Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Multitronic kokemukset?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Multitronic kokemukset?

    Moi!

    Olisi mukava tietää clubilaisten käyttökokemuksia kyseisestä vaihteistosta niin positiivisia kuin negatiiviisiakin.
    Yleensä kun forumilta löytää vain niitä negatiivisia kommentteja tai ongelmia. Kuinka moni teistä täällä omistaa multin ja millaisia kokemuksia on ollut?
    Itselläni on 130tkm ajettu 1.8t multi ja öljyt vaihdettu aina 60 välein. Toistaiseksi olen saanut nauttia harmittomista kilometreistä ja toivon sitä jatkossakin.

    #2
    Koitappa searchilla etsiä juttuja Multitronicista, veikkaisin, että löydät aika paljon viestejä, niin negatiivisia kuin positiivisiakin. Valitettavasti suurin osa taitaa olla negatiivisia.

    Comment


    • #3
      Pelkkiä hyviä kokemuksia 13000 km:n matkalta. Paluuta tavallisiin kepitysvaihteisiin ei varmaan ole.

      Comment


        #4
        Multikokemuksia

        Haulla saa kokemukset vain negatiivisista kokemuksista. Olenkin kaipaillut jotain positiivistakin multitroniceista.
        Itsellä profiilin auto, jolla mittarissa vasta n. 22 tkm. Mitään ongelmia ei luonnollisesti vielä ole ollut. Mutta todella nuo postit noista lamellikytkimen hajoamisista kyllä vähän pelottaa. Mutta tietty
        näistä, joissa on paranneltu kytkin, ei vielä ole tietoa, koska niillähän ei ole ehditty vielä kovin paljon ajellakaan.
        Loistava automaatti, on vaikea ajatella palaavansa manuaaliin.
        Joilla on paranneltu versio multista, pistäkääpä tietoa, onko esiintynyt ongelmia ja paljonko laatikoilla on ajeltu!!

        Comment


          #5
          Profiilin Audiin tehtiin tuo surullisen kuuluisa kytkinremontti noin 90 tkm kohdalla. Nyt kilometrejä on 100 tkm, joten on liian aikaista sanoa miten kytkin tulee kestämään.

          Mitä laatikon ominaisuuksiin tulee, niin sinänsä olen samaa mieltä edellisten kanssa; mukavampaa laatikkoa saa hakea. Tavalliseen automaattiinkin verraten, toiminta kunnossa olevalla laatikolla on todella miellyttävää, ei tunnu nykäisyjä.

          Jos nyt olisi uuden Audin hankinta edessä, ehdottomasti valitsisin edelleen Multitronicilla varustetun mallin.

          Comment


          • #6
            Käväisin tänään merkkipajalla ostamassa uudet pyyhkijänsulat, siinä sivussa hieman kuulostelin heidän kokemuksiaan multista.
            Myönsivät että hieman harmillinen on/oli ollut tuo 1. sukupolven multi. Ennenkaikkea diesel takseissa paljon mennyt vaihtoon. Yrittivät saada minut vakuuttuneeksi kertomalla että bensa vehkeissä todella vähän ongelmia laatikon kanssa.

            2. sukupolven multeja he eivät olleet korjanneet ollenkaan ja ensimmäisen polven multeissa maahantuoja kuulemma tullut yleensä hyvin vastaan.

            Toivottivat vain huolettomia kilometrejä pilke sikmäkulmassa =).

            Comment


            • #7
              Mulla profiilin ketjuvetoinen on rallatellut huolettomasti jo 225tkm.
              Entisenä mopomiehenä ihmettelen edelleen kuin tuo ketjukartioviritelmä kestää noinkin pitkälle pelkin öljyvaihdoin. A'jo meinas unohtua, olihan siinä se 1.sukupolven softan "kampanjapäivitys".
              Kytkin ei aikoinaan uutukaisen hankintavaiheessa niinkään kummastuttanut; 2L versio ei juurikaan kannusta kumin polttoon.

              Alustan-motin-sähköpuolen yksittäisosien laadusta ei valitettavasti voi kuulutella samaa. Niissä räsähtelee jotain tasaiseen tahtiin et longlifestä ei puhettakaan.

