eihän ole profiilin pasuunoiden öljyistä kamraadeilla kokemusta?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Öljyistä jälleen :)
Collapse
X
-
Hitto että voi olla vaikeeta tuo öljyjen valinta. Valvolinen 10w-60 oli hyvät, kun meinasi paineet tippua, mutta nyt uudelleen rakennetulla koneella ei pitäisi olla ongelmia paineiden kanssa, joten mielessä käynyt 5w-50 öljyt. Samoilla kuitenkin tulee ajeltua koko vuosi, kun ajosuorite on jotain 5tkm luokkaa tällöin ja saisi kuumallakin toimia. Talvella tulee myös joitakin kylmäkäynnistyksiä, joten siksi mielellään tuo alapää 5w.
Katselin Neste 1 tai Mobil rally formulaa tuossa. Onko väliä kumpaa? Molemmissa häiritsee vain tuo 4ltr pytty->joutuu ostamaan kaksi ja tätä kautta myös kahdet vaihdot tekemään.
Comment
-
Täällä kun on puhuttu jo paljon öljyistä niin mikä on laadukkaan suodattimen vaikutus? Molempiin profiilin kulkineisiin vaihtui edellisissä ö-vaihdoissa HENGSTin ö-suodattimet. Jossain yhteydessä näin haukuttavan HENGSTin suodatustehoa, kuitenkin paketin kyljessä lukee OEM quality, joten näiden olettaisi täyttävän kriteerit?
Comment
-
Eikös se kuitenkin niin menen että vasta se pötikkä siellä paketissa on se joka sitä öljyä siivilöi?
Ne kirjoitukset yleensäkään ei paljoa todista, tuskin kukaan lienee tietämätön kuin kaikkea tavaraa alkaa olla myös piraattimarkkinoilla. Selvimminhän se konkretisoituu vasta lentokalustossa, eli kun kone tulla tupsahtaa maahan aletaan sitä tutkia kohtuullisen tarkasti, autojen suhteen ei aivan niin tarkkaa seulaa ole kun autot on halvempia ja ihmisiä kuolee vähemmän tapahtumaa kohti, mutta kokonaisuus on hieman surullisempi...
Missään ei liene helpompaa piraattikrääsän toimittaminen kuin nettikaupassa ja idän ihmemaissa kyllä tarjontaa riittää.
Tärkeintähän on hinta ja käärepaperi ja vahva usko edullisuuteen. Teoriassa ainakin lienee marmorilta olevan mahdollista saada vielä originaalitavaraa...
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vV8m5 Näytä viestiTäällä kun on puhuttu jo paljon öljyistä niin mikä on laadukkaan suodattimen vaikutus? Molempiin profiilin kulkineisiin vaihtui edellisissä ö-vaihdoissa HENGSTin ö-suodattimet. Jossain yhteydessä näin haukuttavan HENGSTin suodatustehoa, kuitenkin paketin kyljessä lukee OEM quality, joten näiden olettaisi täyttävän kriteerit?
Comment
-
Niinhän se on, entäpä se "Hengst" joka on tilattu "etiopia/hylky" verkkokaupasta, eli paljonko siinä maksaa ne Hengst-tekstit laatikossa.
Tietääkseni Suomenkin tulli ratsaa silloin tällöin piraattitavaraa, eli tavaraa jossa on merkkitavaroidet speksit mutta kuitenkin ihan jotain muuta.
Olisin sitä mieltä ettei kannata elvistellä niillä teksteillä joita hankitaan edullisesti jostain muusta lähteestä kuin originaalit, kuten jo mainitsin esim. lentokoneiden varaosat joista on murheellisia seurauksia ollut.
Kun vielä ajattelemme kuinka varmat ja helvetillisen laajat markkinat on yleensäkin autojen varaosilla ja öljyillä, eli järjetön määrä miljardeja tarjolla niin on ihme jos ei ole niiden jaossa hämäriäkin ottajia.
