comment


                • #9
                  Mitenköhän A4 navat sopis tohon soppaan? Niissä ois ainakin laakerikoko sen 75mm ja jakokin ois valmiina 5*112. Kattelin vaan motorgeek.comista että joku oli tehny 5-pultti swapin noilla A4:sen osilla.

                  edit: linkki: http://www.motorgeek.com/phpBB2/viewtopic.php?t=13368

                  Niin, ja alkuperäiseen kysymykseenhän tämä ei oikeastaan kait liittynyt mitenkään :P

                  Comment


                  • #10
                    Ei ihan tolpista, mutta läheltä: Sopiikohan nuo typ81:sen raidetangon päät s2 coupen tolppiin?

                    Comment


                    • #11
                      Sanoisin että sopii.

                      Comment


                      • #12
                        Urkki on pikkukoppasista ainoa joka on isolla kartiolla.

                        Comment


                        • #13
                          Eli sopivat?

                          Comment


                          • #14
                            811419812a, joo kyllä se etkan mukaan näyttää siellä semmoinen S2:ssa olevan.

                            (Pitäisköhän vähän panostaa sanojen keskinäiseen järjestykseen? :-)

                            Comment


                            • #15
                              Type81/85/passat on 68mm laakeripesä, 75mm laakeripesä on noissa alkupään lötköissä. Lötkössä vaihtuu 82mm jossain 85-86 korvilla. Type89:ssä on taas 75mm laakeri jos muisti ei tee tepposia, poislukien ässä, jossa taisi olla 82 laakeri.
                              noh.. ainakin t81/85 tolpissa mitkä autosta purin niin on erilainen laakerien kiinnitys/rakenne kuin nuissa t89Q navoissa on (Joo ja halkaisija erokin on). en sitten tiedä minkälainen tuo lötkön lakrujen rakenne on, mutta pitää illalla tutkailla näin ensin vaikka etkasta ja käydä mutka hajottamolla kattelemassa osia.. Ja voisin veikata että lötkön navan pooritus ei käy t81/85 akselille, Eli lötkön navan käyttö ei toisi kuin viispulttisuus edun, akselit joutuisi siltikin muokkaamaan/sorvauttamaan.

                              Edit: No eipä sitten tarvi jos tupi on jo siihen perehtynyt. Pitänee vaikka hakea nuo -93 2.3 Coupe:n 108 vetarit purkaamolta jos edukkaasti saa ja käyttää sorvissa pelkääjän puolimmaista mutka ja tehdä se sovitepalikka sinne kuskin puolelle, että saa laippaa ns "ulommas". Pakko se jostain on ne vetarit saada..

                              Comment


                              • #16
                                Lötköstä ei käy...joskus vertailin.

                                Comment


                                • #17
                                  ... joka ilmeisesti pitää kupata type43/44 4x108 jaollisesta ja koneistaa 5x112 jaolle sopivaksi.
                                  Esim. A100 vm.~83 2.0 diiselissä on sellainen ulkonivel jonka sisäpoorit käyvät sellaiseen pikkukoriseen jossa on lukkoseegerillä vetonivel kiinni (esim. 2,2 Passat), lisäksi siinä on 75mm laakeripesä joka sopii sitten myös siihen napaan. Napa pitää vain hitsata umpeen ja tehdä siihen uusi jako 5x112.

                                  Tästä on nyt eräs vuosi vierähtänyt kun tuon itselleni selvitin, eli tarkoituksena oli käyttää syncrossa kaksiosaista typ89q:n etutolppaa joka on 75mm laakerilla, sitten vanhan mallin laakeriin prässätä sopiva typ44:sen napa joka on sovitettu 5x112 jaolle, vetoniveleksi piti ottaa samaisen diiselilötkön ulkonivel. Eli pulttikiinnitys pitää unohtaa. Silloin se asettui niin että käyttämällä 2,2 etuvetopassatin/90audin etuvetaria yhdessä 108mm sisänivelellä sopi kaikki nätisti 093/016 vaihdelaatikon kanssa. Ja edelleen on tarkoitus. :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jos -83 dieselin ulkoniveltä käytätte, niin laittakaa typ 43 200:sen napa. Käyttää samaa 75mm laakeria ja on valmiina 5*112 jaolla.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oliko sulla 016 sarjan laatikko tuossa?

