Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 ja S8 onko ketjunkiristin sama? Nokkien jako kohdilleen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8 ja S8 onko ketjunkiristin sama? Nokkien jako kohdilleen?

    Olen tässä ostamassa 2000 luvun kantturoille sijoittuvaa
    S8:a.
    Pitää varmaan laittaa heti uusi nokkaketjujen välinen kiristin.
    Osaako joku sanoa onko A8 ja S8 4.2 V8 koneen ketjujen kiristimet
    samanlaisia?
    Ebay tarjoaa vähän ristiriitaista tietoa...

  • #2
    Moottorin tyyppi auttaisi selvityksessä, ainakin kahta mallia on tarjolla(D ja E loppuiset).

    Comment


    • #3
      Olisko se tuo AVP?

      360 hepoa
      Viimeksi muokannut okkim; 2.10.2017, 23:23. Perustelu: Viestit yhdistetty. Älä tee heti uutta viestiä perään vaan muokkaa vanhaa.

      Comment


      • #4
        Audi A8/S8 V8 32-venttiilisessä ei kyseistä osaa ole, 40-venttiilisessä on ja se vaikuttaa samalta osalta. AVP-tyypin moottoriin 077109087E ja 077109088E, pienempi numero bank1 ja isompi bank2.

        Comment


        • #5
          S8 4.2 AVP koneella - ajoitusmerkit yms.

          Jakohihna, nokkaketjut ja kiristimet vaihdettu.
          Bank2 herjaa väärää nokka akselin asentoa.
          Kysymyksiä:

          Mistä pytystä voi tarkastaa onko yläkuolokohdan merkki hihnapyörässä kohdallaan?

          Mistä löytyy reikä kampiakselin lukitustyökalulle? (Jos on)

          Montako lenkkiä on kuljettajanpuoleisen nokka-akselien merkkien välillä?

          Obdelevenillä sain katsottua kanavan 93
          joka kertoi että bank 1 (joka ei herjaa) phase on 11
          ja bank2 phase on 21.

          Comment


            #6
            5 pytyn YKK:ssa sopii lukitustyökalut kohdilleen, jolloin myöskin jaon pitäisi olla merkeissä.

            Kampuran lukitustyökalulle löytyy reikä lohkon kyljestä, kuskin puolelta. 6mm tai 8mm kuusiokolo sopii tulppaan muistaakseni.

            Lenkkejä pitäisi olla 16 kappaletta merkkien välillä, mutta merkit ja lenkit ei ihan täydellisesti osu kohdilleen. Tuohon löytyy workshop manualista aika hyvät ohjeet, kun viitsii kaivaa.

            Comment


            • #7
              Jos sinulta löytyy tuo workshop manuaali niin voisitko tarkistaa?

              Ulkomaan foorumilla väittävät että bank1 olisi 15.5/16 lenkkiä ja bank2 olisi 15 lenkkiä. Laitoin tuon bank2 tuon 15 lenkin mukaan - onkohan oikein?!?

              Oliko tuo 5-pytty mikä? Kuskin puolella lähinnä syyläriä vai mikä?

              Comment


                #8
                Katso nokkien ajoitusmerkit, jos ne osuu kohdilleen niin sitten jako on oikein.

                Comment


                  #9
                  5-pytty on kuskin puolella ensimmäisenä, eli lähimpänä syyläriä. Ja kuten okkim sanoi, nokkien merkit kohdilleen.

                  Tuota 40v konetta ei saa varmuudella ajoitettua ilman ajoitustyöjaluja, eli kampuran lukitustappi ja nokkien välinen rauta pitää olla paikoillaan.
                  Viimeksi muokannut Randomi; 5.7.2018, 20:22. Perustelu: Asiavirhe korjattu.

                  Comment


                  • #10
                    Olen antanut itselleni kertoa että audissa bank 1 on aina apukuskin puolella.

                    Comment


                      #11
                      Totta, varmistin asian ja se on siis kuskin puolen ensimmäinen pytty. Mutta joka tapauksessa 5-pytty YKK:ssa eli kuskin puoli, ei apukuskin, jota ylempänä väitin.

                      Comment


                      • #12
                        Juu, tuo nokkien välinen rauta löytyy kyllä.
                        Kampura pysyy aika hyvin paikallaan ilman lukitustakin.
                        On vaan alkanut mietityttää pitääkö se ajoitusmerkki paikkansa - siksi kyselen sitä mistä se tarkistetaan - nyt tiedän.
                        Nuo nokkien väliset ajoitusmerkit on siitä hankalat että tuo ketjunkiristin "elää" koko ajan siinä välissä jonkun verran, kun ei ole öljynpainetta. Siksi tuo lenkkimäärä on tärkeä kun niitten merkkien perusteella on epävarma tunne - vaikka ne näytti kohdallaan olevanki 15 lenkin taktiikalla.

