Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Takaiskarien vaihto typ 89 Q

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Takaiskarien vaihto typ 89 Q

    Tarvitaanko tuohon otsikossa mainittuun operaatioon joitain erikoisempia työkaluja ja jos tarvitaan, niin mitä? Olisi aikomus kenties tulevan viikonloppuna moinen operaatio suorittaa. Onko tarpeen hommata joitain muita palikoita iskarien lisäksi?

  • #2
    7mm:n kuusiokoloavain ja joku avain, jolla saat sen uramutterin iskarin yläpäästä irti. Eipä siihen juuri muuta tarvitse. Kannattaa tarkistaa suojakumien kunto samalla tai vaihtaa ne joka tapauksessa, eivät taida omaisuuksia maksaa. Yläpäässä on laakeri, mutta se ei kovin suurelle rasitukselle joudu, joten lienee kunnossa.

    E: Hommattiin poikain kanssa tällainen, niin helpottuu tuo uramutterin irroitus.

    Comment


    • #3
      Samaista työkalua saa myös biltemasta. Tuotenumero 20345

      Comment


        #4
        Yläpään mutteria varten tarvitaan 21 tai 22mm kiintoavain (silmukka-avain). 21mm on avainsarjoissa harvinainen koko.

        Comment


        • #5
          Kyseinen työkalu tulee myös kunnon iskarien mukana(KONI)..

          Comment


          • #6
            Yläpään mutteria varten tarvitaan 21 tai 22mm kiintoavain (silmukka-avain). 21mm on avainsarjoissa harvinainen koko.
            Muistaakseni 22. Ja vieläpä taitettu malli. Suora ei oikein sovi yläpään kupin sisään. Mallata voi konehuoneessa :)

            Comment


            • #7
              Konehuoneen puolella oleva iskarimutteri on minunkin autossa 22mm, joten oiskohan se oikea koko.

              Comment


              • #8
                Kiitoksia neuvoista, toinen iskari on vaihdettu ja toinen tolppa odottaa autotallissa uutta iskaria. Noilla neuvoilla ja kaluilla homma oli sangen helppoa.
                Pari ongelmaa toki tuli vastaan. Ensinnäkin alapään pultit olivat vähintäänkin nihkeät avautumaan: kierrettä turhan paljon näkyvissä ja jengat ruosteessa.
                Isompi probleema tuli vastaan, kun piti avata se "peltimutteri", jolla patruuna kiristetään jousijalkaan. Ei piisannut putkipihtien ote ja viilapenkkikin pöytineen meinasi tulla mukana, joten luovana suomalaisena rälläköin mutterin halki ja sitten katkaisutaltalla ja moskalla auttelin sitä pyörimään.
                Ilmeisesti tuohonkin hommaan olisi jossain jokin työkalu olemassa, koska tuon vempeleen keskireikä on muotoiltu kuusikulmaiseksi.

                Comment


                • #9
                  Tuota tolpan korkin avausta auttaa huomattavasti että taot ensin varasalla iskarin varren suunnassa korkin päähän ja sitten tolppa kiinni ruuvipenkkiin ja sitten järeillä putkipihdeillä kääntää auki.
                  Tuo paukutus on kaiken a ja o.

                  Comment


                  • #10
                    Kiitos vinkistä Porkkis, pitääpä kurittaa sitä oikein kunnolla, jos se antautuisi!

                    Comment


                    • #11
                      Syksyllä vaihdoin etuiskarit. Tolpan korkki avattiin niin että haettiin puljusta isoimmat putkipihdit
                      mitä löytyy, niihin liitettiin metrin jatkovarsi, toinen seisoo irtonaisen ruuvipuristimen päällä missä tolppa on kiinni ja toinen vääntää. Tämän lisäksi piti antaa varovaisesti vielä lämpöä tuolle.

                      Joo - kannattaa laittaa kuparitahnaa kasauksessa.

                      Comment

                      Working...