Kyllä bosch lambdat toimii hyvin. En ostaisi yleismallista, vaan oikealla johtopituudella ja liittimellä varustettu.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Vikakoodi lambdasta
Collapse
X
-
Kyllä se lambdakin voi olla rikki. Mulla ei varmaan koskaan ole rikkinäinen lambda kertonut olevansa rikki vaan katista/päästöistä se vikakoodi tai tila on tullut. Edes staattista 0.4v jännitettä lykkäävä Lambda ei ollut Ecun mielestä rikki A8:ssa.
Jos olisi vcds tms millä voisi seurata lambdasäätöjä reaaliajassa niin sillä voi ainakin katsoa onko anturilla elämää. Normaalisti se sahaa 0-1v väliä melko tiuhaan. Mutta voi tuollainen päästöherja tulla muualtakin moottorin puolelta.
Tässä kai muutama on yrittänyt sanoa, että parempi olisi tsekata onko se lambda rikki vai ei ennen kuin sen vaihtaa. Toisaalta harvoin lambdojen vaihto huonontaa tilannetta.
Comment
-
Virheet ovat vähenneet Audissa. Tällaisen kuvan mukaisen virheen antoi vielä auto. Keltaisen vikavalon sytytti myös mittaristoon. "P0130 O2 Anturin piiri. Paikka 1 anturi 1".
Auto on siis Audi A3 1.6 (2003) 8L.
Hieman epätasaisesti käy auto, ei kuitenkaan sammu. Sulakkeet käyty läpi, nämä ok.
Se mitä olen yrittänyt opiskella, niin tämän O2 -anturin sijaintia A3 1.6 (2003) 8L -mallissa. Onko tämä sensori lambda-anturi ennen katalysaattoria, vai jotain muuta?
(Edelliseltä omistajalta oli muuten pöllitty katalysaattori. Uusi vaihdettu aikanaan vakuutuksen piikkiin.)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viestiEi ole Obdeleven tuttu, mutta nopealla googlauksella live datan alta pitäis oxygen sensoreiden data päästä seuraamaan hyvällä säkällä.
Korjaaja suositteli tulppien vaihtoa. Kuulemma viittaa epäpuhtaaseen palamiseen. Pitää testata.Viimeksi muokannut jannekni; 14.9.2023, 20:29.
Comment
-
Kysytääs täällä että toimiva lambda siis vaihtelee 0.00 - 1.00 väliä kokoajan? Onkos normaalia että jännite ei nouse yli 0.85 missään vaiheessa? Taitaa itsellä vaihella suunnilleen 0.1-0.7 väliä kokoajan
Vähän miettinyt kun ei taida etummaisia lambdoja olla vielä vaihettu ja vajaa 230tkm ajettu niin oliskohan hyötyä vaihtaa. Ainakin kulutus voisi ehket vähän laskea? Vcds ainakin testit ok ja se agning testi tais olla 0.5 luokkaa molemmilla (taitaa kohtuu huono tulos olla, tiedä sit mitä tuo testi kertoo?)
Comment
-
Ei se yhteen volttiin asti mene, tuo 0.7v on ihan normi lukema. Nyt siis puhutaan kapeakaista lambdoista. Laajakaistalla maksimijännite on 5v eikä se sahaa tuolla tavalla.
https://www.aa1car.com/library/o2sensor.htm
Comment
-
Mites kun tuossa kattelin jotain youtube videoita jos esim tekee testi loggauksen että ajaa 3 vaihteella ja kiihdyttää puna-alueelle ja sitten kun vaihtaa neloselle niin tuo 3 vaihteella kiihdytys, pitäisikö lambdan näyttää kokoajan suht korkeaa lukua ja sitten varmaan tippuu kun neloselle vaihtaa ja antaa vauhdin tippua? Että kiihdyttäessä ei tiputa voltteja tuonne 0.1 esim vaan on kokoajan jotain 0.7-1?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Ikaze Näytä viestiKiitti, näin varmasti on. No joo, eiköhän se pajalla sitten selviä. Kiitos vastauksista!
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jannekni Näytä viesti
Vikakoodi(P0420 katalysaattorijärjestelmä rivi1 vaikutus liian vähäinen/oikosulku maadoitukseen) nollautui ja Obdelevenillä pääsi lambda- arvot katsomaan. 0-1V molemmilta eli kunnossa ovat. Pitääköhän odottaa vikavaloa ja uudelleen mitata?
Korjaaja suositteli tulppien vaihtoa. Kuulemma viittaa epäpuhtaaseen palamiseen. Pitää testata.
Viimeksi muokannut jannekni; 18.9.2023, 19:28.
Comment
-
Mulla vaati Euroopan reissun jossa 3vko ajettiin 8h päivässä kiekkamittari koko ajan karvan alle 4000rpm. Lambdan vikakoodit ja vikavalo sammui n.9000km ajon jälkeen ja ei ny ole pariin kuukauteen takaisin tullut. Normaalisti se syttyi aina pari viikkoa nollauksesta.Auto oli A6 C5 2.4 -02. Tietty saattaa olla halvempaa uusia niitä osia :-)
Comment
Comment