                                      Mikäli näin, niin kokeile olisiko takavetari lähellekkään oikean mittainen. Mikäli näin, niin lähtisin kokeilemaan lötkön mutterikiinnitteisellä navalla (sama kuin takana typ81/85 quattrossa), sekä esim. lötkössä käytetyllä 75mm laakerilla.

                                      Noita vetareita on käytetty 108mm sisä-/98mm ulkonivelillä urkeissa sekä edessä ja takana ja typ81/85 quattroissa takana vuoteen -85 asti, eli ei ehkä ihan joka romiksella tule vastaan. Näissä plussana myös suurimmat tuon aikakauden nivelet. Uudemmissa typ81/85 quattroissa takana Sisänivel 94mm tai 100mm ja ulompi 90mm. Toki nämäkin tällä logiikalla käyvät, mutta vaatii laatikkoon pienemmät laipat. Noista 98mm ulkovetareista en mene vannomaan sopivatko pienemmällä 75mm laakerilla varustettuun tolppaan. 82mm laakerillisissa noita on käytetty typ89:ssä mm. S2, 20V, V6. Noissa toki nivelen boorit erit, mutta ulkohalkaisija sama.
                                      Jos samalla haluat 5x112 jakoa, niin nuo navat pitäisi olla täysin korvattavissa typ44:n mutterikiinnitteisillä 5-pulttisilla. Typ44 quattroissa samat navat edessä että takana.


                                      Tuolta löydät noiden nivelien mittoja, boorituksia yms.
                                      www.glo.it

                                      Comment


                                      • #20
                                        on 016 aski.
                                        No lahjoituksia otetaan vastaan noista 5*112 lötkön navoista..

                                        Comment


                                        • #21
                                          noniin.. vähän tutkailtu ja tuumailtu..

                                          alkuperäinen nivel oikealla ja t89Q napa vasemmalla, tuota laakeri hommaa edelleen mietin että miten se lötkön laakerointi käy tuohon t89Q nilkkaan?
                                          www.norvanera.fi/20012007325.jpg
                                          http://www.glo.it/Glo/disegni/catalogo/3073.pdf
                                          vanhassa (taka) nivelessä 26 piikkiä ulko / 25 piikkiä sisä / mutterikiinnitys
                                          t89Q:ssa 33 piikkiä navassa, kuvasta katsottuna yläosasta mitattuna n 39mm ulkohalkaisija (ainakin Coupe 2.3 -93, 1.8 80 nivelet käy noihin napoihin..)
                                          www.norvanera.fi/t89Q_88.jpg


                                          vertailuna samanmoisia vrt vanha nivel.
                                          missä näiden napojen laakerointi olisi sitten sopiva tuohon t89Q nilkkaan? tuossa t89Q laakerointi ei ole lukkorenkailla kiinni Miten minusta alkaa tuntua siltä että nilkat menee vaihtoon vielä..

                                          100 2.0 D ABS 51 kW (69 HP) 08/82> 07/88
                                          100 2.0 D 51 kW (70 HP) 08/81> 07/89
                                          100 Q 2.3 98/101 kW (133-137 HP) 10/84> 12/87
                                          200 Q 2.2 134 kW (182 HP) 11/84> 01/88
                                          200 2.23 101 kW (138 HP) 08/84> 07/85
                                          http://www.glo.it/Glo/disegni/catalogo/3073.pdf

                                          Comment


                                            #22
                                            saako alapalloniveliä typ85 coupe quattroon muuta kuin alkuperäisenä? mistä?
                                            entä käsijarruvaijerit? alkuperäisenä ainostaan?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Febin alapallot saat vaikka mun kautta, 45e/kpl

