Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pirellin "winter" kitkat...?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pirellin "winter" kitkat...?

    tuollaiset tuli saksasta tuodun audin mukana. Ovat lähes käyttämättömät, mutta en saa oikein hahmotettua ovatko etelä suomen olihin ollenkaan sopivat. Muita koodeja ei ollut, muuta kuin pitkä kirjainkoodi. googlesta ei apuja. Onko kellään kokemusta Pirellin kitkarenkaista? Onko jotain saittia renkaista? Pirellin omalta en löytänyt.

    #2
    Mulla oli puolet viimetalvesta Pirellin Snowsport (210?) H-luokan kitkat alla. Ei valittamista ja menee kohtapuoliin taas alle.

    Comment


      #3
      Mulla oli 3 talvea Suomesta ostetut Pirelli Winter 230 Asymmetricot koossa 255-40-17 ja pärjäsin vallan mainiosti.

      Autona oli tuo Vette joten sekin vielä siihen päälle. Ennakointia vaati ajaminen mutta renkaiden puolesta ei mitään ongelmaa. Vikana talvena rupesivat olemaan jo vähän kovat mutta pääsin joka kerta sinne minne yritinkin. Kerran jopa kahlasin ohi Volvo V70:stä joka jumittui irtolumeen pikkumäessä. Ukon silmät meinas pullistua päästä kun köröttelin ohi lasikuitupulkalla ;-)

      Eli eikun alle vaan jos ovat melkein uuden oloiset.

      Comment


      • #4
        Mulla oli autossa kevään -03 alla juurikin nuo Pirellin Winterit. Auto tuli helmikuussa Saksasta noilla renkailla ja kevään niillä ajelin, ja suureksi yllätykseksi olen edelleen hengissä!

        En voi ainakaan omasta kokemuksesta suositella. Huomioon otettava seikka on tietysti, että renkat oli muistaakseni valmistettu vuonna -99 tai -00, eli kumi oli voinut kovettua jo tuossa kolmessa - neljässä vuodessa, ajelin renkailla pohjoisessa, joten kelit vaihteli pienempien teiden lumisesta polanteesta kaupungin jäisiin risteyksiin. Ei toiminut kummallakaan alustalla, ei sitten huonostikaan.

        Varmaankaan Suomesta ostetut Winterit eivät ole samanlaiset verrattuna Saksasta ostettuihin, uskoisin ainakin näin. Noissa renkaissa olis vielä kivasti pintaa jäljellä, mutta en ole kelpuuttanut nittä kesä- enkä talvikäyttöön.

        Comment


        • #5
          tällaista vähän uumoilinkin. Suomen ja Saksan mallit voivat olla tosi erilaisia. Onkohan "190 direzionale" jokin koodi joka kertoo tietävälle minkä tyypin kumeista on kyse. Itse ajelen enimmäkseen Kehä kolmosen sisäpuolella, jolloin olot on kyllä aika leudot tyypillisesti.

          Comment


            #6
            Googleen kun löi Pirelli Winter 190 direzionale niin "yllättäen" tuli linkkejä satapäin, kannattaa joskus kokeilla. ;-)

            Tossa yksi: http://www.autorallye.com/turisme3_eng.html

            Comment


            • #7
              olin juuri saanut raskaan ajattelutyön siihen jamaan, että löysin itse samat :-)

              Comment


              • #8
                ... luulin nimittäin , että "direzionale" tarkoittaa pyörimissuuntaa kun siinä vieressä on se nuolikin...

                Comment


                  #9
                  Sitä se tavallaan tarkoitaakin..

                  Comment


                    #10
                    Kyllä samalla mallimerkinnällä varustetut renkaat ovat samanlaisia ostettiin ne sitten saksasta tai kekkoslovakiasta. Erot ovat myynnissä olevien renkaiden nopeusluokissa markkina-alueen olosuhteiden mukaan. Suomessa myytävistä kitkarenkaista suurin osa on Q -luokituksella, saksasta taas ei alle T-luokituksen talvirenkaita taida löytyä kuin erikoistilauksena. Q-luokkalaiset ovat niitä kunnollisia pohjolan lumi/jääoloihin ja pakkastalveen sopivia talvirenkaita, kun taas nuo T-luokasta ylöspäin sitten keskieuroopan leudompaan talveen sopivia kovemmasta kumista tehtyjä pienen pakkasen tai paremminkin plussakelin vesisade/sohjokelin renkaita.

