Se pienempi on ahtimen öljynsuodatin. Vaikee löytää tarvikeliikkeestä ja on puritaanisesti ajateltuna ihan spesiaalifiltteri. Tosin ei nyt kovin paljoa mene metsään jos jonkun vaan käypäisen siihen laittaa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Öljyistä jälleen :)
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja 200tq Näytä viesti
--Kuvittelisin että nuo paksummat öljyt ois vanhaan autoon paremmat, mutta toisaalta ne on mineraalipohjasia..
Comment
-
Ota vaikka pala alumiinilevyä ja kaada siihen 10W-40 mineraalia. Sitten kuumenna levyä alapuolelta kaasutoholla. Tee sen jälkeen sama 5W-50:llä täyssynteettisellä toiselle, puhtaalle, levynpalalle. Sitten kun mietit, että millä saat ne mineraalisotkut irti levystä, niin kaada siihen 5W-50:stä, kuumenna ja pyyhi pois.
Comment
-
Ei varmasti tule kenellekkään yllätyksenä että Sae40 mineraali kestää vähemmän lämpöä kuin Sae50 synteettinen, sanoohan sen nyt luokituskin jo. Itse en ole törmännyt missään sellaiseen dokumenttiin missä varoiteltaisiin että mineraaliöljyn käyttö vahingoittaisi ahtimia. Sellainen pieni yritys kuin Daimler jopa edellyttää tietyissä moottoreissa mineraalin käyttöä, synteettistä saa käyttää vain yksilöllisellä erikseen neuvotellulla syyllä ja luvalla, no se on toinen juttu jo (mutta epäilen että ne pojat testaavat moottoreihin soveltuvia öljyjä muutenkin kuin kaljapäissään toholla).
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja mikaj Näytä viesti--Sellainen pieni yritys kuin Daimler jopa edellyttää tietyissä moottoreissa mineraalin käyttöä, synteettistä saa käyttää vain yksilöllisellä erikseen neuvotellulla syyllä ja luvalla, no se on toinen juttu jo (mutta epäilen että ne pojat testaavat moottoreihin soveltuvia öljyjä muutenkin kuin kaljapäissään toholla).
Mutta turha tästä sen enempää vänkäämään. Halusin vain tuoda asian esiin, ettei tule yllätyksenä seuraukset huonosta öljyvalinnasta.
Comment
-
Itse kokeilin yhden vaihtovälin tuota Motoxia DZ-moottorisessa typ89:ssä. Ensimmäiset 3000-4000km toimi ihan ok mutta sitten alkoi hiljalleen nostajat naputtelee. Luulisin että pääsi öljyn lämmöt liian kuumaksi jäärata huudatuksessa ja menivät jotenkin liruksi.
ADR on tosiaan 1.8 20v vapari mutta kyllä tuohonkin jotain hieman parempaa öljyä laittaisin kuin Motoxia. Mobilin ja Castrollin perusöljyt toimivat varmasti vallan hyvin. Esim Castrollin Magnatec:ia näin juuri tällä viikolla tarjouksessa 29.90€/4L eli ei tuokaan paljoa maksa.
Comment
-
Eiköhän tuo Motoxkin ole jonkun oikean öljynjalostamon tuote jota saa myös valmistajan omalla merkillä. Kuten AD-öljytkin ym. Ne vaan purkitetaan noihin ketjun väreissä oleviin purkkeihin. Se on sitten arvailujen varassa mitä ne omaa sukua on, paitsi niille jotka sen tietää. Luokituksia purkista vertailemalla voi jotain päätellä.
Comment
-
Jos on samanlaista arpapeliä noiden öljyjen, kuin Motonetin varaosien kanssa, niin mieluummin vaihdan sinne paremmat liemet sisään. :) BEXissä toimi ainakin hyvin Mobil 1:n New Life 0w-40, niin jotain samantasoista ölppää on tarkoitus laittaa tähänkin. Onko viskositeetilla niin suurta merkitystä, eli 0w vai 5w?
Kiitokset tuosta luokituksesta, helpottaa oikean öljyn löytämisessä.
Comment
-
[LEFT]Aika hyvin pystyy kyllä päättelemään ketä Motoxit valmistaa kun katsoo vaikka tuota Mercedeksen linkkiä. Linkin takaa löytyy kaikki valmistajat, myös Hollantilaiset, joille mersu on antanut 229.51 -luokituksen, löytyy myös jostakin Motoxin tuotteesta.
http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/229.51_en.html
Jännä juttu, että Eurol Syntence 5W-30:llä on identtiset tuotetiedot Motox Pro Energy Longlife 5W-30:n kanssa. Lisäksi tuon täytyy olla tismalleen samaa formulaa, koska Mersun 229.51-luokitus on pätevä ja voimassa ainoastaan jos se löytyy tuon linkin takaa olevasta listauksesta, kuten mainitaan tuossa Eurolin sivulla olevasta öljylle myönnetystä hyväksynnästä.
http://www.eurol.com/en/productfiles...nce-5w-30.html
Molemmilla:
Tiheys 20°C 847 Kg/m3
Viskositeetti 100°C 11,7 cSt
Viskositeetti 40°C 72,0 cSt
Viskositeetti -30°C <6600 cP
Vikositeetti-indeksi 158
Jähmepiste -42°C
Itsellä tosin nämäkin jää kauppaan, koska jäihän Eurol TM:n testissä vuonna 2006 housut nilkoissa kiinni heidän silloisellaan 5W-50 -öljyllään joka ei edes vastannut kylmäonimaisuuksiltaan (eikä myös kuumaominaisuuksiltaan) SAE 5W-50 öljyä. Vaikka niin oli purkin kyljessä komeasti luokitukset.