                        Alan pikkuhiljaa taipua siihen uskoon että kampuran merkki on hiukka vinossa.

                        Sitä minä vaan ihmettelen että onko tuossa kanavassa 93 esiintyvät bank1 11astetta ja bank 2 21 astetta oikeasti asteita jotka kone mittaa, vai onko ne lukuja jotka voi muokata elektronisesti vai mitä ne on? Ja mitä niiden pitäisi olla?

                        Comment


                          #13
                          Jos tarkoitat kampuran merkillä sitä jakopään muovisuojan kiilaa niin eihän se ole tarkoitettukaan muuhun kuin että saa vehkeet noin suurinpiirtein tontilleen. Se saattaa tuurista riippuen osua aivan tasan kohdalleen tai saattaa olla monta astetta pielessä.

                          Nuo 093 kanavan arvot on käsittääkseni ihan oikeasti mitattuja arvoja. 12 astetta taisi olla vikakoodin jäämisen raja-arvo ja 21 astetta on jo valovuoden pielessä.

                          Comment


                            #14
                            Nokkien merkit menee kyllä kohdilleen konetta pyörittämällä jos lenkkimäärä on oikein. Ei se kiristin siinä vaiheessa ”elä” niin että merkit eivät menisi kohdilleen. Eli pyöritä konetta käyntisuuntaan ja katso osuuko merkit.

                            Comment


                            • #15
                              No kyllä ne merkit oli kohdallaan bank 2 kun kaksi kierrosta konetta käsin pyörittelin.
                              Käviskö tässä sitten ratkaisuksi se että kampura kohdalleen niin bank1 olis jotain -5 ja bank2 olisi lopulta 5 ja sillä alkais pelaamaan?

                              Comment


                                #16
                                Tuo on vielä speksin sisällä, mutta kyllä ne kannattaisi saada lähemmäksi toisiaan.

                                Comment


                                  #17
                                  Näillä ohjeilla tein kansirempan juuri tuohon omaan laitteeseen ja meni kerrasta jako kohdalleen:

                                  https://workshop-manuals.com/audi/s8...nd_installing/

                                  Comment


                                  • #18
                                    Osimoilleen tuon ohjeen mukaan tuli tehtyä. Tosin ilman tuota kampuran pinniä.

                                    Ei kellään sitä varmaa tietoa niistä lenkkimääristä ollu?

                                    Tämä sinällään on jotenkin omituista kun minusta tuo bank1 on silmämääräisesti se joka on ihan merkin rajalla, siinä nokassa jossa anturi on ja bank 2 olisi ihan 100÷ keskellä ja oikein.

                                    Bank1 on siis edelleen apukuskin puoli ja bank2 kuskinpuoli. Noh, mutt huomenna puran TAAS koko paskan ja tarkistan tuon yläkuolokohdan vitospytystä jne.

                                    Comment


                                      #19
                                      Ei tarvitse YKK:n kanssa kikkailla, jos maltat laittaa lukitustapin kampuraan. Jako menee silloin oikein väkisinkin.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jep jep.
                                        Oikea vastaus oli 16 lenkkiä nokan merkistä toiseen.
                                        (Korjaan 15 lenkkiä - tai oikeammin tappia on oikein(
                                        Sen jälkeen ei vikakoodia enää nokka-akselin asennosta vaan nyt painaa päälle intermittent P0346. Nokka-akselin asentoanturi vaihdettu, ei vaikutusta.
                                        Joko saa alkaa ryyppäämään?
                                        Viimeksi muokannut pjotrthegreat; 19.7.2018, 22:07.

                                        Comment


                                          #21
                                          Kuten kaikissa remonteissa, on aina hyvä aika alkaa ryyppäämään ja miettiä hetki remontin/projektin aikana tekemiään valintoja. Sitten aamulla voi painaa rinnan tiukasti leukaan ja jatkaa sitten siitä eteenpäin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Joo sulla on edelleen jako pielessä. Itellä oli sama homma kun oli hampaan pielessä omassa bitukassa nokan jako hampaalla pielessä.