              Comment


              • #8
                Enpä voi moittia ainakaan toistaiseksi.
                Pakkaskeleillä meno on tosin hiukan tahmeaa ja laatikko "luistattaa" mikäli tämä nyt on oikea termi kuvaamaan menoa. Järkeilin kuitenkin että ominaisuus kuuluu asiaan öljyjen ollessa jähmeänä...Lämmetessä toimii juuri kuten pitääkin.

                Kelpo menoa kaupunkiajossa ainakin.

                Comment


                • #9
                  98tkm eikä laatikon kanssa ole ollut mitään ongelmia. "Luistatus" kuulunee pakkasilla asiaan. Itse ajelen manuaalipuolella monesti ensimmäiset kilometrit mikäli pakkasta on reilusti. Näin saa nopeammin lämmintä hyttiin ja jotenkin tuntuu että laatikkokin pääsisi näin helpommalla.

                  Comment


                  • #10
                    Huomasin itsekkin tuon "luistatus" ominaisuuden noilla hirmupakkasilla. Kilometrin verran suunnilleen kesti tuo luistatus.

                    Hommasin myös mielenrauhan itselleni kuukausia sitten ottamalla tämän Finntakuun. Ei tarvitse enään pelätä laatikon leviämistä ;)

                    Comment


                      #11
                      Kovilla pakkasilla havaittu kankeaa toimintaa ja -34C aamuna sain jopa auton sammumaan nopealla vaihdolla pakilta eteen ja kevyttä kaasua, oletin että "normaalia". Kun lämpesi niin toimi ilman ongelmia.

                      Muuten on hieno laite (A6 1.8T avant multironic -04). Nyt ajanut noin 15tkm ja niiden perusteella ei manuaaliseen ole paluuta.

                      Comment


                        #12
                        Kysympä tässä ketjussa. -04 multitronicin, aivan loistava peli mutta yksi asia mietityttää. Joskus pysähtyessä tuntuu muutama nykäys. Tämä tapahtuu harvoin mutta kuitenkin poikkeaa normaalista käyttäymisestä. Onko jotain tapahtumassa vai kuuluuko luonteeseen?

                        Comment


                        • #13
                          Multitronic myös ja ajettu aika vähän. Joku 30 000. Tähän mennessä on toiminut loistavasti, mutta nyt on havaittavissa pientä luistamista etenkin kun sitä manuaalia käyttää ja polkee kakkosella kaasun pohjaan niin siinä 4 000 jälkeen alkaa kierroket hieman hyppiä ylöspäin.. Kannattaisi varmaan viedä huoltoon ja selvittää vika ettei enempää mene rikki.

                          Comment


                          • #14
                            - etenkin kun sitä manuaalia käyttää ja polkee kakkosella kaasun pohjaan niin siinä 4 000 jälkeen alkaa....

                            Jottatotanoin, ei vain ole tullut mieleenkään "koeajaa" multiani tuolla tyylillä, olenpahan vain körötellyt aivan normaalisti ja onkelmitta. Tuo "varovaisuus" näyttää kylmänä kuuluvan asiaan vanhemmissa multeissa, kuten -03 syntyneissä, eli omassani, kokeilemani -04 eivät ole tuota enää harrastaneet. Luulisin että ne vanhemmatkin "tempasee" kun lyö tallan pohjaan kylmänäkin, tosin ei ole tullut kokeiltua kun on oma auto.

                            Sanoisin että multin kanssa on järjen käyttö sallittua, itse en tapaa antaa "kenkää" kuin tarpeen vaatiessa, lähinnä ohituksissa, enkä "koeaja" manuaalilla kuin korkeintaan jostain parkkitalon luiskasta laskeutuessa ettei tarvitse jarrutella.
                            Multin tehonkäyttö nyt sattuu olemaan sellainen että sillä saa paikat rikki, ehkä jotain merkitystä multin "nykimättömyyteen" voi olla siinäkin etten ole kovin sporttinen, vaikka kiirus tuppaa olemaankin, olen kuitenkin aina pyrkinyt kohtelemaan autoani kuten toivoisin senkin kohtelevan minua ja olen mielestäni onnistunut siinä kohtalaisesti...