[/LEFT]
Comment
-
Vieras
Reilu vuoden olen laittanut asiakkaiden autoihin TopTec4200 öljyä, eikä valitusta ole vielä tullut toiminnasta. Otantaa kattaa VAG laitteita 80-luvulta aina -13 mallin autoon asti.
Kaksi 1.8T ihmistä jopa raportoi öljynkulutuksen tippuneen, tosin aiempi seuranta oli satunnaista ja hyvin epätarkkaa, öljynvaihdot mukaanlukien, joten tuloksiin suhtautuminen varauksella.
Saksassa suosittu merkki, eikä ole ihan halvinta, jos hinta koskaan mitään korreloi.
Comment
-
Vieras
Mikä tahansa VW luokituksen täyttävä öljy käy varsin hyvin. Ehkä tätä luettaessa nuo aivan halvimmat pikkumerkit voi jättää väliin. Luokitus löytyy huoltokirjasta, muodossa VW 5xx.xx
Comment
-
Siis mitä? Käykö Mobil1 ESP formula nyt -02 pumpparikoneeseen vai ei? Jos oikein tulkitsen tuota, niin kävis muka LL öljynä, muttei kiinteällä vaihtovälillä olevaan... Eihän siinä ole mitään järkeä!
"Mobil 1 ESP Formula 5W-30 täyttää tai ylittää seuraavien spesifikaatioiden vaatimukset:
ACEA C2, C3
API (Täyttää moottoritestivaatimukset) SM / SN
JASO DL-1
ExxonMobilin mukaan Mobil 1 ESP Formula 5W-30 on seuraavaa laatutasoa:
API CF
Volkswagen (Bensiini) 502 00 / 503 00 / 503 01
Volkswagen (Diesel) 505 01 / 505 00 / 506 00 / 506 01
Kaikki VW-moottorit, poikkeuksena pumppusuutin TDI mallit ilman LongLife huolto-ohjelmaa ja ilman hiukkasuodatinta, vuosimallit 1999–2003 sekä R5/V10-TDi mallit ennen vuotta 2006"
Nimimerkki epätietoinen!
Comment
-
Niin tuo tarkoittaa käytännössä sitä, että ExxonMobilin mielestä tuote vastaa tai ylittää nuo specsejä, mutta sillä on virallinen hyväksynta vain VW504.00/507.00 -luokituksille. Tavallaan pesevät kätensä jos menet laittamaan tuota moottoriin pumppariin aikaväliltä 99-03, jossa ei ollut käytössä LL-huoltoväliä eikä siinä ollut hiukkassuodatinta. Muistaakseni tuo tarvitsisi öljyn jossa virallinen VW-luokitus on VW505.01.
Mutta jos vertaa VW505.01 vs VW507.00 niin jälleen kerran eipä noissa vaatimuksissa näy kyllä mitään ihmeellisiä eroja olevan. Tämän takia varmaan ovatkin laittaneet tuohon, että vastaa näitä specsejä.
Comment
-
Comment
-
No niin, itse itselleni vastaten. Ei voi laittaa.
Nuo LL ja dpf ovat sitä varten, että jos nuo on autossa, niin kansi(?) on uudempaa rakennetta, jolloin ESP formula käy. Tuo lausunto, että öljy "on seuraavaa laatutasoa" on siis osin harhaanjohtava.
Tuo LL maininta on kyllä aika kummallinen, kun sehän on vaan valinta joka voi olla ihan kumpi tahansa.
Comment
-
Castrol 5W-30 VW 504 00
Onko jotain järkevää syytä, miksi maksaisin yli euron/litra enemmän tuosta FST-öljystä:
http://tinyurl.com/bqtd2qs
vs.
http://tinyurl.com/cztzk9t
Comment
-
Eiköhän ne ole kummatkin "FST-öljyjä". Molempien tuotetietolapussa lukee "Fluid Strength Technology". Castrollillahan on ollut tällainen tuotepaletti aina jossa korjaamolle tarjotaan tuota ylimääräisistä luokituksista riisuttaua "professional" -tuotesarjaa ja kuluttajille sitten kaikki mahdolliset luokitukset sisältävää öljyä.
Ei järkevää syytä, jos sitten et todellakin tarvitse muitakin luokituksia kuin VW504.00/507.00 ja Porsche C30. Eihän noilla öljyillä muuta eroa sitten olekaan. Tuotetiedotkin ovat identtiset. Uskoisin olevan samaa tavaraa.
http://msdspds.castrol.com/bpglis/Fu...E-8L3TCA_0.pdf
msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/78F3CB82496E32B5802579170051DD6B/$File/BPXE-8M7KUJ_0.pdfViimeksi muokannut JaniLah; 14.3.2013, 20:52.
Comment
Comment