Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Haldex ja katsastuksen jarrudyno?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Haldex ja katsastuksen jarrudyno?

    Onpas tyhmä kysymys, mutta....

    Mitenkäs Haldex kytkimellä varustettu VAGilainen (A3, S3, 4Motion) käyttäytyy kun etuakseli ajetaan rullille?

    #2
    Olen kysynyt samaa katsastusinsinööriltä kun auto oli rullilla. Totesi lakonisesti: näyttää kestävän.

    Comment


      #3
      Niin tämä aihe tuli esille, kun muualla (s.f.a) joku kommentoi Haldex:in ongelmaa liukkaalla liikkeellelähdössä: Kun auto ei liiku, Haldex ei aktivoidu. Eli peililiukkaalla, jossa etuakselin pito ei riitä aivan liikkeelle pääsyyn, Haldex ei lukitse kardaania, koska auto ei liiku nopeusmittarin mukaan.

      Edit: haldex-traction.com:

      Brake testing:
      Coupling is not activated until a preset engine speed is exceeded. This means that the coupling is not activated, even if the ignition is on.
      Eli moottorin kierroksetko vaikuttavat? Mikähän lienee sitten tuon "preset engine speed"?[/quote]

      Comment


      • #4
        Haldexit voi testata normaalisti dynamometrillä, kun moottori on sammutettuna.

        Comment


          #5
          Ulkomaailman foorumilta löytyi jotain tietoa, jonka voinee epäillä pitävän paikkaansa
          (http://www.tt-forum.co.uk/ttforumbbs...&view=previous):

          >> preset engine speed

          I read that this is something very low, like 500rpm - basically if the engine is running, the Haldex is potentially 'active'

          Yes, you are supposed to use 4WD rollers, and that is what Audi's service documentation stipulates. But you can (just about) get away with it on 2WD rollers. Because (a) the Haldex will only partially lock up when the front wheels start to be turned by the rollers, (b) the engine is only idling and (c) the Haldex will disengage as soon as the brake pedal is pressed, there isn't enough torque sent to the rear (or vice-versa) wheels for long enough to drive the car off the rollers.
          Eli kun ajetaan 2WD rullalla tyhjäkäynnillä, taka-akselin momentti ei riitä ajamaan auto ylös rullilta. Ja kun vielä jarrun painaminen aiheuttaa Haldex:in poiskytkeytymisen, ei inssilläkään ole ongelmaa.

          Hassu juttu, että edellisen auton (2wd) istuin aina kyydissä jarrudynossa, mutten muista millä kierroksilla se ajettiin....

          Edit: Eli summa-summarum: Erehtymättömän nettitiedon mukaan Taskuparkki-pääkallokeli kuopasta liikkeelle lähdettäessä ei olisi ongelmaa, koska momenttia menee taka-akselle riippumatta auton nopeudesta (0 km/h).

          Comment


            #6
            Kai nyt jarrudynossa on poikkeuksetta moottori tyhjäkäynnillä ja rullathan ne pyöritää pyöriä joita sitten jarrutellaan.

            Comment


              #7
              Tähän väliin pitää tietysti päästää sellainen tietämättömyyttä osoittava äänähdys ja kumartaa uusista tiedoista.

              Mika of basic questions

              Comment

              Working...
              X