Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vanteen soveltuvuus talveen

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Vanteen soveltuvuus talveen

Moi, auton mukanan tuli tuommoiset MAM 5 näköiset vanteet talveksi. Nyt nettiä selailessa tullut vastaan, etteivät soveltuisi talvi käyttöön. Kokemuksia?

https://www.google.fi/search?q=mam+5...DnaPcX7ReMM%3A

Voihan nuo olla työläät putsailla, mutta mahtuupahan ylipätään joku lumenpoistotyökalu puolien väliin. Paakkuuntuvan lumen lisäksi en keksi muita syitä, miksi vanteita yleensä väitettäisiin huonosti talveen soveltuviksi.

Comment

Eikös pääosin syy ole se, että nuo kiillotetut osat ei tykkää suolasta jne. Eli menee pinta laikukkaaksi -> takuu-asia ilman mainintaa, että ei talvikäyttöön

Comment

Näin minäkin olen ymmärtänyt, että ongelma juuri nuo kiillotetut pinnat. Mietin jos vetäsis koko vanteet plastidip tai vastaavalla aineella hopeiksi. Muutenkin vähän tökkää minun makuun väriyhdistelmä tai sitten kunnon pinnoite vanteeseen. Luulisi sen auttavan edes jotakin?

Comment

Pintakäsittely tai sen puute on se yleisin syy, miksi ei talveen sovi. Kyllähän ne kiillotetut osat on (ainakin yleensä) lakalla suojattu, mutta onhan se herkempi vaurioille kuin maalilla ja lakalla suojattu pinta. Naarmu lakkaan ja hapettumat pääsevät etenemään.

Comment

Itse olen mieltänyt, että sopivuus talvikäyttöön lähinnä liittyy siihen onko vanne kovin avoin vai suljettu. Avoimeen vanteeseen voi kertyä lunta ja jäätä, joka aiheuttaa esim. tasapaino-ongelmia. Myös jarruihin (lähinnä levyn ja kilven väliin) voi kertyä lunta/jäätä, joka voi kuulostaa aika mielenkiintoiselta.

Hmmm... toisaalta varmaan se liittyy pintakäsittelyyn, jos oikein takuuehdoissa mainitaan. Muistui mieleeni, että ostin aikoinaan Rengasmaailmasta Alession vanteet Audiin talvivanteiksi. Parin talven jälkeen alkoi lakka irtoilla ja noin 4-5 talven jälkeen irtosi vanteista maalipinta niin paksuina kerroksina ettei rengasliike saanut enää settejä ilmatiiviiksi (ja tätä skeidaa tosiaan myydään Suomessa!). Jouduin ostamaan uudet vanteet ja roudaamaan Alessiot kaatikselle.

Comment

Minulla oli samanlainen ongelma, vanteet olivat tiivistyspinnaltaan niin paskaiset (kumijäämiä, hiekkaa jne) etteivät enää pitäneet ilmaa. Hiekkapuhallus, polttomaalaus kromiseksi sekä lakat päälle maksoi 120€ / kierros ja nyt on taas talvivanteita.

Vie nuo MAM5-vanteet maalattaviksi niin eiköhän ne kelpaa talvivanteiksi.

Comment

Mun vanteet eivät olleet paskaiset vaan siitä puuttui materiaalia. Maali lähti siisi niin paksuina kerroksina ettei sen takia enää pitänyt ilmaa. Ihan kuin maalin alla olisi ollut ~2 millin kerros jotain muuta kuin alumiinia. Ja puhallus olisi poistanut vaan lisää materiaalia (=ojasta allikkoon). Noi olis tarvinnut kitata takas muotoonsa, eikä tulisi kyllä mieleen tietoisesti ajaa kitistä tehdyillä vanteilla ;-)

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja ToniH Näytä viesti
                  Itse olen mieltänyt, että sopivuus talvikäyttöön lähinnä liittyy siihen onko vanne kovin avoin vai suljettu. Avoimeen vanteeseen voi kertyä lunta ja jäätä, joka aiheuttaa esim. tasapaino-ongelmia. Myös jarruihin (lähinnä levyn ja kilven väliin) voi kertyä lunta/jäätä, joka voi kuulostaa aika mielenkiintoiselta.
                  Avoimen vanteen taas saa helposti putsattua sisäpinnalta kun suljetun vanteen kanssa voi olla ongelmia.

Mulla auton mukana tuli ATP:n vanteet joilla kun ajoi Lahdesta Vantaalle, niin jossei aamulla Vantaalla putsannut vanteita niin iltapäivällä vanteen sisällä olevat lumet olivat jäätyneet eikä autolla voinut ajaa kuin ehkä 60km/h.

Comment

Hmmm... toisaalta varmaan se liittyy pintakäsittelyyn, jos oikein takuuehdoissa mainitaan. Muistui mieleeni, että ostin aikoinaan Rengasmaailmasta Alession vanteet Audiin talvivanteiksi. Parin talven jälkeen alkoi lakka irtoilla ja noin 4-5 talven jälkeen irtosi vanteista maalipinta niin paksuina kerroksina ettei rengasliike saanut enää settejä ilmatiiviiksi (ja tätä skeidaa tosiaan myydään Suomessa!). Jouduin ostamaan uudet vanteet ja roudaamaan Alessiot kaatikselle
                    onneksi tätä skeidaa ei oo taidettu myydä suomessa kymmeneen vuoteen :) nimittäin menny konkkaan koko tehdas joskus 2000-luvun alkupuolella

Comment

Avoimen vanteen taas saa helposti putsattua sisäpinnalta kun suljetun vanteen kanssa voi olla ongelmia.
                      Mutta, tuntuu snö pukkaavan enempi ulkokautta sinne vanteeseen kuin toisinpäin. Mulla ei ole koskaan ollut suljettujen vanteiden kanssa moisia ongelmia.

onneksi tätä skeidaa ei oo taidettu myydä suomessa kymmeneen vuoteen :) nimittäin menny konkkaan koko tehdas joskus 2000-luvun alkupuolella
                      No, hyvä, ostin omani joskus 2003-04. Mutta, eipä tuo sitä tarkoita etteikö vastaavan laatuisia laatupökäleitä myytäisi tänäkin päivänä. Kantsii siis etsiä muiden kokemuksia ennen kuin lyö rahaa pöytään.

Comment

Sitä voi itse miettiä mistä hintaero 400€ pelkkä vanne vai koko sarja tulee :)

Comment

No, minusta tuo hinta ei tässä ole avain asia. Tähän ikään mennesssä ollut niin monet erilaiset vanteet alla ettei sillä merkillä ole ollut väliä. Jotkut toimii ja jotkut ei. Tähän mennessä parhaat ja helpoimmat ollut nämä ja replicana: https://www.google.fi/search?q=bmw+m...9ys0vjIc3JM%3A

Comment

Vastaus oliki tuohon ToniH:n kommenttiin laatueroista

Comment

Mä en ainakaan tietoisesti puhunut mitään laatueroista vaan kerroin kokemukseni yksistä vanteista, jotka eivät selvästi sopineet talvikäyttöön.

Mutta, mulla on ollut aika monet laatuvanteet ja toisaalta muutamat halvatkin vanteet. Kaikki paitsi noi yhdet ovat kestäneet mun käytössä. Pelkkä hinta ei kyllä kerro vanteesta, että pysyykö siinä pinta kiinni vai ei.

Comment

Working...