Nyt tuli täälläkin vaihdettua merkkiä ja nyt on koneessa Castrolin Edge 0w-40. Nyt siten vaan seuraillaan mitä tuo kone tykkää niistä. Aikaisemmin ollu Mobilin super 3000.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Öljyistä jälleen :)
Collapse
X
-
Vieras
Ei ei ole erikoisen kranttu. Huoltokirjassa mainitut VW-normit kun täyttyy, niin on sopivaa.
Loput on sitten hienosäätöä.
Comment
-
Moottorin liejuuntuminen (Engine sludge) on tunnettu ongelma erityisesti tietyissä 1997-2004 automalleissa.
Syynä on pitkässä öljynvaihtovälissä vikaantuva/huono PCV-venttiilin toiminta ja tuo kampikammion ylipaineventtiili putkineen kannattaa tarkistaa (ja myös uusia). Ameriikassahan tästä on tietysti käynnissä oikeusjuttu ;-) .
Jatkossa täys-synteettiset (VW 505.00) öljyt ja kohtuullinen (7,5-10tkm) vaihtoväli.Viimeksi muokannut Motoman; 9.12.2012, 03:06.
Comment
-
5 tkm / 3 kk taitaa olla jenkkien kuluttajansuojaan liittyvää ylireagointia. 10 tkm / 12 kk riittänee toimivalla koneella.
[SIZE=2][SIZE=1]MODEL YEAR ENGINE
Audi A4 1998-2004 1.8L four-cylinder turbo
Chrysler Concorde 1998-2005 2.7L V6
Chrysler Sebring 1998-2005 2.7L V6
Dodge Intrepid 1998-2005 2.7L V6
Dodge Stratus 1998-2005 2.7L V6
Lexus ES300 1997-2005 3.0L V6
Lexus RX300 1999-2005 3.0L V6
Saab 9-3 2000-2004 2.0L four-cylinder turbo
Saab 9-5 1999-2004 2.3L four-cylinder turbo
Toyota Avalon 1997-2005 3.0L V6
Toyota Camry/Solara 1997-2005 2.2L four-cylinder or 3.0L V6
Toyota Celica 1997-2005 2.2L four-cylinder
Toyota Highlander 2001-2005 3.0L V6
Toyota Sienna 1997-2005 3.0L V6
Volkswagen Passat 1998-2005 1.8L four-cylinder turbo
Source: Center for Auto Safety.
Riskiryhmässä kannattaa kurkata öljyn täyttökorkista sisään tai avata venttiilikoppa, jotta näkee onko ongelmaa.
Useampi lähde suosittaa ennalta- ja jälkeen hoitona käyttämään pesevää Mobil 1 Peak Life 5w-50 öljyä.Viimeksi muokannut Motoman; 9.12.2012, 15:52.
Comment
-
jenkkien toimintaa liittyen, tyypillistä esim. vaneille tommonen vaihtoväli. 5 tkm vaihtovälillä ja öljynä 15w-40 mineraaliöljy, varmaan siksi tuo lyhyt väli että öljy on tommosta tervaa... varmaan menee huonoksi nopeesti tai jotain.. siis tehtaan mukaan moinen soppa sisään. erikoista sinällään kun puhutaan 2000-luvun autosta. Ei sillä, monet kuulemma ajaa kuitenkin ko. autoilla esim. teboil diamondilla ja 15 tkm välejä...