                            Comment


                            • #15
                              Aika rauhallista ajoa täälläkin harrasteltu multin kanssa. Tarpeen vaatiessa ohituksissa annan kenkää mutta turhaan en ole leikkinyt ja revitellyt.

                              Multin takia olen lastunkin jättänyt pois. Jos joskus haluan viritellä niin hommaan kyllä ensin manuaali tai tiptronic askin omaavan audin.

                              Nämä tehot riittävät ainakin nykytarpeisiini ja ajotyyliini vallan mainiosti. Multini toiminut moitteettomasti nyt 137 tkm ja on kyllä pelkkää posiitiivista sanottavaa. Mielenrauhan takia otin vielä tuon ylimääräisen vakuutuksen kuten jo aiemmin kerroinkin.

                              Ettei sulla " juuh" vain ole hieman piristetty versio kyseessä....muistankohan väärin?! Kyllä melkein kaikki palstalaiset kehottavat jättämään nuo softat pois näistä multi-audeista. Ne väännöt jotka ohjelmoinnin jälkeen ovat autossa eivät yksinkertaisesti ole multille suotuisia.

                              Comment


                              • #16
                                Juu kyllähän tuo piristetty on bsr:n lastulla ja suodattimella yms. 320 pitäis olla vääntö ja multin pitäisi kestää se.

                                Tosin voi olla että se kytkinhommeli on sitä vanhempaa että senkin vuoksi alkaa luistamaan. Nuo kun eivät ole olleet kovin kestäviä.

                                Comment


                                • #17
                                  Minkäs verran saa muuten varata rahaa kun Multitronicin öljynvaihto tulee ajankohtaiseksi,suodattimineen päivineen? Teen sen merkkiliikkeessä niin eivätpä pääse siitäkään luistamaan mikäli jotain ongelmia myöhemmin tulisi..

                                  Comment


                                  • #18
                                    Multi kestää lastun aivan hyvin. Lastulla ajettu nyt reilu 30 tkm ja autolla 100 tkm. Ei ongelmia. Enemmän on manuaaleista hajonnut kytkimiä lastun takia, kuin multeja.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Niin, se hintaluokka taisi olla jotain satasen kieppeillä pelkkä öljynvaihto ja suodatin siihen lisää parisataa, vai oliko peräti ylikin.
                                      Sitä suodatinta ei huolto-ohjeissa tosin esitetä vaihdettavaksi ja kyllä sen hintaluokkakin hillitsee vaihtohaluja...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ok,pelkäsin vielä suurempaa summaa. Kumma kun se öljynvaihto on niin tärkeää heidän mielestään niin eivät ole laittaneet sitä suodattimen vaihtoa pakolliseksi...mutta vaihdan senkin,säästetään sitten jossain muussa paikassa:D

                                        Comment


                                        • #21
                                          olisko jollain tietoa 5 ja 7 lamellisista multeista? koska vaihtunut?onko kestävyys eroja?

                                          Comment


                                          • #22
                                            En tiedä koska vaihtunut mutta minulle laatikkovelho väitti tällä viikolla, että esim. korjauksessa päivittäminen 7-pakkaiseen ei tuo kuin hyvin laihan lohdun.
                                            On kuulemma päässyt muutamia noita jo aukomaan ja oli selvinnyt hyvinkin nopeasti mikä se ongelma on.
                                            Panta mihin lamellit puree kiinni tavallaan kiillottuu kuten jarrupalat konsanaan. Mikään ei näytä oikeastaan kuluneen mutta tarkemmin pantaa tarkastelee, näyttää se siltä kuin siitä saisi pienia fliisuja revittyä pinseteillä irti.
                                            Mutta syyllinen noihin nypyttämisiin ja luistoihin on pannan kiillottuminen.
                                            7-pakkaisella saa hieman tartuntapintaa lisää tietysti mutta... Ongelmia on varmasti tiedossa taas ennemmin tai myöhemmin.

