Akalle ostettuun vm02 tdi golffiin tuli mukana uudet Michelin X-Ice Northit peltivanteineen ja kapseleineen ja kesärenkaiksi sain valita joko uudet ContiEcoContact 3:set peltivanteilla tai virheettömät VW alut (todella hienot meistä) ContiEcoContact EP:llä joissa on kahdessa pintaa ~3mm ja kahdessa ~6mm. Alut ja käytetyt otettiin.
Yleinen periaate käsittääkseni on ja myyjäkin (muistaakseni) suositteli että laita paremmat eteen, ja osta sit joko syksyllä vesikeleille 2 uutta ja ne sit eteen tai seuraavana kesänä 4 uutta. Km tullee ~26000 tänä vuonna kesärenkailla.
Continentalin sivuilta http://www.conti-online.com/generato.../index_fi.html löysin kuitenkin aika paljon infoa myös tästä asiasta http://www.conti-online.com/generato...retips_fi.html
Onko raati samaa mieltä? Eli kannattas varmaa laittaa nuo paremmat taakse, turvallisempi; ja kuluvat huonommin eli pärjäis sit ostamalla syksyllä ne 2 uutta ja ne voiskin sit laittaa taas taakse... tai ajella nuo sen verran loppuun että 4 kokonaan uutta kesärengasta sit vuoden päästä? Jälkimmäinen vaihtoehto tällä hetkellä hieman etusijalla..
Yleinen periaate käsittääkseni on ja myyjäkin (muistaakseni) suositteli että laita paremmat eteen, ja osta sit joko syksyllä vesikeleille 2 uutta ja ne sit eteen tai seuraavana kesänä 4 uutta. Km tullee ~26000 tänä vuonna kesärenkailla.
Continentalin sivuilta http://www.conti-online.com/generato.../index_fi.html löysin kuitenkin aika paljon infoa myös tästä asiasta http://www.conti-online.com/generato...retips_fi.html
Ostaisinko vain kaksi uutta rengasta?
Rengasvinkkejä
Onko riittävää uusia vain kaksi rengasta?
Vetävillä pyörillä renkaat kuluvat nopeammin kuin vapaasti pyörivällä akselilla. Tämä on yleistä varsinkin etuvetoisissa autoissa. Noin äkkipäätään tuntuisi loogiselle ja taloudelliselle ratkaisulle uusia vain kuluneet renkaat. Turvallisuuden kannalta kuitenkin on parasta, että kaikki renkaat olisivat mahdollisimman tasaisesti kuluneita, jolloin saavutetaan tasapainoisimmat pito-ominaisuudet, erityisesti kaarteissa. Paras kilometritulos renkaille saavutetaankin siten, että niitä vaihdetaan akselilta toiselle, pyörimissuuntaa vaihtamatta noin 10.000 km välein.
Paremmat renkaat aina taka-akselille
Jos kuitenkin päätetään uusia vain kaksi rengasta on paremmat asennettava aina taka-akselille. Tämä siksi, että pystyttäisiin välttämään yllättäviä pidon menetyksiä. Kuljettaja tuntee vallitsevan kitkatason vaihtelut ohjauspyörän välityksellä etupyöristä, etuvetoisessa autossa myös kaasupolkimelta. Jos pito kadotetaan taka-akselilta tämä tapahtuu lähestulkoon aina yllätyksellisesti, jolloin reagointiaikaa luiston korjaamiseen ei useimmiten ole.
Jarrutettaessa ajoneuvon painojakauma siirtyy etuakselistolle. Jos huonommat renkaat on asennettu taka-akselille se menettää pidon ensin ja ajoneuvo kääntyy hallitsemattomasti poikittain. Jos paremmat renkaat on asennettu oikeaoppisesti taakse, auto pysyy kulkusuunnassaan ja taka-akselilla olevat renkaat jarruttavat auton vauhtia edelleen tehokkaasti, jolloin saavutetaan myös lyhyempi pysähtymismatka.
Rengasvinkkejä
Onko riittävää uusia vain kaksi rengasta?
Vetävillä pyörillä renkaat kuluvat nopeammin kuin vapaasti pyörivällä akselilla. Tämä on yleistä varsinkin etuvetoisissa autoissa. Noin äkkipäätään tuntuisi loogiselle ja taloudelliselle ratkaisulle uusia vain kuluneet renkaat. Turvallisuuden kannalta kuitenkin on parasta, että kaikki renkaat olisivat mahdollisimman tasaisesti kuluneita, jolloin saavutetaan tasapainoisimmat pito-ominaisuudet, erityisesti kaarteissa. Paras kilometritulos renkaille saavutetaankin siten, että niitä vaihdetaan akselilta toiselle, pyörimissuuntaa vaihtamatta noin 10.000 km välein.
Paremmat renkaat aina taka-akselille
Jos kuitenkin päätetään uusia vain kaksi rengasta on paremmat asennettava aina taka-akselille. Tämä siksi, että pystyttäisiin välttämään yllättäviä pidon menetyksiä. Kuljettaja tuntee vallitsevan kitkatason vaihtelut ohjauspyörän välityksellä etupyöristä, etuvetoisessa autossa myös kaasupolkimelta. Jos pito kadotetaan taka-akselilta tämä tapahtuu lähestulkoon aina yllätyksellisesti, jolloin reagointiaikaa luiston korjaamiseen ei useimmiten ole.
Jarrutettaessa ajoneuvon painojakauma siirtyy etuakselistolle. Jos huonommat renkaat on asennettu taka-akselille se menettää pidon ensin ja ajoneuvo kääntyy hallitsemattomasti poikittain. Jos paremmat renkaat on asennettu oikeaoppisesti taakse, auto pysyy kulkusuunnassaan ja taka-akselilla olevat renkaat jarruttavat auton vauhtia edelleen tehokkaasti, jolloin saavutetaan myös lyhyempi pysähtymismatka.
Onko raati samaa mieltä? Eli kannattas varmaa laittaa nuo paremmat taakse, turvallisempi; ja kuluvat huonommin eli pärjäis sit ostamalla syksyllä ne 2 uutta ja ne voiskin sit laittaa taas taakse... tai ajella nuo sen verran loppuun että 4 kokonaan uutta kesärengasta sit vuoden päästä? Jälkimmäinen vaihtoehto tällä hetkellä hieman etusijalla..
Comment