                                              Vaijereita vain alkuperäisenä, ne järjestyy 35e/kpl

                                              Comment


                                              • #24
                                                type89:n pyöränlaakeri on mitoiltaan: L=37, D1=39 ja D2=75mm
                                                type43/44:n pyöränlaakeri on mitoiltaan: L=37, D1=42 ja D2=75

                                                Lähde: Febin sivut

                                                Comment


                                                • #25
                                                  type89:n pyöränlaakeri on mitoiltaan: L=37, D1=39 ja D2=75mm
                                                  Tuo D1 on ilmeisesti pienemmän koolin halkaisija, kun ymmärtääkseni noissa on ulompi kooli sisempää isommpi, kuten tuosta kuvasta voi päätellä.
                                                  http://www.norvanera.fi/20012007325.jpg
                                                  En tiedä meneekö noissa raja pultti-/mutterikiinnityksessä, mutta myös uudemmat lötköjen pulttinavat on noilla eri kokoisilla kooleilla.

                                                  Onnistuisikohan noita vetareita rakentaa vaihtamalla sopivaan ulko-osaan toisesta nivelestä mieleinen sisäosa...?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mutterinavan koolit on samankokoiset. Tuo napa joka jvt:llä on kuvassa hämmästyttää kun omat hyllyssä olevat t43:n navat eivät omaa moista kaulusta - ilmeisesti se kuitenkin on pulttinapa?

                                                    Eli L=leveys, D1=sisähalkaisija, D2=ulkohalkaisija.

                                                    Ei tuolla sisäkoolilla ole merkitystä jos ulkokoolit on samankokoiset. Pitää vain käyttää vanhaa 75mm laakeria ja vanhaa mutterinapaa ja mutteriulkoniveltä. Eli type85/33 016vaihteiston kanssa:

                                                    sisänivel(108mm) + etuveto passat/A90 2.2 vetoakseli + A100 mutteriulkonivel.

                                                    Eli periaatteessa 2.2 Passatin akseli käy tuohon suoraan, mutta ulkonivel pitää vaihtaa satkusta kun siinä on suurempi tappi pyörännapaa varten. Satkun ulkonivel käy tuohon passatin akseliin kun siinä taas muista poiketen on suuremmat poorit vetoniveltä varten ja valmiina 108mm nivel sisäpäässä.

                                                    Ainoa mikä nyt rupesi hämärtämään on että miten radikaalisti noiden 75mm laakereiden kiinnitys akselinolkaan eroaa? Sisempi lukkorengas on turha, paketti ei millään karkaa siihen suuntaan, mutta ulospäin pitää olla lukkorengas tai jk. kynnys.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jossain vaiheessa luovuttiin tuon "turhan" lukkorenkaan käytöstä, mutta lukkorenkaan ura taisi jäädä olkakappaleeseen reliikiksi. Olikohan niin, että tuon muutoksen yhteydessä laakerin leveyttä kasvatettiin lukkorenkaan verran? Laakerihan uppoaa ilman lukkorengasta hieman syvemmälle olkakappaleeseen. Kahdesta 44:sesta (-86/-87) olen ottanut etulaakerit auki ja molemmissa sisempi lukkorengas oli turha, laakeripaketin mukana tuli kuitenkin 2kpl lukkorenkaita per laakeri.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mutterinavan koolit on samankokoiset. Tuo napa joka jvt:llä on kuvassa hämmästyttää kun omat hyllyssä olevat t43:n navat eivät omaa moista kaulusta - ilmeisesti se kuitenkin on pulttinapa?
                                                        on joo pulttinapa

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tolppia ja aihetta väistellen.. Käykö t81/89 jouset ristiin? Lähinnä haaveilin noita AnLen kaupittelemia S2 vietereitä kantikkaan alle..

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            hmm.. sanoisin että käy.. itsellä juurikin toisinpäin, kun muuttui tolpat kaksiosaisiksi ja jouset ja iskarit oli jo hommattu yksiosaisiin..

                                                            Comment

                                                            Working...