Tuntus hauskalta vaan vaihtaan johonkin samanikäiseen audiin 5000 välein öljyt. :D Toki tiedän useita heppuja jotka vaihtaa 7-8 tkm välein. varmasti myös osa tälläkin foorumilla vaikuttavista ja sama se mulle mutta ei sillä ainakaan mitään saavuta että ne vellit vaihtaa sinne selkeästi alle 10 tuhannen. Ellei sitten aja 5000 vuodessa, kuten vaarini :D
Comment
-
Ihan samalla tavalla tuota tervaantumista esiintyy autossa kuin autossa jos ajetaan mineraaliöljyillä. Jenkkilässä ainakin 90-luvun puolivälissä oli hyvin tyypillistä ajaa halvoilla mineraaliöljyillä ja vaihtaa liemet aina max. 5000 mailin välein. Halpaa ja tuhlaavaa, sekä tietysti täysin järjetöntä. Toinen ääripää on sitten 2v. / 30 000km vaihtovälit, varsinkin jos autolle tulee paljon pätkäajoa.
Kaverilla on 520i bemari, jolla on myös ajettu mineraaliöljyillä sekä liian pitkillä vaihtoväleillä. Moottori oli sisältä myös sen näköinen! Aivan täynnä mustaa kuraa joka paikka, joka oli lisäksi palanut kiinni esim. muoviseen venttiilikoppaan.
Oma mielipiteeni: Öljyt vaihtoon vähintään kerran vuodessa ajomäärästä riippumatta, tai öljylaadusta, öljytilavuudesta ja ajosta (matka vs. kaupunki) riippuen 10 - 20tkm välein.
Comment
-
Thomas,
Oliko sinulla venttiilikoppien tiivisteet missä kunnossa? Kaverilla vanha tiiviste oli niin kova, että se murtui kun putosi lattialle :) Vanoksen tiivisteet olivat myös aivan koppurat kun niitä vaihdettiin.
Comment
-
Vieras
Kuka yleensäkkään enää käyttää mineraaliöljyä, etenkään 90-luvun ja uudemmissa autoissa?
Kyllä mä jonkun vanhan jäteöljyvatkaimen amerikasta ymmärrän.
Comment
-
On siinä sekin että jos esim. ostat kulkineen jossa on tiedättävästi ajettu mineraaliöljyllä aina, ja päätät laittaa pesevää täyssynteettistä öljyä sellaiseen koneeseen niin saattaa jokin paikka mennä tukkoon.
"Jäteöljyvatkaimien" lisäksi japsimaastureillahan monet ajaa mineraalilla... Henk. auto puolella onkin varmaan melko harvinaista...
Comment
-
Comment
-
Sen osaan tehdä kysymättäkin. Tässä olikin haaveissa oikotie onneen, katsos. :)
Jossain mielen sopukoissa pyörii mielikuva siitä, että alamerkin ja ylämerkin väli olisi tasan litran. Mutta koska tästä ei ole varmuutta, niin ajattelin kysäistä ennen kuin lähden lisäämään pari desiä kerralla.
Comment
-
-
Mitäs longlife öljyä suosittelette käytettäväksi A6 3.0 tdi pataan 180 tkm huollon yhteydessä??
Kyselly huolto tarjouksia niin monia eri vaihtoehtoja tullut, onko joku selvästi paras?
Esim yksi huolto paikka tarjosi tälläistä:
Nimike Määrä (l) Yksikköhinta Hinta
Ö3 TEBOIL GARAT III 5W30 123.00
Oisko castrol parempi tai mobil??
Comment
-
Eiköhän sitä kannattaisi kuitenkin verrata CCS-viskositeettiä ennemmin kuin jähmepisteitä. Voitelu kuitenkaan ei tapahdu moottorissa öljyn omalla painolla. Öljy voi olla juoksevaa myös jähmepistettä alemmissa lämpötiloissa, esim. öljypumpun pumppaamana.
Comment
-
Mikäs öljy sopis parhaiten tommoseen 10VT moottoriin. Vuosi on on -86 ja moottorikoodi KG.
Lisäksi siinä näyttää olevan 2 suodatinta, mutta varaosaliikkestä osasivat myydä vaan yhen. Onko se toinen samanlainen? (sehän selvii tietty kokeilemalla, mutta jos ei sovikkaan, niin ei viittis sitä vanhaa enää takas kiertää)
Comment
Comment