Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

KV-moottorin/Jetronicin osista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    KV-moottorin/Jetronicin osista

    1987 Coupe GT:ni, jossa KV-moottori, kiusaa kuljettajaa hempeällä ja kevyellä nykimisellä, varsinkin koneen ollessa kylmä.
    Olen vaihdellut sitä sun tätä ja osa on vielä käsittelemättä, mutta kummastuttaa ruiskun alla oleva kovamuovinen, harmaa "muovipurkki" (n. 10 cm halkaisija), johon ohjataan ilmoja ilmeisesti alipainepuolelta ja ilmaputsarinkotelosta. Siihen on liitetty vieläpä jokin elektroninen toiminto, johdot ruskeat ja mustat. Olen yrittänyt etsiä, mikä on tuon purkin funktio, mutta ei ole osunut silmään (mm. Vagcat. ) Osaako joku valaista?

    #2
    Oliskos se venttiili mikä katkaisee polttoaineen syötön moottorijarrutuksessa.

    Comment


      #3
      Se purkki päästää moottorijarrutuksessa ilmaa määräjakajan lautasen ohi, eli moottorijarrutuksessa bensaa ei syötetä suuttimille. Kierroksia pitää olla muistaakseni yli 1100-1200 1/min että purkki toimii, tämän alle se ei tietenkään saa olla auki koska kone sammuisi. Jos sen toiminta epäilyttää niin irrota ohut alipaineletku ja tulppaa se. Tai koko venttiilin poistokaan ei vaikuta moottorin toimintaan mitenkään paitsi ehkä toimiessaan se säästää hieman bensaa.

      edit: no siinähän se on vähän lyhyempänä....

      Comment


        #4
        Mielestäni kyseinen venttiili toimii sähköisesti, joten alipaineletkun irroittamisen sijaan kannattaa irroittaa sähköliitin.

        Comment


          #5
          Joo, ohjauksen se saa sähköisesti mutta mitään ei tapahdu ilman alipainetta.

          Comment


            #6
            Nyt on pistoke ollut irti ja ilmankulku estetty, mutta käynti sen kuin huononi, joten tuo mitättömän näköinen purkki toimii kuten pitääkin. Kiitokset purkin sielunelämän kuvauksesta.

            Harmi vaan, että tyhjäkäynti ja pintakaasulla ajaminen edelleen heijaa alta 2000 rpm:n.
            Jännitteet on mitattu - ok, uudet tulpat ja kaapelit, uudet pyörijä ja kansi, alipaineltkut tsekattu, huohotuskanavat putsattu majoneesista, ISV putsattu, Jetronic sanoo naks kun vaijerista kääntää kaasua auki moottorin olessa seis, bensapumppu vaihdettu, suodin vaihdettu, .....??????

            Mites kovettuneet O-renkaat ruiskusuuttimissa oikein oireilevat???

            Comment


              #7
              Omat o-renkaat olivat kivikovat, hajosivat irrotettaessa mutta eivät aiheuttaneet ainakaan tuollaisia oireita. Ne on halvat uusia joten kannattaa nähdä vaiva. Tuossa paikassa on aina likaa imeytymässä sylintereihin...
              ISV-venttiilille on oma ohjausyksikkö, minulla se sijaitsi rattiakselin vasemmalla puolella kojetaulun alla. Jos saisit jostain lainaksi nimenomaan 5-sylinterisen boxin niin kannattaa testata jos mikään muu ei enää auta.

              Comment


                #8
                Minkälaisia pakokaasu arvoja tuo kone antaa? Jos olis vara pyöräyttää seoksia vähän rikkaammalle.

                Comment


                  #9
                  ISV:n syyllisyydenhän voi todeta nappaamalla siitä johdon irti. Jos syyllinen olisi ISV, meno tasaantuisi, mutta tyhjäkäynti luonnollisesti katoaa.

                  Nostetaan vielä ohimennen oma ongelmani rinnalle, jos vaikka joskus tärppäisi. ISV nostaa kierroksia kaasun ollessa auki ts. kaasuläpän mikrokytkimen kytkiessä. Kaasuläppä kiinni ISV toimii moitteetta. Tyhjäkäynti siis ok ja käynti muutenkin. Vika ollut jo parisen vuotta, mutta syytä en ole vielä saanut selville. Vika ilmestyi hammastangon vaihdon jälkeen, jolloin oikeastaan vain puola oli lisäksi irti. Tosin mitä todennäköisemmin vain sattumaa, että juuri silloin ilmestyi.

                  Comment


                    #10
                    Kääntelin seosruuvia himpan rikkaamalle katsastuksen jälkeen keväällä, mutta vain himpan. Ehkä liiankin vähän, koska mitään muutosta en ole havainut. Täytynee kääntää vähän enempi myötäpäivään unohtamatta lähtöasentoa ja kuulostella.
                    ISV:n luistinpaketti on parikin kertaa saanut kunnon jarrucliinerikylvyn, mutta sen toimintaa voisin alkaa näperellä hieman enempi.

                    Kierrosten heijaaminen alkoi oikeastaan kevättalvella. Coupe seisoi muutamia viikkoja ulkona talvimaisemissa ja sen jälkeen starttaaminen on hidastunut hieman. Aiemmin 5-pytty jyrähti käyntiin heti kun startti vain liikahti. Nyt pitää herätellä aavistuksen pitempään. Epäilin kosteutta, mutta ei sen näillä keleillä enään pitäisi haitata?

                    Comment


                      #11
                      ISV testattu ja checkattu; eli esim. tyhjäkäynti kuolee, kun pistoke pois, mutta ei vaikuta heijaavaan tyhjäkäyntiin pedaalilla kaasua annettaessa. Ilmanputsari vaihdettu. Kotelo putsattu, seosruuvia pyöritelty, tyhjäkäyntiä ruuvailtu, pistokkeita putsailtu....

                      Tänään piti hakea Boschin romppeet virranjakajalle eli uusi kansi ja pyörijä Italian tuotteitten tilalle,
                      jotka nekin on tosin aikas tuoreet.

                      Comment

                      Working...
                      X