Mutta tämähän on ihan jokaisen omassa harkinnassa, ettei muuta kuin hyvää tuuria vai jatkossakin...
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja J.Phoenix Näytä viestiYllätys oli että korjausopus sanoo 5-sylinterisen NG:n öljyviskositeetiksi 15W50 tai 20W50. Onko moista syytä noudattaa? Ei taida monelta merkiltä löytyä? Nyt koneessa Valvolinen 10W40. Onkos tuo nyt sittenkin ihan väärää kamaa?
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pende Näytä viestiNiinhän se on, entäpä se "Hengst" joka on tilattu "etiopia/hylky" verkkokaupasta, eli paljonko siinä maksaa ne Hengst-tekstit laatikossa.
Tietääkseni Suomenkin tulli ratsaa silloin tällöin piraattitavaraa, eli tavaraa jossa on merkkitavaroidet speksit mutta kuitenkin ihan jotain muuta.
Olisin sitä mieltä ettei kannata elvistellä niillä teksteillä joita hankitaan edullisesti jostain muusta lähteestä kuin originaalit, kuten jo mainitsin esim. lentokoneiden varaosat joista on murheellisia seurauksia ollut.
Kun vielä ajattelemme kuinka varmat ja helvetillisen laajat markkinat on yleensäkin autojen varaosilla ja öljyillä, eli järjetön määrä miljardeja tarjolla niin on ihme jos ei ole niiden jaossa hämäriäkin ottajia.
Mutta tämähän on ihan jokaisen omassa harkinnassa, ettei muuta kuin hyvää tuuria vai jatkossakin...
Ostan kuitenkin osani jatkossakin isolta suomalaiselta tukkurilta ( en siis verkkokaupoista, sieltä ei myöskään tukkuri osta) sekä pienemmiltä luotettavilta toimittajilta. Ja elvistelen sillä, että tiedän mitä myyn ja otan täyden vastuun myymistäni osista sekä työstä. Ja aina välissä tilaan orkkisosia niin suomesta kuin ulkomailta, josta saa niitä kivasti halvemmalla kuin meidän marmorilta :)
Comment
-
Korjausopas on todennäköisesti ajalta ennen etiopialaisia. Kaikki kolme mainitsemaasi on ajalta koneremontti 100tkm välein. Tai siis niin. - LL-huoltojen johdosta ollaan samassa tilanteessa, mutta tässä välissä oli aika, kun koneet kestivät 500tkm. Siihen päästiin hyvälaatuisilla öljyillä, jotka vaihdettiin ajallaan. ihan ok tavaraa mainitsemasi, kun vaan muistaa vaihtaa myllyn jakohihnaremontin yhteydessä. :) Kannattaa katsoa öljy-yhtiöiden sivuilta tämän päivän tarjonta kyseiseen koneeseen ja laittaa sieltä listan parasta tavaraa. Jos autosi on saksantuonti ja suomessakin vedetty mineraaleilla, niin suosittelisin tihennettyä öljynvaihtoväliä useammaksi vuodeksi ja öljyksi vaikka 5W-50 Mobil, joka on hyvä öljy elvyttämään konetta. Varmasti muidenkin valmistajien tuotteista löytyy elvyttäviä öljyjä, mutta Mobililla olen itse elvyttänyt useampia koneita, niin siksi vain sitä voin suositella.
2.3 litraseen menee mobilin taulukon mukaan 0w-40, jännä sinänsä ettei edes muita laatuja ehdota.
Comment
-
Rally Formulahan on hyvä öljy vanhemmassa kalustossa lähes koneeseen kuin koneeseen, että en näe mitään väärää siinä, että sitä moneen koneeseen suositellaan. On myös huomioitavaa, että moottorivalmistaja tekee suosituksensa silloin kun moottori valmistetaan. Omanikin koneessa suositukset on 30 vuoden takaa valmistajan osalta. Öljy-yhtiön suositukset ovat tätä päivää. Öljyt ovat kehittyneet vuosien saatossa merkittävästi, mikä kannattaa huomioida öljyä valitessa.