                    Comment


                    • #11
                      Eli yksinkertaisesti: Esim Saksantuonnin kitkat eivät sovellu kovin hyvin kotimaisiin olosuhteisiin. Toisaalta" rohkea rokan syö" ja ajelee huonoilla renkailla, kunnes vaihtaa pohjolan olosuhteisiin sopiviksi:)

                      Comment


                      • #12
                        Rupeaa selkiämään. Eli tuo 190 on T luokan rengas, samasta on olemassa 160 joka on Q ja olisi siis paremmin Suomeen sopiva. Löysin lopulta googlella kuluttaja arvioita esim. saksasta "lumi ominaisuudet saivat kehuja ("fantatische im schnee tai jotain..":-) mutta Saksa on eri maa... aatelin kuitenkin kokeilla...

                        Comment


                          #13
                          Joo no ostin uudet nastakitkat (215/55/16) ja huomasin, että niissä on tosiaan Q-nopeusluokka. Mitäs muuten katsastusmiehet sanoo tuosta? Ainakin kesärenkaissa tarkistivat nopeusluokan.

                          Täällä myytävät renkaat on tosiaan erillaisia kuin Saksassa, mutta eiköhän molempia saa kummassakin maassa ostaa. Suomeen ei vaan tuoda noita "saksan" kitkoja ilmeisestikkään.

                          Kyllä niillä nopeamman luokan kitkoillakin pärjää, hyvin ne uutena pitää. Ja niissä on sellainen mukava ominaisuus myös, että niillä voi ajaa oikeesti ympäri vuoden. Noilla "suomi"renkailla kesällä voi olla aavistuksen huteraa menoa. Pito vaan menee jos kitkoilla kesäsin ajelee.
                          Itte jouduin ostamaan uudet renkaat, kun etupäässä oli auraukset pielessä ja se söi renkaat. Ja nyt meni sitten kesärenkaatkin edestä, kun oli väärät paineet. Hirveä jurruutus kuulu ja luulinkin, että nivel tai laakeri siellä huutaa. Pinta vaan oli ruvella renkaista. Kitkoilla tippu bensankulutuskin litralla 80/100km/h nopeuksissa. Nyt pääsee taas alle 10 jos pihistelee :)

                          Comment


                          • #14
                            Miten muuten nykyään kestävät nuo Q-nopeusluokan renkaat yli 160km/h ajoa? Menevätkö heti pilalle jos käyttää jonkin aikaa 200? Saksassa luonnollisesti.

                            Comment


                              #15
                              Tuskin ne pilalle heti menee, mutta ominaisuudet varmasti heikkenee radikaalisti. Jarrutusmatkat, suuntavakaus jne huononee olennaisesti.

                              Comment


                                #16
                                No ainakin yksi autontuoja oli ajanut pariasataa Saksan halki ja kirjaimellisesti sulattanut nokialaiset Q-kitkat. Hämärä muistikuva, että oli jopa saanut uudet renkaat tilalle kun oli jättänyt kertomatta miten ne niin huonoon kuntoon menivät. En suosittele kumpaakaan toimenpidettä.

                                Comment


                                • #17
                                  alkuperäiseen topicciin palatakseni: yllättävän hyvin ovat toimineet haastellisissa viime päivien olosuhteissa Helsingissä. Olen lipevillä kaduilla kierrellyt paikallaan sutivia autoja.

                                  Comment


                                  • #18
                                    oliko renkaan kyljessä lumihiutaletta vuorenhuippujen sisällä

                                    Comment


                                    • #19
                                      mun mielestä ei... siinä on sellaista "sahalaitamaista" kuviota jonka vois kuvitella olevan vuoristoa...?
                                      kuin ni?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Meikäläisen entisessä cossussa mureni renkaitten (Pirelli winter) reunat kovalla pakkasella. Vajaa 500 km:n lenkki reilun kolmenkymmenen asteen pakkasessa tuhosi renkaat sen näköisiksi, ettei niillä enää hirvinnyt ajella. Rengasliike halusi itselleen mallikappaleen ko. rengas satsista.
                                        Ilmeisesti renkaan kudoksena (reunoilla) oli käytetty nailonia joka ei pakkasesta sit kovin tykännyt.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X