                                            Toisaalta, en huomannut häneltä kysyä onko pantaa parannettu uudemmissa mitenkään ja voi olla ettei hänkään olisi sitä tiennyt.
                                            Parempi panta ja 7-pakkainen kytkin kuulostaisi noilla puheilla hyvältä, jos siis parepia pantoja olisi tarjolla.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ehkä se welho ei kuitenkaan aivan täysin liene jyvällä ollut, sillä tuskin ne uudet Audit on vielä kiillottuneet kuin korkeintaan pintamaalin osalta ja ne ovat "luistaneet" alusta lähtien kylmänä.
                                              Olen myös siinä käsityksessä ettei niitä juuri muualla kuin merkkiketjussa remontteerata. Kuitenkin on selkeästi nähtävissä että vaihteiston vaurioitumisalttius on yhdistettävissä käyttöön, eli jotkut ovat ajaneet 200tkm ilman ongelmia ja jollain on paalu ollut 30tkm päässä, eli näyttäisi paljolti riippuvan siitä kuinka uuttera on kiilloittamaan niitä "pantoja"....

                                              Comment


                                              • #24
                                                Olen myös siinä käsityksessä ettei niitä juuri muualla kuin merkkiketjussa remontteerata.
                                                Se käsitys on sitten täysin väärä. Pakkohan se on viedä muualle korjattavaksi jos eivät merkkiliikkeessä takuuseen enää laita.
                                                Tai eihän se mikään pakko ole mutta...

                                                Kylmänä "luistattaminen" ja vikaantuminen ovat aivan eri asia.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Niin, voisihan vaikka täällä laittaa kyselyn jotta moniko on muualla kuin merkkiliikkeessä laitattanut multinsa...

                                                  Tarkoittaako tuo "pakkohan se on viedä muualle korjattavaksi...", ettei ne enää takuun jälkeen sitä korjaa merkkiliikkeessä...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Itse itseäni lainaten:
                                                    Tai eihän se mikään pakko ole
                                                    Kun siitä pitää alkaa maksamaan, niin ennemmin vien sinne missä se tulee puolta halvemmaksi ja osataan tehdä vähintään yhtä hyvin kuin merkkiliikkeessä.
                                                    Ei siitä sen enempää, ei kait ollut tämän ketjun tarkoitus. Ja eihän mulla ole edes multia.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mistähän johtuu kylmänä peruuttaessa, että multi 'luistaa' eli kierroksia pitää antaa reilusti jotta pääsee loivan ylämäen ylös? Sitten kun lähtee eteenpäin, niin mitään luistelua ei tapahdu. Tuota on tehnyt silloin tällöin, ei kuitenkaan useasti.

                                                      Mielenrauhan takia otin vielä tuon ylimääräisen vakuutuksen kuten jo aiemmin kerroinkin.
                                                      Mikäs tämä tällainen vakuutus on? Kalliskin?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Taitaa olla ihan ominaisuus tuo luistaminen kun peruuttaa. Minulla ainakin saa laittaa kunnolla kierroksia että lähtee liikkumaan taaksepäin kylmänä.

                                                        Vakuutus minkä otin on sellaisesta firmasta kuin Finntakuu. Kahden vuoden takuu kustansi noin 500? (sisältää moottorin, vaihteiston, voimansiirron jne..). Taitaa olla ainut firma mikä myöntää käytetyille autoille takuita.

                                                        Aika kallis tuo on mutta mielenrauhasta voin hieman maksaa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kiitos nikke75 tiedoista. Mielenkiintoinen vakuutus, täytyypä harkita.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Olisinpa itsekin tajunnut ottaa vastaavan takuun aikoinaan.

                                                            Minulla on tosin laatikko toiminut toistaiseksi ilman mitään ongelmia, mutta kyllähän se on pelko persauksissa aina välillä ja varsinkin raskaamman kaasujalan jälkeen.

                                                            Kysymys kick-down toiminnosta:

                                                            omassa autossani on melkoinen viive, ennenkuin auto rauhoittuu kickdownin jälkeen. Eli kun pedaalin painaa pohjaan, jolloin tuntuu pieni vastus ja päästää samantien polkimen ylös, niin auto jatkaa täyttä paahtoa vielä 2-3 sekunnin ajan. Onko tuo viive täysin normaalia vai kannattaisiko käyttää pajalla tarkistuttamassa.

                                                            Meinasi nimittäin kerran käydä vahinko, kun erehdyin Helsingin ydinkeskustassa muka kiireisenä polkaisemaan oikein huolella ja kirjaimellisesti oli lähteä mopo käsistä :)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X