En oikein ymmärrä, että miksi esim. 0W-40 viskositeetin omaavaa öljyä ei voisi käyttää NG museomoottorissa. - Varmasti parempi vaihtoehto kuin 10W-40, johon vaihtoa kesäkaudeksi myös ihmettelen. Varsinkin jos yhtään öljynkulutusta, niin esim. käyttämäsi 5W-40 olisi todennäköisesti ryhtinsä paremmin säilyttävä öljy kesäajoonkin.
Comment
-
Käytännössä pitäisin 10W-40:stä kuumana litkumpana. Lisäaineistuksen määrästä oma käsitykseni on hieman erilainen, mutta sillä ei oikeastaan ole merkitystä. Merkityksellisempää mielestäni se, että sisältää öljy sitten vaikka etiopialaisen kusta, niin miten öljy toimii käytännössä ja miltä moottori näyttää sisäpinnoilta ja osiltaan. - Siis puhtaus ja kunto millä tahansa tavalla mitaten.
Samoin se, että moottorin kunnossa ei tapahdu merkittäviä muutoksia, vaikka vuodet vierivät ja kilometrejä kertyy. Esimerkiksi elvytyksessä ollut tuonti-Volvo. Viisi vuotta sitten savutti havaittavasti ja öljyä joutui lisäilemään säännöllisesti. Nyt, noin 100tkm myöhemmin, ei kone enää savuta, eikä öljytikkua tarvitse enää niin usein tarkistella kuin elvytyksen alkaessa. Muuta ei ole tehty kuin huollettu normaalisti muuten, mutta öljyt vaihdettu normaalia tiuhemmin, jotta on saatu konetta putsattua.
Comment
-
Öljynvaihto AAN-koneiseen urssiin olisi ajankohtainen.
Tallin hyllyltä löytyisi Mobilin 5W-50:stä, "uskaltaako" laittaa, vai mennäänkö samoilla Teboilin Goldeilla, jota koneessa käytetty pitkään ( ja ilmeisesti menestyksekkäästi ) ennenkin?
Hieman ohi aiheen...saako suodatinta samaan laitteeseen muualta heti, kuin marmorilta?
Comment
-
Castrolin edge fst 0W40 vaihdoin BFB-koneeseen alku viikosta. Ajattelin josko olis parempaa kuin aiemmin käytetyt nesteen öljyt. Ainakin pöntön kyljessä luki, että on erityisesti mm. audiin käypänen.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/59002...e-FST-0W-40-4l
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja ahonen Näytä viestiCastrolin edge fst 0W40 vaihdoin BFB-koneeseen alku viikosta. Ajattelin josko olis parempaa kuin aiemmin käytetyt nesteen öljyt. Ainakin pöntön kyljessä luki, että on erityisesti mm. audiin käypänen.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/59002...e-FST-0W-40-4l
Comment
-
Onko castrol edge fst 5w-30 longlife-öljyä, kun missään ei lue suoraan että olisi? Vai onko luokituksella vw 504.00/507.00 aina longlife öljyä? Pitäisi vaihtaa 3.0tdi+(DPF) moottoriin öljyt, niin sen takia kysyn.
http://www.ebay.de/itm/Castrol-EDGE-...item27c1477343
Comment
-
Onkos kellää käyttö kokemuksia valvolinen maxlife 5w-40, 1.8T AJL koneessa? Ja tuosta liquimolyn hydraulic lifter additivestä?
Sitten vielä keltanokkana kysyisin tuosta forte käsittelystä, elikkä teenkö oikessa järjestyksessä kun:
1. Fortet vanhojen öljyjen sekaan(tyhjäkäynti ohjeitten mukaan)
2. Uudet öljyt sisään ja suodatin jolla ajelen viikonpäivät
3. Taas uudet öjyt ja suodatin?
Comment
Comment