                                            En nyt jaksa muistaa mutta mutulla se meni kuskinpuolella jotenki todella kieroutuneesti eritavalla ettei tuo 16 lenkkiä päde samalla kaavalla kuskinpuolen bankilla. Se kyllä luki jossain ohjeessa miten pitäisi toimia mutten sitä silloin sisäistänyt.
                                            Tätä kuvaa kun tuijottaa ajatuksen kanssa kaljoissaan ni ymmärtää mikä meni taas vituilleen :)

                                            http://wiki.ross-tech.com/wiki/image...ing_chains.gif

                                            Comment


                                            • #23
                                              Miten nuo ketjunkiristimen muoviliu´ut vaihdetaan? Osaan vaihtaa tuon alemman kyllä, mutta ylemmän päällä on tuo irroituksessa tarvittava työkalu, joka pitää paikallaan niitä liukuja. Saako sen ottaa pois siitä kiristimestä?

                                              Comment


                                                #24
                                                Kyllä saa. Irti vaan ja vanha irti.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ai että, tuo olis pirun hyvä kuva jos vastaava löytyis 40valve kasikoneeseen.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    pyöritä konetta myötäpäivään hitaasti lähelle ykk etu merkkiä niin että saat tapin menee lohkoon paikalleen kampuralle lukkoon,nokkapyörien välinen ajoitusrauta pitää mennä paikalleen jos ei mene muuta jako,venttiilikopat irti niin pakonokat on väkisinkin kohallaan kun nokkarauta ja tappi lohkossa paikallaan,tarkista ajoituskolot kuvien mukaan niin selvii kumpi imu pielessä jos bank2 niin vasen.kannattaa muutoksien jälkeen tarkistaa vielä uudestaan että on oikein kaikki neljä lovea (motti pari kierrosta ympäri työkalut paikoilleen lovien tarkastus että merkeissä. http://bot.fi/2q7o
                                                    Viimeksi muokannut loukku69; 14.7.2018, 06:55.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja pjotrthegreat Näytä viesti
                                                      Ai että, tuo olis pirun hyvä kuva jos vastaava löytyis 40valve kasikoneeseen.
                                                      Eikö siitä omasta autosta voi piirtää vastaavan kuvan ennen osien irrotusta.

                                                      YouTubessa näin kun joku laittoi värimerkit rattaisiin ja hihnaan. Irrotti sitten hihnan ja kopioi värimerkit vanhasta hihnasta uuteen. Sitten hihnan asennus niin, että hihnan värimerkit osuvat rattaissa oleviin merkkeihin. Tuntuu aika järkevältä tavalta. Ei ole merkitystä sillä, onko akselit YKK-asennossa. Voivat olla missä asennossa tahansa.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Paitsi että tässä ei olla irrottamassa hihnaa, enkä muutenkaan ymmärrä ollenkaan niitä tussimerkkejä. Se ei kerro yhtään mistään muusta kuin siitä että asentaja ei tiedä miten tai muuten halua tehdä sitä hommaa kuten se kuuluu tehdä. Ei minulla ole kertaakaan ollut maalitussia kädessä kun olen Audin V-koneen jakopäätä tehnyt.

                                                        Kun tuhannennen kerran, tässä koneessa nokkapyörät ovat kartiolla kiinni nokissa. Mikä tahansa tussimerkki hihnan ja nokkapyörän välissä menettää merkityksensä välittömästi kun hihnapyörät poksauttaa kartiolta irti. Sitä varten meille on luotu ajoitustyökalut joilla nokka-akselit pysyvät paikoillaan vaikka hihna ja hihnapyörät liikkuvat.

                                                        Tässä on kyse nokkien välisen ketjun, ei jakohihnan ajoituksesta. Koitan kaivaa Elsasta kuvia siitä lenkkien laskemisesta. Se on hiukan hämäävää kun toisella puolella merkki ei osu aivan tasan nokan rattaan hammastukseen.
                                                        Attached Files
                                                        Viimeksi muokannut hopsis; 14.7.2018, 10:13.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          juu ei tussi jakopää ole hyvä vaihtoehto siinä vaan toistaa ehkä edellisen virhettä ja vmäinen hihnan laitto on jos nokkapyöriä ei vapauta saatika hihnan kireys on yleensä väärin tehty mitä noita purkanu,laitoinki jo linkin elsa ohjeesta ketjujen/ajotuksen osalta.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kaikkien taiteen sääntöjen mukaan tehty homma ja kanava 93 näyttää bank1 7 astetta ja bank 2 18 astetta. (Aika näyttää tuleeko vikakoodia). Pitiskö noiden lukujen olla optimaalisesti tasan 0 vai jotain muuta?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X